راهنمای کامل برای مراقبت از پوست

راهنمای کامل برای مراقبت از پوست

یکی از مهمترین نکات برای داشتن پوست زیبا و درخشان، مراقبت مناسب از این عضو است. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند می توانید به راهنمای کامل برای مراقبت از پوست دسترسی داشته باشید.

راهنمای کامل برای مراقبت از پوست

برای این که بتوانید از پوست خود بهتر مراقبت کنید شناختن نوع پوست بسیار مهم است. پوست خشک، چرب و یا حساس هر کدام روش های مراقبتی خاص خود را دارند. دانستن نوع پوست علاوه بر این که نوع مراقبت را تعیین می کند می تواند به شما کمک کند که لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب خود را تهیه کنید. گاهی پیش می آید که استفاده از محصولی که با پوست همخوانی ندارد موجب ایجاد مشکلات پوستی از جمله آکنه و خشکی می شود.

طراحی یک روند برای مراقبت روزانه

مهم نیست که نوع پوست شما چیست. مراقبت روزانه از پوست می تواند به حفظ سلامت کلی پوست شما کمک کرده و از مشکلات خاصی مانند آکنه، زخم و لکه های تیره جلوگیری کند. مراقبت روزانه از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار آن را در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

  1. پوست را پاک کنید: یک پاک کننده مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید. این پاک کننده نباید پوست را بعد از شستشو تنگ کند. صورت را بیش از دو بار در روز با این پاک کننده نشویید. اگر پوست خشکی دارید بهتر است یک بار از این محصول استفاده کنید. از شستشن پوست هنگامی که احساس سوزش دارد اجتناب کنید. زیرا این علامت نشان می دهد که چربی طبیعی پوست بیش از حد از بین رفته است.
  2. از سرم استفاده کنید: هر روز صبح زیر کرم ضد آفتاب خود از سرم حاوی ویتامین C یا پپتیدها استفاده کنید. برای شب، رتینول یا رتینوئید تجویز می شود. استفاده از سرم موثر حاوی ویتامین C و E و رتینول یک انتخاب هوشمندانه است.
  3. پوست را مرطوب کنید: حتی پوست چرب نیز نیاز به مرطوب شدن دارد. اما برای این نوع پوست ها باید از مرطوب کننده های سبک که بر پایه ژل یا آب تهیه شده اند استفاده کرد. این مرطوب کننده ها پوست های چرب را مسدود نمی کنند. برای پوست های خشک نیز باید از مرطوب کننده قوی استفاده کنید.
  4. همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: هر روز کرم های ضد آفتاب دارای عیار حفاظتی حداقل 15 و 30 دقیقه قبل از خروج از خانه روی پوست بمالید. زیرا این کرم ها برای محافظت از پوست نیاز به فعال شدن دارند. پوست ها تیره به مراقبت بیشتری نیاز دارند. زیرا در صورت تشکیل هیپرپیگمانتاسیون درمان آن ها دشوارتر است. کرم ضد آفتاب EltaMD را امتحان کنید. این کرم دارای محافظت UVA / UVB در سطح گسترده ای است و توسط متخصصان بنیاد سرطان پوست آمریکا تایید شده است.

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست و حساسیت شما باشد، و به یاد داشته باشید که برچسب آن ها را حتما بخوانید. بعضی از محصولات مانند رتینول یا رتینوئید باید در شب استفاده شوند.

نکته مهم دیگر در راهنمای کامل برای مراقبت از پوست این است که شما همیشه باید از یک روش ساده مراقبت شروع کنید تا واکنش پوست را مشاهده کنید. بعد از این که پوست به روش مراقبتی شما واکنش نشان نداد می توانید آن را به صورت گسترده بر روی تمام پوست امتحان کنید.

فراموش نکنید که اگر پوست حساسی دارید هرگز محصول جدیدی را روی پوست به صورت گسترده آزمایش نکنید. برای استفاده از محصول جدید حتما تست حساسیت انجام دهید. این کار می تواند به شما در تشخیص واکنش های آلرژیک بالقوه کمک کند.

برای آزمایش یک محصول جدید به شیوه زیر عمل کنید:

  • مقدار کمی از محصول را بر روی پوست داخل مچ یا روی آرنج بمالید.
  • 48 ساعت صبر کنید تا در صورت بروز واکنش شاهد علائم آن باشید.
  • بهترین زمان برای این که تاخیر در واکنش را شاهد باشید 96 ساعت پس از تست است.

واکنش آلرژیک ممکن است موجب تحریک، قرمزی، تاول های کوچک یا خارش شوند. اگر این علائم را مشاهده کردید، پوست محل آزمایش را با آب و پاک کننده ملایم بشویید.

همه روش های خانگی برای پوست شما مناسب نیستند

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای کامل برای مراقبت از پوست ارائه شده است این می باشد که همه روش های درمانی خانگی مناسب نیستند. به عنوان مثال زیاد شنیده ایم که جوش شیرین یا آب لیمو برای درمان آکنه و ضایعات جوش مانند مناسب است. اما این مواد در دراز مدت می توانند به پوست آسیب برسانند.

بنابراین از درمان های زیر اجتناب کنید:

آب لیمو: این ماده دارای اسید سیتریک است و موجب می شود که سطح پوست بیش از حد اسیدی شود. اسیدی شدن پوست و قرار دادن آن در معرض نور خورشید عاملی برای ایجاد لکه های تیره روی پوست هستند. این اسید همچنین می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.

جوش شیرین: pH جوش شیرین روی پوست شما تأثیر می گذارند، میزان آب بدن شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و باعث ایجاد خشکی پوست می شود.

سیر: این ماده در شکل خام، باعث آلرژی پوستی، اگزما، التهاب پوست و تاول های آبکی می شود.

خمیر دندان: مواد تشکیل دهنده در خمیر دندان ممکن است باعث از بین بردن میکروب ها و جذب روغن شوند، اما از طرفی می توانند پوست شما را خشک یا تحریک کنند.

شکر: از شکر معمولا به عنوان لایه بردار استفاده می شود. اما این ماده برای لایه برداری زیادی خشن و قوی است.

ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E می تواند پوست شما را تحریک کند. از طرفی اثبات نشده است که این روغن می تواند ظاهر اسکار را بهبود دهد.

برخی از این مواد ممکن است طبیعی و مقرون به صرفه باشند، اما برای پوست شما فرموله نشده اند. حتی اگر پس از استفاده از این مواد عوارض جانبی فوری را احساس نکنید، می توانند با تاخیر باعث آسیب های بلند مدت شوند. بهترین روش برای مراقبت از پوست استفاده از محصولاتی است که پزشک به شما توصیه می کند.

راهنمای کامل برای مراقبت از پوست
راهنمای کامل برای مراقبت از پوست

چگونگی درمان مشکلات پوستی

راه های زیادی برای مقابله با مشکلات پوستی بدون آسیب رساندن به پوست وجود دارد. قانون شماره یک در راهنمای کامل برای مراقبت از پوست این است که هر چه سریع تر به فکر درمان آکنه، جوش سر سیاه و سفید، عوارض پیری و یا سایر مشکلات پوستی که می توانند زخم باز یا لکه روی پوست ایجاد کنند باشید. زخم های باز ممکن است منجر به عفونت شده و عفونت آکنه و زخم را تشدید کند. از طرفی زخم عمیق بیشتر به پوست آسیب می رساند.

در ادامه به چند روش علمی برای درمان این مشکلات پوستی اشاره می کنیم.

آکنه

درمان آکنه بستگی به این دارد که آیا آکنه شما عمیق یا جدی است یا این که سطحی و گذرا است. به طور کلی مراقبت از پوست مهم ترین گام در درمان آکنه است. ضمن این که برای آکنه خفیف می توانید از داروهای موضعی زیر نیز استفاده کنید:

  • اسید سالیسیلیک
  • بنزوئیل پراکسید
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • آداپالن
  • روغن درخت چای

همیشه صبح ها پس از استفاده از این محصولات از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا این محصولات می توانند حساسیت پوستی بیشتری را ایجاد کنند.

برای درمان جوش های ملتهب می توانید از چسب های جوش استفاده کنید. این چسب های محصولاتی هستند که به صورت موضعی روی جوش چسبانده شده و به بهبود عیوب پوست و جلوگیری از عفونت کمک می کنند. گاهی اوقات این چسب ها یک شبه جوش را بهبود می دهند.

رشته های سباسه

رشته های سبابه، برآمدگی هایی در منافذ پوست هستند که سفید و زرد می باشند. این ضایعات اغلب با جوش سر سیاه و سر سفید اشتباه گرفته می شوند. اما رشته سبابه در واقع یک نوع آکنه است که اکسید شده است. این ضایعات می توانند منافذ پوست را بزرگتر جلوه دهند. این ضایعات ممکن است همراه با علائم زیر باشند:

  • تحریک
  • منافذ باز و عفونت
  • خشکی
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن

کرم های موضعی حاوی رتینول یا رتینوئید می توانند منافذ را پاک کنند. می توانید از ماساژ صورت با مواد معدنی و یا روغن کرچک به مدت یک دقیقه نیز استفاده کنید.

لکه، زخم و هیپرپیگمانتاسیون

دوره بهبودی ضایعات، زخم ها و لکه های تیره می توانند از چند هفته تا شش ماه متغییر باشند. درمان فوری این لکه ها پوشاندن آن ها به کمک لوازم آرایش و استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط است.

سایر موادی که برای کمک به حذف زخم ها مفید هستند عبارتند از:

سیلیکون: مطالعات نشان می دهند که سیلیکون موضعی می تواند ضخامت اسکار، رنگ و بافت پوست را بهبود بخشد. شما می توانید از ژل سیلیکون از 8 تا 24 ساعت در روز روی پوست استفاده کنید. محصولاتی که حاوی دی اکسید سیلیکون هستند نیز برای این کار مفید می باشند.

عسل: مطالعات مقدماتی نشان می دهد که عسل می تواند زخم ها و لکه ها را بهبود بخشد. اگر به دنبال درمان خانگی برای از بین بردن زخم ها و ضایعات پوستی هستید، می توانید از عسل استفاده کنید.

ویتامین C: هنگام خرید کرم ها و مرطوب کننده ها، دقت کنید که محصول حاوی ویتامین C باشد. ویتامین C بهتر است در ترکیب با سایر مواد مانند سویا و شیرین بیان استفاده شود.

نیاسین آمید: مطالعات نشان می دهد که نیاسین آمید می تواند به کاهش عوارض و لکه های تیره، به خصوص لکه های ناشی از آکنه کمک کند. نیاسین آمید موضعی 2 تا 5 درصد برای افرادی است که دارای پوست روشن هستند بسیار مفید است.

رتینوئیک اسید: یک مطالعه نشان داد که جای جوش در 91.4 درصد از افرادی که ترکیبی از اسید رتینوئیک و اسید گلیکولیک را روی پوست مالیده بودند، بهبود یافته است. دقت کنید که از این محصول تنها در شب استفاده کنید.

به دنبال محصولاتی با این ترکیبات باشید و آنها را بعد از شستن صورت خود به حالت معمول روی پوست بمالید. فراموش نکنید که همیشه پس از استفاده از این محصولات برای جلوگیری از آسیب ناشی از خورشید و هیپرپیگمانتاسیون کرم ضد آفتاب روی پوست بمالید.

چگونه نوع پوستمان را در خانه تشخیص دهیم؟

همان طور که گفتیم برای استفاده از راهنمای کامل برای مراقبت از پوست باید نوع پوست خود را بدانید. اگر به نوع پوست خود شک دارید می توانید یک آزمون فیزیکی را بر اساس سبوم تولید شده روی پوست انجام دهید.

سبوم یک ماده مومی و چرب است که از منافذ خارج می شود. مقدار سبوم پوست می توانید تعیین کننده نوع پوست شما باشد. انواع مختلف پوست عبارتند از:

  • خشک
  • چرب
  • طبیعی
  • ترکیبی

تست تولید چربی پوست دقیق ترین روش برای تعیین نوع پوست شماست. برای انجام این تست این مراحل را دنبال کنید:

  • صورت خود را بشویید و خشک کنید.
  • 30 دقیقه صبر کنید.
  • به آرامی کاغذ یا دستمال کاغذی را روی صورت خود فشار دهید.
  • این کار را روی مناطق مختلف پوست خود مانند پیشانی و بینی، گونه ها و چانه انجام دهید.
  • بافت را جلوی نور نگه دارید تا شفاف شود.
نتایج تست نوع پوست
دستمال شفاف نشده و پوست پوسته و پوسته و سفت شده است. خشک
دستمال خیس و شفاف شده چرب
سطوح مختلف جذب چربی در مناطق مختلف صورت مشاهده شده است ترکیبی
نه بیش از حد چربی روی دستمال وجود دارد و نه پوست پوسته پوسته شده است طبیعی

علاوه بر انواع پوستی که در بالا اشاره کردیم یک نوع پوست دیگر به نام پوست حساس وجود دارد که معیار تعیین آن سبوم نیست. پوست حساس به موارد زیر بستگی دارد:

  • چه مدت طول می کشد که پوست به محصولات مصرفی واکنش نشان دهد؟
  • چطور پوست از خودش محافظت می کند؟
  • آیا پوست به سرعت در برابر عوامل محیطی قرمز می شود؟
  • احتمال آلرژی پوستی چقدر است؟

نکته آخر در راهنمای کامل برای مراقبت از پوست

یادتان باشد که باید تمام مشکلات پوستی خود را با متخصص در میان بگذارید. آکنه شدید، زخم و یا سایر مشکلات ممکن است نیاز به درمان تجویزی مانند آنتی بیوتیک های خوراکی، قرص های جلوگیری از بارداری یا رتینوئیدهای موضعی داشته باشد. متخصص پوست ممکن است برای کیست های عمیق یا لکه های آکنه که در زیر پوست گیر کرده اند، جراحی را توصیه کند.

به یاد داشته باشید که نوع پوست شما می تواند بر کارایی محصولات تأثیر بگذارد. با استفاده از محصولی که مناسب پوست نیستند، حتی زمانی که پوست وضعیت طبیعی دارد، ممکن است آسیب پوستی ایجاد شود یا آسیب های موجود بدتر شود. بهتر است بدانید چه نوع پوستی دارید و چگونه باید از آن مراقبت کنید. همچنین باید برچسب روی محصولات را بخوانید تا ببینید آیا مواد تشکیل دهنده خاصی در آن وجود دارد که باعث واکنش های پوستی ناخواسته شود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *