عوارض احتمالی آفتاب سوختگی بر روی پوست

عوارض احتمالی آفتاب سوختگی بر روی پوست

با وجود روز های گرم و تابستانی که در ایران و سراسر جهان داریم، ایجاد آفتاب سوختگی یک پدیده غیر معمول نیست. بر اساس گزارش سال 2012 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده، بیش از 50 درصد از همه بزرگسالان در این کشور حداقل یک بار در سال دچار آفتاب سوختگی می شوند. همین گزارش نشان داد که در هر تابستان دو سوم از کودکان آمریکایی به آفتاب سوختگی مبتلا می شوند. امکان بروز عوارض احتمالی آفتاب سوختگی در تمام انواع آفتاب سوختگی ها وجود دارد.

اما میزان این عوارض می تواند بسته به میزان آفتاب سوختگی متفاوت باشد. به عنوان مثال متخصصان پوست معتقدند که تنها آفتاب سوختگی های مزمن و طولانی مدت است که می تواند شانس ابتلا به نوعی از سرطان پوست به نام ملانوما را دو برابر کند. اگر چه این نتیجه، در اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید ایجاد می شود اما گاهی نیز عواقب دیگری مانند سرطان پوست غیر ملانوم بر اثر آفتاب سوختگی ایجاد می شود.

اگر قصد دارید از عوارض احتمالی آفتاب سوختگی بر روی پوست اطلاعات بیشتری را کسب کنید پیشنهاد می کنیم که ادامه این مطلب مرکز لیزر و زیبایی و لیلی لند را از دست ندهید.

عوارض احتمالی آفتاب سوختگی

عوارض کوتاه مدت

هنگامی که کسی به آفتاب سوختگی مبتلا می شود، بر روی پوست او ضایعات قرمز رنگ و ملتهبی ایجاد می شود. به این ضایعات بثورات آفتاب سوختگی گفته می شود. بثورات ناشی از آفتاب می تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • تب
  • لرز
  • تهوع
  • استفراغ
  • کم آبی بدن

این عوارض در نتیجه التهاب بدن به این وضعیت رخ می دهد. توصیه می کنیم که اگر در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تب بالا (102 درجه فارنهایت یا بیشتر) را تجربه کردید، حتما با متخصص تماس بگیرید. ضمن این که اگر بیش از 20 درصد از سطح پوست بدنتان به آفتاب سوختگی مبتلا شده است نیز باید حتما متخصص پوست و مو شما را ویزیت کند. استفراغ مداوم نیز که در نتیجه کم آبی ایجاد می شود، باید توسط پزشک بررسی شود.

سرطان پوست

سرطان پوست شایع ترین بدخیمی در ایالات متحده است. این نوع سرطان حتی شایع تر از سرطان هایی نظیر سرطان سینه، ریه، پروستات و سرطان کولون است. در واقع، آمارها نشان می دهد که از هر 5 نفر آمریکایی، 1 نفردر طول عمر خود به این نوع سرطان مبتلا می شود. پزشکان معتقدند که این اعداد و ارقام نشان دهنده یکی از عوارض احتمالی آفتاب سوختگی می باشد.

 قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آفتاب سوختگی همراه با توسعه ملانوم، به عنوان سرطان بالقوه کشنده پوست شناخته می شود. پزشکان معتقدند که تنها 5 آفتاب سوختگی در نوجوانی که منجر به ایجاد تاول در سطح پوست می شود می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را به مرور زمان افزایش دهد.

سرطان های پوستی غیر ملانوم عبارتند از:

  • کارسینوم سلول بازال (BCC)
  • کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)

پزشکان معتقدند که 90 درصد موارد ابتلا به این بیماری ها ناشی از عدم محافظت بدن در برابر نور ماورای بنفش (UV) خورشید است. اگر چه BCC و SCC به عنوان ملانوم مهاجم شناخته نمی شوند، اما این نوع سرطان ها قابلیت این را دارند که به غدد لنفاوی یا ارگان های دیگر متاستاز شوند و تاثیر مخرب داشته باشند.

به طور کلی، سرطان پوست توسط متخصص پوست و یا به کمک روش های جراحی قابل درمان است. اگر این نوع سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است با روش های کمتر تهاجمی مانند استفاده از نیتروژن مایع، الکتروکوتر یا انواع کرم های شیمیایی درمان شود.

موارد پیشرفته تر این نوع سرطان با درمان های سیستمیک قابل کنترل است. در این روش ها، متخصصان از چند رشته مختلف مانند متخصصین پوست، متخصصان انکولوژی و جراحان، بیماری را درمان می کنند.

جالب است بدانید که در هر ساعت یک نفر بر اثر ابتلا به ملانوم جان خود را از دست می دهد. از آنجا که اکثر آمریکایی ها در 2 سال اول زندگی خود اولین آفتاب سوختگی را تجربه می کنند، متاسفانه این موضوع آغازگر کاملی برای سرطان پوست در مراحل بعدی زندگی آن ها است.

پیری زودرس

90 درصد از علائم پیری قابل مشاهده، نتیجه محافظت نشدن پوست در برابر اشعه UV می باشد. این تغییرات تنها مربوط به چین و چروک نمی باشد بلکه موارد زیر نیز از جمله عوارض احتمالی آفتاب سوختگی هستند که خود را به شکل پیری زودرس نشان می دهند:

  • افتادگی پوست
  • تغییر رنگ
  • وجود لکه های قرمز
  • تغییرات بافتی در پوست

وقتی که آفتاب سوختگی رخ می دهد، رادیکال های آزاد به کلاژن و الاستین پوستمان می رسند و آن ها را نابود می کنند. نابودی این مواد روی پوست زمینه ساز ظهور علائم پیری هستند. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این عوارض، محافظت و مراقبت هر چه بیشتر پوست است. برای این کار کافی است که هر دو ساعت یک بار، از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی 30 یا بیشتر استفاده کنید.

اما از آن جا که اجتناب صد در صد از آن ها امکان پذیر نیست، روش هایی مانند موارد زیر نیز برای کاهش این علائم بسیار موثر هستند:

  • استفاده از لیزرهای پوستی
  • تزریقی بوتاکس

در هر صورت اگر جدیدا در معرض نور مستقیم خورشید بوده اید و پوستتان دچار ضایعات آفتاب سوختگی شده است، پیشنهاد می کنیم که حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. ممکن است ظاهر پوستتان بعد از مدتی کم کم بهبود پیدا کند، اما عوارض ناشی از این اتفاق باید بررسی شده تا از تخریب بیشتر پوست جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *