ریزش مو پس از زایمان از علل تا روش های موثر بر روی کاهش اثرات آن

ریزش مو پس از زایمان از علل تا روش های موثر بر روی کاهش اثرات آن

توقع شما از زایمان، کاهش وزن و ثبات تغییراتی است که در این دوران ایجاد شده است. بارداری در اکثر زنان موجب می شود که موها ضخیم تر و درخشان تری داشته باشند. اما بسیاری از زنان باردار، تا چند ماه بعد از زایمان نوزادشان شاهد ریزش مو هستند. این ریزش مو واقعی نیست. اما می تواند طبیعی باشد. اگر تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند ما را همراهی کنید اطلاعات مفیدی را در مورد ریزش مو پس از زایمان کسب خواهید کرد.

متخصصان انجمن درماتولوژی آمریکا معتقدند که ریزش مو پس از زایمان تقریبا طبیعی است و به دلیل کاهش ناگهانی در هورمون استروژن ایجاد می شود. خبر خوب برای این زنان این است که در اکثر مواقع ریزش مو پس از زایمان موقتی است و شما مجبور نیستید که به خاطر درمان آن دست به هر کاری بزنید. اکثر زنانی که به این عارضه مبتلا می شوند، کم کم بعد از یکسال از زایمان، ریزش موهایشان به حالت طبیعی باز می گردد.

ریزش مو پس از زایمان

برای اطلاع از فرایند ریزش مو پس از زایمان و روش های درمان و کاهش تاثیر این عارضه، بهتر است که به چند سوال مهم جواب دهیم.

چگونه هورمون های بدنتان در دوران بارداری و پس از زایمان تغییر می کنند؟

در دوران بارداری، هورمون های بدن به طور چشمگیری تغییر می کنند. یکی از نخستین هورمون هایی که در این دوران تغییر می کند، هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG است. این هورمون یکی از معیارهای لازم برای تست بارداری است. اگر میزان گنادوتروپین جفتی انسان در بدنتان زیاد باشد نشان دهنده حاملگی است. بارداری باعث افزایش تعداد هورمون های دیگری نیز در بدن می شود. استروژن، پروژسترون، اکسي توسين و پرولاکتين جزء هورمون های متغییر در این دوران هستند. حجم خون شما نیز در دوران بارداری به میزان 50 درصد افزایش پیدا می کند.

بلافاصله پس از تولد نوزاد، در طی چندین روز هورمون های بدن شما از جمله استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش پیدا می کند. این هورمون ها در عرض 24 ساعت بعد از تولد تقریبا به سطح طبیعی بازمی گردند. اگر چه پرولاکتین تا زمانی که شیرده هستید، در محدوده بالا قرار دارد.

حجم خون نیز پس از زایمان کم می شود. اما افت آن بیشتر تدریجی است. در عرض چند هفته پس از تولد نوزاد، حجم خون در بدن مادر به حالت عادی باز می گردد.

چگونه هورمون ها بر موهای بدن تاثیر می گذارند؟

هورمون ها بزرگترین دلیل تغییرات مو در بارداری و ریزش مو پس از زایمان هستند. در طول بارداری، میزان بالای استروژن، از میزان ریزش مو در بدننتان جلوگیری می کند. همان طور که می دانید، هر روز حدود 100 تار مو از کل بدن دچار ریزش می شود. بارداری موجب می شود که هر روز کمتر از حد طبیعی موهایتان بریزد.

این اثر با افزایش حجم و گردش خون در این دوران عملی می شود. پس از به دنیا آمدن نوزادتان و کاهش میزان هورمون ها در بدن، موهایتان را از دست خواهید داد. حجم کل ریزش مو پس از زایمان، احتمالا بیشتر از میزانی نیست که باید در طول 9 ماه گذشته از دست می دادید. اما به دلیل آن که این ریزش به صورت یک باره انجام می شود، به نظر می رسد که ریزش مو شدید است.

ریزش مو پس از زایمان در چند روز اول بعد از به دنیا آمدن کودک شروع شده و تا حدود یک سال ادامه پیدا می کند. این ریزش، ظرف 4 ماه بعد از زایمان، به اوج خود می رسد. بنابراین اگر با وجود گذشت حتی 5 ماه هنوز هم ریزش موی شدید دارید، جای نگرانی نیست.

نکات ارائه شده توسط متخصصین پوست برای حل این مشکل

اگر ریزش مو شما بیش از حد است، این نکات که توسط متخصصین پوست ارائه شده است می تواند تا زمانی که موهایتان به حالت عادی باز می گردند، کمک کننده باشند:

  • از شامپو حجم دهنده استفاده کنید. این شامپو ها حاوی مواد تشکیل دهنده ای مانند پروتئین هستند که مو را پوشانده و باعث می شوند که موهایشان به مراتب بیشتر به نظر برسد.
  • از مصرف نرم کننده اجتناب کنید. این شامپوها می توانند موها را کاهش دهند و باعث شل شدن پوست سر شوند.
  • در صورت اجبار به استفاده از نرم کننده فقط آن را روی ساقه مو بمالید. ضمن این که باید از مصرف نرم کننده های غلیظ اجتناب کنید. این شامپوها موجب می شوند که پوست و مو بیش از حد شل شود.
  • سبک و مدل موهایتان را تغییر دهید. انتخاب مدل های کوتاه می تواند حجم مو را بیشتر نشان دهد. بنابراین اگر موهای بلندی دارید سعی کنید برای حجیم شدنشان حداقل تا یک سال بعد از زایمان از مدل مو کوتاه استفاده کنید.

روش های درمان ریزش مو پس از زایمان

این طبیعی است که موهای شما بعد از حاملگی نازک شود. بنابراین تقریبا اجتناب از آن غیر ممکن است. اما اگر ریزش مو شما را ناراحت کرده و ممکن است آثار مخرب بر روی شما داشته باشد، می توانید از چند اقدام زیر برای کم کردن آثار آن استفاده کنید. این روش ها کمک می کنند که کمی از ریزش مو جلوگیری شده و موها از نظر ظاهری سالم تر به نظر برسند.

در پیرایش موها دقت بیشتری داشته باشید

هرگز در این دوران از شسوار و فر کننده های فلزی استفاده نکنید. ضمن این که سفت شانه کردن موها نیز می تواند باعث ریزش دسته جمعی موها شود. بنابراین هرگز بیش از 2 بار در طول روز موها را شانه نکنید. ضمنا برای شانه کردن مو پس از استحمام، صبر کنید تا موها در مجاورت هوا خشک شود.

رژم غذاییتان را اصلاح کنید

رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از انواع ریزش، از جمله ریزش مو پس از زایمان اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید از رژیمی استفاده کنید که از میوه ها، سبزیجات و پروتئین های سالم تشکیل شده باشد. این روش بهترین راه برای اطمینان از این است که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.

مواد غذایی که مصرف برخی از آن ها برای بهبود سلامت مو پیشنهاد می شود عبارتند از:

  • سبزیجات دارای برگ سبز تیره برای تامین آهن و ویتامین C مورد نیاز بدن
  • سیب زمینی شیرین و هویج برای دریافت بتا کاروتن
  • تخم مرغ برای تامین ویتامین D
  • ماهی برای کسب اسیدهای چرب امگا 3 و منیزیم

از مکمل های ویتامین استفاده کنید

مکمل های ویتامین نباید جایگزین رژیم غذایی متنوع شوند. مخصوصا زمانی که به تازگی مادر شده اید و وظیفه نگهداری از یک نوزاد را نیز به عهده دارید. اما اگر رژیم غذایی شما متعادل باشد، ممکن است بتوانید از این مکمل ها فقط برای اطمینان بیشتر استفاده کنید. در حالی تا به حال هیچ ویتامین خاصی برای درمان ریزش مو کشف نشده است، اما مصرف مکمل هایی که در طی بارداری استفاده می کردید می تواند بعد از زایمان نیز در کاهش ریزش مو پس از زایمان موثر باشد. به خصوص اگر شیرده هستید.

آیا ریزش مو پس از زایمان طبیعی است؟

در بیشتر موارد، ریزش مو پس از زایمان کاملا طبیعی است و چیزی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. اما اگر بعد از تولد یک سالی کودکاتان باز هم ریزش مو شدید دارید، بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا مطموئن شوید علت این ریزش چیز غیر طبیعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *