آیا همه زنان به محصولات بهداشتی و درمانی واژینال نیاز دارند؟

محصولات بهداشتی و درمانی واژینال

یکی از بحث بر نگیزترین حوزه های بهداشتی و درمانی صحبت در زمینه محصولات بهداشتی و درمانی واژینال برای زنان است و اینکه بدانیم آیا اصلا استفاده از آنها برای هر خانم لازم است؛ ما را بر آن داشت تا امروز در مجله لیلی لند گفتگوهای بی‌پرده ای در این زمینه داشته باشیم.

شاید شما هم در قسمت محصولات بهداشتی داروخانه ها، در وب سایتهای سلامتی، مطب پزشکان، سالن های آرایشی و… از تعدد زیاد محصولات بهداشتی و درمانی واژینال، متعجب شده و گاها در انتخاب مناسب ترین آنها سر در گم شوید. بسیاری ازپزشکان متخصص زنان، براین باورند که اکثر آنها برای استفاده عادی و روزمره زنان غیر ضروری هستند، اما فروشندگان این محصولات با کمک تبلیغات و بازاریابان خود سعی در برجسته کردن نیاز هر زن به این محولات، ایجاد نیاز برای استفاده و حفظ مراقبت های بهداشتی آنان تبدیل کرده است.
از نظر متخصصین بسیاری از خانمها درک نمی کنند که مکانیزم بدنشان چگونه است، و این باعث می‌شود آنها در برابر اطلاعات نادرست و سوءاستفاده کلاهبرداران آسیب پذیر باشند.

امروز به دلیل آنکه چگونه عدم دانش می تواند برای زنان خطرناک باشد؛ مصاحبه ای را که یکی از پزشکان متخصص و برجسته آمریکایی در این زمینه داشته است را ترجمه و برای وضوح و جلوگیری از طولانی شدن آن، مطلب را ویرایش کرده ایم.

آیا همه زنان ستگاه تناسلی خود را خوب میشناسند تا بتوانند محصولات بهداشتی و درمانی واژینال مناسب را خریداری کنند؟

به نقل از دکتر گونترپزشک متخصص زنان: من 25 سال است که با خانمها در مورد واژن و دستگاه تناسلی شان صحبت می‌کنم. وموضوعی که ذهن مرا به شدت به خود مشغول کرده است، آن است که تقریباً هر زن چگونه از تلفن هوشمند، به معنای واقعی کلمه به جای تمامی منابع اطلاعاتی و حتی کتابخانه استفاده می‌کند و همیشه آن را در جیب خود دارد، اما نمی تواند اطلاعات صحیحی در زمینه دستگاه تناسلی خود داشته باشد؟

من شروع به فکر کردن در مورد موانع، شکاف دانش و این واقعیت کردم که، بسیاری ازخدمات دهندگان پزشکی در زمینه زنان مکالمه‌های صحیحی با بیماران خود درباره نحوه زندگی زنان و مواردی مانند مکانیزم قاعدگی، موهای ناحیه تناسلی و حتی چیزهایی که در واقع پزشکی نیستند؛ بلکه مجاور پزشکی هستند؛ ندارند. و یا حتی فرض نماییم، در زمینه هایی هم به صورت نادر اطلاع رسانی انجام می‌شود، اگر زنان به طور نادرست از آنها استفاده کنند، مشکلات بسیاری خواهند داشت، زیرا واقعاً بسیاری از این موارد اطلاعاتی و آموزشی را به درستی مطالعه نمی‌کنند.
دکتر گونتر می‌گوید: من شروع کردم به توجه به اینکه چگونه شبه علم آنلاین، از شکافهای ایجاد شده توسط حوزه پزشکی، با استفاده از کلماتی مانند پاک، تمیز، طبیعی و… از ذهن و باور زنان سوءاستفاده می‌کنند. وی می‌گوید؛ من یک کلینیک دارم و به طور میانگین ، پنج زن در یک روز با اطلاعات غلط در زمینه خودشان به من مراجعه می‌کنند.
شاید قسمت زیادی از این اطلاعات اشتباه چیزی بود که آنها به صورت آنلاین پیدا کرده بودند، و یا مردی به آنها منتقل کرده بود، و یا حتی در مواردی آن ها سخنانی را از یک فرد مشهور نقل می‌کردند. من وقت زیادی را برای خنثی کردن این باورها و اطلاعات نادرست صرف کردم و توضیح دادم که آن قسمت بدن چگونه کار می‌کند. شاید به جراٌت بتوان گفت که هر کدام از آن زنان بیان می‌کردند: “چگونه این را نمی دانستم؟” شاید یکی از دلایلی که بسیار مشهود بود، نداشتن منبعی درست برای فهم این اطلاعات بود.

به نظر می‌رسد بسیاری از زنان و حتی مردان بیشتر از این واقعیت آگاه نیستند و این عدم دانش چگونه زنان را آزار می‌دهد؟

دکتر گونتر: مدت زمان زیادی صحبت از قسمت های بدن زنان شرم آور به حساب آمده است. اما اگر این صحبت ها در زمینه های اطلاع رسانی و پزشکی و صد البته با حسن نیت باشد، دیگر شرم آور نخواهد بود. حتی می توان یادآور زمان‌هایی شد که حتی، روزنامه ها هم نمی‌توانستند آن کلمات را چاپ کنند، و باید از کلماتی مانند “قسمت پایین” یا “قسمت زنانه” استفاده می‌کردند.
وقتی توانستیم در مورد هر یک از بخش های دستگاه تناسلی زنانه به صورت عمومی صحبت کنیم، لازم است هر چیزی که در مورد بدن آنها است را به زنان بگوییم، این نگاه کاملا غلط و اشتباهی است که هرگاه یکسری اطلاعات از طریق مردان در این زمینه ارائه شود، به اولین چیزی که فکر کنیم این باشد که این چه نفعی برای مردان دارد و آنها میخواهند از چه چیزی در مقابل زنان سود ببرند؟ این نهایت کوتاه فکری است که عموم مردم متعصب فکر کنند که تنها نقش مهبل واژن در زندگی، آلت تناسلی است!
اما اگر زنان نتوانند قسمت های دستگاه تناسلی خو را بشناسند و به راحتی آن را توصیف کنند، نمی‌توانند با شریک زندگی خود و یا پزشک خود ارتباط برقرار کنند، حتی نمی توانند محصولات مناسب را در فروشگاه بخرند؛ در نتیجه در برابر شکارچیان آسیب پذیر می‌شوند و از آنجایی که صحبت در این زمینه، برایشان شرم آور و زشت محصوب می شود؛ نمی‌توانند به کسی بگویند که چه اتفاقی برایشان رخ داده است.
از بسیاری جهات عدم توانایی گفتن این سخنان برای زنان مضر است. به این فکر کنید که در صورت تجاوز جنسی، زنان چگونه احساسشان آسیب دیده می شود و از لحاظ روحی مثل بازگویی صحنه دریده شدن است. شاید در نظر اول افشای تجاوز جنسی باعث صدمه دیدن شما شود، اما این بدان معناست که شخص دیگری جنایتکار است.
در برخی از موارد، من زنانی را می بینم که در شرایط جوش های غیرمعمول دارند و حتی نمی‌توانند با زنان دیگر در مورد قسمت های بدن خود صحبت کنند، و این موضوع چقدر ظالمانه است.
حتی ممکن است یک کتاب در مورد آناتومی زنان نوشته شده باشد، که گاها کلمه “شرم” به شکل غافلگیرانه ظاهر می‌شود، و این چه مسئله ای است که، مردم را وادار می کند تا زنان و دیگران در مورد واژن با شرم صحبت کنند، و چرا بسیاری از زنان این شرم را می‌پذیرند؟

دکتر گونتر: گفتن این حقیقت یک قدرت بالقوه است. وقتی شما با قدرت در مقابل برخی نگاه ها و باورها می ایستید و می گویید: یک دقیقه صبر کن، چگونه بدن طبیعی من شرم آور است؟ به دیگران اجازه نمی‌دهید درباره جنسیت شما اینگونه رفتار کنند.

به گفته گونتر، وقتی سعی داشتم باردار شوم، با خواندن کتابی درباره سیکل قاعدگی آشنا شدم. چیزهای زیادی وجود داشت که پیش از این، هرگز کسی به من یاد نداده بود، و این جای تاسف دارد که چرا به دختران و زنان جوان آموزش نمی‌دهند که چگونه بدنشان کار می کند؟

دکتر گونتر: ما به طور کلی مشکل سواد علمی داریم. و ما این چیزها را به خوبی در مدرسه آموزش نمی دهیم ، یا آن را به روشی که با مردم می آموزد آموزش نمی دهیم. شما می توانید بهترین آموزش را داشته باشید ، اما اگر فقط یک بار به آن آموزش داده شود ، پنج سال بعد آن را فراموش کرده اید ، به ویژه اگر به شیوه ای قابل اعتماد تدریس نشود. ویرایشگر من گفت من باید چرخه قاعدگی را توضیح دهم حتی اگر این کتاب در مورد واژن و مجاری است ، زیرا مردم بدون کمی اطلاعات پیش زمینه درک نمی کنند که در مورد چه چیزی صحبت می کنید.

دکتر گونتر: ما به طور کلی مشکل سواد علمی داریم، زیرا ما این چیزها را به خوبی در مدرسه آموزش نمی دهیم، یا آن را به روشی که با مردم می آموزند، آموزش نمی‌دهیم در صورتیکه شما می توانید بهترین آموزش را داشته باشید، اما اگر فقط یک بار آن آموزش داده شود، مطمئنا پنج سال بعد آن را فراموش کرده اید، به ویژه اگر به شیوه ای قابل اعتماد تدریس نشود. به طور مثال در زمینه چاپ کتابم، ویراستار کتاب گفت، من باید چرخه قاعدگی را به طور کامل توضیح دهم، حتی اگر این کتاب در مورد واژن و مجاری آن باشد، زیرا مردم به دلیل کمی اطلاعات پیش زمینه، درک نمی کنند که در مورد چه چیزی صحبت می کنید.
ما پزشکان نمی توانیم درک کنیم که در مقابل بیمار چقدر می‌دانیم، مانند زمانی که مکانیک ماشین با من در مورد اتومبیل من صحبت می‌کند. پزشکی با ارائه آموزش بیشتر به مردم، می‌تواند مراحل و راهکارهای درمانی و پزشکی بهتری را ارائه دهد؛ که دقیقا بخشی از موفقیت من اثبات این امر است. مردم برای دانش قابل اعتماد بسیار مشتاق هستند، و این روشی آموزشی را به راحتی می توانند بخاطر بسپارند.

دکتر گونتر: من در طی یک ماه هر روز با همه افراد درمطب و حتی بیمارستان صحبت می کنم.زیرا وقتی شروع کردم به نوشتن فکر کردم، این کتاب درسی است. چگونه می توانم آن را برای سایر پزشکان و همکاران بگذارم؟ سپس تصمیم گرفتم آن را برای همه بنویسم.

کتاب من شامل 101 عنوان است، که همه زنان درباره کارکردهای قسمت های مختلف اندام تناسلی خود باید بدانند. که اگر در کار این قسمت ها اختلالی وجود دارد، قدم بعدی دیدن یک درمانگر جنسی است. من سعی کردم قدم به قدم مباحث را جلو بروم مثلا آن که این قسمت های مختلف دستگاه تناسلی شما است، اینگونه کار می‌کند، اطلاعات اصلی در مورد رابطه جنسی، هنگام بارداری چه اتفاقی هایی می افتد و… این کتابی بسیار متفاوت تراز آنچه که من 15 سال پیش نوشتم بودم، است. اکنون اطلاعات غلط زیادی در اینترنت وجود دارد، و کار من برای تصحیح افکار و باورها بسیار مشکل است.

این کتاب بیش از یک فصل راجع به تمیز کردن واژن شما دارد. اگر بیشتر زنان به چیزی بیش از آب احتیاج ندارند، چگونه ما با یک صنعت چند میلیونی محصولات بهداشتی شوینده واژینال چه برخوردی داشته باشیم؟

دکتر گونتر: از آنجا که زنان نمی توانند در مورد واژن به راحتی صحبت کنند، آنها شاید دارای علایم طبیعی در واژن خود باشند، اما از آنجا که اطلاعات درستی ندارند و نسبت به قسمت تناسلی بدن خود احساس شرمندگی می کنند، وقتی وارد یک داروخانه می‌شوند و قفسه های پر از محصولات بهداشتی بانوان را می‌بینید، چه کاری خواهند کرد؟ زیرا کل سیستم تجاری این محصولات به گونه ای ساخته شده است تا زنان فکر کنند که واژن آنها بد بو است و در این زمینه سرمایه گذاری کنند و از محصولات بهداشتی و درمانی واژینال برای خود خریداری کنند.

بعضی از خانمها باید بیشتر از آب تمیز و لوله کشی برای شستشوی خود استفاده کنند، به عنوان مثال اگر دوره عادت ماهیانه خود را پشت سر گذاشتید، ممکن است در این دوره زمانی ما به شما استفاده از یک پاک کننده ملایم و تمیز صورت را توصیه کنیم. آنها بسیار ارزان تر از محصولات بهداشتی و درمانی واژینال زنان است. در برخی از زنان پاک کننده زنانه محصولی بی فایده است که تنها، هزینه بیشتری دارد.
تا همین چندی پیش؛ شاید این حرفی غیر معمولی بود که یک پزشک آنچه را که من گفتم به شما بگوید. زیرا من نیز گاهی برای شسنشوی خودم از یک پاک کننده صورت استفاده می‌کنم. اما این موضوع نباید شوکه کننده باشد که من، به عنوان یک پزشک ژل شستشوی صورت را به جای ژل بانوان داشته باشم.

چرا جوان سازی واژن به یک علاقه تبدیل شده است؟ آیا جراحی پلاستیک یا درمان با لیزر همیشه ضروری است؟

دکتر گونتر: درمان های زیبایی نسبت به درمان های پزشکی متفاوت است. من فکر می کنم شما باید آنها را از هم جدا کنید. مشکل صنعت جوان سازی این است که آنها مسائل را محو و گاها به هم مربوط می کنند، اگر نگاهی عاقلانه داشته باشید باید اولویت علائمی که مربوط به حوزه پزشکی و درمانی است را جدی بگیرید؛ در غیر این صورت علاقه به زیبا سازی این دستگاه می‌تواند غارتگر سلامت باشد.

هنگامی که من از خانمها می پرسم، “عامل درد شما چیست؟” چه پاسخی می‌دهند.

اگر شما احساس سوزش یا درد در رابطه جنسی دارید، نیازی به جوان سازی ندارید. شما نیاز به یک تشخیص و درمان تایید شده دارید. بسیاری از این روشهای جوان سازی بر این عقیده هستند که افراد برخوردهای جنسی رضایت بخش ندارند، زیرا مصلحت این صنعت اینگونه ایجاب می کند.

این باعث می شود زنان احساس کنند که مسئولیت هر مسئله ناخوشایندی که در رابطه جنسی شان اتفاق می افتد، به عهده بگیرند. قسمت های مختلف بدن با افزایش سن تغییر می کنند، این منطقی است که پوست من در سن 53 سالگی همانطور که در 21 سالگی بود، نباشد.

به بهانه‌های مردسالارانه ذهنیت زنان را تغییر ندهید

گاها با رفتارهای شریک جنسی در ذهن زنان این ایده بوجود می‌آید که مهبل باید تنگ تر شود. این یک ذهنیت غارتگرانه و مردسالارانه است. معمولاً بزرگترین پیش بینی کننده موفقیت در یک رابطه طولانی مدت، یک شریک دلسوز است که به نیازهای شما توجه دارد. مقدار کمی سستی واژن که ممکن است با افزایش سن داشته باشید، بعید است که مسئول یک رابطه جنسی مشکل دار باشد.

انتخاب شما همیشه باید سلامت بدنتان باشد. اگر به دنبال راهی خاص برای زیبایی باشید، می‌توانید این انتخاب را انجام دهید؛ اما ابتدا باید در مورد خطرات و عوارض آن همه حقایق را بدانید. در مورد خرید یک دارو یا محصولات بهداشتی و درمانی واژینال کاملا فکر کنید. تحت تاثیر برنامه های بازاریابی و فروش محصول مجاب به خریدن آن نشوید. افراد نمی توانند ازمحصولات بدون برچسب استفاده کنند، پس حتما این مورد را هم فراموش نکنید.
به عنوان مثال شاید به شما پیشنهاد انجام لیزر داده شود، در اینجا حتما به تاییدات وزارت بهداشت و FDA توجه شود. چه کسی می داند، شاید آنها واقعاً خوب باشند؟ اگر کاری تا به حال آزمایش نشده یا تست نشده باشد، هرگز انجام ندهید.

محصولات بهداشتی و درمانی واژینال
محصولات بهداشتی و درمانی واژینال

با افکار و نگرانی ها بدنتان را مریض نکنید و روی محصولات بهداشتی و درمانی واژینال گران قیمت هزینه نکنید.

دکتر گونتر: من بسیار از بان زنان شنیده ام که اگر این علائم را دیدم پس حتما اتفاق بدی افتاده است. این نگرانی که خانمها در تمام بدن خود را کاندیدای آن می کنند بسیار بی مورد است. هرگز در صحبت ها به یکدیگر نگویید، اگر چنین کردی بسیار بیمار خواهی بود.
پنجاه تا 70٪ از زنانی که خود علائمی از بیماری خاصی را تشخیص داده اند، در واقع چیز دیگری دارند و شاید بسیاری از پزشکان هم به طور نادرست بیماری آنها را تشخیص می دهند. اگر اولین بار است که با علائم روبرو می‌شوید، مثلابه شما گفته اند که این ترشحات عفونی است اما پس از ازمایشات و پیگیری های طولانی به این نتیجه رسیده اید که علت بوجود آمدن آن چیز دیگری است، به طور نادرست آموزش دیده اید و حتی ویزیت شده اید. زنان نمی دانند که باید رحم و واژن خود را متفاوت توصیف کنند. مثلا گاهی بیماران به من می گویند که دچار خارش واژن می شوند. می پرسم که آیا این خارش از داخل آن است یا در اثر تماس لباس زیر با پوست است. اگر در بیرون از واژن خود خارش دارید، احتمال عفونت کمتر است.
روی پیشخوان داروخانه ها و فروشگاه ها تبلیغات بسیاری وجود دارد، اما آنها اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنند که امروزه مسئله بزرگی که با آن روبرو هستیم، مقاومت بدن افراد در برابر داروهای ضد قارچ است. من افرادی را می بینم که قبل از مراجعه به مطب، حدودا چهار بار از محصولات فرابورس درمانی و بهداشتی استفاده کرده‌اند، ولی با این حال مجبور به مراجعه به پزشک زنان شده اند؛ در صورتیکه قبل از استفاده از این محصولات هرگز چنین علائمی را نداشته اند! تقریباً دو سوم افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند مجبور به استفاده نیستند.

“آنچه می توانم از روی میز خود بردارم”

برخی از محصولات می تواند فضای زیادی را بر روی میز و یا داخل کشو ها اشغال کند. دکتر به نظر شما اگر می‌خواستید فقط یک مورد را انتخاب کنید که آرزو می کنید زنان جلوی استفاده خود از آنرا بگیرند، چه خواهد بود؟
دکتر گونتر: دستمال مرطوب. چگونه این محصول برای زنان لازم است اما برای مردان هرگز؟ چه چیزی در آنها وجود دارد که زنان را مجذوب خود کرده است! کاربرد اولیه دستمال مرطوب برای از بین بردن مدفوع از پوست کودک بود. اما امروزه بسیاری از زنان سعی می‌کنند از دستمال های مرطوب به جای شوینده ها و پاک کننده ها کمک بگیرند، که این کار اصلا صحیح و بهداشتی نیست و در عوض عوارض بسیار جبران ناپذیری دارد. مخصوصا برای کسانی که از آنها برای پاک کردن نواحی تناسلی خود کمک می‌گیرند، کار بسیار اشتباهی انجام می‌دهند و زمینه عفونت و رشد باکتری و علائم حساسیت را در خود فعال می‌کنند.

چرا ما به سراغ بسیاری از “درمان های” تایید نشده می‌رویم؟

دکتر گونتر: داستان روابط بین همسران قدیمی از ابتدای تاریخ بسیار زیاد بوده است. شما باید در مورد چگونگی محرومیت زنان از مباحث پزشکی فکر کنید. اگر امروزه زنی را دیدی که با شرمندگی و ترس فراوان به پزشک زنان مراجعه کرد و گفت با اینکه از درمان های خانگی بسیاری کمک گرفته است، اما هنوز خارش و سوزش دارد، این مرحله انتهای باتلاق فرهنگ سازی در جامعه است. این طبیعت انسانی است که اگر یک ماده طبیعی که قیمت چندانی هم ندارد و به گفته مادر و مادربزرگ، هیچ گونه عوارض جانبی هم ندارد، به سرعت قبول و برای درمان از آن کمک بگیرد، اما نه در شرایط امروزی با این حجم زیاد از اطلاعات.

برای من جالب است که اکنون، به جای اینکه دانش بیشتری، برای افراد بیشتری در دسترس باشد، زنان هنوز هم روی درمان های خانگی و غیر استاندارد سرمایه گذاری می کنند و ترکیبات مختلف را دست به دست هم می کنند. چطور برای سودجویان این امکان وجود دارد که اطلاعات غلط را درباره ایمنی تامپون منتشر کنند، تا بتوانند تامپونهای ارگانیک را گران قیمت بفروشند؛ پس توانمندسازی اطلاعات واقعی و امکان پذیر است و یک انتخاب کاملا آگاهانه است، همانند سود ناشی از فروش محصولات بی فایده به مردم که امروزه با بسته بندی های زیبا که بسیار رواج پیدا کرده است.

مردم باید نسبت به تعصب بسیار مراقب باشند، این امر بر توانایی شما در تصمیم گیری آگاهانه تأثیر می‌گذارد. همیشه باید به انگیزه افراد فکر کنید، آنها چه می فروشند؟ آیا باید برای اطمینان اطلاعات لازم را در مورد یک محصول، لازم است از شخص یا شرکتی که آن را تولید می کند دریافت کنید؟همیشه به دنبال کسب اطلاعات از شخصی باشید که هیچ گونه نفع و سودی از سرمایه گذاری درآن محصول نداشته باشد.

منظور شما از داروی اصلی چیست؟

دکتر گونتر: هرکسی که تولیداتی در زمینه سلامت و یا زیبایی دارد، یک شرکت دارویی نیست، ممکن است محصولی را که به شما می فروشند، فقط درباره سلامتی ادعا داشته باشد.

منظور شما از ” قدرت و سلامتی به طور جدایی ناپذیری در ارتباط هستند.” چیست؟

دکتر گونتر: سلامت بودن ممکن است به شما قدرت دهد. اگر با یک وضعیت پزشکی نامطلوب دست و پنجه نرم می‌کنید، در معرض ضرر قرار دارید. اگر در این زمان با شما به طور مطلوب رفتار شود، بدن شما موقعیت خیلی بهتری خواهد داشت که از خود دفاع کند. چگونه می توانید بدون داشتن اطلاعات دقیق در مطب یک پزشک بنشینید و تصمیم بگیرید که چه داروهایی را باید مصرف کنید ؟اما اگر به شما از سوی پزشک اطلاعات صحیح صحیحی داده شود هم زمان، انرژی و سلامتی بیشتری نصیبتان می‌شود،که این همان توانمندسازی قدرت و سلامت است.

منابع:

https://blogs.webmd.com/webmd-interviews/20191003/the-vagina-bible-dr-jen-gunter-talks-straight-about-womens-bodies

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *