درمان کیست‌های چربی زیر پوستی

کیست‌های چربی زیر پوست

کیست‌های چربی ممکن است تحریک کننده باشند، اگرچه آنها سرطانی نیستند. کیست سباسه یک توده کوچک یا برجستگی زیر پوست است. این نوع کیست سرطانی نیست. آنها اغلب در صورت، گردن، قسمت پشت و سینه فوقانی دیده می‌شوند، اما می‌توانند در سایر نقاط بدن نیز رخ دهند. معمولاً کیست بسیار آرام رشد می‌کند و باعث درد نمی‌شود. با این وجود، کیست‌های چربی زیر پوستی می‌توانند ملتهب یا آلوده شوند، و پوست پوشاننده کیست قرمز رنگ، لکه دار و باعث بروز درد می‌شود. بعضی اوقات، کیست‌ها در مناطقی از بدن که دائماً تحریک می‌شوند، رخ می‌دهند، مانند کیستی که روی گردن رخ می‌دهد که به دلیل مالیده شدن به یقه لباس‌های ضمخت ایجاد می‌شود. در این موارد، درمان می‌تواند به کاهش ناراحتی بیمار کمک کند.

علل ایجاد کیست‌های چربی زیر پوستی چیست؟

کیست‌های سباسه و کیست‌های اپیدرموئید اغلب درموارد مختلف یکسان پنداشته می‌شوند، اما آنها متفاوت هستند. کیست های چربی واقعی از فولیکول‌های مو بوجود می‌آیند، در حالی که کیست اپیدرموئید از سلولهای پوستی ایجاد می‌شود. کیست سباسه اغلب پس از متورم شدن فولیکول مو ایجاد می‌شود. کیست ها از غدد سباسه سرچشمه می‌گیرند، غده‌هایی که ماده روغنی (سبوم) را ترشح می‌کنند که به نرمی روانکاری پوست و مو کمک می‌کند. کیست اپیدرموئیدی از پوست نشأت می‌گیرد. سطح پوست شما که به اپیدرم معروف است از لایه های نازک سلول تشکیل شده است. شما دائما این سلول‌ها را از دست می‌دهید و سلول‌های تازه جایگزین آنها می‌شود. با این حال، هنگامی که سلول‌های مرده به جای ریختن از سطح پوست، به پوست تازه می‌چسبند به لایه‌های عمیق تر پوست شما نفوذ می‌کنند، در آنجا می‌توانند تکثیر شوند و منجر به تشکیل کیست شوند. سلول‌هایی که دیواره کیست‌ها را تشکیل می‌دهند پروتئین و کراتین را درون کیست ترشح می‌کنند. به همین دلیل وقتی کیست تخلیه می‌شود، ترشحات می‌توانند بوی بد دهان را بدهند. این کیست ها بعضا ارثی هستند. به عنوان مثال، مولتیپلکس استئاتوسیستوما نوعی اختلال ارثی نادر است که در آن کیست‌های متعدد چربی در پوست بیمار تشکیل می‌شود. کیست ها ممکن است سالها کوچک باقی بمانند یا می‌توانند بزرگتر شوند. در موارد دیگر، برخی از کیست‌ها به خودی خود از بین می‌رود.

کیست‌های چربی زیر پوست
کیست‌های چربی زیر پوست

درمان کیست سباسه

اگر یک کیست چربی باعث ایجاد مشکلی در بیمار نشود و یا از نظر زیبایی چندان به نظر نرسد، احتمالاً به هیچ درمانی نیاز ندارید. اما اگر ملتهب باشد و ناراحتی ایجاد کند، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما معمولاً با بررسی کیست می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا کیست خود جذب است یا خیر. پزشک شما ممکن است مقداری از بافت  کیست را گرفته و بیوپسی (نمونه برداری) انجام دهد، تا مطمئن شود این کیست نوع دیگری از رشد پوستی نیست. پزشک شما ممکن است تصمیم به تخلیه کیست، یا تزریق به کیست با داروی استروئیدی که باعث کاهش تورم می‌شود بگیرد.

رفع کیست سباسه

رویکرد دیگر، به ویژه برای یک کیست بزرگ، انجام عمل جراحی برای برداشتن آن است. در بعضی موارد، پزشک شما ممکن است از لیزر برای برداشتن کیست استفاده کند. اگر کیست بسیار بزرگ باشد یا در منطقه حساسی از بدن  قرار گرفته باشد، لیزر درمانی ممکن است به عنوان یک درمان ایده آل در نظر گرفته شود.

عوارض پس از عمل کیست چیست؟

کیست سباسه می‌تواند آلوده شود. اگر کیست پارگی داشته باشد، می‌تواند به عفونت منجر شود و بلافاصله به درمان نیاز خواهید داشت. اما در بیشتر موارد، هیچ عارضه جانبی پس از درمان پس از تخلیه یا برداشتن کیست از نظر جراحی ایجاد نمی‌شود. با این حال، حتی پس از جراحی موفقیت آمیز برای از بین بردن این کیست‌ها، گاهی اوقات می‌توانند عود کنند.

 

https://khoobsurati.com/home-remedy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *