با لیفت صورت به روش پی آر پی با نام خون آشام Vampire Facelift بیشتر آشنا شوید

لیفت صورت به روش پی آر پی با نام خون آشام

امروز در مجله لیلی لند با روشی جدید در لیفت و احیای مجدد پوست و رفع نقایص آن آشنا می‌شوید که امروزه طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. این روش که با نام پی آر پی “Vampire Facelift” یا همان خون آشام شناخته می شود حیرت زیادی می کند.
عنوان جذاب آن بازی با کلمات است، و شما باید از ذهنیت فیلم های ترسناک به معنای استخراج خون بدنتان توسط یک خون آشام خارج شوید و به واقعیت برداشت خون از خودتان توسط یک جراح یا متخصص بیهوشی فکر کنید.

این روش بسیار مناسب بر طرف کردن و احیایی مجدد پوست است و هرگز کار یک جراحی با لیفت را انجام نخواهد داد، اما در برخی از مقالات و نوشته ها از آن روشی برای لیفت یاد می کنند، که بهتر است آن را برای بازسازی و احیای مجدد کلاژن و در نتیجه جوان سازی پوست در نظر بگیریم.

چگونگی عملکرد روش پی آر پی به روش خوش آشام

VF به دلیل نام خود توجه رسانه ها را به خود جلب می‌کند، نه فقط به دلیل نتایج دیدنی و جذاب. در این روش با استفاده از خون خود بیمار، مخلوطی تهیه می شود که زیر پوست تزریق می‌شود، که ظاهراً نتیجه آن، پر کردن سطح پوست است. بافت زیر پوست در صورت تزریق موفقیت آمیز، احتمالاً برخی از علائم پیری را کاهش می دهد. طرفداران امیدوار هستند که این روش جوانسازی و پر کردن ماندگارتر از تزریق پرکننده های فعلی موجود در بازار محصولات زیبایی باشد.

علم و فناوری اساسی این نوع پرکننده طبیعی، جدا سازی “پلاسمای غنی از پلاکت” به عنوان پرکننده است. پلاکت ها، ذرات بسیار جزئی طبیعی درخون هستند که، در بهبودی بسیار ارزشمند هستند. وظیفه اصلی آنها لخته شدن خون در هنگام باز شدن رگ یا مویرگ ها است، مانند لخته شدن خون بعد از آسیب یا جراحی. آنها به معنای واقعی کلمه پر کردن سوراخ‌های رگ‌های خون مجروح شده را به عهده دارند و از نشت خونریزی جلوگیری میکنند. پلاکت ها همچنین سرشار از فاکتور رشد هستند و سایر مواد شیمیایی و هورمون‌هایی که بدن را برای تولید بافت و بهبودی پوست و بدن لازم هستند را تحریک می‌کنند.

آیا از این روش فقط در ایران استفاده می‌شود؟

امروزه در اروپا از پلاسمای غنی از پلاکت در لیفت صورت و گردن، همچنین از آن در رینوپلاستی، سپتوپلاستی و برداشتن توربینات برای بهبود راه هوایی بینی استفاده می کنند. البته باید گفت این روش درمانی نیز چندین سال است که در خدمت بخش زیبایی در ایران است و به لطف نتایجی که داشته است، طرفداران زیادی را جلب خود نموده. زیرا اغلب هم بیماران و هم پزشکان طرفدار کبودی و تورم کمتر و بهبودی سریعتر در انجام کارهای درمانی هستند؛ به همین دلیل استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت روش خوب و کارآمد محسوب می‌شود.

همه جراحان با موارد غیر زیبایی پلاسمای غنی از پلاکت آشنا هستند. در جهان تمام تخصص های جراحی، اعتقاد به استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت دارند؛ زیرا دارای دوام طولانی و موفقیت آمیز است. جراحان پلاستیک ترمیمی و جراحان زیبایی و حتی سایر تخصصهای جراحی،(برای مثال حتی کاربرد آن در عمل جراحی قفسه سینه، که در آن پلاسما بر روی خطوط بخیه پاشیده می شود، تا روند بهبود سریع ترو کاهش نشت خون از رگهای خونی سریع تر انجام شود) همگی، این روش را مکمل درمان و بهبود بیمار می دانند.

لیفت صورت به روش پی آر پی با نام خون آشام
لیفت صورت به روش پی آر پی با نام خون آشام

چگونگی انجام پی آر پی به روش خوش آشام یا Vampire Facelift

در مورد روشهای غیرجراحی زیبایی صورت، همانطور که مطمئن هستیم یکی از آنها پی آر پی خواهد بود. در این روش بعد از اینکه بیمار تحت انجام استریل قرار گرفت ، چندین سی سی خون از ورید بیمار خارج می شود. خون در یک سانتریفیوژ برای غلظت پلاکت ها ریخته می شود. سپس با افزودن مواد شیمیایی و مواد دیگر، آن بخش غنی از پلاکت استخراج می شود.

سپس ماده زرد رنگی که حاوی پلاسما است داخل سرنگ های مخصوص ریخته می‌شود تا پزشک به تشخیص خود آن را در نقاط مناسب تزریق خواهد کرد. این ماده پس از تزریق زیر پوست پخش شده و دربالای بافتهای عمیق زیر پوست قرار می‌گیرد. PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) باعث ترمیم سریع بافتها می‌شود که بسیار موفق بوده است.
این ماده پس از آنکه زیر پوست تزریق می‌شود، بدن آن را از آنجا می‌گیرد و احتمالاً بافت فیبری جدیدی ایجاد می‌کند، این کار سبب می‌شود تا بافت های خالی و ضعیف از کلاژن، پر شوند.
حتی با وجود ژل ها و پرکننده های خوب و فوق العاده موفق امروزی مانند Restylane ، Juvederm ، Radiesse ، Sculptra و Artefill هنوز هم این روش طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

آیا این روش ایمن است؟

دیوید بانک، رئیس انجمن جامعه پوست و جراحی پوست نیویورک ، اظهار داشت: “ما مطمئناً آن را مورد بررسی قرار دادیم ، و احتمال می‌دهیم مسئله ای در زمینه غیرایمن بودن این روش وجود نداشته باشد.”
با توجه به ایمنی و احتمال واکنش و عوارض غیرضروری، این یک اقدام کم خطر برای بیماران است. زیرا این محصول مدتهاست که در حوزه‌های دیگر پزشکی مانند: اورولوژی، چشم پزشکی، دندان پزشکی، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی و پزشکی ورزشی به عنوان روشی برای درمان آسیب های عضلات، رباط‌ ها، درد مفاصل، جراحات و زخم های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتایج پی آر پی به روش خوش آشام یا Vampire Facelift

این یک داستان بزرگ است زیرا بحث اصلی برای جراحی ها و روش های زیبایی همه و همه در مورد نتایج آنها است. جراحان زیبایی پوست قبل از اینکه PRP را به عنوان یک روش درمانی موفق و اصلی معرفی کنند، بسیار روی نتایج و طول عمر را که با مطالعه و انجام عملی آن روی دامنه وسیعی از درمان ها به نتایج خوب و حیرت آوری در این زمینه رسیده اند و ما وقتی نتیجه ای را در زمینه درمانی و زیبایی می بینم اطمینان بیشتری برای استفاده از آن پیدا می کنیم.

چه کسانی نمی توانند این عمل را انجام دهند؟

  • افرادی که دارای سندروم اختلال پلاکت هستند؛ یعنی سندروم ترومبوسیتوپنی یا به عبارتی کاهش تعداد پلاکت‌های خون(critical thrombocytopenia)افراد مبتلا به اختلالات انعقادی و خونریزی دهنده (hypofibrinogenaemia)
  • مبتلایان به عفونت وهمچنین عفونت های حاد و مزمن
  • بیمارانی که مشکلات کبدی دارند
  • افراد تحت درمان با ضد انعقادها

دوره نقاهت چه مقدار است؟

این کار همانند یک آزمایش خون است و به ریکاوری و استراحت نیاز ندارد.( البته در شرایطی که فقط هدف پی آر پی صورت باشد)

مراقبت های پس از تزریق چیست؟

  1. استفاده از مسکن به دستور و تجویز پزشک برای کاهش درد در ناحیه تحت درمان
  2. برای کاهش تورم استفاده از کمپرس یخ در ناحیه تحت درمان توصیه می شود
  3. اجتناب از شستشو ناحیه درمان تا 24 ساعت و در سایر زمان ها تا بهبودی کامل مراقبت بیشتر درهنگام شستشو
  4. استفاده از کرم های ضد آفتاب وقرار نگرفتن مداوم در معرض نورمستقیم خورشید به مدت 2 هفته

سوالات شایع در زمینه لیفت صورت به روش پی آر پی با نام خون آشام

چقدر زمان برای مشاهده نتایج لازم است؟

این روش جوانسازی به هیچ وجه نتایج فوری و سریع را در پی ندارد، بلکه تورم ناشی از تزریق پلاکت یکی از عمده ترین عوارض آن است. زمانی که تورم از بین رفت احتمال دارد باز هم تغییری را مشاهده نکنید ولی با گذشت چندین هفته پلاکت‌ها فاکتور رشد را تحریک کرده و سبب ترمیم و تشکیل مجدد کلاژن شوند.

در چه مواردی می توان برای صورت از پی آر پی استفاده کرد؟

این روشی بسیار سریع برای ترمیم زخم ها و درمان مشکلات زیبایی متعدد پوستی مانند:

چین و چروک ها، خطوط ریز و خطوط اطراف دهان (خط خنده)، خطوط پنجه کلاغی دور چشم، شلی و ناودان اشکی و همچنین افتادگی های پوست دور چشم یا گونه ها و در برخی موارد برای درمان آکنه نیز استفاده می گردد. از این روش نیز برای بهبود پوست‌های خشک و رفع پیری و افتادگی‌ و لکه های خفیف پشت دستها، آرنج، زانوها و سایر نواحی دیگر بدن استفاده می شود.

آیا این روش عوارضی هم در پی دارد؟

عوارض این روش ممکن است بسیار اندک و در حد کبودی، قرمزی و تورم درناحیه تزریق مشاهده شود. همچنین احساس درد و حساس شدن پوست در ناحیه تزریق نیز ممکن است از دیگر عوارض این عمل باشد. با این وجود تمامی این عوارض پس از چند روز برطرف خواهند شد.

ماندگاری پی.آر.پی چقدر خواهد بود؟

پس از کامل کردن تعداد جلسات درمانی لازم که به تشخیص پزشک می باشد، می توان انتظار ماندگاری اثرات این روش را برای جوانسازی پوست را تا بیش از یک سال و نیم داشت.

آیا امکان به کار بردن این روش به همراه سایر روش های زیبایی وجود دارد؟

از آن جا که این روش بسیار بی خطر است و برای سرعت بخشیدن به بهبودی هم بسیار از آن استفاده می شود، بنابراین پس از جراحی هایی مانند کاشت مو، لاغری و حتی در مواردی دندان پزشکی و … نیز می توان از آن استفاده کرد؛ همچنین درروش های زیبایی به تشخیص و پیشنهاد پزشک گاها از آن در ترکیب باروش های دیگر جوانسازی استفاده می‌شود، که در این صورت سرعت درمان افزایش می‌یابد.

منابع:

https://blogs.webmd.com/healthy-skin/20110414/the-vampire-facelift-more-nonsense-or-not-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *