عادت هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند

عادت هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند

منافذ کوچک روی پوست مسیری هستند که غدد سباسه، روغن طبيعي تولید شده خود که به نام سبوم شناخته می شوند را از طریق آن ها از بدن خارج می کنند. این روغن به جمع آوری و نگهداری از سلول های مرده پوست کمک می کند. هم زمان با این که غدد سباسه این سلول های مرده را از بدن خارج می کنند، ممکن است شرایطی پیش بیاید که مسدود نیز شوند. در این شرایط گاهی منافذ با خاک، باکتری ها و چربی های دیگر مسدود می شوند. پاک کردن منظم و مناسب پوست می تواند از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند. اما هنگامی که پوست به طور منظم تمیز نمی شود، این منافذ مسدود شده می توانند به آکنه مزمن و جوش تبدیل شود.

عوامل دیگر ایجاد کننده انسداد در منافذ پوست عبارتند از:

  • آرایش
  • آلودگی
  • تغییرات هورمونی

به غیر از این عوامل سبک زندگی و عادت های روزانه نیز می توانند منافذ را مسدود کنند. در ادامه این مطلب مجله لیلی لند در مورد عادت هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

مسدود شدن منافذ پوست

لمس کردن زیاد صورت

اگر عادت دارید که زیاد به صورتتان دست بزنید، این عادت را تغییر دهید. این کار می تواند موجب بروز آکنه های زشت شود. اگر زیاد در طول روز صورت خود را لمس کنید، پوست شما بارها و بارها با آلوده مواجه می شود.

یادتان باشد که دست هایتان با انواع خاک، باکتری ها و چربی آلوده است. بنابراین، زمانی که دست های کثیف خود را به صورت می زنید، باکتری ها، ویروس ها، چربی ها، آلرژن ها و ناخالصی ها زیادی را به صورت خود منتقل خواهید کرد. این عوامل می توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند.

با شستن دست ها نیز این مشکل حل نمی شود. سعی کنید عادت دستکاری کردن صورت را کنار بگذارید.

آفتاب گرفتن بدون استفاده از کرم ضد آفتاب

آفتاب گرفتن بدون استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست بسیار مضر است. آفتاب گرفتن برای برنزه کردن بدن، در تمام فصول سال توصیه نمی شود. سوختگی ایجاد شده در این حالت اغلب به پوست آسیب رسانده و منافذ را بزرگ می کند. به علاوه، این عادت می تواند باعث ایجاد چین و چروک و یا بدتر شدن ملانوم نیز شود.

حتی اگر از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر آسیب های نور خورشید استفاده کنید، باز هم ممکن است برایتان مشکل ایجاد شود. بسیاری از کرم های ضد آفتاب کمدوژنیک هستند، به این معنی که توانایی مسدود کردن منافذ پوست را دارند.

بنابراین، صرف نظر از اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی، انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب نیز مهم است. ضد آفتاب های سبک وزن و فاقد چربی که حاوی روی و دی اکسید تیتانیوم به عنوان مواد فعال هستند، گزینه خوبی می باشند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یک عادت بد است، زیرا علت اصلی بیماری های قلبی و سرطان ریه می باشد. در عین حال، سیگار کشیدن با مشکلات پوستی نیز ارتباط دارد. هنگامی که شما سیگار می کشید، باقی مانده مواد مضر آن روی پوست می ماند. این ضایعات باقی مانده کثیف می توانند منافذ را مسدود و سپس آلوده کنند. بیماری هایی مانند پسوریازیس نیز بر اثر استعمال سیگار تشدید می شوند.

مطالعه ای که در سال 2009 در Dermato-Endocrinology منتشر شده نشان داد که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر از آکنه بزرگسالان (نوع غیر التهابی آکنه) رنج می برند. ترک کردن سیگار ساده ترین راه برای محافظت از پوست در برابر آسیب است.

خوابیدن روی بالش کثیف

خواب کافی برای داشتن پوست سالم مهم است، اما خوابیدن روی متکاهای کثیف و کوسن های پلاستیکی می تواند تاثیر منفی روی پوست داشته باشد. رو متکایی های پلاستیکی می توانند به آسانی چربی، خاک و پوست مرده را جمع کنند. این عوامل پوست را تحریک می کنند، باعث مسدود شدن منافذ می شوند و آکنه و جوش به وجود می آورند.

به شدت توصیه می شود که رو بالشی های خود را یک بار در هفته با صابون و مواد شیمیایی ضد آلرژی، غیر عطری و ضد عفونی کننده بشویید. اگر مستعد ابتلا به مسدود شدن منافذ هستید، باید رو متکاهای خود را از جنس نخ انتخاب کنید.

صحبت کردن با تلفن

حتما شما هم تلفن همراه خود را در کیف یا جیب  نگه می دارید و هر زمان که می خواهید از آن استفاده می کنید. اگر گوشی خود را به طور مرتب تمیز نکنید و صفحه نمایش را به صورت بچسبانید، ممکن است خاک و باکتری ها روی صورت بنشینند. این روند می تواند منافذ صورت را بیشتر با باکتری ها تماس بدهد.

تلفن همراهتان مدام با خاک و آلودگی های محیطی در تماس است. بنابراین اگر زیاد با تلفن حرف می زنید، از هندس فری استفاده کنید. در غیر این صورت، گوشی خود را هر چند وقت یک بار تمیز کنید تا از انباشت خاک و ناخالصی های روی صفحه نمایشش جلوگیری شود.

در صورت امکان، از تلفن خود در محل کار، بیمارستان، بازار یا دیگر مکان های عمومی استفاده نکنید. این کار می تواند دستگاه شما را بسیار آلوده تر کند.

عادت هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند
عادت هایی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند

لایه برداری

مهم نیست چقدر صورت خود را شستشو می دهید، باید یک بار در هفته لایه برداری انجام دهید. لایه برداری یکی از بهترین راه های حذف خاک، چربی بیش از حد و سلول های مرده پوست است که منافذ را مسدود کرده و سایر مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش را ایجاد می کند.

یکی دیگر از مزایای لایه برداری این است که کمک می کند محصولات مراقبت از پوست که در طول هفته استفاده کرده اید از دورن منافذ بیرون بیاید.

برای کاهش اندازه منافذ و جلوگیری از اشباع شدن سبوم در پوست، باید پوست خود را یک بار در هفته لایه برداری کنید. از لایه برداری بیش از حد نیز اجتناب کنید. این کار چربی های طبیعی پوست را از بین می برد و باعث تحریک و قرمزی می شود.

هنگام لایه برداری، از حرکات ملایم استفاده کنید و هرگز پوست خود را به شدت لایه برداری نکنید.

خوابیدن با آرایش

اگر به طور مرتب بدون پاک کردن آرایش می خوابید، مطمئنا مسدود شدن منافذ پوست را تجربه خواهید کرد. در طول روز آرایش روی صورت، روغن، خاک، باکتری ها و سلول های پوست مرده را در خود جمع می کند. اگر آرایش خود را در پایان روز پاک نکنید، همه این ناخالصی ها روی پوست می ماند و اجازه نفس کشیدن به پوست نمی دهد.

خوابیدن با آرایش می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات، مانند عفونت های چشم، ایجاد چین و چروک های زودرس، آکنه، خشکی پوست و خشک شدن لب شود. بنابراین هر شب قبل از خواب صورت خود را بشویید.

استفاده از لوزام آرایشی در طول ورزش کردن

هنگام ورزش کردن، صورت باید کاملا تمیز و بدون هیچ گونه لوازم آرایش باشد. مرطوب کننده هم از این قاعده مستثنی نیست. عرق کردن روش طبیعی بدن برای حفظ تعادل خود در هنگام ورزش کردن است. در این شرایط اگر آرایش داشته باشید، عرق و باکتری ها روی آن جمع می شود. این عوامل می توانند منافذ را مسدود کنند.

در عین حال همیشه به یاد داشته باشید که حداقل بعد از ورزش دوش بگیرید و یا صورت خود را بشویید. در غیر این صورت، دچار مشکلات پوستی می شوید.

استفاده از محصولات زیبایی که برای پوست شما مناسب نیستند

در برخی موارد، محصولات زیبایی عامل مسدود شدن منافذ پوست هستند. بسیاری از ما عادت به خرید محصولات زیبایی توصیه شده توسط دوستان یا فروشندگان لوازم آرایشی را داریم. این در حالی است که همیشه باید از محصولاتی که برای نوع پوست شما مناسب هستند استفاده کنید.

از طرفی بسیاری از صابون های مایع حاوی مواد شیمیایی خشن هستند و می توانند پوست را نازک و شکننده کنند. قبل از خرید هر محصولی مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

به علاوه، لوازم آرایش ضد آب، احتمالا چربی بیشتری از لوازم آرایشی معمولی دارند. بنابراین از مصرف طولانی مدت آن ها اجتناب کنید. این کار می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود.

عدم رعایت نکات مهم در رعایت بهداشت

حمام کردن به مدت طولانی با آب گرم اغلب آرامش بخش است. اما متاسفانه، گاهی اوقات نحوه شستشوی بدن ممکن است باعث مشکلات بسیاری، از جمله مسدود شدن منافذ پوست شود.

به عنوان مثال، استفاده از نرم کننده روی موها موجب می شود منافذ پوست مسدود شود. بنابراین بعد از شستشو مو با نرم کننده، پوست را مجدد بشویید. همچنین زیاد از آب گرم استفاده نکنید. زیرا این آب می تواند چربی های طبیعی پوست را که به عنوان مانع عمل می کنند کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *