خواص روغن کرچک برای پوست و نحوه استفاده از این ماده

خواص روغن کرچک برای پوست

روغن کرچک روغن گیاهی است که برای طیف گسترده ای از مشکلات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. محققان معتقدند که این ماده برای پوست بسیار مفید است. افراد معمولا روغن کرچک را به عنوان ملین مصرف می کنند، اما این روغن دارای مزایای بالقوه ای برای پوست است. در این مقاله مجله لیلی لند در مورد خواص روغن کرچک برای پوست ، چگونگی استفاده از آن و عوارض احتمالی آن را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یک مایع شفاف زرد رنگ است. این روغن یک ماده فعال است که کاربردهای بسیاری دارد. این روغن برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه گوارش مهمترنی بخش بدن است که از خواص این روغن بهره مند می شود.

روغن کرچک در روده کوچک به اسید ریسیینولیک تجزیه می شود. این ماده باعث سرعت بخشیدن به روند هضم می شود. علاوه بر این روغن کرچک دارای مزایای بالقوه ای نیز برای صورت و پوست می باشد.

روغن کرچک و اسید ریسیینولیک جذب پوست را افزایش می دهند و گاهی اوقات در درمان بیماری های مختلف پوستی مانند درماتوز، پسوریازیس و آکنه استفاده می شود. همچنین گزارش های حیرت انگیزی در مورد تاثیر این روغن بر روی رشد موها، از جمله مژه ها، وجود دارد. هرچند هیچ ادبیات علمی وجود ندارد که از این ادعا حمایت کند.

با وجود اسید ریسینولئیک و چندین اسید چرب دیگر، روغن کرچک دارای خواصی است که به عنوان یک محصول مناسب برای پوست، مخصوصا برای صورت عمل می کند.

خواص روغن کرچک برای پوست

به گفته محققان، خواص روغن کرچک برای پوست را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

خواص روغن کرچک برای صورت

  • جلوگیری از آکنه: خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن کرچک باعث کاهش آکنه می شود. اسید ریسینولیک در آن نیز می تواند رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه را مهار کند.
  • حمایت از رشد بافت: روغن کرچک حاوی سایر اسیدهای چرب مفید برای پوست می باشد. این اسیدها می توانند صافی و نرمی صورت را افزایش دهند.
  • دارای ترکیبات مفید: اسید های چرب در روغن کرچک می توانند رشد بافت های سالم پوست را افزایش دهند، و این موضوع باعث می شود که در درمان لکه های پوستی ناخوشایند مفید باشد.
  • مناسب برای پوست های حساس: روغن کرچک نمره پایینی در جوش زایی دارد. این به این معنی است که بعید است منافذ پوست را پر کند. به همین دلیل با مصرف این روغن خطر ابتلا به جوش کاهش پیدا می کند و برای استفاده روی پوست های حساس مناسب است.
  • ارزان قیمت: محصولات مراقبت از پوست، و مخصوصا کرم ها و روغن های صورت، بسیار گران هستند. روغن کرچک نسبتا کم هزینه است و بسیاری از خواص این محصولات مانند ارتقا سطح سلامت پوست و یا افزایش رطوبت را دارد.

خواص روغن کرچک برای پوست

دارای خواص ضد التهابی: هم روغن کرچک و هم اسید ریسینولئیک دارای خواص ضد التهابی هستند. این خاصیت باعث می شود که این ماده برای درمان تحریک شدگی پوست مفید باشد.
دارای خواص ضد میکروبی: این ماده از پوست در برابر عفونت های باکتریایی محافظت کرده و میکروب هایی که می توانند باعث بیماری شوند را از بین می برد.
مرطوب کننده: روغن کرچک حاوی تری گلیسیرید است. این ماده می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند، و یک درمان مناسب برای خشکی پوست باشد.
هیدراتاسیون پوست: روغن کرچک ممکن است خواص رطوبت زا داشته باشد. این به این معنی است که می تواند رطوبت را از هوا به سمت پوست جذب کند و پوست را هیدراته نگه دارد.
پاک کردن پوست: تری گلیسیرید موجود در روغن کرچک در از بین بردن خاک از روی پوست نیز مفید است.

در حالی که روغن کرچک دارای بسیاری از مواد شیمیایی مفید برای سلامت پوست است، اما تحقیقات محدودی در مورد خواص روغن کرچک برای پوست انجام شده است. به همین دلیل هنوز این خواص به طور کامل درک نشده اند.

نحوه استفاده

روغن کرچک قابل جذب توسط پوست است. البته این ویژگی به رقت روغن بستگی دارد. برای استفاده از این روغن، طبق دستور زیر عمل کنید:

  • کمی روغن کرچک را با روغن های دیگر مانند روغن زیتون یا روغن بادام رقیق کنید. نسبت توصیه شده 1 به 1 است. یعنی مقدار روغن کرچک باید هم اندازه روغن دیگر است.
  • این مخلوط را روی پوست بمالید و آنقدر ماساژ دهید تا جذب پوست شود.
خواص روغن کرچک برای پوست
خواص روغن کرچک برای پوست

اثرات جانبی

در حالی که روغن کرچک دارای طیف وسیعی از خواص امیدوار کننده است، اما مهم است که توجه داشته باشید، شواهد علمی بسیاری وجود دارد این ادعاهایی را تأیید نکرده اند. این به این معنی است که بیشتر خواص روغن کرچک برای پوست بر اساس مطالعات انجام شده بر روی یک نمونه خاص کشف شده است.

در کنار این خواص، گزارش هایی مربوط به واکنش های آلرژیک مربوط به این ماده وجود دارد. این گزارش ها علائم ناشی از عوارض جانبی روغن کرچک را به شرح زیر اعلام کرده اند:

  • بثورات پوستی
  • ورم
  • خارش

اگر واکنش آلرژیک به روغن کرچک را تجربه می کنید باید فورا به پزشک مراجعه کنید. سوزش پوست و ایجاد بثورات مهمترنی عوارض جانبی گزارش شده هستند.

نکته آخر

استفاده از روغن کرچک یک راه مفید و ارزان برای ارتقاء سطح سلامت پوست است و ممکن است برای صورت نیز مفید باشد. با این حال، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهند این مزایا هنوز قطعی نیستند و برای تعیین خواص روغن کرچک برای پوست به مطالعات بیشتری نیاز می باشد.

این روغن نسبتا سالم است اما می تواند هنگام استفاده از آن بر روی پوست، عوارض جانبی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *