کیست پلک یک توده کوچک است که به دلیل مسدود شدن غدد چربی زیر پوست پلک ها ظاهر می شود. این کیست می تواند بر روی پلک پایین یا بالا ایجاد شود. کیست پلک مسری نیست و در بزرگسالان بیشتر از کودکان معمول است. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیز و زیبایی لیلی لند در مورد روش های طبیعی و درمان خانگی کیست پلک صحبت خواهیم کرد.

کیست پلک شبیه گل مژه است. اما معمولا بزرگ تر از آن است و درد کمتری نیز دارد. این کیست ها با یک توده سفت و موضعی مشخص می شوند و در نواحی اطراف چشم گسترش می یابند و گاهی اوقات باعث درد و تحریک می شوند. هنگامی که کیست آلوده می شود، می تواند بیشتر در معرض تورم، قرمزی و درد قرار بگیرد.

شايع ترين علت کيست پلک ها، انسداد و التهاب غدد توليد کننده روغن در پلک ها است. افرادی که دارای سابقه برآمدگی های روی پلک را دارند و افرادی که اغلب پلک های خود را با دست لمس می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستند. در بعضی افراد ترشح غدد میبومین به طور طبیعی غلیظ تر از دیگران است، و باعث می شود حساسیت به غدد چربی و اشباع شدن این غدد در آن ها بالا باشد.

کیست های پلک معمولا جدی نیستند و به ندرت مانع بینایی شده و یا مشکل جدی برای چشم ایجاد می کنند. بیشتر کیست های پلک در طول 2 تا 8 هفته خودشان بهبود می یابند. با این حال، شما می توانید از درمان های خانگی نیز برای کمک به بهبود سریع تر آن ها استفاده کنید.

درمان خانگی کیست پلک

کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم یکی از بهترین راه های درمان کیست های پلک است. گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه و باز شدن غدد می شود. همچنین باعث کاهش درد و تورم خواهد شد.

ماساژ

ماساژ پلک به آرامی می تواند روند درمان را سرعت ببخشد. پس یکی از روش های درمان خانگی کیست پلک ماساژ به شیوه زیر است:

برگ گواوا

یکی دیگر از روش های محبوب درمان خانگی کیست پلک برگ های گیاه گواوا است. این برگ حاوی ترکیبات ضد التهابی است که به کاهش تورم و درد کمک می کند. علاوه بر این، قدرت شفا بخش طبیعی آن به روند بهبود سرعت می بخشد.

برگ آکاسیا

با استفاده از محلول ساخته شده از برگ های آکاسیا می توانید به درد و تورم همراه با کیست های پلک پایان دهید. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است.

توجه: قبل از استفاده از برگ ها حتما آن ها را به طور کامل شستشو دهید.

سرکه سیب

بسیاری از افراد پس از استفاده از سرکه سیب به عنوان درمان خانگی کیست پلک ، نتایج مثبتی را گزارش کرده اند. خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده آن به کاهش درد و التهاب و حتی مبارزه با عفونت کمک می کند.

روغن کرچک

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به کاهش درد و التهاب همراه با کیست پلک کمک کند. این روغن می تواند به سرعت اندازه کیست را کاهش داده و باعث بهبودی سریع کیست شود.

روش دوم:

چای سبز کیسه ای

کیسه های چای سبز نیز در درمان خانگی کیست پلک موثر هستند. چای سبز دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند و اندازه کیست را کاهش می دهد. علاوه بر این،  غنی از اسید تانن است و باعث می شود که عفونت گسترش پیدا نکند.

آلوئه ورا

یکی دیگر از درمان های موثر برای کیست های پلک، آلوئه ورا است. املاح ضد التهابی آن می تواند به کاهش قرمزی، تورم و التهاب کمک کند. علاوه بر این، این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با عفونت کمک می کند.

روش دوم:

توجه: قبل از استخراج ژل، برگ های آلوئه ورا را کاملا بشویید.

جعفری

جعفری به ترشح مواد سمی از کیست پلک کمک می کند و به همین دلیل می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد. این ماده همچنین به عنوان یک عامل ضد باکتری ملایم عمل کرده و به مبارزه با عفونت کمک می کند.

رعایت بهداشت شخصی

هنگامی که کیست پلک دارید، رعایت بهداشت شخصی می تواند به بهبود سریع شما کمک کند. این کار همچنین به مبارزه با عفونت کمک خواهد کرد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *