رابطه نوشابه‌هاي قندي بر کلسترول و سلامت قلب و عروق

رابطه نوشابه‌هاي قندي بر کلسترول و سلامت قلب و عروق

در مطلب (رابطه نوشابه‌هاي قندي بر کلسترول و سلامت قلب و عروق) از مجله ليلي لند به موضوع با اهمييتي در رژيم غذايي فردي اشاره کرده‌ايم در اين مقاله خواهيم دانست که چگونه نوشيدني‌هاي قندي مي‌توانند بر کلسترول و سلامت قلب تاثير بگذارند. با ما در ادامه همراه باشيد.

تقريباً يک سوم جمعیت بزرگسالان آمريکا کلسترول بالايي دارند.

کلسترول بيش از حد خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي را افزايش مي‌دهد‌، دو عامل اصلي مرگ و مير در ايالات متحده است.
اکنون تحقيقات نشان مي‌دهد که نوشيدن نوشيدني‌هاي قندي ممکن است خطر کلسترول بالا را افزايش دهد. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد بزرگسالاني که حداقل يک نوشيدني قندي را بیش از حد مي‌نوشند‌، در مقايسه با افرادي که این عادت روزانه را ندارند‌، خطر بيشتري براي ابتلا به ديس ليپيدمي يا سطوح بالاتر چربي‌هاي ناسالم (مانند کلسترول LDL يا تري گليسيريد) دارند‌، که مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري قلبي را افزایش دهد. ديس ليپيدمي درست زماني اتفاق می‌افتد که تعداد کلسترول خون شما در حد نرمال نباشد‌، بنابراين مي‌تواند موارد مختلفي در این امر دخیل باشد. بيشترين نگراني‌، افزايش LDL يا کلسترول بد است. ”به گفته مارک پترمن‌، پزشک متخصص قلب و عروق در Plans Health Plano. سطح کلسترول بالا يک عامل خطرزا است به گفته مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها (CDC)‌ که يک منبع قابل اعتماد است يک سوم جمعیت بزرگسالان آمريکايي کلسترول بالايي دارند. بی شک کلسترول خيلي زياد شما را در معرض خطر قرار مي‌دهد و بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي‌، دو دليل اصلي مرگ در ايالات متحده هستند. شرکت کنندگان در اين مطالعه از مرکز قلب فرامينگهام (FHS)‌، يک تلاش طولاني مدت با هدف کشف عوامل مشترکي که در بيماري‌هاي قلبي نقش دارند‌ را شامل می‌شود. داده‌ها تقريباً از6000 نفر‌، فرد ميانسال تا پير و از تبار اروپايي‌ شکل گرفته بود و به طور متوسط 12 سال مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. اين مطالعه اخيراً در ژورنال انجمن قلب آمريکا منتشر شده است. پژوهشگران بسيار علاقه مند بودند که متوجه شوند چگونه مصرف انواع نوشيدني‌ها مي‌تواند در تغيير چربي خون نقش داشته باشد. از ديگر مطالعات مشاهده‌اي شواهدي وجود دارد که نشان مي‌دهد مصرف بيشتر نوشيدني‌هاي شيرين شده با قند با خطر بيماري هاي قلبي عروقي همراه است. “

اين مطالعه به نوشيدني‌هاي پر قند و گزينه‌هاي کم کالري‌تر این نوشیدنی‌ها پرداخت است.

محققان فاکتورهاي ديگري را که مي‌تواند بر کلسترول و تري گليسيريد تأثير بگذارد‌، مانند چاقي‌، کيفيت کلي رژيم‌، فعاليت بدني‌، مصرف الکل و استفاده از داروهاي کاهش دهنده کلسترول را نیز در نظر گرفته بودند. آنها از پرسشنامه استفاده کردند تا مشخص شود شرکت کنندگان چه نوشيدني مصرف مي‌کنند و چه تعداد از آنها را مکررا در طول روز مصرف می‌کنند. آنها نوشيدني‌ها را به دو دسته تقسيم کرده بودند: نوشيدني‌هايی با شيرين کننده قند (SSB) مانند نوشيدني هاي گازدار تمام عيار و نوشيدني‌هاي ميوه اي‌، و نوشيدني‌هاي شيرين کم کالري (LCSBs) مانند نوشيدني‌هاي گازدار رژيمی با قند‌های جايگزين. همه شرکت کنندگان کالري بسيار مشابه دریافت کرده بودند‌، و انتخاب نوشيدني (شکر کامل يا کم کالری) به عنوان يکي از مهمترين فاکتورها در نظر گرفته شده بود.

رابطه عمر مفید و سطح کلسترول خون

“به طور کلي‌، يافته ها تعجب آور نبودند‌، اما مهم اين است که ما توانستيم تحقيقات را به جلو سوق دهيم. از آنجا كه شواهد موجود براي ارتباط بين نوشيدني‌هاي قندي و ديس ليپيدمي از مطالعات كوچك بوده است‌، و مطالعاتي كه فقط تصوير لحظه‌اي از رژيم و ميزان چربي خون را در زمان به دست آورده است‌، دکتر “نيكولا مك كيون‌، دكتر‌، اپيدميولوژيست تغذيه در ژان ماير USDA تحقيقات تغذيه انساني گفت: نقش کلسترول در این تحقیقات برای ابتلا به بیماری قلبی در نظر گرفته شده است و این می‌تواند پایه تحقیقات جدید بر اساس این یافته‌ها شود که چگونه با تغییر سبک غذایی هر فرد می‌توان به عمر مفید او افزود.

نوشيدني هاي قندي سطح کلسترول را به مرور زمان وخيم تر می‌کنند

محققان دريافتند که بزرگسالان ميانسال و مسن که روزانه نوشيدني‌هاي قندي مي‌نوشند در مقايسه با افرادي که بندرت آن نوشيدني‌ها را می‌نوشيدند در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به کلسترول و ميزان تري گليسيريد غير طبيعي قرار داشتند. دکتر مک کيون در این باره گفت: “با اين مطالعه‌، ما نشان داده‌ايم که مصرف SSB با خطر بيشتري براي ابتلا به ديس ليپيدمي و تغييرات منفي در غلظت‌هاي ليپوپروتئين مربوط به تري گليسيريدها و کلسترول HDL همراه است.” براساس اين مطالعه‌، مصرف مداوم و روزانه نوشيدني‌هاي قندی احتمال ابتلا به کلسترول HDL (خوب) را 98 درصد بيشتر کرده است و ابتلا به تري گليسيريد بالا را 53 درصد بيشتر خواهد کرد. کلسترول يکي از مهمترين عوامل خطرناک آترواسکلروز‌، حمله قلبي و سکته قلبي است. مديريت کلسترول شما بسيار مهم است و حداقل يک بار در سال معاينه براي برسی آن بسيار مهم است. “

رابطه نوشابه‌هاي قندي بر کلسترول و سلامت قلب و عروق
رابطه نوشابه‌هاي قندي بر کلسترول و سلامت قلب و عروق

قند مي تواند براي سلامتي مضر باشد

اين يافته ها همچنين حاکي از آن است که مصرف زياد نوشيدني‌هاي قندي با کلسترول HDL و تري گليسيريد همراه است که به مرور زمان در مشروبات الکلي نوشيدني‌هاي قندي روز به روز بدتر مي‌شود‌، در مقايسه با کساني که به ندرت نوشيدني‌هاي شيرين مصرف مي کنند. این موضوع بسیار متفاوت بوده است. دکتر پترمن در این رابطه گفت: “مصرف قند و ديابت نقش زيادي در ميزان کلسترول شما دارد.” او توضيح داد که “سندرم متابوليک” اصطلاحي است که موارد زيادي را در بر مي‌گيرد‌، و ناهنجاري‌هاي کلسترول‌، وزن بدن و ديابت همه به هم مرتبط هستند. وی گفت: “اين مطالعه نکته خوبي را نشان مي‌دهد که خوردن زياد قند تأثير منفي بر ميزان کلسترول شما دارد.”

کلسترول‌، HDL و LDL

کلسترول در دو نوع وجود دارد: ليپوپروتئين با چگالي کم (LDL) و ليپوپروتئين با چگالي بالا (HDL)
HDL کلسترول “خوب” محسوب مي‌شود زيرا مي تواند به خلاص شدن از شر کلسترول LDL کمک کند‌، این همان نوعي است که در شريان‌هاي ما ايجاد گرفتگی مي‌کند و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد. دکتر پترمن توضيح داد: “HDL بيشتر با ورزش و تناسب اندام در ارتباط است‌، بنابراين به طور سنتي بهترين راه براي بهبود HDL شما ورزش منظم است‌، بنابراين سبک زندگي بسيار مهم است.” داشتن LDL بالاتر و کاهش HDL در خون مي‌تواند به معناي خطر ابتلا به آترواسکلروز باشد‌، ضخيم شدن و سفت شدن شريان ها که به دليل مسدود شدن رگها است. باعث خون رساني ضعيف به قلب مي‌شود که این به خودی خود منجر به بيماري‌هاي قلبي عروقي خواهد شد. طبق یافته‌های دانشکده پزشکي هاروارد‌، HDL همچنين ترکيب شيميايي LDL را تغيير مي‌دهد و از اکسيداسيون شدن آن جلوگيري مي‌کند و اين به کاهش التهاب کمک مي‌کند و از آسيب ديدن شريان‌ها جلوگيري مي‌کند.

با اين حال‌، اين این موضوع به این سادگی‌ها نيست

HDL به جاي اينکه تأثير مهمي در بدن ما بگذارد‌، ممکن است به عنوان نشانگر سطح کلسترول ما باشد. در حال حاضر‌، انجمن قلب آمريکا (AHA) ديگر محدوده خاصي براي کلسترول HDL و LDL را توصيه نمي‌کند. در عوض‌، AHA مي‌گويد که کلسترول را به عنوان بخشي از سلامت قلب خود کنترل کنيد. “در اين مطالعه ” محدوده طبيعي کلسترول ” از خطر ابتلا به بیماری قلبي و عروقي اهميت کمتري دارد. مانند کلسترول HDL و LDL‌، کلسترول خون شما بايد در ارتباط با ساير عوامل خطرناک سنجیده شده باشد. ” این بدان معناست که سطح هر دو نوع کلسترول به تنهایی نمی‌تواند باعث تصمیم‌گیری پزشک در مورد بیمار باشد.

عواملی از سبک زندگي که خطر را کاهش مي‌دهند چیست؟

دکتر پترمن تأکيد مي‌کند که “کاهش کلسترول به طور کلي چند وجهي است”‌، و کنترل وزن بدن و همچنين ورزش کافي دو راه مهم براي انجام اين کار هستند. وي مي افزايد: تغييرات رژيم غذايي مانند پيروي از رژيم مديترانه اي (مصرف بيشتر ماهي و گوشت قرمز کم‌ و کربوهيدرات کمتر و استفاده از روغن زيتون به جاي چربي حيوانات) مي‌تواند مزاياي بي‌شماري را به همراه داشته باشد. با اين حال‌، قند هنوز هم يک عامل مهم است. دکتر پترمن گفت: “سندرم متابوليک اصطلاحي است که شامل همه اين موارد مانند ناهنجاري هاي کلسترول‌، وزن بدن و ديابت مي‌شود. همه آنها به يکديگر مرتبط هستند.” وي گفت: “اين مطالعه نکته خوبي را نشان مي‌دهد که خوردن زياد قند تأثير منفي بر ميزان کلسترول شما دارد.”

نکته آخر
تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که نوشيدني‌هاي حاوي قند نه تنها مي‌توانند سطح کلسترول را افزايش دهند‌، بلکه ميزان کلسترول HDL (خوب) در بدن ما را نيز کاهش مي‌دهند. اين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي افزايش مي‌دهد. کارشناسان مي‌گويند‌، مصرف قند به ميزان قابل توجهي بر کلسترول ما تأثير مي‌گذارد. آنها توصيه مي‌كنند كه رژيم غذايي مديترانه‌اي‌، ورزش كافي كردن و اندازه‌گیری سطح كلسترول حداقل سالي يک بار به عنوان روش‌هاي مؤثر براي حفظ سلامت قلب و عروق توصیه می‌شود.

 

منابع:

https://www.medicinenet.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *