رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ و میر را در سنین بالا کاهش می‌دهد

رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ و میر را در سنین بالا کاهش می‌دهد

در مطلب (رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ و میر را در سنین بالا کاهش می‌دهد) از مجله لیلی لند به موضوع رابطه سلامتی در سنین بالا و تغذیه در افراد سالمند اشاره شده است با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

اگر بالای 65 سال سن داشته باشید‌، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند 25 درصد خطر مرگ و میر را کاهش دهد. این ادعای محققان تغذیه است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای انتخابی سالم برای بزرگسالان در هر سنی است. اگر در سال‌های طلایی عمر خود باشید‌، هرگز فکر تغییر رژیم غذایی تان را نمی‌کنید. اما برای سنین جوانی هم این رژیم بسیار مفید است. متخصصان تغذیه سال‌هاست که از مزایای رژیم مدیترانه‌ای حمایت می‌کنند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این رژیم غذایی برای بزرگسالان در هر سنی مفید است. براساس مطالعه‌ای که در ماه جاری در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد‌، رژیم غذایی مدیترانه‌ای با برتری نسبت به دیگر روش‌های تغذیه‌ای بسیار در سلامتی فرد موثر بوده است.

روش اجرای تحقیقات درباره علل کاهش مرگ و میر را در سنین بالا

دکتر بوناچیو‌، محقق دپارتمان اپیدمیولوژی در مقاله خود به این مطلب اشاره دارد که: “ما قبلاً می‌دانستیم که رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند خطر مرگ و میر را در جمعیت عمومی‌کاهش دهد‌، اما ما نمی‌دانستیم که آیا این به طور خاص برای افراد مسن هم با همان نتایج همراه خواهد بود یا خیر. ” اما با توجه به تحقیقات پیش رو به نظر می‌رسد که دقیقاً این رژیم غذایی کار را در افراد مسن هم انجام می‌دهد. بوناچیو و تیم وی دریافتند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به کاهش 25 درصدی مرگ و میر در همه افراد مسن می‌شود. علاوه بر این‌، از طریق یک متاآنالیز هفت مطالعه دیگر در مورد رژیم مدیترانه‌ای‌، دریافتند که هر چه افراد نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای تغذیه می‌کنند، شاخص‌های سلامتی‌شان بیشتر می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ و میر را در سنین بالا کاهش می‌دهد
رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ و میر را در سنین بالا کاهش می‌دهد

روش تحقیقات بر روی رژیم غذایی مدیترانه‌ای

برای دستیابی به این نتیجه گیری‌، محققان در مطالعه خود رویکردی دو جانبه را پیگیری کرده‌اند: (برای مطالعه آینده نگر‌، آنها گروهی از بیش از پنج هزار فرد 65 ساله و بالاتر در جنوب ایتالیا را به خدمت گرفتند و به طور متوسط ​​تا هشت سال با این افراد کار کرده‌اند.) این محققان طراحی خود را در مورد افراد سالمند و رژیم مدیترانه‌ای بر اساس داده‌های حاصل از مطالعه Moli-sani‌، که یک مطالعه جمعیتی ایتالیایی که بین سال‌های 2005 و 2010 ایجاد شده است بود و همچنین یک متاآنالیز از هفت مطالعه دیگر انجام شده است که به بررسی اثرات رژیم مدیترانه‌ای در جمعیت سالمندان می‌پردازد. سالمندانی که بیشتر به رژیم غذایی پایبند بودند از سلامت قلبی عروقی بهتری برخوردار بودند و خطر مرگ آنها در اثر بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌یابد. یک افزایش واحد با استفاده از مقیاس رژیم مدیترانه‌ای با کاهش پنج درصدی خطر مرگ همراه بود. رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطرات کلی مرگ و میر را به روش پیشگیری از تغذیه نا‌مناسب کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر‌، هرچه بیشتر از رژیم مدیترانه پیروی کنید‌، کاهش خطر مرگ و میر بیشتر می‌شود. “

رژیم سنتی مدیترانه‌ای با مصرف زیاد میوه‌، سبزیجات و حبوبات شناخته می‌شود. در درجه اول استفاده از غلات فرآوری نشده؛ مصرف زیاد چربی اشباع نشده (مانند روغن زیتون فوق العاده بکر)؛ مصرف نسبتاً زیاد ماهی؛ مصرف کم گوشت قرمز‌، مرغ و شکر؛ مصرف لبنیات کم چرب به طور معمول پنیر و ماست؛ و مصرف متوسط ​​اتانول (به شکل انواع شراب در طول روز). کلییت این رژیم را شامل می‌شود. با این حال‌، از آنجا که رژیم غذایی توسط اقوام و فرهنگ‌های مختلف در سراسر منطقه مدیترانه مصرف می‌شود‌، در اجزای فردی رژیم غذایی که مصرف می‌شود‌، تنوع قابل توجهی وجود دارد. آنچه مشخص است این است که علی رغم این اختلافات‌، یک مزیت کلی برای رژیم غذایی وجود دارد که بیشتر از مجموع اجزای فردی آن باشد. وی گفت: “من همیشه این كار را توصیه می‌كنم و احساس می‌كنم كه یكی از رژیم‌های غذایی كامل در بین بسیاری از رژیم‌های غذایی است كه همیشه حفظ آن آسان نیست.

مشکلاتی که ممکن است در اجرای رژیم غذایی مدیترانه‌ای به وجود بیاید

کربین کرکپاتریک‌، متخصص تغذیه در موسسه سلامتی کلینیک کلیولند‌، به این نکته اشاره دارد که:

با این وجود‌، وی هشدار می‌دهد كه برخی از افراد مسن ممكن است به میزان بیشتری پروتئین در رژیم غذایی خود احتیاج داشته باشند‌، كه معمولاً در رژیم مدیترانه‌ای وجود ندارد به منظور حفظ توده عضلانی و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات مصرف پروتئین الزامی است. این متخصص تغذیه‌ای می‌گویند رژیم غذایی مدیترانه چیزی بیش از تغییر غذاهایی است که شما می‌خورید: پیامدهای فرهنگی بیشتری مانند تغییر سبک زندگی دارد که ممکن است افراد ساکن خارج از مناطق مدیترانه‌ای آن را تشخیص ندهند. دکتر بوناچیو معتقد است “رژیم غذایی مدیترانه‌ای فقط لیست خرید مواد غذایی نیست. ” این موارد همچنین شامل مواردی مانند اشتراک غذاها، فصلی بودن آنها و روشهای ترکیب غذاها می‌شود. به عنوان نمونه‌، روش معمولی مدیترانه‌ای برای خوردن ماکارونی با حبوبات یا سبزیجات است. ” در حالی که در کشور‌های دیگری مانند آمریکا این نوع ماکارونی با گوشت سرو می‌شود. افرادی که علاقه مند به ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود با الهام از روش مدیترانه هستند‌، می‌توانند ایده‌های غذایی خود را از برنامه‌های آنلاین تهیه کنند‌، که دستور العمل‌های خوبی برای این دسته از افراد در آن وجود دارد. “برای مبتدیان‌، فقط استفاده از میوه بیشتری را در رژیم غذایی به همراه دارد. این یعنی میوه و سبزیجات بسیار بیشتری باید مصرف کنید. اینها واقعاً قدم‌های بزرگی در جهت بهبود سلامتی هستند. “

منابع:

https://www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *