خارش پوست سر به چه دلیل رخ می دهد و چگونه می توان آن را به کمک روش های طبیعی درمان کرد؟

خارش پوست سر به چه دلیل رخ می دهد و چگونه می توان آن را به کمک روش های طبیعی درمان کرد؟

اکثر افراد تصور می کنند که برای خارش پوست سر حتما باید شوره روی سر وجود داشته باشد. این در حالی است که شرایطی وجود دارد که علامت مشابه خارش دارند. به عنوان مثال عفونت قارچی یا حتی عفونت باکتریایی ناشی از بیماری های خود ایمنی نیز می توانند خارش بر روی پوست نواحی سر ایجاد کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند را مطالع نمایید تا ضمن آشنایی با علل و نشانه ها از روش های درمان طبیعی خارش پوست سر نیز اطلاع کسب کنید.

همراه با خارش، شایع ترین علائمی که ممکن است به وجود بیایند عبارتند از:

  • عفونت های پوستی
  • تورم
  • قرمزی
  • طاسی
  • آسیب دیدن موها

درمان های رایج این حالت نیز معمولا استفاده از داروهای ضد میکروبی و کراتوتیک، استروئید ها و رژیم های غذایی خاص می باشد. با این حال، شکی نیست که یکی از موثر ترین درمان های خارش پوستی استفاده از شامپو ضد خارش و مناسب است. ابتدا برای این که بتوانید واقعا خارش طولانی مدت را متوقف کنید، باید بدانید چه چیزی باعث آن می شود. بیایید ابتدا نگاهی به برخی از بهترین درمان های طبیعی برای خارش پوست سر انداخته و سپس نیز علل ایجاد این عارضه را برشمریم.

روش های طبیعی برای درمان خارش پوست سر

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک اسانس شگفت انگیز است که نام دیگر آن melaleuca می باشد. آن چه که روغن درخت چای را برای درمان خارش پوست سر عالی می کند، مزایای آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن است. این بدین معنی است که توانایی مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را دارد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی Dermatology، مطالعات متعدد نشان داده اند که روغن درخت چای برای علائم التهابی مختلف، از جمله درماتیت سبورئیک عالی است، و در نهایت به روند بهبودی کمک می کند.

مطالعه دیگری که در مجله American Academy of Dermatology منتشر شد، از طریق نتایجی که به دست آورد بود ثابت کرد که 41 درصد از افرادی که از شامپو حاوی 5 درصد روغن درخت چای استفاده کرده بودند، بهبودی چشمگیری کسب کرده و توانستند خارش و شوره سر را درمان کنند.

یوگا، تای چی و دیگر ورزش ها

این ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما آیا می دانستید که ورزش به کاهش التهاب همراه با خارش پوست سر کمک می کند؟ درست است. متخصصان بنیاد National Psoriasis Foundation گزارش داده اند که بیماران در اثر انجام تمرینات یوگا، تای چای یا چیگونگ به طور کلی اثرات مثبتی را در درمان شوره و خارش پوست سر کسب کرده اند. دلیل این امر نیز این است که ورزش مناسب نیاز به کنترل تنفس دارد. تمرینات کششی و تقویتی، همراه با مراقبه، نیز با کاهش استرس جریان خون را بهبود می بخشند.

پاک کردن موها، برس ها و شانه ها

برخی از علل شوره و خارش پوست سر به یک بیماری مسری مانند عفونت قارچی مرتبط است. بنابراین علاوه بر امتناع از به اشتراک گذاری شانه و برس، رعایت بهداشت شخصی نیز بسیار مهم است. از آن جا که عفونت های قارچی بیشتر در کودکان رخ می دهد بنابراین باید به کودکانتان آموزش دهید که لوازم شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارند. ضمن این که بهتر است هر چند وقت یک بار شانه و برس خود را با آب داغ بشویید.

استفاده از ماسک مو خانگی

آیا تا به حال ماسک موز، آوکادو و عسل را برای درمان خارش پوست سر امتحان کرده اید؟ این سه ماده در واقع می تواند برخی از علل خارش پوست سر را درمان کنند. برای مثال، عسل، به عنوان یک درمان باستانی برای بهبود زخم مفید است. به طوری که بسیاری از گزارش ها نشان می دهد که میکروارگانیسم های موجود در عسل به مبارزه با باکتری ها و قارچ ها به بدن کمک می کنند.

ماسک مو نه تنها برای درخشش و زیبایی مو کاربرد دارد، بلکه انواع مشکلات پوستی سر را نیز درمان می کند. برای استفاده از این ماسک بهتر است طبق دستور العمل زیر رفتار کنید:

  • یک موز کوچک را له کنید.
  • دو قاشق غذا خوری عسل و نیمی از یک آووکادو را نیز له کرده و به پوره موز اضافه کنید.
  • سپس ماسک را روی مو بمالید.
  • حتما موها را با یک کلاه پلاستیکی رنگ بپوشانید.
  • 20 الی 30 دقیقه بعد به صورت معمول موها را شامپو کنید.

به این ترتیب هم موها تقویت شده و هم باکتری ها و میکروب های احتمالی از بین می روند.

اجتناب از مصرف مواد غذایی التهابی و عفونت زا

مانند کاندیدا، قارچ نیز می تواند ناشی از غذاهای التهاب زایی که می خورید باشد. مهم این است که از خوردن غذاهای زیر که عامل التهاب هستند خودداری کنید تا از رشد قارچ جلوگیری شود:

  • غذاهای پردازش شده
  • قند
  • گلوتن
  • لبنیات
  • سویا
  • بادام زمینی
  • الکل

علاوه بر حذف مواد غذایی بالا از برنامه غذایی خود باید از غذاهای ضد قارچی زیر نیز استفاده کنید:

  • سیر
  • سرکه سیب
  • موز
  • آووکادو
  • دانه کتان
  • زنجبیل
  • روغن نارگیل

اجتناب از مصرف مواد شیمیایی بر روی موها

مواد شیمیایی در اکثر محصولات موجود در قفسه های فروشگاه ها یافت می شوند. این مواد شیمیایی می توانند به طور مستقیم به شوره و خارش پوست سر یا دیگر بیماری های مرتبط با پوست سر منتهی شوند. بنابراین با اجتناب از مصرف مواد شیمیایی و انتخاب درمان های طبیعی، مانند ماسک های نرم کننده خانگی، می توانید اثرات منفی این مواد شیمیایی را از بین ببرید.

از آن جا که بسیاری از رنگ ها حاوی مواد شیمایی هستند و ممکن است پوست سر را تحریک کنند، باید از مصرف رنگ مو نیز تا جای ممکن اجتناب کنید. تحریک ایجاد شده به کمک این مواد شیمیایی می تواند باعث خارش و قرمزی زیادی شود و حتی واکنش های حساسیتی مانند کهیر و خس خس سینه ایجاد کند.

علل و علائم خارش پوست سر

شوره سر و درماتیت شوره ای

شوره سر و درماتیت سبورئیک شایع ترین علت برای خارش پوست سر می باشد. خارش و پوسته پوسته شدن به این دلیل به چگونگی پاسخ بدن به التهاب و رشد بیش از حد مخمر مربوط می باشد. مخمر معمولا بر روی پوست سر و سایر نقاط بدن وجود دارد اما در موها بیشتر است. به همین دلیل ایجاد خارش بر روی پوست سر می تواند شایع باشد.

شوره سر و درماتیت سبورئیک یک طیف پیوسته از بیماری های مشابه هستند که بر مناطق مختلف بدن تاثیر می گذارند و اغلب افرادی که اگزما دارند به شوره سر مبتلا می شوند. شوره سر در پوست سر رخ می دهد و معمولا شامل خارش، پوسته پوسته شدن پوست می شود. اما التهابی در این حالت وجود ندارد. از سوی دیگر، درماتیت سبورئیک می تواند پوست سر و همچنین سایر نقاط بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در این اختلال علاوه بر خارش، پوسته پوسته شدن که می تواند شدید باشد، التهاب نیز وجود دارد. ویژگی های زیر می توانند بر روی وقوع واقعی و شدت شوره سر و درماتیت سبورئیک تأثیر بگذارند:

  • سیستم ایمنی بدن
  • ژنتیک
  • استرس هیجانی
  • تغذیه

واکنش های آلرژیک ناشی از مواد غذایی و شامپو

واکنش های آلرژیک ممکن است از منابع متعددی رخ دهد. اما دو منبع شایع مواد غذایی و شامپو هستند. غذاهای فراوان مانند شکر، غذاهای فرآوری شده، بادام زمینی و فرآورده های سویا حاوی ویژگی های التهابی و قارچی هستند و با استفاده از آن ها شانس ایجاد خارش پوست سر بیشتر می شود.

علاوه بر این، اگر شامپو حاوی مواد شیمیایی باشد، احتمال دارد که پوست سرتان واکنش آلرژیک به آن ماده شیمیایی نشان دهد. به این حالت درماتیت تماسی گفته می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که شامپویی که در حال حاضر استفاده می کنید را تغییر دهید.

بیماری خود ایمنی

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی مزمن است. علائم پسوریازیس شامل فلس های قرمز بر روی پوست بدن یا پوست سر است. اگر چه پزشکان معتقدند که پسوریازیس ارثی است، اما هنوز درک درستی از علت وقوع آن ندارند. گزارش شده است که حداقل 10 درصد از کسانی که یک یا چند ژن را به ارث می برند می توانند به پسوریازیس مبتلا شوند. اما تنها 2 تا 3 درصد از این افراد واقعا دچار بیماری می شوند. در صورتی که بر اثر پسوریازیس به خارش پوست سر مبتلا شده اید بهتر است به فکر درمان باشید زیرا در صورت عدم درمان این بیماری می تواند به زخم منجر شود.

کچلی سر یا عفونت قارچی

کچلی قارچی سر یک عفونت قارچی است که معمولا باعث ایجاد عفونت در ناحیه سر می شود. این امر به دلیل گسترش عمیق قارچ به فولیکول مو اتفاق می افتد و می تواند به ریزش موها نیز منجر شود. ضایعات ایجاد شده بر اثر این عفونت شبیه به بثورات است و ممکن است نقاط سیاهی نیز بر روی آن ها وجود داشته باشد. ریش، کشاله ران، بین انگشتان و سایر نقاطی که رطوبت زیادی دارد نیز ممکن است مستعد عفونت قارچی باشند.

قارچ می تواند بر روی بافت مرده در ناحیه مو، ناخن و ناحیه پوست بیرونی نیز زندگی کند. اگر آسیب های پوستی وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به این عفونت وجود دارد. رطوبت طولانی مدت پوست ناشی از عرق کردن معمولا شایع ترین علت این بیماری است. این نوع عفونت به راحتی گسترش پیدا می کند. بنابراین بیشتر در کودکان شایع است. بر خلاف پسوریازیس که مسری نیست، خارش پوست سر به دلیل عفونت قارچی می تواند از طریق تماس با انسان یا حیوان، شانه و برس، کلاه ها و یا هر لباس دیگری که با قارچ برخورد کرده باشد، گسترش یابد.

شپش سر

بسیاری از افراد تصور می کنند که شپش سر تنها در مدارس وجود دارد و بر روی سر کودکان ایجاد می شود. اما این موجودات ریز ذره بینی می توانند موی هر کسی را آلوده کنند. شپش ها موهای تمیز را ترجیح می دهند. علائم میزبانی از این موجودات ریز شامل خارش پوست سر، گردن و گوش است که بر اثر واکنش آلرژیک به بزاق این حیوان ایجاد می شود.

گاهی ممکن است خارش دو تا شش هفته پس از آلودگی رخ دهد. این اتفاق مخصوصا در افرادی که برای اولین بار آلوده شده اند می افتد. تخم های شپش، فوق العاده کوچک هستند و به رشته های مو متصل می شوند. به همین دلیل در نگاه اول تصور می شود که این ذرات سفید شوره هستند. اما بر خلاف شوره مو که با تکان دادن سر می ریزد، این موجودات بسیار محکم به مو چسبیده و به این راحتی جدا نمی شوند.

این شپش ها به صورت ناگهانی روی سر شکل می گیرند و گاهی به قدری سرعت رشدشان زیاد می شود که شما می توانید حرکت آن ها را روی پوست سر احساس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *