آشنایی با بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند

آشنایی با بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند

بسیاری از بیماری ها، با وجود این که جزء بیماری های پوستی محسوب نمی شوند، اما بر روی پوست تاثیر می گذارند. مشکلاتی که سیستم ایمنی بدن، گردش خون، غده تیروئید و هورمون ها را درگیر می کنند می توانند جزء بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند باشند. کنترل این اختلالات اغلب می تواند به بهبود علائم پوستی ایجاد شده توسط آن ها کمک کند. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به 7 بیماری زمینه ای که ممکن است بر روی پوست نیز علائمی را ایجاد کند اشاره خواهیم کرد.

بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند

دیابت

وقتی صحبت از دیابت می شود همه ما تصور می کنیم که تنها قند خون و وزن بالا از عوارض شدید این بیماری است. این در حالی است که این بیماری مزمن بر روی همه قسمت های بدن از جمله سیستم ایمنی بدن و پوست تاثیر می گذارد.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر احتمال دارد که عفونت های ناشی از باکتری ها یا قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس را بگیرند. عفونت های باکتریایی ممکن است موجب جوش و کیست های عفونی شوند. این عفونت ها می توانند روی پلک ایجاد گل مژه کنند. قرمزی، احساس گرما و تورم پوست نیز از دیگر نشانه های ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی است. عفونت های قارچی می توانند سبب خارش خفیف پوست مناطق مرطوب بدن مانند کشاله ران و زیر بغل شوند. همچنین ممکن است تکه های کوچک و فلس دار را در اطراف این بثورات قرمز مشاهده کنید.

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت، گردش خون ضعیفی نیز دارند. این مسئله می تواند خارش و خشکی پوست را در پی داشته باشد. درموپاتی دیابتی باعث ایجاد لکه های پوستی می شود که اغلب بر روی پاها و به علت مسائل مربوط به رگ های خونی کوچک مشاهده می شود. یکی دیگر از مشکلات پوستی مربوط به دیابت، آکانتوز نیگریکانس است. لکه های تیره روی گردن، زیر بغل و کشاله ران از نشانه های بارز این بیماری است.

مراقبت مناسب از پوست و کنترل دیابت می تواند به جلوگیری از این مشکلات پوستی کمک کند.

بیماری التهابی روده (IBD)

کولیت اولسراتیو و بیماری کرون هر دو باعث التهاب در دستگاه گوارش شده و جز بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند می باشند. آنها می توانند اسهال شدید، درد و کاهش وزن را ایجاد کنند. IBD می تواند پوست را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مشکلات پوستی ایجاد شده توسط این بیماری ها باید توسط پزشک درمان شوند.

با وجود این التهاب در دستگاه گوارش مشکلات پوستی زیر ظاهر می شود:

  • برجستگی های قرمز و حساس روی پوست پاها، مچ پا و بازوها. نام این برجستگی ها اریتم ندوزوم است. این وضعیت معمولا در طول دوره شعله ور شدن علائم بیماری التهابی روده بدتر می شود.
  • تاول های کوچک که به زخم های عمیق تبدیل می شوند. نام پزشکی این اتفاق پیودرما گانگرنوزوم است.
  • پلاک های پوستی و یا فلپ های کوچک پوست مقعد که ناشی از هموروئید می باشد.
  • ترک های کوچک که در پوشش کانال مقعد شکل می گیرد و ما آن را به نام شقاق مقعد می شناسیم. این ترک ها ممکن است خونریزی ایجاد کنند. پماد پوستی و حمام کردن با آب گرم ممکن است به کاهش درد و خارش این ترک ها کمک کند.

سایر مشکلات پوستی ایجاد شده در این بیماری می توانند نتیجه داروهایی باشند که برای IBD مصرف می کنید. کمبود مواد مغذی ناشی از این بیماری ها نیز می تواند باعث مشکلات پوستی شوند.

بیماری پارکینسون

پارکینسون نیز در گروه بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند قرار دارد. تغییرات پوستی در بیماری پارکینسون که یک اختلال در سیستم عصبی است، رایج می باشد. این بیماری می تواند به چرب شدن بیش از حد پوست و پوسته پوسته شدن، به ویژه روی پوست سر، پیشانی و بینی منجر شود. با وجود این بیماری در بدن، ممکن است فلس های پوستی سفید یا زرد نیز تولید شود. محصولات مراقبت از پوست و داروهای زیادی برای کنترل چربی پوست وجود دارند که می توانند به کاهش این علائم کمک کنند. همچنین برخی از داروهای پارکینسون در برخی از افراد موجب تعریق بیشتر و خشکی پوست می شود.

بیماری تیرویید

بیماری تیروئید نیز در دسته بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند می باشد. خشکی پوست و کهیر در محدوده زمانی معین می تواند نشانه ای از بیماری تیروئید باشند. کهیر به برآمدگی های قرمز، خارش دار و تاول مانند روی پوست گفته می شود. هنگامی که مرکز آن ها را فشار می دهید، ممکن است سفید شوند. اغلب این ضایعات خود به خود از بین می روند. اما این روند ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد. در صورت خاراندن، تعریق زیاد، ورزش کردن و افزایش استرس ممکن است ضایعات کهیر بدتر شود.

کهیر خطرناک نیست. اما می تواند نشانه ای از یک بیماری تیروئیدی باشد که نیاز به درمان دارد. مصرف دارو برای کنترل آلرژی و خارش ممکن است به کاهش کهیر کمک کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این بیماری باعث ناباروری می شود. زنان مبتلا به PCOS اغلب به دلیل اختلال در سطح هورمون های طبیعی خود، دارای بیماری های پوستی هستند. مشکلات پوستی مربوط به PCOS عبارتند از:

  • آکانتوز نیگریکانس که لکه های تیره پوست بر روی گردن، زیر بغل و دیگر چروک های پوستی ایجاد می کند
  • آکنه در صورت، سینه و کمر
  • رشد موهای زائد روی صورت
  • پلاک های پوستی بر روی گردن و یا زیر بغل

بیماری لایم

یکی دیگر از بیماری هایی که روی پوست تاثیر می گذارند بیماری لایم است. لایم یک عفونت باکتریایی است که توسط برخی از کنه ها پخش می شود. علائم آن نیز عبارتند از:

  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • سفتی مفاصل

یکی از علائم شایع بیماری لیم، بثورات پوستی است که به نظر شبیه یک چشم بزرگ قرمز است. بثورات ممکن است در محل نیش کنه ایجاد شود. اما گاهی نیز در مکان های دیگری از بدن شاهد آن هستیم. این بثورات معمولا خارش و درد ندارد. اما ممکن است در عرض یک هفته بیشتر شوند.

بیماری لایم و بثورات ناشی از آن معمولا با درمان به موقع با آنتی بیوتیک در عرض یک هفته بهبود پیدا می کنند. بنابراین در صورت مشاهده علائم بالا حتما به پزشک مراجعه کنید.

اچ آی وی یا ایدز

اچ آی وی یا ایدز سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. بنابراین خطر عفونت های پوستی ناشی از میکروب ها، از جمله قارچ ها و ویروس ها افزایش پیدا خواهد کرد. افراد مبتلا به HIV یا AIDS همچنین ممکن است یک واکنش غیر طبیعی پوستی به نور خورشید نیز داشته باشند که به آن فوتودرمایت گفته می شود. این واکنش ممکن است باعث ایجاد لکه های تیره و همچنین بثور، تاول و فلس بر روی پوست شود. به مرور زمان، این ضایعات منجر به زخم یا ضخیم شدن پوست می شوند. استفاده از کرم های ضد آفتاب و اقدامات دیگر برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV می تواند به این عوارض پوستی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *