مشکلات زندگی زناشویی بعد از بارداری

مشکلات زندگی زناشویی بعد از بارداری

در مطلب (مشکلات زندگی زناشویی بعد از بارداری) از مجله لیلی لند به موضوع مهم زندگی زناشویی و جنسی زوجین پس از ازدواج پرداخته‌ایم در ادامه با ما همراه باشید.

بازگرداندن زندگی زناشویی بعد از تولد نوزاد می‌تواند چالش برانگیز باشد

مشغول شدن پس از تولد کودک می‌تواند یک چالش باشد! روانپزشک گیل سالتز‌، روانپزشک‌، در بیمارستان نیویورک-پرسبستریان / مرکز پزشکی ویل کورنل می‌گوید: “نوزادان قاتلان روابط زناشویی هستند.” مراقبت از یک نوزاد زمان زیادی را می‌طلبد و می‌تواند انرژی شما را که قبلاً برای شریک زندگی خود اختصاص می‌دادید‌، از شما بگیرد. احیای زندگی زناشویی پس از فرزند آوری چالشی است که اکثر زوج‌ها با آن روبرو هستند. دکتر سالتز می‌گوید: “این دشوار است‌، اما قابل انجام است”‌، که در رابطه زناشویی درمانی تخصصی وجود دارد. او نویسنده کتاب ” The Ripple Effect” است: چگونه بهتر شدن رابطه زناشویی می‌تواند به زندگی بهتر منجر شود . انتظارات معقولی از خود و بدن خود داشته باشید و به زندگی زناشویی خود بازگردید.

برای داشتن رابطه زناشویی بعد از تولد نوزاد برنامه ریزی کنید

با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که چه زمانی می‌توانید دوباره رابطه زناشویی برقرار کنید.
قبل از شروع رابطه زناشویی بعد از زایمان‌، حتماً ترشحات واژن بعد از زایمان (لکه) را چک کنید. بیشتر خانم‌ها می‌توانند از چهار تا شش هفته بعد از زایمان بدون توجه به اینکه زایمان طبیعی داشته‌اند یا سزارین شده‌اند‌، مقاربت را از سر بگیرند. رابطه زناشویی قبل از قطع ترشحات واژینال می‌تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. برخی از خانم‌ها در هنگام زایمان به بخیه زیادی احتیاج دارند و همین امر می‌تواند رابطه زناشویی را برای مدت زمان طولانی تری به تاخیر بیندازد.

کمبود خواب مادران باعث خراب شدن رابطه زناشویی شما می‌شود

مادران شلوغ و بی قرار ممکن است تمایل چندانی به رابطه زناشویی نداشته باشند.
یکی از بزرگترین موانع برای از سرگیری فعالیت زناشویی‌، خستگی بیش از حد است که بیشتر خستگی والدین برای مراقبت از یک نوزاد است. برای چند ماه‌، بیشتر نوزادان جدید هر دو تا سه ساعت شبانه روز نیاز به تغذیه دارند. بنیاد ملی خواب تخمین می‌زند که حدود 30٪ نوزادان هنوز در 9 ماهگی هم در شب نمی‌خوابند. این کمبود خواب باعث می‌شود مادران تمایل و احساس زناشویی را از دست دهند.

کمبود خواب پدران باعث خراب شدن رابطه زناشویی می‌شود

همچنین ممکن است پدرها به استراحت بیشتری احتیاج داشته باشند و بیشتر به رابطه زناشویی علاقه داشته باشند
پدر‌ها از مادرها معمولاً بیشتر علاقه مند به رابطه زناشویی هستند‌، حتی اگر خسته باشند. به گفته دکتر سالتز‌، مردان به دنبال كمك به احساسات نزدیك خود و همچنین برای استراحت‌، به رابطه زناشویی علاقه دارند. بیشتر مردان می‌توانند با یک خستگی عمیق هم رابطه زناشویی را برقرار کنند‌، در حالی که زنان برای برانگیختن نیاز جنسی‌شان به استراحت نیاز دارند.

خستگی مفرط

زوجین باید در مورد راه‌های کاهش خستگی و یافتن زمان رابطه زناشویی بحث کنند.
دکتر سالتز می‌گوید اگر خیلی خسته هستید با شریک خود صحبت کنید. ممکن است راه‌هایی برای استراحت بیشتر وجود داشته باشد تا بتوانید روحیه خوبی داشته باشید. بعد از استراحت هر دوی شما از شریک زندگی خود بخواهید از کودک مراقبت کند تا شما بتوانید چرت بزنید‌، یا سعی کنید صبح رابطه برقرار کنید. به خاطر داشته باشید که کودک ممکن است هنوز هم وقتی که نمی‌خواهید بیدار شود! برای به دست آوردن برخی از اوقات فراغت واقعی‌، خانواده و دوستان و یا خانواده‌های بچه دار می‌توانند به شما کمک کنند و مراقبت از نوزادتان را برای چند ساعت به عهده بگیرند تا شما و شریک زندگی تان بدون نگرانی از کودک وارد رابطه شوید.

"مشکلات

هورمون‌ها و رابطه  پس از بارداری

تغییرات هورمونی در زنان می‌تواند میل زناشویی را مهار کرده و احساسات را تغییر دهد.
پس از زایمان‌، سطح استروژن کاهش می‌یابد. این می‌تواند باعث عدم روانکاری واژن شود‌، که ممکن است باعث شود رابطه زناشویی کمتر لذت بخش یا حتی دردناک باشد. دکتر الیسا راس‌، می‌گوید: “مسائل مربوط به روانکاری واژینال معمولاً بعد از قطع شیردهی یا پس از سرگیری دوره پریود از بین می‌رود.” در ضمن از روان کننده موضعی برای کاهش تحریک استفاده کنید. تغییرات هورمونی همچنین ممکن است منجر به افسردگی پس از زایمان شود که شامل احساس غم‌، اضطراب یا تحریک پذیری بعد از زایمان می‌شود. این احساسات می‌توانند در تمایلات زناشویی اختلال ایجاد کنند و ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه پیدا کند. اگر از هرگونه افسردگی یا اضطراب بعد از زایمان رنج می‌برید با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه با شیر مادر ممکن است در راه باشد
تغذیه با شیر مادر برای نوزاد مفید است و برای مادر خوب است که با نوزاد خود پیوند برقرار کند‌، اما ممکن است در مسیر زندگی زناشویی شما نیز تأثیر بگذارد. پرستاری مداوم یا پمپاژ شیر می‌تواند احساس سست شدن سینه‌ها را به مادر القا ‌کند. دکتر راس می‌گوید‌، اگر نگران حساسیت شدید هستید‌، سعی کنید سینه بند خود را در طول رابطه روی سینه‌هایتان نگاه‌ دارید. علاوه بر این‌، مقدار انرژی صرف شده برای پرستاری از کودک می‌تواند احساسات زناشویی را مختل کند.

تغییر بدن‌، درون و بیرون

زنان اغلب بعد از بارداری نسبت به تصویر بدن خود احساس ناخوشایندی می‌کنند.
تغییر بدن و اینکه زن در مورد بدن خود پس از تولد کودک چه حسی دارد‌، می‌تواند تأثیر زیادی بر احساسات زناشویی او بگذارد. بیشتر خانم‌ها در یک بارداری معمولی 25-35 پوند اضافه وزن بدست می‌آورند و بسیاری از خانمها علائم کششی در پوست شکم خود دارند. همه این موارد ممکن است به زن کمک کند که خود نسبت به بدن خود احساس ناخوشایند یا افسردگی کند. در واقعیت‌، شریک زندگی شما به احتمال زیاد هنوز هم شما را جذاب می‌داند. همچنین می‌توانید برای بازیابی بدنتان قبل از تولد کودک خود‌، از یک متخصص کمک بگیرید. از شریک زندگی خود بخواهید کودکتان را نگهداری کند تا بتوانید ورزش کنید یا از همسرتان در تهیه وعده‌های غذایی سالم کمک بگیرید. همچنین ممکن است بخواهید خرید لباس زیر زنانه جدیدی را که می‌تواند برخی از مناطق مشکل ساز را پوشش دهد‌، امتحان کنید.

تغییرات بدن‌، داخل و خارج بدن

تمرینات مناسب می‌توانند به تقویت عضلات لگن کمک کنند.
زایمان واژینال (طبیعی) همچنین ممکن است دیواره‌های واژن را دراز کند‌، که می‌تواند اصطکاک را کاهش داده و لذت زناشویی را کاهش دهد. بازگشت ماهیچه به آن ناحیه بسیار مهم است. به گفته دکتر راس‌، در بعضی از خانم‌ها هرگز چنین نمی‌شود. برای کمک به تقویت عضلات لگن‌، تمرینات مخصوص به لگن را امتحان کنید. این تمرینات همچنین می‌تواند به بهبودی ناحیه واژینال بعد از زایمان ‌کمک کند.

در مورد آنچه که شما را از شوهرتان دور نگه می‌دارد صادق باشید

دریابید که چه احساسی شما را از رابطه زناشویی باز می‌دارد.
در بعضی موارد عدم علاقه به رابطه زناشویی پس از بچه دار شدن بیش از حد جسمی ‌است. ممکن است در روابط شما اتفاقاتی رخ دهد که باید مورد بررسی قرار گیرد. دکتر سالتز می‌گوید: “از خود بپرسید‌،” چه چیزی من را ناراحت می‌کند که نمی‌خواهم از طریق رابطه زناشویی صمیمیت با شریک زندگی خود را بیان کنم؟ ” یک احساس ناراحتی می‌تواند از تعویض پوشک و پرستاری مستمر از کودک باشد‌، در حالی که همسران مجبور می‌شوند به خارج از خانه بروند و با بزرگسالان دیگر وقت بگذرانند.

با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید

کمک بخواهید و در مورد مشکلات خود با شریک زندگی خود روراست باشید.
خودآگاهی درباره بدن و خستگی ذهنی شما، از دیگر موضوعات عاطفی است که ممکن است نیاز به رفع آن داشته باشد. صحبت با شریک زندگی شما می‌تواند به شما اطمینان دهد که شما یک تیم هستید و در کنار هم برای مراقبت از خانواده جدید خود تلاش می‌کنید.

اگر در برقراری ارتباط مشکل دارید‌، مشاوره زوجین ممکن است کمک کند. دکتر راس توصیه می‌کند که هر زوج بعد از بچه دار شدن‌، باید به دنبال مشاوره باشند‌، تا قبل از خارج شدن مشکلاتشان از کنترل‌، به حل مشکلات کوچک خود کمک کنند.

گزینه‌های دیگر را جستجو کنید

راه‌های دیگر برای ابراز محبت با شریک زندگی خود را کشف کنید.
به یاد داشته باشید که رابطه زناشویی فقط مربوط به مقاربت نیست. دکتر سالتز می‌گوید: “رابطه زناشویی در مورد لذت بردن از یکدیگر است و روش‌های بسیاری برای انجام این کار وجود دارد.” برای صمیمیت‌، رابطه زناشویی دهانی‌، تحریک دستی یا ماساژ وابسته به عشق شهوانی را در نظر بگیرید. حتی اگر احساس زناشویی ندارید‌، سعی کنید با بوسیدن‌، بغل کردن‌، نگه داشتن دست یا نوازش کردن با شریک زندگی خود در ارتباط باشید.

زمانبندی رابطه جنسی

زوج‌ها می‌توانند برنامه ریزی کنند که رابطه زناشویی را در برنامه‌های شلوغ خود قرار دهند.
سال اول با یک نوزاد متولد شده بسیار عاطفی است و ممکن است بسیاری از زوج‌ها مجبور باشند زندگی زناشویی خود را تغییر ببخشند ممکن است مانند سالهای قبل از تولد کودک نباشد. با این حال‌، بیشتر مسائل زناشویی که زنان پس از زایمان تجربه می‌کنند در سال اول بهبود می‌یابد. با این وجود‌، فعالیتهای زناشویی همیشه به آن چه که از قبل از کودک بوده است بر نمی‌گردند و ممکن است زوج‌ها متوجه شوند که نیاز به برنامه ریزی رابطه زناشویی دارند. ممکن است به اندازه خودانگیزی که قبلاً از آن لذت می‌بردید‌، رمانتیک نباشد‌.

رابطه جدید

دریابید که آیا رابطه جنسی غالباً یک رابطه ضروری است.
با فرزند جدید زندگی زناشویی شما ممکن است نسبت به گذشته تغییر کند و ممکن است شما نسبت به گذشته رابطه زناشویی کمتری داشته باشید. اگر هر دوی شما رابطه زناشویی خوبی دارید‌، خوب است. دکتر سالتز می‌گوید: “اما این مسئله مربوط به میزان رابطه زناشویی شما نیست. این مسئله درباره این است که هر یک از شما چقدر از این روابط ناراضی هستید که از داشتن آن شکایت دارید‌،” اگر یک شریک زندگی همیشه احساس محرومیت کند‌، آسیب پذیری در روابط ایجاد می‌‌شود. ” این مشکلات قبل از اینکه خیلی دیر شود باید برطرف شود. “

منابع:

https://www.medicinenet.com/sex_life_after_baby_pictures_slideshow/article.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *