آکنه هورمونی ؛ علت ها، انواع و روش های درمان

آکنه هورمونی ؛ علت ها، انواع و روش های درمان

آکنه هورمونی حالتی است که از آن معمولا برای توصیف آکنه استفاده می شود. اصطلاح دیگری که برای این بیماری پوستی استفاده می شود آکنه ولگاریس است. گاهی اوقات به علت پاسخ به تغییرات هورمونی، در بدن مشکلات پوستی ایجاد می شود که به آن آکنه هورمونی گفته می شود.

افراد مبتلا به آکنه، دچار جوش یا لکه هایی هستند که شدت آن ها مختلف می باشد و معمولا بر روی صورت تاثیر می گذارند. آکنه بسیار رایج و قابل درمان است.

مطالب این مقاله مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند را با معرفی، علت، و درمان های آکنه هورمونی اختصاص داده ایم. امیدواریم ما را تا انتها همراهی کنید.

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری پوستی است که ضایعاتی را معمولا بر روی صورت و نیم تنه بالایی بدن ایجاد می کند. این ضایعات از پایه مو یا همان فولیکول مو ناشی می شوند. آکنه در شدت دارای طیف وسیعی است. شایع ترین شکل آکنه، کومدون است که می تواند به صورت ضایعات یا جوش های سر سفید و سر سیاه ظاهر شوند.

انواع دیگر ضایعات ایجاد شده توسط آکنه عبارتند از:

  • پاپول
  • کورک
  • ندول
  • کیست

این چهار نوع ضایعه، هنگامی که باکتری ها در پایه ضایعات جمع شوند می توانند در اندازه و شدت با یکدیگر متفاوت باشند. باکتری باعث پاسخ التهابی از طرف سیستم ایمنی بدن می شود.

آکنه شایع ترین بیماری پوستی در ایالات متحده و جهان است. به همین خاطر متخصصان آکادمی پوست در آمریکا می گویند که در ایالات متحده بیش از 50 میلیون نفر مبتلا به آکنه وجود دارد.

آکنه هورمونی چیست؟

آکنه هورمونی اصطلاح مورد استفاده در تحقیقات پزشکی یا توسط پزشکان نیست. این اصلاح معمولا در مجلات اینترنتی، مجلات چاپی یا در بین افرادی که طب سنتی انجام می دهند رایج است. بنابراین در این مقاله ما از آکنه به جای آکنه هورمونی استفاده می کنیم. یکی از دلایلی که افراد این ضایعات را آکنه هورمونی می نامند این است که آن ها تصور می کنند که این ضایعات با تغییرات هورمونی در دوران بلوغ مرتبط است. از این جهت به آن ها جوش های هورمونی می گویند.

چه چیزی باعث ایجاد جوش به شکل آکنه روی پوست می شود؟

چهار عامل اصلی برای ایجاد ضایعات آکنه وجود دارد. هورمون ها یکی از این 4 عامل هستند. شاید به همین دلیل است که برخی افراد آن را آکنه هورمونی می نامند.

هر 4 عامل ایجاد کننده آکنه وابسته به پایه مو در پوست می باشند. این 4 عامل عبارتند از:

  1. تولید هورمون تستوسترون در طول دوران بلوغ افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود که پوست چرب شود. زیرا تستوسترون باعث افزایش تولید چربی پوست می شود. مواد چرب ترشح شده در پایه موها برای محافظت و روان شدن پوست کاربرد دارند.
  2. برخی اوقات فولیکول های مو مسدود می شوند. کومدون ها با مسدود شدن منافذ پوست تشکیل می شوند. تولید بیش از حد سلول های پوستی که معمولا تحت فشار نیز قرار دارند بر روی این روند تاثیر گذاشته و آن را تسریع می بخشد.
  3. کومدون ها می توانند با ابتلا به عفونت باکتریایی بدتر شوند.
  4. گاهی سیستم ایمنی بدن به باکتری ها واکنش نشان می دهد و باعث التهاب می شود. البته همه انواع آکنه ها التهابی نیستند. اما کومدون ساده (دانه های سرسیاه و سرسفید) ممکن است ملتهب شوند. شدن التهاب در پاپول، کورک، ندول و کیست، به ترتیب افزایش پیدا می کند.

نقش هورمون در تشکیل آکنه چیست؟

همان طور که گفتیم آکنه ممکن است به عنوان آکنه هورمونی شناخته شود. زیرا یکی از عوامل مهم تسریع کننده آن هورمون تستوسترون است.

سطح تستوسترون در نوجوانی به عنوان بخشی از دوران بلوغ افزایش می یابد. این امر باعث رشد مردانگی در پسران می شود و قدرت عضله و استخوان را در دختران افزایش می دهد.

این هورمون همچنین اثر افزایش دهندگی در تولید چربی پایه مو دارد. این به این دلیل است که غده هایی که چربی پوست را ترشح می کنند، به تستوسترون حساس هستند.

هورمون های دیگر نیز در آکنه نقش دارند. برای زنان، تغییرات هورمونی مربوط به حاملگی یا چرخه قاعدگی نیز ممکن است باعث آکنه شود.

شدت های مختلف آکنه

آکنه در شدت می تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد. نوع خفیف این بیماری معمولا نیاز به مراجعه به پزشک ندارد اما نوع شدید آن باید توسط متخصص و به شیوه مناسب درمان شود. آکنه شدید می تواند کیست تشکیل دهد و به شدت بر روی ظاهر و اعتماد به نفس فرد تاثیر گذاشته و سبب ایجاد زخم شود.

البته تمام انواع این بیماری پوستی می تواند برای بیمار ناراحت کننده باشد. حتی آکنه خفیف نیز می تواند بر روی ظاهر جوانانی که به تازه وارد روابط اجتماعی شده اند ایجاد شده و اعتماد به نفس آن ها را کم کند.

افسانه هایی در مورد عامل ایجاد آکنه

اسطوره های بسیاری در مورد علل ایجاد آکنه وجود دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این علل باعث آکنه می شوند:

  • عدم رعایت بهداشت
  • مصرف شکلات و دیگر غذاها مانند آجیل یا غذاهای چرب
  • استمناء یا داشتن رابطه جنسی

با این حال، برخی از تحقیقات توانسته اند ارتباطی بین مصرف فرآورده های لبنی و رعایت رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی از غذاهایی مانند کربوهیدرات ها و نوشیدنی های شیرین که باعث افزایش سطح قند خون می شوند، پیدا کنند.

درمان آکنه هورمونی

آکنه با توجه به شدتی که دارد درمان می شود. آکنه خفیف با داروهای بدون نیاز به نسخه و همچنین داروهای ارائه شده توسط پزشکان درمان می شود. تقریبا هیچ درمان سریعی برای این بیماری وجود ندارد. تمام روش های درمان آکنه هورمونی به حداقل چند هفته زمان نیاز دارند.

درمان های خفیف آکنه شامل داروهای ضد باکتری می باشند. از طرفی هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آکنه ناشی از عدم رعایت بهداشت است.

بنزوئیل پراکسید یک داروی موضعی است که بدون نیاز به تجویز پزشک قابل تهیه می باشد. این دارو می تواند به درمان آکنه خفیف کمک کند. داروهای دیگری نیز وجود دارد که می توان از آن ها برای درمان استفاده کرد. اما شواهد کمی در مورد تاثیر آن ها وجود دارد.

شستشو بیش از حد صورت برای آکنه خوب نیست. این کار می تواند چربی روی پوست را برداشته و آن را بیشتر تحریک کند. با تحریک بیشتر، پوست با تولید چربی بیشتر واکنش نشان می دهد و این عامل باعث بدتر شدن آکنه می شود.

درمان های طبیعی و مکمل برای آکنه

داروهای گیاهی نمونه هایی از درمان های مکمل و جایگزین برای آکنه هستند. این روش ها معمولا بی ضرر هستند، اما شواهدی وجود ندارد که تاثیر آن ها را بر روی درمان ثابت کند. به عنوان مثال روغن درخت چای و میخک نمونه ای از این گیاهان می باشند.

نکات عملی برای افراد مبتلا به آکنه

روش های مراقبتی که در ادامه مطرح می کنیم می تواند به جلوگیری از بدتر شدن آکنه کمک کند:

  • شستشو روزانه باید به اندازه کافی و با مواد ملایم باشد. سعی کنید بیش از دو بار در روز صورتتان را نشویید.
  • از صابون ها یا پاک کننده های ملایم و آب ولرم برای شستن صورت استفاده کنید.
  • در صورتی که آکنه دارید صورت را لایه برداری نکنید.
  • ار دست کاری و ترکاندن جوش اجتناب کنید. انجام اين كار می تواند آنها را بدتر كند و باعث التهاب شود.
  • یا آرایش نکنید و یا از محصولات آرایشی تهیه شده بر پایه آب استفاده کنید.

روش های درمان آکنه متوسط و شدید

اگر آکنه و جوشی دارید که احتمال زخم شدن صورت را بیشتر می کند پیشنهاد می کنیم که برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید. آکنه متوسط با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. آنتی بیوتیک های رایج برای این کار عبارتند از:

  • تتراسیکلین
  • مینوسیکلین
  • اریترومایسین
  • دوکسی سیکلین

برای درمان آکنه باید از این آنتی بیوتیک ها حداقل 3 ماه استفاده کرد. زنان مبتلا به آکنه متوسط که بدنشان به آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهند، باید هورمون درمانی ضد آندروژن و قرص های ضد بارداری را امتحان کنند.

دارویی به نام ایزوترتینوئین وجود دارد که برای آکنه های شدید تجویز می شود. طول دوره درمان به کمک این دارو بین 16 تا 20 هفته است. این دارو برای آکنه شدید بسیار مفید است. با این وجود، عوارض جانبی زیادی دارد، و استفاده از آن باید تحت نظر پزشک انجام شود.

ایزوترتینوئین برای جنین خطرناک است. بنابراین زنان باید قبل از تجویز دارو تست حاملگی بدهند و در طول دوره درمان از روش مطمئنی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. زنانی که در سن باروری هستند باید از دو روش پیشگیری از بارداری قبل، در طی و پس از درمان با ایزوترتینوئین استفاده کنند.

سخت ترین نوع آکنه، آکنه کیستیک است که ممکن است با تزریق کورتیکواستروییدی به نام ترامامزینولون درمان شود. این دارو به صورت مستقیم برای کاهش زخم ناشی از التهاب به ضایعه تزریق می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر آکنه متوسط و شدید دارید باید برای بهره مندی از بهترین روش درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر از روش های بدون نسخه استفاده می کنید اما ضایعاتتان بهبود پیدا نکرده و بدتر شده است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به آکنه شدید که نیاز به درمان با ایزوترتینوئین دارند باید به متخصص پوست مراجعه کنند تا تحت نظر او این دارو را مصرف کنند.

زنان بزرگسال مبتلا به آکنه و درمان هورمونی

آکنه در نوجوانان شایع تر است. زیرا در این دوران تغییرات هورمونی شدیدی در بدن رخ می دهد. اما برخی از زنان بزرگسال نیز در معرض این بیماری قرار دارند. دکتر Bethanee Jean Schlosser استادیار پوست و مدیر بهداشت پوست زنان در American Academy of Dermatology’s گزارش می دهد که زنان بالغ بیشتر از مردان بالغ به آکنه مبتلا می شوند.

برخی از زنان تحت تاثیر تغییرات ناشی از هورمون های آندروژن هستند. کسانی که موهای زائد، صدای کلفت و یا دوره های قاعدگی نامنظم دارند ممکن است برای یافتن مشکلات هورمونی نیاز به آزمایش داشته باشند.

درمان آکنه در زنان بزرگسال، همانند دیگر افراد است. البته در این افراد می توان برای درمان آکنه هورمونی از هورمون درمانی نیز استفاده کرد.

دکتر Schlosser می گوید که قرص ضد بارداری می تواند آکنه را در زنان بالغ درمان کند. او اضافه می کند که باید برای درمان از قرص های ضد بارداری خوراکی به تنهایی یا از ترکیب های مختلف این قرص ها با داروهای ضد آندروژن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *