تاثیر لبنیات بر روی پوست و آکنه ها چگونه است؟

تاثیر استفاده از لبنیات برروی پوست

معمولا داشتن صورتی که در آن آکنه وجود دارد به راحتی برای هر فردی، تجربه نمی شود. این مسئله فقط وقتی که به آینه نگاه می کنید و یک صفحه خالدار نمی‌بینید، فریاد چشمگیری نمی کند، در غیر این صورت همیشه نقطه های رنگی روی صورت شما وجود دارد . زندگی با آکنه می تواند یکی از ناامیدکننده ترین و بی رحمانه ترین مبارزاتی باشد که هنگام رسیدن به زیبایی و سلامتی با آنها روبرو می‌شوید. مهم نیست که چقدر سعی می‌کنید تا با مواد آرایشی یه لایه مخفی کننده روی صورت خود بگذارید، مهم این است که به هر حال مجبور به فرار از آن هستید. این لکه های ناخوشایند گاها بیماری زمینه ای نیستند و در یک رده های سنی خاص، یا اتفاقاتی مثل بارداری و سایر علل پدیدار می شوند. امروز در مجله لیلی لند باب تازه ای از بوجود آمدن آنها را برای شرح خواهیم داد، که شاید برای شما عنوان این مقاله که تاثیر لبنیات بر روی پوست است، با این موضوع بی ربط باشد؛ ولی در ادامه مطلب متوجه این رابطه خواهید شد.

یک خاطره از تاثیر لبنیات بر روی پوست و آکنه ها

من در اواخر دوران نوجوانی با آکنه دست و پنجه نرم می‌کردم، که کاملاً طبیعی بود. هر چند، من از این موضوع بسیار ناراحت بودم، اما بر خلاف آن، آکنه‌‌های صورت من ناخواسته در اوایل دهه بیستم بدتر شد. به یاد دارم که در جلسه دفاعیه دانشگاه، به دلیل وجود جوش های متعدد روی پیشانی ام؛ احساس خجالت داشتم و از رفتن به جلسه دفاعیه پرهیز می‌کردم این در حالی بود که با استادم برای بحث در مورد تحقیقاتم قرار ملاقات داشتم. مواجهه با همکاران و مربیان، وقتی صورتم را لکه های قابل توجه پوشانده بود، بسیار برایم تحقیرآمیز بود.
حالاچند سال به جلو برویم؛ مدتی بعد دیدم که آکنه هایم با سرعت دلپذیری ناپدید می شوند. به محض دیدن پوست روشن و درخشان در یک روز جمعه، من به کابینت نگهداری لوازم آرایشم حمله کردم تا ببینم چه محصول جدیدی می تواند این هدیه را برای من حفظ کند. در آن زمان متوجه شدم که ممکن است این یک تغییر پوست صورت نباشد که مرا به این نقطه دلشاد کننده رسانده است؛ شاید این تغییر رژیم غذایی من بود که باعث تغییر پوست صورتم شده بود. این موضوع را بعد از مدت زمان طولانی با به یاد آوری خاطرات تلخی که از گذشته در مورد پوست صورتم داشتم متوجه شدم!

سر نخ ها به من می‌گفت تا اندکی قبل از این که پوستم صاف و بدون جوش شود، من یک رژیم غذایی عادی و نسبتاً سالم را خورده بودم. من از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده دوری می کردم، پروتئین های بدون چربی و کربوهیدرات های پیچیده را می خورم و هر از گاهی به شیرینی های خوشمزه ناخنک می‌زدم این یک رژیم متعادل بود، زیرا که وزن من در آن دوران بسیار کنترل شده و متناسب بود.

با این حال ، یک چیزی که در آن زمان برای مصرفش حد و مرز نداشت لبنیات و بخصوص ماست و پنیر بود. من مثل یک غارتگر پنیر ها و ماست ها را می‌بلعیدم و البته مراقب وزن خودم هم بودم، رژیم غذایی من متشکل از ماست و پنیرو هر چیزی که در ماست یا پنیر خرد شده بود و با آن تهیه می‌شد بود. علی رغم عشقم به لبنیات، پس از مدتی تصمیم گرفتم از خوردن لبنیات خودداری كنم، زیرا من تحقیقاتی در مورد نتایج منفی تاثیر لبنیات بر روی پوست و آکنه ها و به طور بالقوه بر روی بدن انجام داده بودم و بنظر می‌رسید که مضنون اصلی را یافته‌ام؛ به عنوان مثال، برخی از مطالعات ادعا كرده‌اند كه مصرف شیر می‌تواند با برخی سرطان‌ها مرتبط باشد. این یکی از یافته‌های من بود؛ با این وجود در تصمیم خود برای مصرف نکردن لبنیات برای مدتی کوتاه مصمم شدم، تا نتایجی که می‌خواهم بدست بیاید.

مطمئناً این موضوع برای من به همین آسانی که گفتم نبود. زیرا که من یک معتاد لبنیات بودم؛ اما خبر خوب این بود که تأثیر مثبتی روی پوست من داشت. بعد از گذشت حدود شش هفته از تجربه تحریم لبنیات و در واقع نخوردن هیچگونه محصولات لبنی، متوجه شدم که به سختی جوش های جدید روی صورت من شکل می‌گیرد. و در واقع روند بوجود آمدن جوش و آکنه در حال متوقف شدن است و همچنين درخشش طبيعي در صورتم بوجود آمد. حتي وقتهایی که فراموش می‌كردم از مرطوب كننده استفاده كنم. در ابتدا، من فکر می‌کردم این موضوع فقط در ذهن من است و تاثیر مخرب لبنیات بر روی پوستم یک ذهنیت بیمار گونه است؛ اما پس از گذشت چند هفته خانواده و دوستانم در مورد پوست صورتم با من صحبت کردند و دلیل تغییرات را از من جویا شدند.

سوال اما این بود؛ که آیا تجربه من در رابطه با تاثیر لبنیات بر روی پوست و آکنه ها یک تجربه عادی بوده است؟

من از متخصص پوست، خواستم نظر خود را راجع به این کشف من بگوید. دکتر به من توضیح داد: “در برخی بیماران خاص، لبنیات گاهاً مضر است.” برخی از بیماران وجود دارند که از خوردن لبنیات نه تنها بهره‌ای نمی‌برند، بلکه برای این نوع خاص از بیماران خوردن لبنیات مضر نیز است؛ با اینکه برخی از بیماران مثل من مشکل جوش‌ و آکنه پیدا می‌کنند و برخی دیگر مشکلات دیگری از جمله مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنند. شاید خود بیماران هرگز شانس این را نداشته باشند که پی به این موضوع ببرند. دکتر برای من توضیح داد که ممکن است برای برخی از بیماران علائم ناراحتی چنان خفیف باشد، که هیچگاه به پزشک مراجعه نکنند؛ با این حال این نوع واکنش به لبنیات بعضا به ندرت دیده می‌شود.

تاثیر استفاده از لبنیات برروی پوست
تاثیر استفاده از لبنیات برروی پوست

لیستی از فرآورده‌های خوراکی مستعد کننده آکنه

در ادامه پزشک متخصص به من گفت، که چند مطالعه وجود دارد که ارتباط بین لبنیات و آکنه را نشان می‌دهد. اما شواهد علمی قوی وجود ندارد که بگویند این یک پدیده مکرر است و می تواند در تمام زندگی فرد ادامه داشته باشد؛ حداقل در دوران شیر خوارگی این اتفاق نخواهد افتاد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2005 در مورد 47000 زن به انجام رسیده است که “ارتباط مثبتی میان خوردن شیر کامل و شیر بدون چربی با بوجود آمدن آکنه را مورد تایید قرار می‌دهد”.

در این تحقیقات به طور خاص مشخص شد که نوشیدنی صبحانه مانند: قهوه فوری، شربت، کلوچه و پنیر خامه ای و… غذاهایی بودند که اکیداً با آکنه ها ارتباط داشتند. اینها همه غذاهای کاملاً ایمن نیستند، این نوع غذا ها و البته دسته دیگری مانند اینها، که درواقع به غذا های فرآوری شده معروفند؛ هیچگاه به عنوان یک وعده غذایی مفید مورد نظر نبوده‌اند. اما در این تحقیقات بخصوص مواردی که مطرح شد، نشان داده شده است این نوع غذا ها برای وعده صبحانه چه نوع عملکرد نا سالمی برای بدن خواهند داشت.

بنابراین مسئله می‌تواند در جایی غیر از خود لبنیات باشد! این را می‌توان در سر نخ‌های یافته شده در این تحقیقات دنبال کرد. به معنای واقعی برخی از محققان بر این نظر بودند که، لبنیات ارگانیک نمی‌تواند باعث این نوع حساسیت‌ها شود. به عنوان مثال یکی از متخصصین تغذیه و مربی خبره ورزشی موافق است که، ما باید مدارک علمی بیشتری در مورد این موضوع جمع آوری کنیم، تا نتایج واقعی‌تری را بتوانیم ببینیم.

با این حال، این بدان معنی نیست که می توانیم ارتباط بین لبنیات و آکنه را کاملاً رد کنیم؛ وی توضیح می‌دهد: “در حالی که هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد، مطالعات نشان داده است که ارتباط بین مصرف شیر کم چرب و پوست بدون آکنه وجود دارد. فرآیند تولید شیر در دامداری های صنعتی که معمولا تماما یا بخش اعظمی از شیر روزانه در فروشگاه ها را تامین می‌کنند، آلودگی های هورمونی با خود به همراه دارند.

این نوع آلودگی ها شامل هورمون‌هایی می شود که به حیوانات تزریق می‌شود تا به تحریک این نوع هورمون‌ها؛ گوساله های مناسب برای تولید شیر پرورش پیدا کنند. در ظاهر همه این هورمون ها در درون بدن حیوان باقی نمی‌ماند ولی در واقعیت، بخشی از آن وارد شیر گاو می‌شود. یکی از این هورمون ها، هورمون IGF-1 است؛ که ارتباط بسیار شفافی با شیوع آکنه در نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد.

بنابراین اگرچه این سخن بدان معنانیست که از مصرف بسیاری از لبنیات آکنه می‌گیرید، مطمئناً این یک احتمال است. شاید در آینده بر اساس داده های مطمئن‌تری به یقین تبدیل شود. محققان خاطرنشان می‌کنند که هنوز همبستگی دقیقی بین آکنه و لبنیات وجود ندارد؛ آنها معتقدند، یک تئوری غالب با مشخصات هورمونی شیر لبنی ارتباط دارد.” این گاوها برای تحریک شیر با هورمونهای مصنوعی درمان می‌شوند، و ممکن است که این هورمونها روی ما تأثیر بگذارد و به نوبه خود باعث ایجاد لکه ها شوند. البته این یک گمان محکم است ولی هنوز یقین نداریم.

رابطه میان سبک غذا خوردن و نوع بیماری هایی که ممکن است بدان مبتلا شویم

از بین بردن هر چیزی از سبک زندگی شما که باعث تحریک یا التهاب می شود، می تواند مزایایی در تمام جنبه های سلامتی داشته باشد. این شامل سلامت عمومی، سلامت روان و حتی به طور بالقوه سلامت پوست شما نیز می‌شود. طبق نظر پزشکان تغذیه، از بین بردن لبنیات از رژیم غذایی به شرطی می‌تواند گامی در جهت درست باشد که، این موضوع برای شما اتفاق افتاده باشد؛ و شما نوعی حساسیت به لبنیات را با خوردن آنها تجربه کرده باشید.”

من بعد از کاهش چشمگیر مصرف لبنیات، متوجه بهبودی در پوست خودم شدم.” صبر کنید! قبل از اینکه همه ماست‌های یونانی را از یخچال خود بیرون بیاندازید، یادآور این نکته بشوم که پزشکان توصیه می‌کنند، که باکمی تامل و پرهیز از هرگونه فرضیه سازی بزرگ در مورد پوست خود، ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید. طبق نظریه‌ها “کسانی که با بیماری آکنه پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند و دارو های بدون نسخه نیز کمک چندانی به انها نکرده است؛ بهتر است پیش از قطع کردن لبنیات و پس از خواندن این مقاله به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.

چون ممکن است آکنه‌های پوستی آنها دلایل دیگری داشته باشد؛ از جمله مشکلات هورمونی و تداخلات آنها و یا حتی به دلیل عرق کردن بیش از حد؛ که می تواند در مراحلی باعث ایجاد حساسیت های پوستی در برخی نقاط بدن شما شود و یا شاید استرس های بیرونی باعث این نوع بیماری باشد. به هر حال دلیل آکنه‌های پوستی شما تنها نمی‌تواند معلول خوردن لبنیات باشد و اگر دلایلی نظیر آنچه که گفته شد، باعث بوجود آمدن آکنه های شما باشد؛ قطع کردن مصرف لبنیات نمی‌تواند به شما کمک کند. در هر صورت اگر می‌خواهید این آزمایش را انجام دهید، حداقل یک ماه لبنیات را از رژیم غذایی خود قطع کنید و در صورت وجود حساسیت به لبنیات بعد از آن تغییرات را مشاهده خواهید کرد.

پزشکان متخصص پوست معتقدند؛ پوست تقریباً سه تا چهار هفته طول می‌كشد تا دوباره باز سازی شود، بنابراین هر نوع مداخله جدید معمولاً چهار تا شش هفته طول می‌كشد؛ تا آثاری از خود نمایان کند پس عجله نکنید.”

نتیجه گیری از این مطلب

در پایان، فقط به این دلیل که حذف لبنیات از رژیم غذایی من باعث بهبود پوستم شده است؛ بدان معنا نخواهد بود که برای همه این اتفاق خواهد افتاد. اما مطمئنا؛ این یک آزمون برای کسانی خواهد بود که مشکلاتی مشابه من را داشته اند و یا در حال حاضر دارند. حتی اگر علم امروز رابطه میان مصرف لبنیات صنعتی و وجود نوعی ناراحتی‌های پوستی، از جمله آکنه را مورد تایید کامل قرار ندهد؛ باز هم من می گویم ارزش امتحان کردن را خواهد داشت. در حقیقت من به تازگی شروع کرده‌ام به مصرف کنترل شده لبنیات در رژیم غذایی خود .

منابع:

https://thespotlyte.com/1121582/is-dairy-bad-for-your-skin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *