آیا نوشیدن قهوه برای زنان باردار مضر است

نوشیدن قهوه برای زنان باردار

در مطلب (آیا نوشیدن قهوه برای زنان باردار مضر است) از مجله لیلی لند به موضوع استفاده زنان باردار از قهوه اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

در دوران بارداری‌، به زنان توصیه می‌شود مجموعه ای از غذاها و نوشیدنی‌های وسوسه انگیز را در رژیم غذایی خود داشته باشند که به طور معمول از آنها لذت می‌برند تا بتوانند از کودکان در حال رشد خود محافظت کنند. فکر کنید سوشی‌، پنیرهای نرم‌، غذاهای دریایی سرد‌، بستنی‌ها( به دلیل قند، روکش قهوه و یا شکلات) و الکل در این دوران در لیست سیاه قرار دارد، اما آیا کافئین هم در لیست سیاه قرار دارد؟ کافئین رایج ترین دارو در جهان است و در برگ‌ها‌، دانه‌ها‌، غلاف‌ها و میوه انواع گیاهان از جمله برگ‌های چای‌، لوبیای قهوه‌ای و غلاف‌های کاکائو یافت می‌شود. بیشتر ما هر روز نوعی کافئین را مصرف می‌کنیم خواه در قهوه‌، چای‌، شکلات‌، نوشیدنی‌های کولا یا نوشیدنی‌های انرژی زا. این ماده دارای خاصیت تحریکی است که در دوزهای پایین می‌تواند یک بالابرنده انرژی را فراهم کند و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه را به عنوان یک انتخاب مناسب صبحانه یا رفع سریع خستگی در هنگام کار.

نوشیدن قهوه برای زنان باردار
نوشیدن قهوه برای زنان باردار

اما آیا نوشیدن قهوه برای زنان باردار و نوزادان متولد نشده آنها ایمن است؟

محدود کردن میزان مصرف کافئین ملانی مک گریس‌، متخصص تغذیه می‌گوید‌، در حالی که شما نیازی به قطع کافئین ندارید‌، اما این باعث می‌شود که به نفع مادر و نوزاد باید این مصرف کاهش یابد. او می‌گوید: “دستورالعمل‌های وزارت بهداشت استرالیا توصیه می‌کنند میزان مصرف خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید.” “بنابراین‌، این تقریباً یک یا دو قهوه فوری روزانه و دو تا سه فنجان چای است. وی ادامه داد: “كافی‌هایی كه در كافه خریداری می‌كنید حاوی كافئین بیشتری نسبت به قهوه فوری هستند‌، بنابراین بهتر است روزانه به یك كاپوچینو یا لاته بسنده کنید. جالب اینجاست که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری میل به نوشیدنی‌های کافئین دار را ندارند. “

کافئین‌، ضربان قلب و فشار خون

دلایل مختلفی وجود دارد که زنان باید در طول بارداری میزان کافئین مصرفی خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنند. کافئین محرکی است که بر سیستم عصبی سمپاتیک تأثیر می‌گذارد تا سرعت ایجاد کند‌، پیام‌ها را با سرعت بیشتری به مغز شما منتقل می‌کند. همزمان با ضربان لاته‌، سطح انرژی شما به همراه ضربان قلب و فشار خون شروع به افزایش می‌کند. اما این دو عملکرد است که باید در طول دوره بارداری در یک محدوده سالم نگه داشته شود. خانم مک گریس می‌گوید: “فشار خون اغلب در دوران بارداری افزایش می‌یابد زیرا بدن برای افزایش حجم خون و مایعات عمل می‌کند.” “آنچه کافئین می‌تواند انجام دهد افزایش فشار خون و ضربان قلب شما حتی بیشتر به دلیل تأثیر آن بر سیستم عصبی سمپاتیک است و همین امر بار بیشتری را بر بدن و نوزاد وارد می‌کند.” کافئین همچنین می‌تواند توانایی بدن در جذب آهن را کاهش دهد‌، که یک ماده معدنی مورد نیاز زیاد در دوران بارداری است. همچنین منابع آهن شما نیز هنگام شیر دادن تحت فشار هستند.

آیا کافئین از جفت عبور می‌کند؟

نگرانی دیگر توانایی کافئین در عبور از جفت و ورود آن به سیستم یک کودک در حال رشد است. خانم مک گریس می‌گوید: “کافئین از طریق دستگاه گوارش به سرعت وارد جریان خون می‌شود‌، بنابراین پس از مصرف آن بین 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا به کودک شما برسد.” طبق گفته بنیاد داروی استرالیا‌، این کافئین همچنین حدود 12 ساعت در خون شما خواهد ماند. یک مطالعه در سال 2013‌، مصرف کافئین را به کاهش وزن هنگام تولد و افزایش احتمال کوچک بودن نوزاد برای سن حاملگی مرتبط دانست. محققان خاطرنشان كردند؛ كه نوزادان با سن كم حاملگي در معرض خطر هر دو مشكلات بهداشتي كوتاه مدت و بلند مدت هستند. تقریباً 60،000 حاملگی بدون عارضه در این تحقیقات نروژی قرار گرفتند‌، که تمام منابع کافئین را کنترل می‌کردند: قهوه‌، چای‌، نوشابه‌، دسر و کیک‌های حاوی کاکائو و شکلات. حتی هنگامی‌که شرکت کنندگان در تحقیق کمتر از میزان مصرف کافئین توصیه شده (کمتر از 200 میلی گرم در کشورهای نوردیک‌، ایالات متحده‌، استرالیا و کمتر از 300 میلی گرم طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی )‌، خطر افزایش یافته برای نوزادان با سن کوچک حاملگی باقی مانده است‌، باعث می‌شود محققان به این موضوع هم توجه کنند. خانم مک گریس می‌گوید این دلیل دیگری است که زنان باید در نظر بگیرند که هرگونه میل کافئین را برطرف یا مهار کنند.

حد کافئین باید چقدر باشد؟

اگر باردار هستید و میزان مصرف روزانه خود را کاهش می‌دهید‌، باید از تمام منابع کافئین که مصرف می‌کنید‌، آگاه باشید. در کنار چای و قهوه‌، باید به محصولات حاوی کافئین مانند شکلات‌، کولا و سایر نوشابه‌ها‌، نوشیدنی‌های انرژی زا و حتی برخی از اشکال جدید غلات‌، بیسکویت و چیپس توجه کنید. همچنین شایان ذکر است که میزان کافئین بین محصولات متفاوت خواهد بود و تأثیر آن برای هر فرد متفاوت خواهد بود. اگرچه تشخیص دقیق مقدار مصرف کافئین شما دشوار است‌،

در نهایت:

این فقط اطلاعات کلی است؛ برای مشاوره دقیق شخصی‌، باید یک پزشک متخصص را ببینید که سابقه پزشکی شما را بداند.

 

منابع:

https://www.abc.net.au/life/do-pregnant-women-need-to-give-up-coffee/11296598

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *