پوست چرب: مشکلات و راه های مقابله با آن

پوست چرب: مشکلات و راه های مقابله با آن

پوست چرب یکی از حساس ترین انواع پوست است. اگرچه هر نوع پوست مزایا و معایب خود را دارد، اما نوع از پوست حساس و مشکل ساز است؛ بنابراین امروز در مجله زیبایی لیلی لند به مبحث پوست چرب: مشکلات و راه های مقابله با آن می‌پردازیم.

پوست چرب دارای چند کلیت است

آنچه پوست چرب را متمایز می‌کند، معمولاً ظاهر براق است که علاوه بر منافذ گسترده آن، باعث افزایش ترشح چربی می‌شود. آنها همچنین غالباً در سطح خود، جوش‌های سرسیاه را نشان می‌دهند.
با این وجود، آنچه پوست چرب را از سایر پوست ها متمایز می‌کند، این است که زود پیر نمی‌‌شود، بلکه باعث جوانی و جوانی خود می‌شود.

دلایل پوست چرب

غالباً پوست چرب به دلایل ارثی برمی‌گردد و ممکن است نتیجه نقص در ترشح هورمون ها باشد؛ که منجر به افزایش ترشح چربی‌ها در سطح پوست می‌شود و استفاده زیاد از مواد شوینده نیز ممکن است باعث این امر شود.

مشکلات پوست چرب

به دلیل داشتن حساسیت بیشتری نسبت به سایر پوست ها، پوست چرب مستعد بروز مشکلات است و در مقابله با آن باید روش های خاصی را دنبال کنید.

از برجسته ترین مشکلات پوست چرب:

آکنه

تاول‌های ملتهبی است که بر روی پوست ظاهر می‌شود، ظاهر آنها را تغییر می‌دهد و پوست دیگر جوان به نظر نمی‌رسد. این امر در افراد زیادی به ویژه در بزرگسالی تأثیر می‌گذارد، و افراد در سنین بالا هم به دلایل مختلف، در مراحل مختلف زندگی از آن رنج می‌برند.
آکنه به اشکال مختلفی مانند سرهای قرمز یا جوش‌های سر سیاه یا جوش های باز یا به صورت کیست روی پوست ظاهر می‌شود.

سرهای سیاه

جوش های سر‌سیاه به دلیل افزایش ترشح چربی در غده‌های کوچک متصل به فولیکول‌های منافذ پوستی، در قسمت های خاصی از صورت مانند پوست بینی و پیشانی و گونه‌ها تا حد زیادی روی پوست چرب ظاهر می‌شوند. زیرا این چربی‌ها هنگام مخلوط شدن با سایر سلول ها روی سطح پوست خشک می‌شوند. که منجر به انسداد منافذ پوستی و بروز این جوش‌های آزار دهنده می‌شوند.

منافذ باز

منافذ باز یکی از رایج ترین نقایص پوست چرب است که ظاهر پوست را تحریف می‌کند و به دلیل افزایش ترشح چربی در پوست ایجاد می‌شود. کثیفی و گرد غبار موجود در فضا، این منافذ را پر می‌کند و همین امر باعث می‌شود آنها از بزرگتر به نظر برسند.

درخشش پوست

چربی بیش از حد در سطح پوست، باعث براق شدن پوست صورت می‌شود که منجر به ظهور منافذ گسترده و التهاب می‌شود.

آرایش و پوست چرب

دیده شده است که خانم‌هایی که پوست چرب دارند، در مدت کوتاهی پس از استفاده از لوازم آرایش، به دلیل چربی‌هایی که توسط پوست چرب ترشح می‌شود، باعث می‌شود ظاهر آرایش را خراب کرده و آن را نامناسب جلوه دهد، علاوه بر آن؛ حساسیت پوست بیش از حد چرب نسبت به بسیاری از مواد موجود در لوازم آرایش، منجر به بروز جوش ها و سوزش در سطح پوست می‌شود.

بهترین آرایش برای پوست چرب انتخاب محصولات مناسب است:

  • – یک کرم پایه پزشکی عاری از روغن، به منظور جلوگیری از کاهش مقدار چربی در پوست؛ ترجیح داده می‌شود که این کرم یک پایه پودری باشد.
  • – بهتر است بعد از استفاده از کرم پایه، از پودر فشرده شده روی پوست چرب استفاده کنید. برای نتیجه بهتر، باید کمی صبر کنید تا کاملاً توسط پوست جذب شود، تا بتوانید آن را تثبیت کنید.
  • -انتخاب خط چشم ضد آب، راه حل ایده آل برای چسبندگی رنگ به پلک است.
  • -برای جلوگیری از پخش شدن سایه چشم، باید پودر پایه یا پنکیک زیر سایه اصلی استفاده کنید، و معمولا سایه های خشک تر و پودری تر و همچنین مات را به عنوان سایه چشم انتخاب کنید و از سایه‌هایی که دارای بافت براق و خامه‌ای هستند، دوری کنید.
پوست چرب: مشکلات و راه های مقابله با آن
پوست چرب: مشکلات و راه های مقابله با آن

چگونه با پوست چرب مقابله کنیم

پوست چرب بیش از سایر پوست‌ها به درمان و مراقبت ویژه نیاز دارد؛ زیرا این نوع پوست به دلیل ماهیت خود، حساس تر و در معرض مشکلات بیشتری است، بنابراین باید بر اساس مراحل زیر یک روش مراقبت روزانه از پوست چرب را دنبال کنید:

تمیز کردن پوست های چرب:

پوست چرب به تمیز کردن دائمی و عمیق احتیاج دارد، زیرا مکانی آسان برای جمع شدن گرد و غبار، و خاک است. برای پاک کردن پوست از چربی اضافی، از پاک کننده های مناسب این نوع پوست‌ها استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن پوست چرب:

  1. از یک لوسیون دارویی متناسب با پوست خود، با یک فرمول طبیعی و عاری از مواد شیمیایی، دو بار در روز استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که لوسیون برای تمیز کردن منافذ و رهایی از منافذ سیاه عمیق نفوذ می‌کند.
  2. از استفاده مرتب از صابون‌های قلیایی خودداری کنید، سعی کنید از انواع دارویی فاقد عطر و مواد قلیایی استفاده کنید.
  3. به منظور جلوگیری از تحریک پوست‌های چرب حساس، از مالش و ماساژ صورت در هنگام شستشو خودداری کنید.
  4. صورت خود را بیش از دو بار در روز و در صورت لزوم بشویید، زیرا این ممکن است باعث تحریک پوست و غدد سباسه موجود در آن شود.
  5. محبوب ترین روش تمیز کردن پوست چرب سونا است. با این حال، متخصصان برای استفاده از این روش هشدار می‌دهند؛ زیرا گرما ممکن است غده‌های چربی در پوست را تحریک کند و در نتیجه باعث افزایش ترشح چربی‌ها و ظهور جوش‌های ملتهب روی پوست ‌شود.

بسته شدن منافذ گسترده در پوست چرب:

برای بسته شدن منافذ گسترده در پوست چرب، باید بعد از تمیز کردن پوست از مقداری قابض استفاده کنید: حتما از یک تونیک ملایم و بدون الکل استفاده کنید و می توانید از گلاب به عنوان یک کوچک کننده منافذ پوست چرب، با پایه طبیعی استفاده کنید.

مرطوب کننده پوست چرب:

یکی از مهمترین اقدامات در مراقبت از پوست چرب، هیدراتاسیون عمیق است، زیرا باعث حفظ تعادل، تغذیه و جوانی پوست می‌شود. اما شما باید مراقب باشید از مرطوب کننده هایی که به جای روغن شامل آب هستند استفاده کنید.

مخلوط های چرب:

شناخته شده است که برخی از مواد طبیعی موجود در آشپزخانه شما برای درمان پوست های چرب بسیار موثر هستند، آن را تسکین داده و از چربی اضافی پوست به جای استفاده از داروها و کرم های موجود در بازار خلاص شوید.

ما شما را با چند ترکیب عالی برای پوست چرب آشنا خواهیم کرد:

مخلوط تمیز کننده پوست چرب:

سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق آب لیمو تازه مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست بمالید. ماسک را هر روز قبل از خواب تکرار کنید، سپس آن را با آب گرم جدا بشویید.

مخلوط جوش شیرین برای از بین بردن چربی اضافی در پوست چرب و از بین بردن سلولهای مرده:

دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا خمیری بدست آید، آن را به مدت 5 دقیقه روی صورت خود بمالید تا خشک شود و سپس آن را با آب گرم بشویید.

مخلوط سفید کننده پوست چرب:

4 قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر و نشاسته مخلوط کنید، خوب هم بزنید، سپس آنرا پخش کنید و نیم ساعت بگذارید بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

آیا روش هایی برای خلاص شدن از شر پوست چرب وجود دارد؟

مطمئناً بله، می توانید با رعایت چند مرحله ساده به شرح زیر از مشکلات پوست چرب خلاص شوید:

  • مرتباً صورت را با پاک کننده‌ها تمیز کنید و از ماندگاری چربی اضافی به مدت طولانی در طول روز بر روی آن جلوگیری کنید.
  • به طور روزانه و مرتب از یک مرطوب کننده مخصوص استفاده کنید.
  • از پاک کننده های مناسب برای پوست چرب استفاده کنید و مرتباً با لایه برداری ملایم، آن را لایه برداری کنید.
  • برای تهیه ماسک مخصوص پوست‌های چرب، از مواد طبیعی مانند زردچوبه، لیمو، جوش شیرین و خیار نیز می‌توانید استفاده کنید.

سرانجام، اگر شما همراه عزیز، تمام مراقبت ها و مراحلی را که قبلاً به آنها اشاره کردیم، انجام دادید تا از پوست چرب خود مراقبت کنید، بدون اینکه هیچ گونه بهبودی حاصل شود، پس توصیه می‌کنیم سریعاً با یک متخصص آرایشی و بهداشتی مشورت کنید.

منابع:

https://www.bashartek.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *