پیری و از دست دادن خاصیت کشسانی پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب و ژنتیک از جمله مهمترین علل ایجاد چین و چروک روی پیشانی هستند. اما به غیر از این عوامل، انجام حرکات تکراری با عضلات پیشانی نیز چین و چروک ایجاد می کنند. اگر مبتلا به چین و چروک پیشانی هستید، ممکن است بتوانید ظاهر این چرک ها را با تغییر در سبک زندگی و استفاده از محصولات آرایشی کاهش دهید. در ادامه این مطلب مجله لیلی لند علاوه بر معرفی روش های جلوگیری از چروک پیشانی به محصولات و روش هایی که می توانند این مشکل را حل کنند نیز اشاره می کنیم.

5 تغییر در سبک زندگی که برای کاهش چین و چروک پیشانی مفیدند

شیوه زندگی شما تاثیر زیادی بر روی سلامت پوست و ایجاد چروک ها دارد. این مراحل را انجام دهید تا پوستتان صاف بماند و از پیری زودرس آن جلوگیری شود.

دوری از نور خورشید

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید به مدت طولانی موجب پیری زودرس و ایجاد چین و چروک می شود. بر اساس یافته های تحقیقات، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی 15 یا بالاتر، باعث کاهش سرعت پیری پوست و کاهش لکه های تیره و چین و چروک ها می شود.

مدیریت استرس

نگرانی و استرس منجر به چروکیده شدن صورت و ایجاد چین و چروک در پیشانی می شود. خلاص شدن از شر استرس دشوار است، اما مهم این است که این وضعیت را به درستی کنترل کنید. برای کمک به مدیریت استرس راه های زیر را امتحان کنید:

آبرسانی به بدن

خشکی پوست باعث می شود چروک ها برجسته تر به نظر برسند. برای حفظ هیدراتاسیون پوست، حداقل هشت لیوان مایعات در روز مصرف کنید. اگر ورزش می کنید، یا زمان زیادی را زیر نور خورشید صرف می کنید، باید بیشتر آب بخورید. شما می توانید عطر و طعم آب را با اضافه کردن آبلیمو تغییر دهید.

رعایت رژیم غذایی متعادل

هنگامی که صحبت از چین و چروک پوست می شود، تغذیه نقش مهمی را در این بین بازی می کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2007 انجام شد، رژیم غذایی نقش مهمی در پیری پوست دارد. محققان دریافتند مصرف بیش از حد ویتامین C و لینولنیک اسید (اسید چرب امگا 3) خطر ابتلا به خشکی پوست را در زنان میانسال امریکایی کاهش می دهد. مصرف ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به چین و چروک ارتباط دارد. رعایت رژیم غذایی غنی از چربی و کربوهیدرات، باعث افزایش چین و چروک و آتروفی پوست می شود. (1)

اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، آمفیزم و بیماری قلبی، موجب پیری و چروک زودرس پوست می شود. سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی پیری زودرس و چین و چروک پوست است. بر طبق تحقیقاتی که در سال 2008 انجام شد، مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث کاهش تولید کلاژن و آسیب رساندن به خاصیت کشسانی پوست می شود. بنابراین استعمال این مادخ طرناک پیری زودرس و چین و چروک را به همراه دارد. (2)

4 روشی که به کاهش چین و چروک پیشانی کمک می کنند

بسیاری از تولید کنندگان لوازم آرایشی ادعا می کنند که فرمولی جادویی برای خلاص شدن از چین و چروک ها دارند. اما بسیاری از آنها بی فایده هستند. با این حال برخی از محصولات زیبایی ممکن است در کاهش چین و چروک پیشانی موثر باشند. این محصولات عبارتند از:

چین و چروک پیشانی
چین و چروک پیشانی

محصولات حاوی رتینول

رتینول یک نوع ویتامین A تجویزی است که به نام ترتینوئین نیز شناخته می شود. ترنویوین توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده برای درمان آکنه و چین و چروک ها تأیید شده است. رتینول باعث افزایش گردش سلول های پوستی و تولید کلاژن می شود. از آنجا که استفاده از رتینول در مجاورت نور خورشید خوب نیست، برای کسب بهترین نتایج، از محصولات حاوی رتینول در شب استفاده کنید.

محصولات لایه بردار حاوی اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک آلفا هیدروکسی اسید است که پوست را سالم و جوان تر نشان می دهد. اسید گلیکولیک ترکیب اصلی موجود در بسیاری از لایه بردارهای شیمیایی است. اسید گلیکولیک ممکن است حساسیت به نور خورشید ایجاد کند، بنابراین پس از استفاده از محصولات حاوی این ماده، کرم ضد آفتاب بزنید.

پرایمر

پرایمر از چین و چروک پیشانی جلوگیری نمی کند اما استفاده از آن یک راه ارزان برای پنهان کردن چروک ها است. پرایمرها در فرم های مختلفی مانند پودر، ژل و یا کرم در دسترس می باشند. این محصوا پوست را ساف و بدون چین و چروک نشان می دهد.

بوتاکس

یکی از روش های بسیار عالی برای از بین بردن محصولات لایه بردار و با اسید گلیکولیک استفاده از سم بوتاکس و تزریق آن به ماهیچه های پیشانی است. در واقع بوتاکس یک داروی تولید شده از سم بوتولینوم است. هنگامی که این سم به ماهیچه های خاصی تزریق می شود، به طور موقت آنها را فلج می کند و اجازه نمی دهد که با منقبض شدن روی پوست چروک ایجاد کنند. به عبارت دیگر، هنگامی که این ماهیچه ها فلج می شوند، پیشانی به طور طبیعی دیگر چروک نمی شود. تزریق بوتاکس برای همه افراد مناسب نیست. تزریق این ماده ممکن است عوارض جانبی غیر معمولی زیر را داشته باشد:

نکته آخر

مبارزه مداوم با پیری، تلاشی بیهوده است. از طرفی تحقیقات علمی زیادی در مورد محصولاتی که چین و چروک پیشانی را به حداقل می رسانند وجود ندارد. اکثر شواهد بر اساس تجربیات شخصی بوده بنابراین ممکن است قابل اعتماد نباشند.

از طرفی ممکن است از بین بردن کامل چروک صورت و پیشانی غیر ممکن باشد، اما گام هایی وجود دارد که می توانید با کمک آن ها عمق این خطوط را به حداقل برسانید. بهترین راه برای کم کردن سرعت پیری و جلوگیری از ایجاد چین و چروک، داشتن سبک زندگی سالماست. رعایت رژیم غذایی سالم، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی، ورزش کردن و کنترل استرس، موثرترین راه ها برای محافظت از پوست و سایر قسمت های بدن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *