آیا جویدن آدامس در دوران بارداری بی خطر است؟

جویدن آدامس در دوران بارداری

در مطلب (آیا جویدن آدامس در دوران بارداری بی خطر است؟) از مجله لیلی لند به موضوع جویدن آدامس در دوران بارداری خواهیم پرداخت و به نگرانی‌ها ی موجود در این زمینه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.
جویدن آدامس در میان بسیار از مردم متداول است شما قبل از خرید یک بسته آدامس هرگز فکر نمی‌کنند. این محصول می‌تواند به عنوان یک خوشبو کننده دهان استفاده شود. بسیاری از زنان باردار دریافته‌اند که جویدن آدامس طعم دار نیز در کاهش حالت تهوع صبحگاهی مؤثر است. با این حال، جویدن آدامس به هر حال که یک ماده غذایی طبیعی نیست باید با احتیاط همراه باشد. این ماده دارای طعم‌ها و مواد مختلف مصنوعی است، به همین دلیل مهم است که بدانید چقدر ممکن است بی خطر یا خطرناک برای کودک شما باشد. در ادامه خواهید دانست.

آیا جویدن آدامس در دوران بارداری عوارض دارد؟

در یک برداشت کلی، جویدن آدامس در حالت کلی ایمن است، تا زمانی که بارداری شما عاری از عوارض باشد یا احتمال زایمان خطرناک وجود ندارد. اگر در رژیم خاصی قرار دارید که میزان کالری مصرفی شما را تحت کنترل یا میزان قند مصرفی می‌بایست به حداقل برسد ممکن است آدامس برای شما مضر باشد.

آدامس از چه موادی ساخته شده است؟

آدامس به صورت مصنوعی تولید می‌شود، این امر باعث می‌شود که حاوی مواد شیمیایی مختلف و مواد مصنوعی باشد. انواع طعم‌ها به صورت مصنوعی ایجاد می‌شوند، رنگ‌ها نیز مصنوعی هستند و عمده ترین ترکیبات طعم دهنده از مواد شیرین کننده شیمیایی یا حتی شربت ذرت است. این ممکن است برای کودک کاملاً نامناسب به نظر برسد، اما به نظر نمی‌رسد یک جویدن ساده گاه به گاه صدمه زیادی به همراه داشته باشد.

مزایای جویدن آدامس در دوران بارداری چیست؟

اگر باردار هستید، می‌توانید از جویدن آدامس، مزایای زیر را انتظار داشته باشید.

اگر برای کنترل وزن خود در رژیم غذایی قرار دارید، جویدن آدامس راهی عالی برای کنترل این هوس‌ها‌ی غذایی است. عمل ساده جویدن می‌تواند بدن شما را به این حس برساند که مصرف مواد غذایی اتفاق می‌افتد و هرگونه هوس را برای مدتی کاهش می‌دهد. حالت تهوع در صبح یا عصر هنگام در مدت حاملگی تقریباً ثابت است. تعدادی تکنیک برا کاهش تهوع وجود دارد، مانند تنفس عمیق و بو کردن صابون برای کاهش حالت تهوع. آدامس‌های حاوی استویا که به طور مستقیم با کاهش احساس تهوع در ارتباط است. همراه با عمل جویدن، می‌تواند کمی‌تسکین دهنده باشد و کمک می‌کند تهوع به حالت عادی برگردد، که بیشتر به زنان باردار کمک می‌کند. مادران باردار بعد از غذا موارد مکرر سوزش قلب را تجربه می‌کنند. با جویدن آدامس، تولید بزاق دهان افزایش می‌یابد، که راه خود را به داخل معده می‌یابد و به مقابله با اسید معده باقیمانده کمک می‌کند. که یک راه حل ساده است.

جویدن آدامس در دوران بارداری
جویدن آدامس در دوران بارداری

اثرات مضر آدامس در دوران بارداری

در حالی که فوایدی برای جویدن آدامس وجود دارد، جویدن آدامس در دوران بارداری نیز با احتیاط‌های خاص خود همراه است.

  • آدامس‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی می‌توانند به طور مستقیم مسئول ایجاد مشکلات دندانپزشکی باشند و می‌توانند در دوران بارداری تحریک کننده باشند.
  • سوربیتول نوعی شیرین کننده است که بسیار مورد استفاده در آدامس‌ها است که عامل تورم روده نیز هست. در بعضی مواقع، این می‌تواند روی جنین تأثیر بگذارد و باعث محدودیت در رشد طبیعی آن شود.
  • آدامس‌های خاصی حاوی ساکارالوز نیز هستند که با ایجاد اثرات مضر مرتبط با دیابت در ارتباط هستند.
  • عمل مداوم جویدن باعث ضعف عضلات غضروف دها ن می‌شود که برای خنک کردن فک از هرگونه ضربه وجود دارد. اگر آسیب ببینند، یک درد مداوم در دها ن وجود خواهد داشت.
  • در برخی از مادران مبتلا به فنیل کتونورییا، ماده شیمیایی آسپارتام موجود در آدامس می‌تواند به طور مستقیم روی جنین تأثیر بگذارد و آسیب بیشتری وارد کند.
  • برای مادرانی که از صمغ نیکوتین به عنوان گزینه‌ای برای ترک کردن سیگار کشیدن به نفع کودک استفاده می‌کنند، لازم است بدانید که آدامس نیکوتین نیز انتخابی سالم نیست.
  • نیکوتین اعتیاد آور اصلی است و اگر به خون کودک برسد، می‌تواند بعداً در زندگی کودک مشکلات قلبی را بوجود بیاورد.

چه آدامس‌هایی برای زنان باردار بی خطر هستند؟

در اینجا چند آدامس وجود دارد که در دوران بارداری ایمن تلقی می‌شوند.

1. آدامس‌های ساخته شده با زایلیتول به عنوان ماده تشکیل دهنده

بسیاری از مارک‌های معروف حاوی یک مولکول الکل از یک قند با نام xylitol است. اگر این ماده اصلی باشد، بنابراین آدامس در مقادیر مناسب برای زنان باردار بی خطر است.

2. آدامس‌های ساخته شده با آسپارتام به عنوان شیرین کننده

آسپارتام شیرین کننده ای است که در بسیاری از آدامس‌ها استفاده می‌شود، اگرچه از نظر ارزش غذایی هیچ نوع ماده مفید را تأمین نمی‌کند. فقط در مواردی که مادر مبتلا به PKU (فنیل کتونورییا) است، چنین آدامس‌هایی که به شدت توصیه نمی‌شوند. این امر در درجه اول به دلیل ناتوانی بدن در تجزیه فنیل آلانین موجود در آسپارتام است که باعث می‌شود در بدن ذخیره شود و شروع به تأثیر منفی بر کودک کند.

3. آدامس‌هایی که به عنوان شیرین کننده از سوکرالوز استفاده می‌کنند

درست مانند آسپارتام، ساکارالوز یکی دیگر از شیرین کننده‌های مصنوعی است که هیچ کالری ندارد و در بسیاری از مارک‌های آدامس یافت می‌شود. این فایده از آن جهت که بر قند خون تأثیر نمی‌گذارد و سلامتی آن را حفظ می‌کند مفید است.

4- آدامس‌های حاوی نیکوتین به عنوان ماده تشکیل دهنده

اگرچه این موارد هرگز به عنوان آدامس‌های تفریحی توصیه نمی‌شوند، اما توسط مادران برای مقابله با نیاز آنها به سیگار کشیدن استفاده می‌شود. اگرچه ممکن است به افزایش وزن کودک کمک کند، اما وجود نیکوتین باید همیشه به حداقل برسد.

در مصرف این آدامس ها هم احتیاط کنید

1. آدامس‌های با ساکارین به عنوان ماده تشکیل دهنده

استفاده از این ماده بسیار بحث برانگیز بوده است زیرا بسیاری از سازمانهای غذایی آن را ایمن می‌دانند، اما نتایج واقعی استثنائاتی را ایجاد کرده است. حتی اگر در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها یافت شود، یک بار داخل بدن، ساخارین به راحتی می‌تواند از طریق جفت به جنین برسد، و احتمالاً می‌تواند به رشد کودک آسیب برساند.

2- آدامس‌هایی با سوربیتول

سوربیتول دارای خواص شیرین کننده‌ای است، اما اینها به دلیل خاصیت ملین بودن آن به عنوان ملین همراه هستند. مصرف چنین آدامس حتی می‌تواند باعث اسهال و سایر مشکلات روده شود. در بعضی مواقع، عامل جذب مواد مغذی و جلوگیری از رسیدن آنها به جنین نیز شناخته می‌شود.

چه موقع باید کاملاً از جویدن آدامس خودداری کنید؟

  • با توجه به موارد زیر به هیچ وجه نباید آدامس بجوید.
  • اگر به دلیل شروع دیابت ناشی از بارداری قند خون‌تان را بالا برده‌اید، باید از جویدن آدامس خودداری کنید.
  • اگر پزشکان تشخیص داده‌اند که بدن شما در مقابل انسولین مقاوم است، آدامس‌های شیرین شده باید به هر قیمتی کاملاً محدود شوند.
  • دیابت شایع مانند دیابت قندی نیاز به سطح قند دارد تا در طول دوران بارداری کاملاً در محدوده ایمن باقی بماند. آدامس می‌تواند در این سطح نوسان کند و عوارضی به وجود آورد.
  • موارد احتیاطی زنان باردار در هنگام جویدن آدامس باید در ذهن خود داشته باشند.

اقدامات احتیاطی زیر برای زنان باردار قبل و بعد از جویدن آدامس توصیه می‌شود.

  • بعد از جویدن آدامس از نخ دندان استفاده کنید.
  • جویدن هرگونه آدامس را یک ماه قبل از موعد مقرر زایمان متوقف کنید.
  • مواد تشکیل دهنده آدامس را با دقت بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که به هیچ قیمتی آدامس بلعیده نشود.
  • از جویدن آدامس‌هایی که در آنها طعم نعنا وجود دارد، خودداری کنید.
  • آدامس‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.
  • در صورت بروز مشکلات کبدی یا کلیه از جویدن آدامس‌های حاوی نیکوتین خودداری کنید.
  • با مسواک زدن مرتب دندان‌های خود سالم نگهدارید.
  • قبل از انتخاب هر نوع آدامس، با پزشک خود مشورت کنید.
  • در نهایت، بهتر است هنگام بارداری از جویدن آدامس خودداری کنید. برای مادرانی که در کاهش تهوع صبحگاهی از این تکنیک نتیجه‌ای دریافت نمی‌کنند، توصیه می‌شود با استفاده از سایر تکنیک‌ها و رایحه‌های طبیعی حالت تهوع خود را برطرف کنند. زیرا که یک روش بسیار ایمن‌تر است و بدون عارضه می‌توانند مسئله تهوع را برطرف کند.

منابع:

https://parenting.firstcry.com/articles/chewing-gum-during-pregnancy-is-it-safe/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *