داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی

داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی

پوست چرب و روغنی نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است؛ که در زیر سطح پوست شما قرار دارد. سبوم به محافظت از پوست شما و مرطوب نگهداشتن آن کمک می‌کند، اما ترشح بیش از حد آن می‌تواند به پوست چرب و روغنی منجر شود، که می‌تواند منجر به منافذ باز، آکنه و جوش‌های سرسیاه شود. اگر پوست چرب و روغنی دارید، می‌دانیم که برای مقابله با آن باید محصولات زیادی را امتحان کنید، اما خلاص شدن از شر پوست چرب و روغنی کار آسانی نیست.
این نوع از پوست از نظر ظاهری ضخیم، زبر و چرب است و حقیقت این است که مدیریت آن دشوار است. اما داروهای درمانی خانگی داریم که می‌توانید برای
مقابله با پوست چرب و روغنی استفاده کنید.

لیست داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب

برای خلاص شدن از شر پوست چرب و روغنی، داروهای خانگی ذکر شده در زیر را امتحان کنید.

1. عسل

داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی
داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی

استفاده از عسل خام روی صورت می‌تواند به پوست بهبود چربی و روغن کمک کند. عسل دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده‌ای است که می‌تواند از پوست روغنی و مستعد آکنه خلاص شوید. علاوه بر این، از آنجا که عسل رطوبت آور است، می‌تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد، اما آن را روغنی نمی‌کند.

یک لایه نازک از عسل خام را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 10 دقیقه خشک شود. بعداً با آب گرم بشویید.

2. جو دوسر

استفاده از بلغور جو دوسر روی صورت شما می‌تواند به جذب روغن اضافی کمک کند و می‌تواند پوست ملتهب را تسکین دهد. می‌توانید بلغور جو دوسر را با ماست،عسل یا میوه های پوره مانند موز، سیب یا پاپایا مخلوط کنید. حتی می‌توانید از خمیر جو دوسر و آب بر روی صورت خود برای خلاص شدن از شر پوست چربیاستفاده کنید. 1 قاشق غذاخوری جو دوسر را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیری تشکیل شود. در صورت تمایل می‌توانید عسل را به آن اضافه کنید. مخلوط را روی صورت خود بمالید و آن را برای مدت زمان 10-15 دقیقه بگذارید بماند و بعداً با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید.

3. سفیده تخم مرغ و لیمو

سفیده تخم مرغ و لیمو می‌تواند به بسته شدن منافذ پوست کمک کند. لیمو حتی می‌تواند به جذب چربی صورت شما کمک کند. یک قاشق سفیده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری آب لیمو تازه فشرده را در یک کاسه مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید. پس از خشک شدن، آن را بردارید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید.

4. بادام

بادام می‌تواند چربی و سموم اضافی پوست شما را از بین ببرد و روغن اضافی آن را جذب کند. می‌توانید با مخلوط کردن 3 قاشق غذاخوری بادام خام ریز خرد شده با 2 قاشق غذاخوری عسل، ماسک صورت بادام درست کنید. این ترکیب را با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید و ماسک را به مدت 10-15 دقیقه بگذارید روی پوستتان بماند. سپس صورت را با آب گرم آب کشی کنید، بعد به آرامی‌خشک شود.

5. آلوئه ورا

آلوئه ورا می‌تواند به درمان پوست پوسته شدن ناشی از روغن و چربی اضافی در سطح پوست کمک کند. با این وجود، اگر پوست حساسی دارید، این ترکیب می‌تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر قبلاً از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، آن را روی ساعد خود تست کنید. اگر در طی یک یا دو روز هیچگونه حساسیت آلرژی مشاهده نکردید، می‌توانید از آن استفاده کنید. کافی است قبل از رفتن به رختخواب یک لایه نازک روی صورت خود بمالید و صبح روز بعد صورت خود را بشویید.

6. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که ممکن است به جذب روغن اضافی و باز کردن منافذ کمک کند. برای تهیه ماسک گوجه فرنگی، یک قاشق چایخوری شکر را با خمیر یک گوجه فرنگی مخلوط کنید. در حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید و 5 دقیقه به ماسک فرصت دهید. سپس آن را با آب گرم آب کشی کنید بعد به آرامی‌خشک کنید.

7. خیار

خیار حاوی 90٪ آب است. این ماده می‌تواند پوست را آبرسانی و مرطوب کند. این گیاه همچنین دارای خاصیت قابض طبیعی است که به از بین بردن خاک و پوست مرده کمک می‌کند. می‌توانید قبل از رفتن به رختخواب چند برش خیار را روی صورت خود مالش دهید. صبح روز بعد صورت خود را با آب گرم بشویید.

8. سرکه سیب سیب

داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی
داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی

سرکه سیب همچنین می‌تواند به پوست چرب و روغنی کمک کند. سرکه سیب ارگانیک، حاوی آنزیم ها و باکتری های اساسی برای پوست است. با این وجود، همیشه باید از سرکه سیب رقیق شده برای مو و پوست خود استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید و هر روز قبل از خواب بنوشید.

برخی نکات دیگر برای مراقبت از پوست چرب و روغنی شما

اگر پوست چرب و روغنی دارید، در انتخاب محصولات صورت خود باید مراقب باشید. نکاتی که در زیر آورده شده را بخوانید تا محصولات مناسب پوست خود را انتخاب کنید. همچنین، دریابید که چگونه می‌توانید از پوست چرب و روغنی خود مراقبت کنید.

داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی
داروهای خانگی برای درمان پوست های چرب و روغنی
  • روزانه دو بار صورت خود را با یک شستشوی ملایم و آب گرم بشویید.
  • برای مرطوب نگه داشتن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. برای پوست چرب و روغنی خود از یک مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنید.
  • شما حتی می‌توانید از ماسک رس های آرایشی نیز استفاده کنید، زیرا این ماده به جذب روغن از پوست کمک می‌کند. می‌توانید از زغال چوب یا خاک رس مراکشی هم استفاده کنید؛ زیرا همه این مواد می‌توانند به جذب روغن اضافی و نرم شدن پوست شما کمک کنند.
  • قبل از استفاده از استفاده از لوازم آرایش یا مرطوب کننده روی صورت، دستان خود را بشویید. همچنین قبل از مصرف هر نوع کرم در کف دست، دستان خود را بشویید.
  • هفته ای دو بار صورت خود را با اسکراب صورت پاک کنید؛ تا سلول های مرده پوست پاک شود. اسکراب صورت می‌تواند به از بین بردن کثیفی، روغن و سایر ناخالصی های صورت شما کمک کند.
  • همیشه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب با مقدار SPF 15 یا بیشتر استفاده کنید. اگر پوست چرب و روغنی دارید، از ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید.
  • از آنجا که چربی‌ها، خاک و لوازم آرایش می‌توانند بر روی برس و ابزارهای آرایشی شما زیاد شوند، مهم است که اغلب آنها را تمیز کنید.
  • پد های تنظیم کننده عرق می‌توانند به پوست چرب و روغنی نیز کمک کنند. آنها کاغذهای نازک و کوچکی هستند که مانع از ترشح چربی بیش از حد می‌شوند.
  • آنها براقیت و چربی را به حداقل می‌رسانند. می‌توانید در طول روز از آنها استفاده کنید. یک پد کنترل چربی بگیرید و آن را به آرامی ‌در سطح صورت خود فشار دهید تا روغن جذب شود.
  • یک بیس آرایش برای پوست های روغنی ضروری است. استفاده از بیس آرایشی، سبب می‌شود تا آرایش شما را بر روی صورت شما تمیز و غیر براق بماند.
  • اگر پوست چرب و روغنی دارید، از محصولات براق روی صورت خود استفاده نکنید. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای پوشش مات هستند. همچنین از رژگونه‌ها و پنکیک های مات و برنز استفاده کنید.
  • استفاده از گلاب هر چند وقت یکبار باعث می‌شود پوست شما به مدت طولانی تمیز بماند.
  • همیشه قبل از خوابیدن آرایش را پاک کنید. خوابیدن با آرایش روی صورت، منافذ را باز می‌کند، بنابراین تصمیم بگیرید آرایش را قبل از رفتن به تختخواب پاک کنید.
  • استفاده از یک تونر عاری از الکل هر روز می‌تواند تولید چربی اضافی را کاهش داده و خاک را از سطح پوست شما خارج کند.

نحوه جلوگیری از پوست چرب و روغنی

تغییرات هورمونی، مراقبت از پوست نادرست، شیوه زندگی ناسالم، استرس و تغییرات آب و هوایی می‌تواند به پوست چرب و روغنی منجر شود. اگر پوست چرب و روغنی دارید می‌توانید ژن های خود را نیز مقصر بدانید. داروهای خانگی که در بالا به آنها اشاره شد می‌تواند به شما در خلاص شدن از شر پوست چرب و روغنی کمک کند. اما جلوگیری از آن در وهله اول گزینه بهتری خواهد بود. برای کنترل تولید روغن، از خوردن غذاهای ناسالم مانند مواد غذایی سرخ شده، غذاهای پر قند و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. همچنین، یک روال مناسب برای مراقبت از پوست را دنبال کنید. از محصولات آرایش مناسب پوست چرب و روغنی استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده محصولات را بررسی کنید و از محصولات غیر مناسب استفاده نکنید، زیرا این محصولات احتمال مسدود شدن منافذ را دارند. از لمس صورت خودداری کنید، زیرا می‌تواند ناخالصی ها را به صورت شما منتقل کند، که ممکن است منجر به آکنه شود. همچنین، هر روز حداقل 3 لیتر آب بنوشید، زیرا نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به از بین بردن سموم بدن کمک کند.

با رعایت نکات درمانی، آرایشی و زیبایی و همچنین نکات زیبایی که در اینجا ذکر شد می‌توانید از شر پوست چرب و روغنی خلاص شوید. دلایل پوست روغنی خود را بشناسید و برای پیشگیری بیشتر از عوارض داشتن این نوع پوست از پیشنهادات ذکر شده در اینجا پیروی کنید.

منابع:

https://parenting.firstcry.com/articles/magazine-oily-skin-heres-what-you-need-to-do/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *