ترک خوردگی و خشکی لب ها اغلب در ماه های سرد زمستان که میزان رطوبت کاهش می یابد و ما سعی می کنیم که خانه را با سیستم های گرمایشی، گرم کنیم شایع می شود. جالب است بدانید که این خشکی به آرامی شروع شده و به سرعت تشدید می شود. حتی خطر ابتلا به عفونت نیز با ترک خوردگی و خشکی لب افزایش می یابد. کودکان و سالمندان اغلب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خشکی و چاک خوردن لب ها هستند. در افراد مسن این عارضه به علت تغییرات مرتبط با سن ایجاد شده و کودکان نیز به دلیل ناتوانی در مراقبت از خود، به ترک خوردگی و خشکی لب مبتلا می شوند.

مانند سایر بیماری ها، سالمندانی که به زوال عقل مبتلا هستند و کسانی که از دیگر بیماری های موثر بر روی ارتباطات رنج می برند، به دلیل ناتوانی در توصیف شرایطی که شروع علائم را نشان می دهد، نسبت به سالمندان سالم، بیشتر در معرض ابتلا می باشند.

ما در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به نشانه ها، علل، عوامل خطر، تشخیص و روش های درمان شکاف، ترک خوردگی و خشکی لب اشاره می کنیم.

علائم ترک خوردگی و خشکی لب

علل ایجاد شکاف، ترک خوردگی و خشکی لب

عوامل متعددی وجود دارد که می توانند باعث ایجاد ترک خوردگی و خشکی لب شوند. این عوامل عبارتند از:

علائم ترک برداشتن گوشه لب

ترک های لب گاهی بر اثر خشکی ایجاد نمی شوند. در این حالت به آن ترک گوشه دهان گفته می شود. علائم ترک گوشه دهان عبارتند از:

علل ترک گوشه لب

ترک خوردگی گوشه دهان ممکن است شاخصی برای تشخیص برخی از بیماری ها از جمله دیابت، کم خونی و ضعف در سیستم ایمنی و یا کمبود ویتامین باشد.

متاسفانه بیشتر موارد ترک های ایجاد شده در گوشه دهان، به دلیل عفونت قارچی رخ می دهند. بنابراین برای درمان این عارضه پزشک از دارو های استروئیدی موضعی یا ضد قارچی ها یا داروهای خوراکی برای کشتن عفونت استفاده می کند. اما اگر ترک های کناره دهان بر اثر نصب نادرست پروتزهای دندانپزشکی باشد، باید برای اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر ترک خوردگی و خشکی لب

اگر خشکی لب و ترک ایجاد شده روی آن را بدون درمان رها کنید، می تواند کاملا تشدید شده و منجر به التهاب، خونریزی، زخم و حتی عفونت شود. لیس زدن لب، که اغلب پاسخ طبیعی به خشکی است، می تواند منجر به ایجاد شکاف بیشتر شود. این عادت بیشتر در کودکان و سالمندان شایع است. اگر تحت درمان قرار نگیرد، آسیب های ایجاد شده ممکن است تا چانه و گونه ها نیز گسترش یابد.

تشخیص

اگر ترک خوردگی روی پوست لبتان ملتهب شد، یا به نظر می رسد که به صورت منظم این اتفاق روی لبتان رخ می دهد و طول دوره ظهورش بیش از چند روز یا چند هفته است، حتما پیشنهاد می کنیم که برای درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک نه تنها می تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد، بلکه ریسک ابتلا به عفونت را نیز کاهش می دهد.

برای تشخیص ابتدا پزشک محل ترک خوردگی را معاینه بصری و فیزیکی می کند تا بتواند علل بالقوه را تعیین کند. ممکن است سابقه پزشکی شما و هر گونه مشکلی که به خشکی لب مربوط می شود، به درد تشخیص بخورد. ضمن این که پزشک به دنبال تبخال یا همان زخم سرد که بر اثر ویروس ایجاد می شوند نیز می باشد.

از آن جا که بخشی از موارد ترک خوردگی و خشکی لب به مسائل و مشکلات دندانپزشکی ارتباط دارد، متخصص پوست ممکن است بیمار را به دندانپزشک ارجاع دهد. دندانپزشک ضمن بررسی دندان ها و رفع مشکل آن ها، پروتزهایی مانند دندان مصنوعی یا ابزار ارتودنسی را نیز بررسی خواهد کرد. گاهی نصب یا استفاده نادرست از این ابزارها موجب ترک خوردگی پوست لب می شود.

درمان بالینی ترک خوردگی و خشکی لب

برای درمان این عارضه معمولا از پماد یا کرمی استفاده می شود که نه تنها خشکی را برطرف می کند بلکه از ورود آلودگی های محیطی و عفونت پوست نیز جلوگیری می کند. اما اگر عفونت وجود داشته باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

درمان های خانگی برای ترک خوردگی و خشکی لب

در کنار روش های تجویزی می توانید از برخی از داروهای طبیعی نیز برای کاهش خشکی و ترک خوردگی لب ها استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

قبل از استفاده از هر محصولی روی لب، از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع کسب کنید تا مطمئن شوید که هیچ ماده سمی در آن ها به کار نرفته است.

اثرات جانبی داروها

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها شامل واکنش های آلرژیک، اسهال، سردرد و عفونت مخمر واژن در زنان می باشد. اگر عوارض جانبی نامطلوب دارید حتما در این مورد با متخصص مشورت کنید تا نوع آنتی بیوتیک شما را تغییر دهد. زنانی که عفونت مخمر واژن را تجربه می کنند یا باید نوع داروی خود را تغییر دهند یا این که از پزشک بخواهند تا داروی دیگری برایشان تجویز کرده تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

اگر ناحیه آسیب دیده، ملتهب و دردناک باشد، استفاده از هر نوع درمان موضعی ممکن است موجب سوزش شود. اما پس از سوزش خفیف، فرایند بهبودی شروع می شود.

پیشگیری از ترک خوردگی و خشکی لب

در مورد ترک خوردگی و خشکی لب پیشگیری بسیار مهم است. چند گام وجود دارد که می توانید به کمک آن ها خطر ابتلا به این نوع مشکل پوستی را تا حد امکان کاهش دهید. این اقدامات عبارتند از:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *