همه چیز درباره قرص ضد بارداری و آکنه

تا به حال برایتان پیش آمده است که با کسی رو به رو شوید که ادعا می کند بعد از استفاده از قرص ضد بارداری، پوستش بهتر شده؟ یا تا به حال دیده اید که برخی افراد با استفاده از این قرص ها دچار ضایعات پوستی و جوش شده اند؟ بله قرص جلوگیری از بارداری می تواند هر دو این اثرات را روی پوست داشته باشد. اما جالب است بدانید که مطالعه مختلف در مورد رابطه قرص ضد بارداری و آکنه نشان می دهد که این قرص ها یک روش عالی به ویژه برای زنانی که نتوانسته اند با داروهای وضعی جوش و آکنه خود را درمان کنند، می باشد.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به سوالات مهمی در مورد قرص ضد بارداری و آکنه پاسخ خواهیم داد.

قرص ضد بارداری و آکنه

برای شروع از این سوال آغاز می کنیم:

آیا قرص ضد بارداری باعث ایجاد آکنه می شود؟

به طور کلی، قرص ضد بارداری کمک می کند تا شیوع آکنه کمتر شود. قرص هایی که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند، باعث کاهش میزان آندروژن در بدن می شوند. اندروژن کمتر باعث می شود سبوم کمتر شده و سبوم کمتر نیز شیوع آکنه را کم می کند. اما برخی از انواع این قرص ها می توانند باعث بروز آکنه شوند. قرص های جلوگیری که تنها حاوی پروژسترون هستند، می توانند آکنه را تقویت کرده و پیشرفت آن را بدتر کنند.

مهم این است که بدانید چه چیزی باعث آکنه می شود و قرص جلوگیری چه نقشی در کنترل چربی پوست بازی می کند. آکنه ناشی از نوسانات در سطح هورمون است. این نوسانات ممکن است در دوران بلوغ، بارداری، قاعدگی یا یائسگی رخ دهند. استرس و آکنه نیز اغلب دست در دست هم دارند. دوره های ذکر شده مانند بارداری و بلوغ علاوه بر ایجاد تغییرات هورمونی، اکثرا حاوی مقدار زیادی اضطراب و عدم اطمینان نیز می باشند.

این نوسانات باعث افزایش اندروژن ها می شوند. آندروژن هورمون هایی هستند که هم در بدن مردان و هم در بدن زنان یافت می شوند. هنگامی که غدد فوق کلیوی تحریک می شوند، سبوم بیشتری در فولیکول های مو ایجاد می شود. با افزایش تولید این چربی بر سطح پوست، سلول های مرده پوست و باکتری های P. acnes با هم ترکیب شده و شروع به تشکیل جوش می کنند. پس بین پوست چرب و آکنه ارتباط وجود دارد.

هر چقدر سبوم تولید شده در این غدد بیشتر شود، احتمال مسدود شدن منافذ نیز بیشتر می شود. اما اگر پوست خشکی دارید نباید خوشحال شوید. زیرا پوست خشک نیز مستعد جوش است. هر چقدر پوست بیشتر خشک باشد غدد چربی را بیشتر تحریک به ترشح چربی می کند.

تخمدان ها و غدد فوق کلیوی در زنان به طور کلی اندروژن کمی تولید می کنند. اما اگر سطح آندروژن ها بالا برود، تولید سبوم در پوست بیشتر می شود. بنابراین برخی از قرص های جلوگیری از بارداری می توانند در ایجاد و تغییر آکنه دخیل باشند.

حقایقی در مورد قرص های ضد بارداری

برای تعیین ارتباط قرص ضد بارداری و آکنه باید در مورد نحوه تاثیر آن ها روی بدن اطلاعاتی را به دست آورید.

قرص های ضد بارداری خوراکی داروهایی هستند که برای جلوگیری از بارداری طراحی شده اند. قرص های ضد بارداری معمولا پروژستین و استروژن دارند. این هورمون ها از تخمک گذاری جلوگیری می کنند. تخمک گذاری پروسه ای است که در آن تخمک از تخمدان آزاد می شود. این داروها همچنین مقدار اندروژن ها را در بدن کاهش می دهند. کاهش مقدار این هورمون ها سبب کاهش چربی پوست می شود. چربی کمتر پوست نیز باعث کاهش جوش و آکنه خواهد شد.

چه نوع قرص جلوگیری از بارداری برای درمان آکنه بهتر است؟

یکی از درمان هایی که مدت ها است برای کنترل آکنه از آن استفاده می شود قرص های جلوگیری از باداری است. اما پاسخ به این سوال که کدامیک از این قرص ها مناسب برای آکنه هستند کمی دشوار است. اگر به دنبال روشی می گردید که هم از بارداری جلوگیری کند و هم آکنه را درمان کند، سه راه حل بیشتر وجود ندارد. اداره غذا و داروی آمریکا FDA برای درمان آکنه سه داروی زیر را تایید کرده است:

  • Ortho Tri-Cyclen
  • Estrostep
  • YAZ

همه این سه قرص ترکیبی از قرص های ضد بارداری هستند. به این معنی که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون می باشند.

Ortho Tri-Cyclen

این قرص ضد بارداری ترکیبی از استروژن با پروژستین به نام نورژستیمیت می باشد. این قرص به طور کلی برای جلوگیری از بارداری طراحی شده است اما مزایای زیادی مانند پیشگیری و کنترل آکنه نیز دارد.

در مطالعه ای که در سال 1997 توسط محققان مجله American Academy of Dermatology انجام شد، مشخص گردید که در 247 زنی که از داروی Ortho Tri Cyclen استفاده کرده بودند، 93.7 درصد بهبود قابل توجهی در پوستشان ایجاد شد. این در حالی است که تنها 65.4 درصد از زنان در گروه مشابه که دارو نما استفاده کرده بودند، نتایج این چنینی به دست آمد.

Estrostep

این قرص ضد بارداری ترکیبی از استروژن با یک پروژستین به نام نوراتیندرون است. این قرص ها همچنین ممکن است حاوی آهن و سطوح مختلفی از استروژن باشند. این دارو اولین قرص خوراکی ضد بارداری بود که در کلاس جدیدی به نام Estrophasic تایید شد. این دارو به تدریج میزان استروژن را افزایش می دهد.

YAZ

شما احتمالا در مورد داروی YAZ مطالبی را شنیده اید. داروی YAZ که در سال 2006 معرفی شد، یکی از محبوب ترین داروهای ضد بارداری های خوراکی در ایالات متحده بود. این داروی ترکیبی از استروژن و پروژستین مصنوعی شناخته شده به نام دروزپیرنون است. در مورد استفاده از این دارو یک نگرانی جدی وجود دارد. برخی از متخصصان پوست و مو معتقدند که پروژستین موجود در آن ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. عوارض جانبی متعددی از جمله توانایی دارو برای کاهش میزان پتاسیم و ایجاد سکته مغزی یا آمبولیسم برای این دارو کشف شده است.

به همین دلیل پرونده های حقوقی زیادی بر علیه شرکت تولید کننده آن در آمریکا وجود دارد.

مطالعات تاکنون نتوانستند که تفاوت در اثربخشی بین این سه قرص را نشان دهند. این سه نوع قرص ضد بارداری، تنها داروهایی هستند که برای درمان آکنه توسط FDA تایید شده اند. اما متخصصین پوست ممکن است برای درمان بیماران از مارک ها یا داروهای دیگری نیز استفاده کنند.

همه چیز درباره قرص ضد بارداری و آکنه
همه چیز درباره قرص ضد بارداری و آکنه

قرص های ضد بارداری در مقابل آنتی بیوتیک ها

بسیاری از متخصصین پوست از آنتی بیوتیک ها برای درمان آکنه استفاده می کنند. اما این روش درمان جنبه های منفی نیز دارد. آنتی بیوتیک ها در قالب داروهای موضعی، قرص ها، کپسول ها و عصاره ها در دسترس هستند. یکی از جنبه های منفی این داروها این است که برای تهیه آن ها حتما باید تجویز پزشک وجود داشته باشد. در حالی که قرص های ضد بارداری نیاز به تجویز پزشک ندارند. شایع ترین آنتی بیوتیک هایی که برای آکنه تجویز می شوند عبارتند از:

  • تتراسایکلین
  • داکسی سایکلین
  • اریترومایسین
  • کلیندامایسین

این داروها با اثرات زیر می توانند در درمان آکنه موثر باشند:

  • آنتی بیوتیک ها باکتری های روی سطح پوست و درون منافذ، از جمله باکتری آکنه را کاهش می دهند.
  • آنتی بیوتیک ها به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کنند، باعث کاهش تحریک پذیری و التهاب که اغلب همراه با جوش است می شوند.

هر دو این مزایا باعث می شود که این روش یکی از درمان های محبوب در بین بیماران باشد. اما استفاده از آنتی بیوتیک به مرور زمان دارای خطراتی نیز می باشد.

اثر جانبی آنتی بیوتیک های موضعی

  • آنتی بیوتیک های موضعی می توانند باعث ناراحتی های پوستی از جمله خشکی و خارش شوند.
  • استفاده متناوب از آنتی بیوتیک های موضعی می تواند منجر به مقاومت در برابر باکتری شده و درمان آکنه را دشوارتر کند.
  • پوست پس از استفاده از آن ها ممکن است به درماتیت تماسی مبتلا شود.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک های خوراکی

  • مصرف دوز بالایی از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت باکتریایی شود. اما این خطر بیشتر در آنتی بیوتیک های موضعی دیده می شود.
  • بعضی از آنتی بیوتیک ها به ویژه داکسی سایکلین می توانند سبب حساسیت به نور شوند.
  • آنتی بیوتیک ها می توانند منجر به رشد بیش از حد مخمر شوند.
  • ممکن است باعث بروز انواع مختلفی از بثورات شوند.

در یک مطالعه منتشر شده در مورد ارتباط قرص ضد بارداری و آکنه در مجله American Academy of Dermatology، تحقیقات نشان داد که در یک دوره شش ماهه، قرص های جلوگیری از بارداری توانستند تا 55 درصد آکنه را کاهش دهند. در حالی که آنتی بیوتیک ها در طی همین دوره تنها 53 درصد پوست را بهبود داده بودند. بنابراین در این نبرد قرص های جلوگیری از بارداری پیروز شدند. به نظر می رسد که این داروها روش محبوب تر و با عوارض کمتری برای درمان آکنه باشند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که آنتی بیوتیک ها و قرص های پیشگیری از بارداری موفقیت مشابهی در بهبود علائم آکنه از خود نشان داده اند، اما قرص ضد بارداری جایگزین خوبی برای جلوگیری از نقص و عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها است.

آیا استفاده از قرص ضد بارداری کاملا بی خطر است؟

در حالی که این قرص ها برای جلوگیری از بارداری و درمان آکنه بدون نیاز به تجویز پزشک در دسترس است، اما ملاحظاتی در مورد نحوه استفاده از آن ها وجود دارد. به طوری که توصیه می شود زنانی که سیگاری هستند، فشار خون بالا دارند و سنشان بالاتر از 35 سال است از این قرص ها استفاده نکنند.

عوارض جانبی مرتبط با قرص های ضد بارداری خوراکی عبارتند از:

  • استفراغ و حالت تهوع
  • نفخ و دل درد
  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • درد سینه
  • کاهش بینایی
  • احساس ضعف
  • خستگی
  • افزایش خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی و تومورها

همیشه قبل از مصرف قرص های ضد بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در مورد ارتباط قرص ضد بارداری و آکنه نیز بهتر است با متخصص پوست صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *