چرا پس از بهبودی سرماخوردگی‌تان هنوز هم سرفه می‌کنید؟

چرا پس از بهبودی سرماخوردگی‌تان هنوز هم سرفه می‌کنید؟

در مطلب (چرا پس از بهبودی سرماخوردگی‌تان هنوز هم سرفه می‌کنید؟) از مجله لیلی لند به یک معضل بزرگ برای افرادی که بیمار هستند اشاره شده است. سرفه کردن به خودی خود برای فرد و اطرافیانش آزار دهنده است اما اگر مدت زمان این سرفه‌ها طولانی شود باید چه کرد؟ آیا این موضوع برای بیمار خطر ناک است؟ در ادامه این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

این سرفه مداوم در گلوی شما به معنای این نیست که هنوز بیمار هستید. به همین دلیل است که علائم سرماخوردگی پس از آنکه بدن ما از بیماری رها می‌شود‌ هنوز هم نمود پیدا می‌کنند. در نتیجه به این موضوع پی خواهید برد که سرانجام شما در مرحله‌ای از سرماخوردگی هستید‌، اما به نظر نمی‌رسد از سرفه ماندگار خود خلاص شده باشید اما دلیل آن چیست؟

آیا اگر هنوز سرفه می‌کنید باید نگران باشید؟

دکتر جان دوگری‌، پزشک مراقبت‌های اورژانس در UCLA Health در بورلی هیلز‌، کالیفرنیا‌، گفت: “بسیاری از بیماران می‌خواهند سرماخوردگی‌شان فقط دو روز ادامه داشته باشد‌، اما افراد می‌توانند علائم بیماری را برای یک یا دو هفته یا حتی سه هفته ادامه داشته باشد. وی توضیح داد كه علائمی‌مانند سرفه كه توسط ویروس سرماخوردگی یا عفونت ایجاد شده است به همان میزان در نتیجه بیماری سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ایجاد می‌شود. بدان معنی که سرفه کردن خود به عنوان یک عامل ایمنی بدن عمل می‌کند. “شما گلبول‌های سفیدی دارید که برای مقابله با هر آنچه که [بیماری] تلقی می‌کند‌، عکس العمل نشان می‌دهد. بنابراین‌، حتی پس از، از بین بردن سرماخوردگی یا آنفولانزا یا ویروس‌، بدن شما هنوز هم آن التهاب را به نوبه خود برطرف می‌کند و می‌تواند علائمی مانند سرفه کردن را بصورت مداوم انجام دهد تا مطمئن شود التهاب برطرف شده است.

دکتر لورا بوید‌، متخصص مراقبت‌های اورژانسی می‌گوید: “وقتی سرماخوردگی ایجاد می‌شود‌، حفره بینی و سینوس‌های شما باعث می‌شوند که [مخاط] در پشت گلوی شما چکه کند، و این یک اثر سوزش برای شما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود شما بخواهید سرفه کنید.” پزشک مرکز بهداشت المورست-ادوارد در آدیسون‌، ایلینویز‌، می‌گوید که پاکسازی سینوس مانند SinuCleanse می‌تواند به شستشوی سینوس‌های شما کمک کند‌، در حالی که آنتی هیستامین‌ها‌، مانند اسپری بینی Claritin یا Zyrtec‌، می‌توانند به خشک شدن مخاط کمک کنند.

دلایل دیگر سرفه مداوم شامل موارد زیر است:

عفونت ثانویه مانند ذات الریه پس از ویروس

”گاهی اوقات شما به ویروس مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوید و سیستم ایمنی بدن مشغول مبارزه با آن است و می‌تواند ضعیف شود. در این زمان حساس بدن می‌تواند به یک عفونت باکتریایی دیگر نیز مبتلا شود‌، که به یک درمان دوم یا متفاوت نیاز دارد. ” “اگر یکبار مریض شوید‌، بهتر می‌شوید‌، سپس اگر با یک عامل دیگر بیمار شوید این بار دو برابر بدتر می‌شوید‌، بدتر شدن می‌تواند نشانه عفونت دیگری باشد که بدن در هنگام ضعف به آن مبتلا شده است.”

چرا پس از بهبودی سرماخوردگی‌تان هنوز هم سرفه می‌کنید؟
چرا پس از بهبودی سرماخوردگی‌تان هنوز هم سرفه می‌کنید؟

آسم
سرفه ممکن است در اثر آسم ایجاد شود‌، یا وقتی بعضی از افراد دچار سرماخوردگی می‌شوند‌، می‌توانند پاسخی مانند افراد آسمی داشته باشند. دکتر لورا بوید گفت: ” ورود هوا در مجاری هوایی کوچک که به سمت ریه‌ها می‌تابد و باعث ایجاد خس خس می‌شود. وقتی با سرفه خس خس می‌شنوید‌، این نگرانی وجود دارد که این چیزی غیر از سرفه با عامل سرماخوردگی باشد. “

آیا شما هیچوقت دچار علائم پس از سرماخوردگی شده‌اید؟
که نشان می‌دهد سرماخوردگی می‌تواند ناشی از چیز دیگری باشد. موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند علائم سرماخوردگی را از بین ببرد‌، مانند قطره بینی‌، رفلاکس اسید و سوزش سر دل. دکتر بوید گفت: “سرماخوردگی فقط باید پنج تا هفت روز طول بکشد.” اگر تب شدید دارید یا احساس می‌کنید حال شما بدتر شده و بهتر نمی‌شوید‌، بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ بیماری دیگری در جریان نیست. “

عوامل پر خطر دیگر چیست؟
برای نگرانی‌های جدی تر با سرفه مانند بیماری قلبی و سرطان ریه‌، دکتر داگورتی می‌گوید تعداد کمی‌از افراد مبتلا به سرفه مبتلا به سرطان ریه هستند. وی گفت: “اما هیچ کس بدن شما را نیز مانند شما نمی‎‌شناسد‌، بنابراین اگر احساس می‌کنید همه چیز کاملاً درست نیست‌، پس از بررسی کامل از بیمارستان خارج شوید.”

علائم ارزیابی مجدد شامل موارد زیر است:

اگر سرفه شما بسیار طولانی تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید باید ادامه یابد
اگر چیزی با سرفه شما در حال تغییر است‌، مانند این که از یک سرفه خشک به یک سرفه مبتلا به مخاط رنگی (سبز یا زرد) تبدیل شود
اگر سرفه می‌کنید و خون درون قطرات تنفسی‌تان است

آیا من سرفه می‌کنم؟

دکتر بوید می‌گوید وقتی سرما می‌خورید حداقل 24 ساعت قبل از بروز علائم، بیماری شما اگر ویروسی باشد مسری است. زیرا در این مدت زمان بدن شما درگیر بیماری است. تا سرماخوردگی کاملا از بین برود‌، حتی ممکن است بیشتر 5 تا 7 روز طول بکشد‌، وی می‌گوید شما می‌توانید ویروس را تا 21 روز در بدن خود داشته باشید. او می‌گوید: “بنابراین‌، دقیقاً شناختن آن دشوار است.” دکتر داگورتی می‌افزاید: اگر شما به عفونت و به تب شدید مبتلا شوید‌، به طور معمول وقتی تب برطرف شد‌، احتمال ابتلا به بیماری مسری کمتر است. وی گفت: “اگر شما سرفه ای داشته باشید که ناشی از عفونتی است که به آنتی بیوتیک نیاز دارد‌، به طور کلی هنگامی‌که 24 ساعت هست که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید‌، عفونت از بین می‌رود.”

چگونه می‌توان سرفه‌های طولانی را درمان کرد؟

برای سرفه ناشی از سرماخوردگی‌، دکتر داگتی می‌گوید: داروهای ضد سرفه که حاوی دکسترومتورفان است می‌تواند مفید باشد. با این حال‌، او توصیه می‌کند در استفاده از داروهای ضد سرفه که شامل کدئین است‌، احتیاط کنید. وی گفت: “کدئین برای تأثیرات جانبی یا پتانسیل‌های اعتیاد آور یک مسئله جدی است.” داروهای تجویزی نیز ممکن است مؤثر باشند.

دکتر دوگی میگویید: “سرفه در اثر گیرنده‌های تحریک کننده در گلو و ریه‌ها ایجاد می‌شود‌، بنابراین عفونت می‌تواند حساسیت آن گیرنده‌ها را افزایش دهد.” “داروهای تجویزی وجود دارد که می‌توانند آن حساسیت را برای شروع شدن سرفه برطرف کنند.” وی می‌افزاید: در افت سرفه و اسپری‌های موضعی مانند کلراسپتیک نیز به طور کلی بی خطر هستند.

در مورد داروهای خانگی و گیاهی چه آیا آنها هم بی خطر هستند؟

در این باره دکتر داگورتی احتیاط می‌کند.

وی می‌افزاید که: “دارو‌های گیاهی توسط FDA آزمایش نشده اند‌، بنابراین بعضی اوقات ممکن است درد سر ساز شوند. همیشه بدانید که چه چیزی را بدست می‌آورید. همیشه ممکن است آنچه در بطری گیاهان دارویی است با آنچه در برچسب آنها ذکر شده تفاوت‌هایی را داشته باشد. یا به دلیل عدم مطابقت برای بیمار معضلاتی را داشته باشد. “

با این حال‌، اگر چای و عسل جزو گیاهان دارویی شما است‌، دکتر بوید می‌گوید با اطمینان به دنبال آنها باشید.

“عسل سطح گلوی ما را می‌پوشاند و به همین دلیل در کم کردن سرفه عمل می‌کند. برای بچه‌های بالای 1 سال‌، عسل با تسکین این علائم به سوزش کمک می‌کند. ” “در هر صورت بدانید که عسل باعث نمی‌شود سرفه از بین برود.” و اگر دوست دارید ویتامین C‌، روی را هنگام حمله شدید سرفه مصرف کنید‌، هر دو پزشک می‌گویند شواهد زیادی وجود ندارد که اثربخشی آنها را اثبات کند. اما حتما بی اثر نیستند.

در حقیقت‌، شما نباید از آنتی بیوتیک‌ها به طور مرتب استفاده کنید تا از سرماخوردگی جلوگیری کند زیرا این کار به سیستم ایمنی بدن شما کمک نمی‌کند‌، اما به محض احساس علائم در حال ظهور‌، مصرف روی یا ویتامین C می‌تواند بعضی از موارد را کاهش دهد. اما این کار طول یا شدت سرماخوردگی شما‌ را درمان نمی‌کند. “متأسفانه درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد.”

منابع:
https://www.healthline.com/health-news/why-am-i-still-coughing#Am-I-contagious-if-Im-coughing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *