هفت درمان خانگی خشکی پوست

هفت درمان خانگی خشکی پوست

خشکی پوست به هر دلیل که ایجاد شود، از پیری گرفته تا خشکی ناشی از عوامل محیطی، وضعیتی ناراحت کننده است. از طرفی روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. اما کدامیک از آن ها موثرترین روش برای درمان خشکی پوست هستند؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله لیلی لند همراه شوید تا با روش های موثر درمان خانگی خشکی پوست بیشتر آشنا شوید.

خشکی پوست که به عنوان Xerosis نیز شناخته می شود، به پوستی گفته می شود که لایه بیرونی آن رطوبت ندارد. اگر خشکی پوست بدون درمان رها شود می تواند ترک ایجاد کرده و موجب آلودگی شود. مرطوب نگه داشتن پوست خشک شده برای درمان این عارضه بسیار مهم است. گاهی ممکن است مرطوب کننده های گرانی خریداری کرده باشید، اما آن نتیجه مورد نظر حاصل نشده باشد. اگر این چنین است پیشنهاد می کنیم از چند روش ارزان به نام روش های خانگی درمان خشکی پوست استفاده کنید.

در این مقاله، داروهای خانگی برای درمان خشکی پوست مورد بررسی قرار می گیرد و به شواهد علمی موجود پشت این ادعاها نگاهی خواهد شد.

روش های درمان خانگی خشکی پوست

انواع مختلفی از داروهای خانگی وجود دارد که فرد مبتلا به خشکی می تواند برای از بین بردن این عارضه از آن ها استفاده کند. بسیاری از درمان های زیر می توانند به عنوان مرطوب کننده نیز مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین با استفاده از این مواد هم خشکی پوست درمان می شود و هم روطبت لازم روزانه به این اندام می رسد.

روغن دانه آفتابگردان

تحقیقات سال 2013 نشان می دهد که روغن دانه آفتابگردان، هنگامی که به عنوان مرطوب کننده در بازو شرکت کننده استفاده می شود، هیدراتاسیون را بهبود می بخشد.

همان مطالعه نشان داد که روغن زیتون در واقع آسیب دیده پوست مانع است، پیشنهاد می کند که همه روغن های طبیعی مناسب برای استفاده به عنوان مرطوب کننده ها.

روغن نارگیل

یکی از روغن های گیاهی و طبیعی که برای درمان خانگی خشکی پوست بسیار موثر است روغن نارگیل می باشد. تحقیقات انجام شده در سال 2014 نشان داد که روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست به عنوان یک روغن آرامش بخش و بی خطر عمل می کند. این ماده به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست و مقدار چربی روی سطح آن را افزایش می دهد.

همانطور که تحقیقات انجام شده در سال 2016 می گویند، روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع است که خواص نرم کنندگی دارند. خاصیت رطوبت دهندگی این چربی ها با پر کردن شکاف روی قسمت خشک پوست، این عارضه را از بین می برد.

بلغور جو دوسر

بلغوز جو دوسر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. اضافه کردن بلغور جو دوسر پودر به وان حمام یا استفاده از کرم هایی که حاوی بلغور جو دوسر هستند می تواند به کاهش خشکی کمک کند.

مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد نشان داد که عصاره بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسید کننده است و می تواند در درمان خشکی نقش داشته باشد.

نوشیدن شیر

شیر نیز می تواند از خشک شدن پوست جلوگیری کند. اما نیازی نیست این ماده را به صورت موضعی استفاده کنید. تحقیقات سال 2015 نشان می دهد که رعایت رژیم غذایی حاوی شیر می تواند پوست خشک شده را بهبود بخشد.

این مطالعه نشان داد که چربی موجود در شیر، که به نام فسفولیپید شناخته می شود، مانع پوستی را در موش هایی که از این ماده در رژیم غذایی خود استفاده می کردند، بهبود می بخشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا نوشیدن شیر همان تاثیر را بر پوست انسان دارد یا نه.

عسل

بررسی سال 2012 که بر روی نتایج تحقیقات مختلف انجام شد اشاره می کند که برخی از مطالعات نشان داده اند عسل برای بسیاری از انواع بیماری های پوستی مفید است.  مطالعات مختلف خواص زیر را برای عسل کشف کرده اند:

  • مرطوب کنندگی
  • بهبود دهندگی
  • ضد التهاب

این ها همه ویژگی هایی هستند که عسل را به یک ماده ایده آل برای درمان خانگی خشکی پوست تبدیل کرده است. این ماده کاملا طبیعی است و می توانید آن را به طور مستقیم روی بمالید. تا خشکی آن گرفته شود.

هفت درمان خانگی خشکی پوست
هفت درمان خانگی خشکی پوست

وازلین

وازلین که یک روغن سبک و معدنی است، برای درمان خشکی پوست بسیار مفید و کارآمد می باشد. در سال 2017، محققان دریافتند که مانع پوستی در افراد مسن پس از استفاده از وازلین بهبود  خواهد یافت. این یافته ها از استفاده از وازلین برای درمان خشکی پوست حمایت می کنند. به ویژه هنگامی که این خشکی ناشی از پیری است.

آلوئه ورا

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال 2003 ارائه شده است، ژل آلوئه ورا ممکن است به بهبود خشکی پوست کمک کند. استفاده از این ماده بسیار ساده است. کافی است که مقداری از ژل داخل برگ های آلوئه ورا را روی پوست خشک شده خود بمالید و پوست را با پارچه پنبه ای بپوشانید. اگر برای خشکی دست و پا از این ماده استفاده می کنید می توانید بعد از مصرف موضعی، از دستکش یا جوراب استفاده کنید.

هر شب قبل از خواب از این روش درمان خانگی خشکی پوست بهره ببرید.

روش های جلوگیری از خشکی پوست

استفاده از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها به طور منظم پس از استحمام کمک می کند تا از خشک شدن پوست جلوگیری کنید. علاوه بر این می توانید با اجتناب از چیزهایی که موجب خشکی یا تحریک شدن پوست می شوند، از جمله موارد زیر از خشکی پوست جلوگیری کنید:

  • خارش پوست
  • نداشتن تهویه در محیط منزل
  • اصلاح موهای زائد با استفاده از تیغ یا بدون ژل اصلاح
  • استحمام بیش از حد
  • استفاده از حوله های دارای جنس خشن
  • حمام کردن یا دوش گرفتن با آب بسیار داغ
  • استفاده از لوسیون های حاوی الکل
  • پوشیدن لباس هایی که پوست را مالش می دهند
  • تماس مکرر با مواد شوینده
  • نشستن جلوی حرارت مستقیم بخاری یا شومینه
  • قرار دادن پوست در معرض باد در فصول سرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر عوامل محیطی یا پیری علت خشکی پوست نیست، ممکن است عامل ایجاد این عارضه بیماری پوستی باشد. اگر به این علت مشکوک هستید، برای درمان مناسب باید به پزشک مراجعه کنید. اگر داروهای خانگی و مرطوب کننده های خریداری شده از فروشگاه، علائم خشکی پوست را کاهش ندهند، می توانید با داروساز در مورد درمان های خارج از نسخه صحبت کند.

مهم است که پوست را مرطوب نگه دارید و خشکی آن را در اسرع وقت درمان کنید. خشکی پوست درمان نشده می تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

  • قرمزی
  • خونریزی
  • عفونت باکتریایی

قرمزی، تورم یا خروج چرک از پوست ممکن است عفونت باکتریایی را نشان دهد. این عارضه نیز باید در اسرع وقت توسط پزشک درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *