علل پیری زودرس پوست صورت چیست؟

علل پیری زودرس پوست صورت

ایجاد چین و چروک عارضه ای است که دیر یا زود روی پوست ما رخ می دهد. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث می شود پوست صورت پیرتر از سنمان شود و چه کاری می توانیم در مورد علل پیری زودرس پوست صورت انجام دهیم؟

با ما تا انتهای این مطلب مجله لیلی لند همراه شوید تا ضمن آشنایی با علل پیری زودرس پوست صورت از تاثیر آب بر روی این عارضه نیز مطلع شوید.

علل پیری زودرس پوست صورت

نور خورشید

قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از علل مهم پیری است و حتی اهمیتش در ایجاد لکه های ناشی از سن، چین و چروک و کاهش خاصیت کشسانی پوست مهم تر از افزایش سن است. در واقع حدود 70٪ از روند پیری پوست بستگی به مقدار زمانی دارد که در طول عمر پوست با نور خورشید در تماس بوده است.

تابش های خورشیدی باعث تخریب الیاف کلاژن در پوست ما می شوند. الیاف کلاژن خاصیت الاستیکی داشته و پوست ما را سفت می کنند. نابود شدن ساختار اساسی این الیاف پدیده ای به نام الاستوزیت خورشیدی ایجاد می کند.

فرآیندهای اکسیداسیون شتاب دهنده نیز باعث آسیب به مواد ژنتیکی در سلول های پوستی شده و موجب جدا سازی غیر طبیعی سلول ها می شود. بنابراین، تابش نور خورشید خطر ابتلا به ضایعات بدخیم پوست را نیز افزایش می دهد و منجر به ظهور خشکی، نازک شدن و چین و چروک پوست می شود. فراتر از آن، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید، به غدد سباسه آسیب می زند و پوست را خشک و حساس می کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خطوط ظریفی را پیش از موعد در مکان هایی که پوست بسیار نازک است، مانند دو طرف چشم (خطوط لبخند) و بالای لب ایجاد می کند. این خطوط ممکن است روی پوست افراد سیگاری 10 الی 15 سال قبل از افراد غیر سیگاری ایجاد شود.

دلیل چروک های زودرس در میان افراد سیگاری، کاهش میزان ویتامین C در خون آن ها است که به طور متوسط ​​60 درصد پایین تر از مقدار ویتامنی C موجود در بدن افراد غیر سیگاری است. ویتامین C یکی از عناصر کلیدی در تولید فیبرهای کلاژن است که مسئول کشش و ظاهر جوان و سالم پوست هستند. بنابراین کمبود این ویتامین بر تولید مناسب کلاژن تاثیر می گذارد.

رژیم کم پروتئین و غنی از کربوهیدرات های ساده

یک رژیم غذایی حاوی قندهای ساده و شیرینی باعث می شود که بافت همبند پوست سفت و ضعیف شود. از سوی دیگر، پروتئین های کامل مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین برای تولید ساختارهای پروتئینی در بدن مفید و لازم هستند.

رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات کافی

میوه ها و سبزیجات منبع اصلی آنتی اکسیدان ها در تغذیه روزانه ما هستند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، بیماری های مزمن و آلودگی هوا، بدن ما را در معرض آسیب های اکسیداسیون شتاب دهنده قرار می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در رژیم های غذایی مانند لیکوپن، لووتیان، بتا کاروتن و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات، به لایه های عمیق پوست (درم) نفوذ کرده و بخشی از آسیب اکسیداتیو مرتبط با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید را خنثی می کنند.

همچنین میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C بوده که برای تولید مناسب کلاژن ضروری هستند. توت ها به طور خاص غنی از ویتامین C می باشند.

ژنتیک

بدن ما دارای توانایی ذاتی برای تولید آنزیم هایی است که به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن عمل می کنند و توانایی اصلاح آسیب های فردی وارده به DNA که کد ژنتیکی موجود در همه سلول ها است را دارد. این آنزیم های آنتی اکسیدانی تولید شده در بدن ما، مسئول ترمیم موثر آسیب دیدگی کد ژنتیکی است. این آسیب دیدگی یکی از علل پیری زودرس پوست صورت می باشد.

با این حال، تمایل به ترمیم آسیب ژنتیکی و مقدار آنتی اکسیدان ها که بدن به طور طبیعی تولید می کند، در ژنوم ذاتی است. بنابراین شاید بتوان گفت که یکی از علل پیری زودرس پوست صورت والدین ما هستند. زیرا آن ها ما را از طریق انتقال ژن ها، با افزایش سرعت روند پیری مواجه می کنند.

علل پیری زودرس پوست صورت
علل پیری زودرس پوست صورت

استرس

استرس عاطفی طولانی مدت باعث افزایش ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می شود. این هورمون های استرس باعث سرعت بخشیدن به فرآیندهای مختلف پیری می شوند. فرآیند های پیری شامل سرکوب سنتز طبیعی بافت همبند، چاقی صورت، همراه با فرآیندهای استئوپروز است. استئوپروز سبب کاهش تراکم استخوان ها و تغییر ساختار آن ها می شود.

گرایش به انجام حرکات تکراری با صورت

تمایل به صحبت کردن با ایجاد حرکات اغراق آمیز در صورت نیز یکی دیگر از علل پیری زودرس پوست صورت می باشد. استفاده شدید از عضلات صورت، باعث می شود خطوط بیان بیش از حد مشهود و گود شوند.

به عنوان مثال، اخم کردن تکراری سبب ظهور خط ظریفی عمودی بین ابروها می شود و حتی ممکن است از 20 سالگی به بعد به صورت دائمی روی صورتمان وجود داشته باشد. همچنین بالا بردن ابرو باعث ایجاد چین و چروک افقی روی پیشانی می شود. فراتر از چین و چروک، استفاده مکرر از عضلات بیان باعث ایجاد آسیب در لایه های زیرین پوست شده و باعث می شود صورت دیگر مانند قبل جوان به نظر نرسد.

کمبود خواب

در مرحله خواب عمیق، غده هیپوفیز در مغز هورمون رشد ترشح می کند. پس خواب شبانه مداوم باعث می شود که هورمون رشد در بزرگسالان ترشح شود. این هورمون در حفظ بافت های مختلف بدن و تجدید آن ها، از جمله بافت پوست، نقش بسیار مهمی دارد.

کمبود خواب به مدت طولانی به وضوح بر روی صورت تاثیر گذاشته و موجب سرعت بخشیدن به روند پیری و بسیاری از دیگر فرآیندهای پاتولوژیک می شود.

مصرف الکل

مصرف الکل سبب ایجاد آسیب به بافت و رنگ پوست می شود و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی پوست اطراف چشم دارد. مصرف بیش از حد الکل باعث ایجاد پف و سیاهی دور چشم می شود. دلیل این پف کردگی تجمع مواد سمی در لایه های عمیق پوست می باشد. مصرف الکل همچنین می تواند باعث نمایان شدن مویرگ های صورت و قرمزی گونه ها و پل بینی شود.

افسردگی

به نظر می رسد احساس ناراحتی و ناامیدی طولانی مدت موجب کوتاه شدن تلومرها می شود. تلومرها ساختاری هستند که در همه سلول های بدن ما وجود دارند و به غیر از کارکردهای دیگر، بر روی طول عمر سلول ها نیز تاثیر می گذارند.

کوتاه شدن تلومر روی ماده ژنتیکی (DNA) همه سلول ها تاثیر می گذارد. این کوتاهی، تقسیم سلولی را متوقف می کند و باعث مرگ زودرس سلول ها می شود. کوتاه شدن تلومر و تسریع پیری سلول ها در بافت هایی که به سرعت در حال تقسیم شدن هستند، مانند بافت پوست و مو، مشهود تر است.

افسردگی همچنین باعث افزایش هورمون استرس می شود و اغلب با بی توجهی به بدن، اختلالات خواب و تغذیه نامناسب (عواملی که سرعت پروسه پیری را افزایش می دهند) همراه است.

تاثیر آب بر روی علل پیری زودرس پوست صورت

اثر آب روی پوست بسیار بحث انگیز است. به طوری که برخی از منابع ادعا می کنند که یکی از مزایای مصرف زیاد آب در طول روز، نرم تر و ملایم تر شدن پوست است. چندین مطالعه نیز ادعا کرده اند که آب از ایجاد چین و چروک های پوست جلوگیری نخواهد کرد. زیرا دانشمندانی که این مطالعات را انجام داده اند معتقدند که چین و چروک و پیر شدن به طور عمده ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش سن و ژنتیک است.

منابع دیگر نیز ادعا کرده اند که درست است که لایه های خارجی پوست شما ممکن است در صورت نبود آب خشن شوند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد آب می تواند پوست خشک را نرم کند.

هیچ جای انکاری وجود ندارد که روند پیری تنها بر روی پوست ما منعکس نمی شود. این روند در بدن ما و نحوه عملکرد آن نیر تاثیر گذار است. از طرفی همه ارگان ها و سیستم ها در بدن ما نیاز به آب برای تنظیم دمای بدن، سم زدایی از مواد شیمیایی، کمک به هضم و حمل مواد مغذی به سلول ها دارند. سلول های پوست ما نیز به آب وابسته هستند تا بتوانند عملکرد بهتری از خود نشان داده و آسیب دیدگی را بهبود بخشند. بنابراین نه تنها برای پوست بلکه برای بهبود سلامت عمومی بدن خود، باید زیاد آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *