8 غذای برتر برای درمان پوست خشک شما و تسکین آن

درمان پوست خشک

غذا نه تنها مواد غذایی مورد نیاز بدن ما را تأمین می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا بیماری ها و شرایط مختلف که سلامتی را در معرض خطر قرار می‌دهد، بدن را مقاوم کرده و به بهبود بدن کمک کند. هنگامی‌که کمبود تغذیه ای در بدن وجود دارد، می‌توانید از مشکلات یا شرایط مختلف سلامتی رنج ببرید و یکی از شایع ترین مسائل، خشکی پوست است. آنچه که وارد بدن شما می‌شود، می‌تواند تأثیر بسزایی در نحوه رفتار و ظاهر پوست شما بگذارد. بنابراین، اگر با این بیماری پوستی روبرو هستید، می‌توانید موارد خاصی از مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا پوست خشک خود را تسکین دهید. اگر می‌خواهید با تمام جزئیات این غذاها آشنا شوید و روش های درمان پوست خشک را یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم این مقاله از مجله لیلی لند را مطالعه کنید!

بهترین مواد غذایی برای درمان پوست خشک

برخی از بهترین غذاهایی که می‌تواند به شما در داشتن پوستی زیبا و سالم کمک کند، نگاهی بیندازیم:

1. انار

انار یکی از بهترین میوه ها برای پوست‌های خشک است، زیرا باعث هیدراتاسیون سلول های پوست می‌شود و همچنین برای رفع سموم از بدن کمک می‌کند. انار که سرشار از ویتامین A و C است، حاوی مقدار زیادی آب و سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. این میوه به کاهش خارش و التهاب کمک می‌کند و همچنین به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. این میوه همچنین دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند.

بهترین طریقه مصرف:

  • نصف فنجان انار را در وعده های غذایی صبحانه خود قرار دهید.
  • همچنین می‌توانید روغن انار را با روغن زیتون مخلوط کرده و آن را روی پوست خود بمالید. آن را به مدت 15-20 دقیقه بگذارید بماند و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

2. تخم مرغ

یکی از مواد غذایی موثر برای جلوگیری از خشکی پوست تخم مرغ است. تخم ها پر از ویتامین‌های محلول در چربی هستند که در حفظ یکپارچگی غشایی سلول های پوست مفید هستند. تخم مرغ همچنین با دارا بودن ویتامین‌های A، D و E، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، پروتئین، فولات و سایر مواد مغذی بسیار حیاتی که برای پوست مفید هستند، مملو از انرژی هستند. بهتر است در هنگام مصرف تخم مرغ، زرده های تخم مرغ را جدا نکنید، زیرا زرده حاوی حداکثر ماده غذایی مورد نیاز پوست شماست.

نحوه استفاده:

  • هر روز می‌توانید یک یا دو تخم مرغ را برای صبحانه مصرف کنید. آنها را در املت؛ نیمرو، یا به شکل آبپز مورد استفاده قرار دهید.
  • زرده تخم مرغ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بمالید و آن را با آب ولرم بشویید.

3. سبزیجات برگ سبز

درمان پوست خشک
درمان پوست خشک

اگر می‌خواهید رژیم غذایی خود را برای پوست خشک تغییر دهید، باید حتما مقدار زیادی سبزیجات دارای برگ سبز را در آن اضافه کنید. چنین سبزیجاتی شامل کلم، کلم بروکلی، اسفناج، کلم، و غیره است. این نوع سبزیجات حاوی کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، ویتامین A، B، C و K، و فیبر در رژیم غذایی هستند، و بسیاری از این مواد مغذی برای بدن و پوست ضروری هستند. وجود همه این مواد مغذی به بهبود گردش خون، بهبودی خارش و خشکی پوست، تسکین پوست و همچنین از بین بردن سموم بدن کمک می‌کند.

نحوه استفاده از آن

  • شما می‌توانید این سبزیجات را به هر روشی که دوست دارید، سرخ کنید، بخارپز کنید یا طبخ کنید.
  • همچنین می‌توانید آنها را در یک غذای اصلی، سالاد، سوپ یا حتی در ساندویچ های خود میل کنید.

4. سیب زمینی شیرین

اگر به دنبال سبزیجات برای بهبود وضعیت خشکی پوست خود هستید، خوب، یکی از گزینه های موثر، سیب زمینی شیرین است. سیب زمینی های شیرین با مواد مغذی مانند فسفر، بیوتین، پتاسیم، مس، کاروتنوئیدها، ویتامین A، B1، B2، B3، B6 و همچنین مقادیر خوبی از فیبر در رژیم غذایی هستند، که دارای انرژی کافی هستند. تمام این مواد مغذی از خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گیاهی بهره مندند که نه تنها به تسکین پوست از درون، بلکه در بیرون راندن سموم مضر از بدن نیز کمک می‌کند.

نحوه استفاده:

  • شما می‌توانید یک سیب زمینی شیرین را به شکل های آب پز، سس، کبابی و انواع دیگر میل کنید.
  • می‌توانید آن را رنده کرده و آب آنرا بگیرید و آن را با عسل مخلوط کنید تا یک کرم صورت برای نرم شدن پوست خشک درست کنید.

5- آجیل

بادام زمینی، گردو، مغز بادام، پسته، فندق و انواع دیگر آجیل ها با دارا بودن اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 به همراه سایر مواد مغذی حیاتی مانند کلسیم، پتاسیم، روی، آهن، مس، فسفر، منیزیم.، ویتامین B و E و غیره بهترین ماده مغذی برای بدن است. همه این مواد مغذی در آبرسانی، بهبود گردش خون و حفظ تمامیت سلولهای پوست کمک می‌کنند.

نحوه استفاده:

  • یک مشت آجیل مخلوط را در طول شب خیس کنید و آنها را با صبحانه میل کنید.
  • با مقداری بادام خیس شده و شیر خمیری درست کنید و این را برای مدت 15-20 دقیقه روی صورت خود بمالید. آن را با آب ولرم بشویید.

6. چای بابونه

آیا می‌خواهید با مشکلات خشکی پوست مبارزه کنید؟ چای بابونه معطر را امتحان کنید. این چای حاوی آفتابگردان و آلفا بیسابولول، دو ترکیب ضد التهابی است که تسکین دهنده پوست خشک هستند. همچنین با دارا بودن ویتامین A، آهن، منیزیم، کلسیم، سدیم و سایر مواد مغذی موجود در بدن، این ویژگی را به این چای می‌دهد که به خلاص شدن از سموم بدن و عملکرد صحیح سلول های بدن کمک می‌کند. از آنجا که مقدار کافی آب در این چای وجود دارد، به تأمین هیدراتاسیون به سلول ها نیز کمک می‌کند.

نحوه استفاده:

  • به جای یک چای معمولی یا قهوه معمولی؛ یک فنجان چای بابونه دم کنید. می‌توانید عسل، لیمو یا زنجبیل را به این ترکیب اضافه کنید تا چاشنی آن بیشتر شود.
  • با استفاده از کیسه های چای خیس شده روی پوست خود از یک ماسک مناسب بهره ببرید. همچنین می‌توانید چند کیسه چای را به همراه عسل و روغن نارگیل را در آب حمام خود برای به دست آوردن پوست صاف و نرم اضافه کنید.

7. خیار

خیار حاوی مقادیر زیادی آب است، که آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با خشکی پوست تبدیل می‌کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که این ماده بخش مهمی ‌از ماهیچه ها، رباط ها، غضروف ها، تاندون ها و استخوان ها است. خیار همچنین حاوی ویتامین A، C و K، پتاسیم، کلسیم، فولات و غیره است که آن را به عنوان یک غذای ایده آل برای پوست های خشک و لکه دار تبدیل می‌کنند.

نحوه استفاده:

  • خیار را به شکل خام خود با اضافه کردن مقداری آب لیمو، نمک و فلفل میل کنید.
  • آب خیار را رنده کرده و خارج کنید. عسل و ژل آلوئه را در آن اضافه کنید تا یک ماسک صورت درست شود. آن را به مدت 20 دقیقه روی صورت و گردن بمالید و با آن را با آب سرد بشویید.

8. ماهی

درمان پوست خشک
درمان پوست خشک

اگر مصرف رژیم غیر گیاهی مسئله ای نیست، اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی منظم شما یک روش عالی برای ترمیم پوست خشک است. ماهی دارای EFA ها یا اسیدهای چرب ضروری است که به دفع سموم از سیستم، کاهش التهاب و همچنین جمع آوری رطوبت در بدن کمک می‌کند. ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است که به عملکرد صحیح سلول ها کمک می‌کند، بنابراین از پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست محافظت می‌کند.

نحوه استفاده:

  • ماهی را بخارپز، گریل یا سرخ کنید. آنها را در سالاد، ماکارونی، یا به عنوان غذای اصلی خود قرار دهید و یا از آن به عنوان غذای اشتها آور میل کنید.
  • مصرف کپسول روغن ماهی نیز به ویژه برای افرادی که قادر به خوردن ماهی نیستند گزینه خوبی است.

منابع:

https://parenting.firstcry.com/articles/magazine-top-8-foods-that-will-heal-and-soothe-your-dry-skin/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *