مزایا و معایب استفاده از زردچوبه برای پوست

مزایا و معایب استفاده از زردچوبه برای پوست

صدها سال است که مردم سراسر جهان از زردچوبه برای زیبایی و خواص قوی آن برای درمان مشکلات پوستی استفاده می کنند. این ادویه از یک ریشه زرد و نارنجی به دست می آید و بومی کشور هند است. اما در کشور ما نیز به فور از آن در آشپزی استفاده می شود. اخیرا محققان این ادویه را به شکل مکمل نیر تهیه کرده اند و از آن برای درمان بیماری های التهابی استفاده می کنند. در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نیز می توان رد پای این ادویه را پیدا کرد. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شما را با مزایا و معایب استفاده از زردچوبه برای پوست آشنا خواهیم کرد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

زردچوبه، مزایای خود را به طور عمده به وجود کورکومین، یک مولکول زیست فعال، مدیون است. کورکومین دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. تحقیقات علمی مدرن اکنون شروع به مطالعه بر روی تاثیر مثبت زردچوبه در تمام جنبه های سلامتی کرده اند. اما بسیاری معتقدند که از بین خواص فراوان این ادویه، می توان فواید آن را برای پوست پررنگ تر دانست.

مزایای استفاده از زردچوبه برای پوست

این ماده شامل خواصی است که به پوست درخشش طبیعی می دهد

زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی است. این ویژگی ها ممکن است باعث درخشندگی پوست شوند. زردچوبه می تواند پوست شما را با بیرون آوردن نور طبیعی خود، جوان سازی کند. برای این که مطمئن شوید این ادویه بر روی پوست شما اثر گذار است یا خیر می توانید ماسک خانگی زردچوبه را طبق دستور زیر تهیه کرده و امتحان کنید:

  • به مقداری مساوی ماست یونانی، عسل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید.
  • ترکیب را روی صورت بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید.
  • سپس آن را با آب بشویید.

به این ترتیب، پوست درخشانی را شاهد خواهید بود. فراموش نکنید که تنها استفاده منظم است که باعث می شود نتایج مثبت را به صورت ظاهری شاهد باشید.

این ادویه می تواند زخم ها را بهبود بخشد

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند با کاهش التهاب و اکسیداسیون، زخم را بهبود بخشد. همچنین پاسخ بدن شما را به زخم های پوستی کاهش می دهد. استفاده از زردچوبه برای پوست باعث می شود که زخم های شما سریع تر بهبود یابد. مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند به طور مثبت بر بافت و کلاژن پوست نیز تاثیر بگذارد. متخصصان مجله Life Sciences ادعا می کنند که کورکومین به عنوان یک فرمول بهینه شده برای درمان زخم های پوستی، بهتر از بسیاری از داروها عمل می کند.

زردچوبه می تواند به پسوریازیس کمک کند

ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه می تواند پسوریازیس شما را کنترل کرده و موجب کاهش علائم و احتمال عود بیماری شود. متخصصان بنیاد The National Psoriasis Foundation می گویند که شما می توانید از زردچوبه به عنوان یک مکمل یا با اضافه کردن آن به غذا استفاده کنید. قبل از این که این ادویه را امتحان کنید، حتما در مورد دوز مناسب آن برای شما با پزشک مشورت کنید.

زردچوبه ممکن است به درمان اسکار آکنه کمک کند

یکی دیگر از مزایای استفاده از زردچوبه برای پوست از بین بردن جای جوش است. بنابراین متخصصان طب سنتی معتقدند که برای درمان آکنه و زخم های ناشی از آن می توانید از زردچوبه استفاده کنید. کیفیت ضد التهابی آن می تواند منافذ را هدف قرار داده و پوست را آرام کند. زردچوبه همچنین برای کاهش زخم ناشی از جوش نیز مناسب است. این ترکیب از موارد کاربرد زردچوبه حتی ممکن است از بروز آکنه نیز جلوگیری کند.

این ادویه با درمان گال نیز مرتبط می باشد

در مطالعه ای که در هند انجام شد، مشخص گردید که ترکیبی از زردچوبه و چریش که یک گیاه بومی هندی است، در درمان گال موثر هستند. بیماری پوستی گال یک بیماری ناشی از کنه های میکروسکوپی می باشد که باعث بروز خارش پوست می شود.

مزایا و معایب استفاده از زردچوبه برای پوست
مزایا و معایب استفاده از زردچوبه برای پوست

زردچوبه ممکن است به درمان طیف وسیعی از سایر بیماری های پوستی کمک کند

مطالعات کافی برای ارائه شواهد قطعی در مورد این که چگونه زردچوبه می تواند به دیگر بیماری های پوستی کمک کند، وجود ندارد. با این حال، بر طبق شواهد پیش رو، ادعا می شود که زردچوبه می تواند به درمان اگزما، آلوپسی، لیکن پلان و دیگر مشکلات پوستی کمک کند. البته مطالعات مختلف همواره پیشنهاد می دهند که برای یافتن اثرات و فواید دیگر استفاده از زردچوبه برای پوست تحقیقات مفصل تری انجام شود. به همین دلیل هم علاقه به انجام مطالعه در مورد خواص زردچوبه به عنوان یک درمان برای بیماری های مختلف پوستی در حال افزایش است.

معایب استفاده از زردچوبه برای پوست

استفاده از زردچوبه برای پوست داراری خطراتی نیز می باشد. هنگام استفاده از زردچوبه، شما باید در مورد دوز مصرف، نوع محصولی که استفاده می کنید و نحوه واکنش آن به سایر داروهایی که مصرف می کنید، مراقب باشید.

زردچوبه قابلیت دسترسی بیولوژیکی کمی دارد. این بدان معنی است که سوخت و ساز بدن را سریع می کند و باعث می شود که بدن نتواند مواد را به خوبی جذب کند. اجتناب از مصرف بیش از حد زردچوبه و همچنین تست این ماده قبل از استفاده گسترده، راه خوبی برای پیشگیری از این عوارض است. اگر داروی دیگری نیز مصرف می کنید، درباره استفاده از زردچوبه با پزشک صحبت کنید.

هنگامی که از زردچوبه به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود، ممکن است به طور موقت باعث تغییر رنگ پوست شود. این تغییر رنگ طبیعی است. اما اگر به این ادویه حساسیت دارید، تماس مستقیم پوست نیز می تواند باعث تحریک، قرمزی و تورم شود. بهتر است قبل از استفاده مقدار کمی از زردچوبه را روی ساعد تست کرده و بین 24 الی 48 ساعت صبر کنید. اگر در این مدت واکنشی به مصرف آن روی پوست ساعد ایجاد نشد می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. ضمن این که اگر به ادویه خاصی در غذا حساسیت دارید، از زردچوبه بر روی پوست خود استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *