همه چیز درباره یکنواخت سازی رنگ پوست

یکنواخت سازی رنگ پوست

در مطلب (همه چیز درباره یکنواخت سازی رنگ پوست) از مجله لیلی لند به موضوع یکنواخت سازی رنگ پوست در نقاط مختلف بدن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

ماده‌ای که رنگ پوست را کنترل می‌کند چیست؟

معمولا رنگ پوست بین یک ناحیه و ناحیه دیگر پوست متفاوت است. و همچنین ممکن است در افراد یک خانواده نیز متفاوت باشد و همیشه یک سؤال برای این دسته از افراد پیش می‌آید: ماده‌ای که رنگ پوست را کنترل می‌کند چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟ امروز ما به‌این سؤال با جزئیات پاسخ خواهیم داد.

ماده‌ای که رنگ پوست را تغییر می‌دهد و نحوه عملکرد آن چیست؟

در لایه اپیدرم ماده‌ای وجود دارد به نام ملانین این رنگدانه‌های طبیعی در اکثر ارگانیسم‌ها یافت می‌شود. این رنگ در گروه تخصصی سلول‌های معروف به ملانوسیتها تولید می‌شود.همچنین تولید ملانین پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آغاز می‌شود، هرچه بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیریم، بیشتر تولید می‌شود و از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت می‌کند از این رو، تیرگی بیش از حد پوست در معرض آفتاب بیشتر اتفاق می‌افتد و توانایی مقاومت در برابر نور آفتاب و محافظت از خود را دارد و بنابراین برای افرادی که پوست تیره تری دارند معمولا در معرض نور بیشتر آفتاب قرار گرفته‌اند.

مهمترین بیماری‌های ناشی از نقص تولید ملانین:

ویتیلیگو: (پیسی، بَرَص، لک و پیس یا ویتیلیگو (Vitiligo) یک اختلال تولید رنگدانه است که در آن ملانوسیت‌ها (سلولهایی که رنگدانه تولید می‌کنند) در قسمت‌هایی از پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند. در نتیجه لکه‌های سفیدپوست درنواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. مویی که در نواحی مبتلا به پیسی رشد می‌کند معمولاً سفید می‌شود.) بیماری ویتیلیگو که در آن پوست به دلیل تولید کم رنگ ملانین، رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد و پوست کمرنگ و کاملاً بی رنگ می‌شود. در بیماران تاثیرات روانی بسیار زیادی می‌گذارد، به خصوص اگر با تغییر رنگ مو نیز همراه باشد.

ملاسما: (لکه پوستی یا ماکول (به فرانسوی و انگلیسی: macule)، بخش کوچک مسطح تغییررنگ‌یافته یا کلفت‌ شده‌ای از پوست که ناحیه‌ای متمایز از پوستِ بهنجارِ پیرامون خود است. در برخی منابع تأکید شده ‌است که لکه‌های پوستی هم‌سطحِ پوست‌اند و قطری کمتر از یک (یا نیم) سانتی‌متر دارند. ضایعات بزرگ‌تر را کَژنه patch می‌نامند.) این وضعیت به دلیل افزایش فعالیت سلول های رنگدانه در پوست هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب یا در نتیجه در صورت بروز برخی تغییرات هورمونی در زنان باردار یا در بزرگسالی ظاهر می‌شود.

تیروزینمی: دو نوع چشمی و پوستی را شامل می‌شود که سندرم ریچنر-هانهارت Richner-Hanhart syndrome نیز خوانده می‌شود، نوعی ناهنجاری مادرزادی متابولیسم است. این بیماری با زایمان ظاهر می‌شود و ناشی از عدم تولید رنگدانه ملانین در بدن است، به دلیل تداخل در تیروزیناز که مسئول تولید رنگدانه است شکل می‌گیرد، که ممکن است در فرد مبتلا به سوختگی خورشیدی و کارسینوم ناشی از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به پوست ایجاد شود.

بهترین راه‌ها برای یکدست کردن رنگ پوست بدن چیست؟

آیا در بعضی از قسمت‌های بدن دچار تیرگی شده‌اید؟ بیاموزید که چگونه پوست را یکدست کرده و لکه‌های تیره و رنگدانه‌ها را از بین ببرید.

یکنواختی رنگ پوست
یکنواختی رنگ پوست یکی از مطلوب ترین مواردی است که یک خانم می‌خواهد. برای داشتن ظاهری کامل و بدون لکه‌های عجیب و غریب و بدون نقص باید مواردی را رعایت کنید. پوست شما روزانه در معرض بسیاری از عوامل ایجاد کننده تغییر رنگ پوست است، بنابراین رنگ چهره شما متفاوت از بازوها و دستها، و شاید پاهای شما است و ممکن است نتیجه آن برای شما بسیار نگران کننده باشد. اگر بدنبال پوست یکنواخت و شفاف هستید، با ما همراه باشید تا منشأ مشکل و چگونگی حل آن را برای شما باز گو کنیم.

دلایل تغییر رنگ پوست
در طول روز، پوست شما در معرض عوامل قدرتمندی است که بر رنگ پوست شما تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد مکان‌هایی با رنگ‌های مختلف بر روی پوست می‌شود. از جمله عواملی که باعث برنزه شدن می‌شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز، گرد و غبار و آفتاب سوختگی در ساحل دریا و آفتاب گرفتن در تابستان است. دست ها گاهی اوقات به دلیل اینکه در حین انجام کارهای خانه در معرض آب قرار دارند، تغییر رنگ می‌دهند. مناطقی در بدن وجود دارد که به دلیل اصطکاک در طول زمان در معرض برنزه شدن قرار می‌گیرند، مانند زانوها و آرنج ها یا به دلیل عدم تهویه مناسب تیره می‌شوند مانند زیر بغل و نواحی حساس.

نکاتی برای درمان پوست تیره

اگرچه مشکل تیره شدن پوست برای بسیاری از خانم‌ها وجود دارد، اما می‌توان با برخی از اقدامات مؤثر از ایجاد آن جلوگیری کرد. به مقدار کافی آب در طول روز بنوشید این کار باعث مرطوب شدن پوست، پاکسازی بدن از سموم و ناخالصی‌ها و تحریک بازسازی سلول‌های پوستی می‌شود. حتماً از کرم ضد آفتاب به طور مداوم و حتی در زمستان استفاده کنید تا تأثیر اشعه ماوراء بنفش روی پوست شما و اثرات منفی ناشی از آفتاب سوختگی کاهش یابد. به خصوص قبل از خواب از مرطوب کننده ها به طور مکرر استفاده کنید. قبل از تمیز کردن و انجام کارهای خانه از پوشیدن یک دستکش محافظ اطمینان حاصل کنید و بعد از شستشوی دستان، دستان خود را کاملاً خشک کنید حتماً باقیمانده دئودورانت استفاده شده در نواحی زیربغل را تمیز کنید و ناحیه زیر بغل را تهویه کنید تا از تیرگی آن جلوگیری شود لباس‌های زیر تمیز و نخی بپوشید تا از تاریک شدن مناطق حساس خودداری کنید.

یکنواخت سازی رنگ پوست
یکنواخت سازی رنگ پوست

ماسک‌هایی برای یکدست کردن رنگ پوست
خوشبختانه، طبیعت بسیاری از مواد مغذی ساده را در اختیار ما قرار می‌دهد که در یکدست کردن رنگ پوست اثر بسیار خوبی دارند که می‌توان از آن در بسیاری از دستور العمل‌های خانگی و آزمایش شده استفاده کرد و نتیجه‌ای مؤثر در سفید کردن پوست، و یکپارچه کردن رنگ آن بدست آورد. همیشه بخاطر داشته باشید که رمز موفقیت این دستورالعمل‌ها تکرار آنها است تا زمانی که پوست یک رنگ بدست آورید.

ماسک برنج و گلاب
نصف فنجان برنج را تا زمانی که پودر شود، در دستگاه میکسر خرد کنید و یک چهارم فنجان گلاب به آن اضافه کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا تبدیل به خمیر شود، و به آرامی روی صورت خود پخش کنید، 20 دقیقه آن را روی صورت خود بگذارید بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این دستور العمل در یکنواخت سازی پوست صورت بسیار عالی است و در ژاپن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و راز زیبایی دختران ژاپنی است.

ماسک سیب زمینی و موز برای یکنواخت سازی رنگ پوست
پوره سیب زمینی را در یک کاسه عمیق بجوشانید، سپس موز پوره شده را به آن اضافه کنید. این مخلوط را با یک قاشق غذاخوری شیر، آب لیمو و دو قاشق گلاب مخلوط کنید تا مواد کاملا مخلوط شوند و به یک خمیر خامه مانند تبدیل شوند. این مخلوط را به خوبی روی پوست خود پخش کنید و بگذارید کاملاً خشک شود، سپس شروع به لایه برداری کنید و با انگشتان پوست را مالش دهید. سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. لازم است قبل از استفاده از این دستور العمل، پوست را به خوبی بشویید و بعد از استفاده روزانه از آن به مدت یک هفته به نتیجه عالی برسید.

ماسک سیب زمینی برای یکنواخت سازی رنگ پوست
یک سیب زمینی را به صورت حلقه های نازک برش دهید، آن را روی پوست خود بگذارید و خوب آن را فشار دهید تا به آن بچسبد. سیب زمینی‌ها را برای یک ربع روی پوست بگذارید، سپس آنها را برداشته و پوست خود را با آب ولرم بشویید. برای بدست آوردن نتیجه خوب، روزانه از این روش استفاده کنید.

ماسک عسل و روغن بادام
یک قاشق غذاخوری عسل را با مقدار دلخواه روغن بادام مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست خود پخش کنید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید، آن را خوب خشک کنید و از مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

ماسک نعنا و ماست برای یکنواخت سازی رنگ پوست
یک فنجان ماست را در یک کاسه عمیق مخلوط کنید، 1 قاشق غذاخوری نشاسته و 1 قاشق غذاخوری نعناع خشک به آن اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری دیگر چای سبز، یک قاشق چای خوری جعفری را نیز به مخلوط خود اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط یکنواخت شود تا به یک خمیر منسجم تبدیل شود. در صورت عدم مخلوط شدن می‌توانید نشاسته بیشتری اضافه کنید. مخلوط را به خوبی روی پوست خود پخش کنید، یک ساعت آن را بگذاریدروی پوستتان بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.

ماسک لیمو و روغن زیتون
یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را مخلوط کنید، سپس این مخلوط را روی پوست خود پخش کنید و بعد از 10 دقیقه آنرا بشویید و هفته‌ای 2 بار این دستور‌العمل را تکرار کنید.

ماسک سیب زمینی و لیمو
یک سیب زمینی آب پز را در یک ظرف عمیق تفت دهید، آب لیمو را به آن اضافه کنید، و دو قاشق غذاخوری شیر در انتها به آن بیفزایید و سپس مخلوط را هم بزنید تا زمانی که خامه‌ای صاف حاصل شود، آن را روی پوست خود پخش کرده و به مدت 20 دقیقه روی آن بگذارید بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.

ماسک لیمو برای روشن شدن پوست
لیمو به عنوان محصولی بسیار مؤثر در مبارزه با آفتاب سوختگی شناخته می‌شود. یک لیمو را در یک ظرف کوچک ریخته و با یک تکه پنبه تمیز آب آن را به جز مناطق حساس بدن در قسمت‌های تیره بدن خود پخش کنید. و به مدت یک ربع این محلول را روی پوست خود نگاه‌دارید، سپس پوست را با آب گرم بشویید.

منابع:
https://www.bashartek.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *