علت و درمان سلولیت چیست؟

علت و درمان سلولیت چیست؟

ما در دنیای فیلترها و فتوشاپ زندگی می کنیم. با این حال، جریان مستقیم در رسانه های اجتماعی مانع از فیلتر کردن نقص های بدنمان می شود. یکی از مهمترین نقایص بدن که ممکن است نسبتا  حتی در پشت دوربین هم مشهود باشد، سلولیت است. برای بسیاری از افراد، بسته به شدت، از بین بردن این نقص کاری عاقلانه است. سلولیت در واقع چربی زیر پوستی است که باعث می شود پوستمان دچار پستی و بلندی شده و به اصطلاح پرتقالی شود. با ما تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند همراه شوید تا در مورد علت و درمان سلولیت بیشتر بدانید.

علت و درمان سلولیت

قبل از بررسی علت و درمان سلولیت باید بدانیم که این اصطلاح دقیقا به چه چیزی اشاره می کند؟

سلولیت چیست؟

سلولیت یک نوع مقاوم چربی است که فقط در زیر پوست قرار دارد و از بافت همبند بیرون زده است. به عبارت ساده، فرورفتگی پوستی است که بیشتر در کپل ها، باسن و ران زنان وجود دارد و معمولا بعد از بلوغ اتفاق می افتد. هر کسی می تواند صرف نظر از وزن و یا اندازه بدنش به دلیل وراثت، در بخشی از بدنش به این عارضه مبتلا شود. اگر چه این عارضه نوعی از تجمع چربی است، اما لیپوساکشن گزینه درمان آن نمی باشد. زیرا رسوبات چربی در سلولیت درست زیر پوست است و لیپوساکشن فقط چربی های عمیق تر را از بین می برد.

علت سلولیت

سلولیت بیش از 90 درصد از زنان بالای 30 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و از عوامل متعددی از جمله موارد زیر ناشی می شود:

  • ژنتیک: اگر مادرتان سلولیت داشته باشد، احتمال خیلی زیاد شما هم به آن مبتلا خواهید بود.
  • هورمون ها: استروژن سبب تشدید و تقویت سلولیت می شود. زیرا این هورمون بدن را تشویق می کند تا چربی را تولید و ذخیره کند.
  • رژیم غذایی: اگر بیش از حد از کربوهیدرات، چربی یا نمک استفاده کنید، اما برایتان مصرف کردن فیبر سخت باشد، احتمال دارد که زیر پوستتان سلولیت ایجاد شود.
  • عوامل سبک زندگی: عدم فعالیت بدنی و سیگار کشیدن می تواند شما را به سلولیت نزدیک تر کند.
  • لباس: محدودیت در جریان خون ممکن است به تشکیل سلولیت کمک کند. درست است! پوشیدن مداوم شلوار جین و ساق شلواری می تواند سلولیت را تشدید کند.

برخی از زنان نیز تصور می کنند که سلولیت دارند در حالی که این طور نیست. این زنان در واقع شل شدگی و افتادگی پوست دارند نه سلولیت. این افتادگی پوست معمولا بر روی کناره های ران ایجاد می شود. خطوط ایجاد شده در افتادگی پوست تمایل دارد به سلولیت شبیه باشند. اما این افتادگی سلولیت نیست. تنها روشی که می تواند این خطوط را درمان کرده و سستی را از پوست گرفت، عمل لیفت پوست است.

شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به افتادگی پوست و سلولیت از قربانیان تبلیغات غلط محصولاتی هستند که توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید نشده یا حتی تاثیر گذاری آن ها نیز اثبات نشده است. برخی از این به اصطلاح “درمان ها” مانند کرم حاوی کافئین، درمان ماساژ و … تنها به طور موقت می توانند مشکل شما را حل کنند. برای حل مشکل باید یافتن علت و درمان سلولیت را به پزشک متخصص بسپارید.

علت و درمان سلولیت چیست؟
علت و درمان سلولیت چیست؟

درمان سلولیت

در اینجا یک لیست تفکیکی از درمان هایی که توسط FDA به طور خاص برای درمان سلولیت و پس از چندین کارآزمایی بالینی تایید شده است را ارائه کرده ایم:

  • دستگاه های پاک کننده مانند Vela Shape، Vela Smooth، Thermage و Smooth Shapes از امواج رادیویی استفاده می کنند تا بتوانند کلاژن را تحریک کنند. این دستگاه ها با گرم کردن رسوبات چربی در زیر پوست و افزایش گردش خون موجب درمان سلولیت می شوند. یکی از عوامل تشکیل دهنده سلولیت، فقدان گردش خون است که سبب می شود که گروه های فیبری به پوست چسبیده و به عضله آسیب برسانند و باعث ایجاد برآمدگی شوند. ارتعاشات این دستگاه ها مایع و چربی را که در زیر پوست قرار دارد به سیستم لنفاوی انتقال می دهد تا نهایتا در آن جا از طریق ادرار از بدن خارج شوند. برخی از افراد پس از استفاده از این دستگاه ها بلافاصله شاهد نتیجه مثبت بوده اند. با این حال برای دیدن نتایج کامل، حداقل به دو جلسه در هفته به مدت یک ماه درمان نیاز می باشد.
  • سلولاز یک روش جراحی پلاستیک است که در آن از تکنولوژی لیزر استفاده شده تا همه ی مشکلات مربوط به چربی زیر پوستی، نازک شدن پوست و بافت همبندی که در پوست ایجاد می شود را درمان کند. در این روش لیزر، نوارهای فیبری که مسئول ظاهر شدن سلولیت هستند را قطع می کند، چربی را ذوب می کند و تولید کلاژن را تحریک می کند. به این ترتیب برآمدگی پوست از بین می رود. برای انجام این عمل بی حسی موضعی تزریق می شود. این روش نیاز به یک جلسه درمان دارد که می تواند تا 5 ساعت طول بکشد. برای دیدن نتایج دائمی این روش باید حدود 3 ماه صبر کنید. سلولاز با انرژی انجام می شود، بنابراین پس از آن عوارض احتمالی مانند سروما وجود دارد.
  • VASER smooth در رده همان جراحی سلولاز قرار دارد. در هر دو روش از انرژی برای سوزاندن سلولیت استفاده می کنند. تفاوت سلولاز با Vaser Smooth این است که در روش دوم از یک چاقوی اولتراسونیک برای بریدن سلول های باند فیبری استفاده می کنند. اما در سلولاز برای این کار از لیزر استفاده می شود. به دلیل این که هر دو روش از انرژی استفاده می کنند ممکن است احتمال ابتلا به سروما وجود داشته باشد. بیماران در عرض یک هفته می توانند شاهد نتایج مثبت آن باشند. اما نتایج در برخی از افراد سه تا شش هفته زمان نیاز دارد. روند بهبود کامل می تواند تا شش ماه طول بکشد.
علت و درمان سلولیت چیست؟
علت و درمان سلولیت چیست؟
  • سلفینا یک دستگاه دستی است که حداقل تهاجم را دارد و برای استفاده در مطب پزشکان ارائه شده است. این دستگاه از لحاظ بالینی برای درمان سلولیت کاربرد دارد. در این روش تیغه ای به اندازه سوزن زیر پوست وارد می شود و نوارهای فیبری مسئول سلولیت را آزاد می کند. قبل از انجام این درمان از بی حسی موضعی استفاده می شود. این درمان کمتر از یک ساعت طول می کشد و بدون برش روی پوست انجام خواهد شد. نتایج حاصل از این روش را می توان در عرض 3 روز مشاهده کرد. این درمان می تواند حدود دو سال ظاهر سلولیت را بهبود دهد. زیرا باند های جدا شده تمایل دارند که دوباره به همان شکل قبلی به هم متصل شده و تشکیل سلولیت دهند.
  • دستگاه اندرمولوژی یک دستگاه دستی حاوی غلطک و یک خلاء است. به کمک این دستگاه پوست ماساژ داده می شود. این ماساژ باعث کاهش ظاهر سلولیت و بهبود گردش خون می شود. به این روش متابولیسم سلول های چربی مجددا فعال شده و بدن خودش چربی ها را از بین می برد. این روش اغلب پس از لیپوساکشن برای خنثی کردن ظاهر منطقه تحت درمان و به حداکثر رساندن نتایج استفاده می شود. جلسات درمان حدود 45 دقیقه طول می کشد.
  • Vaser Shape ترکیبی از سونوگرافی و ماساژ درمانی است که به طور موقت باعث کاهش ظاهر سلولیت می شود. نتایج این روش بلافاصله پس از اولین درمان دیده می شود. اما معمولا برای رسیدن به نتایج مطلوب حداقل پنج جلسه زمان نیاز است. معمولا این روش نیز پس از لیپوساکشن برای کاهش زخم و صاف کردن بیشتر پوست استفاده می شود. این روش با ایجاد ماساژ با سنگ گرم روی بافت چربی باعث بهبود گردش خون می شود.

در اوایل سال گذشته، Endo International plc اعلام کرد XIAFLEX، یک آنزیم تزریقی است که در دست تایید توسط FDA است. این روش در حال حاضر در آزمایشات بالینی برای حل کردن سپتای (نوارهای زیر پوست) در مناطق شایع برای ظهور سلولیت، مانند ران و باسن مورد آزمایش قرار گرفته است. اگر این روش بتواند تاییدیه FDA را به دست آورد می توان گفت که بشر دست آورد بزرگی را برای درمان سلولیت کسب کرده است.

در هر صورت برای کشف علت و درمان سلولیت بهتر است قبل از هر اقدام دیگری با پزشک متخصصتان صحبت کنید. یادتان نرود که انجام این عمل ها، حتما باید توسط متخصص مجرب و در مراکز معتبر انجام شود. متخصصین مجرب مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند با چندین سال تجربه آماده خدمت رسانی و ارائه مشاوره در زمینه های مختلف به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *