آیا پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه مفید است؟

آیا پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه مفید است؟

روش های بسیاری برای درمان خانگی آکنه وجود دارد. اما به نظر متخصصان برخی از این روش ها می توانند به جای درمان آکنه، تاثیر مخرب تری را روی پوست داشته باشند. به عنوان مثال زیاد سوال پرسیده می شود که آیا چای سبز برای درمان آکنه مفید است؟ آیا می توان از مکمل ویتامین B5 برای کاهش میزان آکنه روی پوست استفاده کرد؟ و ده ها سوالی که در این مورد پرسیده می شود. پر اکسید هیدروژن نیز یکی از روش های خانگی است که حتما شما هم درباره آن مطالبی را شنیده اید. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند در مورد مصرف پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

پراکسید هیدروژن خواص بسیاری دارد. این محلول را با عنوان یک ضد عفونی کننده و سفید کننده استفاده می کنند. حتی در برخی از دهانشویه ها نیز به دلیل وجود این خواص از آن بهره برده می شود. این محلول قدرتمند برای مبارزه با آکنه نیز مفید است. به همین خاطر در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست جزء اصلی محسوب می شود. اما آیا واقعا پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه و کاهش ضایعات پوستی مفید است؟

طرفداران استفاده از پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه و مراقبت از پوست استدلال های زیادی برای خود دارند. آن ها معتقدند که این محلول ارزان به راحتی در دسترس همه افراد قرار داشته و خاصیت ضد عفونی کنندگی آن بارها در تحقیقات مختلف اثبات شده است. همین خواص است که باعث می شود برخی ادعا کنند که پراکسید هیدروژن بهترین گزینه درمان آکنه است. اما متاسفانه، بر خلاف برخی از ادعاها، پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه معجزه نمی کند.

تاثیر پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه

پراکسید هیدروژن چیست؟

شما احتمالا پراکسید هیدروژن را در بطری های قهوه در کابینت لوازم بهداشتی در آشپزخانه دارید. اما چه چیزی در این بطری قرار دارد؟ این محلول ساده ترین پراکسید است و به صورت یک مایع شفاف می باشد. این فرم پراکسید هیدروژن یک اکسید کننده قوی و یک عامل ضد میکروبی است.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا پراکسید هیدروژن در آن ظروف قهوه ای بسته بندی می شود؟ جواب سوال است که این ماده هنگامی که در معرض نور یا گرما قرار می گیرد، تجزیه می شود و اتم اکسیژن اضافی خود را از دست می دهد. رنگ قهوه ای بطری، آن را از نور محافظت کرده و باعث می شود فرمول شیمیایی آن تغییری نکند. به طور کلی، پراکسید هیدروژن با قدرت 3 درصد محصولی است که برای مراقبت های بهداشتی کاربرد دارد. پس یادتان باشد هرگز از قدرت بیشتر این ماده بر روی پوست استفاده نکنید.

پراکسید هیدروژن چگونه بر روی آکنه عمل می کند؟

هیچ کس نمی تواند انکار کند که پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه مفید است. اما مهم است که بدانید که چه چیزی در این ماده باعث درمان جوش می شود.

غدد سباسه، درست زیر سطح پوست پنهان شده اند. این غدد یک ماده معروف به نام سبوم را تولید می کنند. این ماده روغنی برای حفظ رطوبت و درخشش پوستمان ضروری است و از طریق منافذ متصل به فولیکول های مو از پوست خارج می شود. اگر تولید این غدد از سبوم بیش از حد شود، محلول چرب ایجاد شده می تواند منافذ را پر کرده و با سلول های مرده پوست و باکتری های P. acnes ترکیب شده و ایجاد پلاکت کند. هنگامی که عفونت به وجود می آید، جوش شکل می گیرد.

پراکسید هیدروژنی که بر روی آکنه مالیده می شود می تواند با عفونت باکتریایی مبارزه کند. پراکسیدها هنگامی که روی بافت پوست قرار می گیرند، اکسید می شوند. به این معنی که اتم اکسیژن آن آزاد می شود. این اکسیداسیون یک محیط فرار برای هر باکتری محیا می کند. این به این معنی است که P. acnes نمی تواند در این محیط زنده بماند. همانطور که باکتری ها می میرند، عفونت نیز فرصت بهبودی پیدا می کند.

پراکسید ها عامل لایه برداری هستند. آنها می توانند لایه بیرونی پوست را حذف کرده و با ایجاد یک لایه جدید، پوست را نرم و تمیز کنند. به این صورت پراکسید هیدروژن به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل می کند. به این ترتیب می تواند زخم ها و ضایعات ناشی از آکنه های قدیمی را محو کند. پراکسید هیدروژن همچنین یک عامل خشک کننده است. این خاصیت باعث می شود روغن های موجود در پوست خشک شده و از ایجاد آکنه در آینده جلوگیری شود.

با وجود تمام این ویژگی ها، به نظر می رسد پراکسید هیدروژن، راه حل مناسبی برای درمان آکنه است. اما متأسفانه این تمام داستان نیست.

آسیب پوستی

مطالعات متعددی وجود دارد که توانایی پراکسید هیدروژن را برای آسیب به سلول های پوستی از طریق استرس اکسیداتیو نشان داده اند. استرس اکسیداتیو به معنی عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و توانایی بدن شما برای سم زدایی و مقابله با اثرات مضر آن است. استرس اکسیداتیو بدون اشاره به آسیب های پوستی، به بیماری های متعددی از جمله سندرم آسپرگر، بیماری پارکینسون، سرطان، اوتیسم، افسردگی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان متعددی آزمایشاتی را با استفاده از قرار دادن محلول های پراکسید هیدروژن بر روی سلول های پوستی انجام داده اند. محققان در طی این آزمایشات متوجه شدند که این نوع استعمال، پروتئین استرس اکسیداتیو را فعال می کند. این به این معنی است که پراکسید هیدروژن علت مستقیم وارد آمدن استرس به سلول های پوستی است.

پراکسید هیدروژن به علت خواص اکسید کنندگی قوی، می تواند هر سلول یا ارگانی که با آن در تماس است را اکسیداسیون کند. این کار می تواند باعث آسیب جدی به میتوکندری موجود در سلول های ما شود. نتیجه این آسیب مستقیم، پیری زودرس است.

تفاوت بین پراکسید هیدروژن و بنزویل پراکسید چیست؟

بسیاری از محصولات ضد آکنه، بنزوئیل پراکسید را به عنوان یک عنصر کلیدی در خود جای داده اند. این ماده یکی از بستگان نزدیک پراکسید هیدروژن است. هر دو ماده سفید کننده هستند و هر دو در درمان آکنه استفاده می شوند. اما تفاوت های قابل توجهی با هم دارند. در حالی که پراکسید هیدروژن محلول در آب است، بنزوئیل پراکسید این خاصیت را ندارد.

هر دو این مواد می توانند برای پوست، به ویژه برای افراد مبتلا به آکنه که دارای خشکی و حساسیت پوستی هستند، خشن باشند. هر دو این مواد با پوسته پوسته کردن پوست و خشک کردن چربی اضافی روی پوست عمل کرده و به همین دلیل ممکن است منجر به خشکی بیش از حد شوند. اگر خشکی ادامه پیدا کند، امکان ترک خوردگی و التهاب نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می شود که به دلیل قابلیت ایجاد آسیب سلولی از محصولات حاوی این ماده تنها بر روی لکه ها استفاده شود.

پر اکسید هیدروژن و جای ناشی از آکنه

در حالی که بسیاری از افراد معتقدند که پراکسید هیدروژن می تواند برای روشن شدن تیرگی های پوست و کاهش بافت اسکار استفاده شود، اما در حقیقت استفاده از این محلول می تواند باعث بروز زخم شود. پراکسید هیدروژن به طور قابل توجهی می تواند باعث از بین رفتن باکتری ها شود. اما از طرفی می تواند منجر به از بین رفتن فیبروبلاست ها که سلول هایی تعمیر کننده زخم و ایجاد کننده پوست جدید هستند نیز شود. هنگامی که توانایی بدن برای بهبودی زخم دچار اختلال می شود، پوست نیز نمی تواند سلول های جدید را به آسانی ایجاد کند. این باعث می شود احتمال ابتلا به بافت اسکار و زخم بیشتر شود.

در یکی از مطالعات منتشر شده در مجله بین المللی Dermatology محققان نشان دادند افزایش تولید هیدروژن در بدن همبستگی با التهاب آکنه دارد. این موضوع نشان می دهد که استفاده از پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه به عنوان یک روش موضعی ممکن است باعث التهاب و حتی بدتر شدن آکنه شود.

به جای پراکسید هیدروژن از چه محصولی باید استفاده کرد؟

استفاده از پراکسید هیدروژن برای درمان آکنه یک روش کوتاه مدت همراه با عوارض مزمن است. پس باید به فکر راهکار جایگزین باشید. این راهکار باید دو ویژگی اصلی داشته باشد. هم باکتری های داخل آکنه را درمان کند و هم التهاب پوست را کم کند. محصولاتی که حاوی بالاترین درجه مجاز اسید سالیسیلیک هستند، یک نرم کننده پوستی موثر می باشند که می توانند پوست را بدون آسیب رساندن به سلول ها درمان کنند. محصولاتی که حاوی ترکیبات طبیعی مانند روغن درخت چای هستند نیز برای این منظور مفیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *