روش های جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست

روش های جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست

آکنه یک اختلال پوستی رایج است که می تواند منجر به ضایعات پوستی مختلف شود. بعضی از این ضایعات شامل جوشدانه، جوش سر سفید و جوش سر سیاه می شوند. راه های بسیاری برای جلوگیری از ایجاد جوش وجود دارد که در ادامه این مطلب مجله لیلی لند به آن ها اشاره می کنیم.

متخصصین پوست چهار عامل را که به ایجاد جوش کمک می کند، شناسایی کرده اند:

  • تولید بیش از حد چربی در پوست و مسدود شدن منافذ
  • مسدود شدن منافذ پوست با سلول های مرده
  • حضور یک باکتری به نام Propionibacterium acnes در منافذ
  • التهاب پوست، که منجر به قرمزی می شود

متخصص پوست می تواند به شناسایی عامل یا ترکیبی از عوامل ایجاد کننده آکنه به شما کمک کند. با این حال، بسیاری از روش های درمان و جلوگیری از ایجاد جوش ، بدون در نظر گرفتن علت ایجاد این ضایعه، مشابه هستند. راهنمایی های زیر می توانند به محافظت از پوست در برابر آکنه و کاهش تعداد جوش ها کمک کنند.

15 روش موثر برای جلوگیری از ایجاد جوش

اقدامات ساده ای که یک فرد می تواند برای جلوگیری از ایجاد جوش و سایر انواع آکنه انجام دهد شامل موارد زیر هستند:

صورت خود را دو بار در روز بشویید

بر خلاف باور عمومی، آکنه به ندرت نتیجه کثیف بودن صورت است. با این حال، مهم است که با شستن مرتب صورت، خاک و چربی بیش از حد را از پوست خارج کنید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از یک پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنند. استفاده از مرطوب کننده بدون چربی پس از شستشو می تواند از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کند. شستشو بیش از حد صورت ممکن است موجب خشک شدن پوست شود و جوش را تشدید کند.

از تمیز کردن زیاد پوست خودداری کنید

بعضی از افراد پوست خود را با استفاده از لیف های خشن و اسکرابر می شویند. این کار می تواند پوست را تحریک کند و باعث التهاب و بدتر شدن آکنه شود. از تمیز کننده ملایم و دست یا برس نرم برای شستشوی صورت و جلوگیری از ایجاد جوش استفاده کنید.

مو را تمیز نگه دارید

اگر چربی بیش از حد در مو به پوست برسد، می تواند آکنه را بدتر کند. شستشو منظم مو ممکن است از ایجاد آکنه به ویژه در نزدیکی خط رویش مو جلوگیری کند. همچنین از مصرف محصولاتی مانند ژل مو یا اسپری بر روی صورت خودداری کنید. این کار نیز می تواند منافذ را مسدود کند و منجر به جوش شود.

از کندن جوش ها جلوگیری کنید

همیشه ممکن است وسوسه شوید که جوش ها را فشار دهید. اما این کار معمولا باعث التهاب و زخم شدن مي شود. برای کاهش اندازه جوش ها، به جای این روش از درمان های موضعی استفاده کنید. جلوگیری از دستکاری جوش می توانند مانع ایجاد جوش های جدید شود.

درمان های موضعی را انجام دهید

کرم ها یا سرم های ضد جوش می توانند باعث جلوگیری از ایجاد جوش به خصوص در نواحی زیر شوند:

  • چانه
  • بینی
  • پیشانی

داروهای خارج از نسخه ضد آکنه اغلب حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند. این محصولات مانند داروهای تجویزی قوی نیستند اما می توانند به جلوگیری از آکنه خفیف و کاهش جوش ها کمک کند.

از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید

رتینوئیدهای موضعی محصولاتی هستند که حاوی داروهای مشتق شده از ویتامین A بوده و متخصصین پوست آن ها را برای مدیریت و پیشگیری از آکنه تجویز می کنند. این درمان ها همچنین می توانند  سلول های مرده پوست را از منافذ خارج کنند و التهاب را کاهش دهند.

بیشتر رتینوئیدهای موضعی تنها با داشتن نسخه قابل خریداری هستند. این داروها عبارتند از:

  • ترتیونین (Retin-A، Renova)
  • تاازاروتن (Tazorac)

با این حال، یک داروی رتینوئیدی به نام آداپالن نیز وجود دارد که نیاز به نسخه پزشک ندارد.

با متخصص پوست در مورد مصرف آنتی بیوتیک صحبت کنید

آنتی بیوتیک های موضعی می توانند از رشد بیش از اندازه باکتری P. acne در پوست جلوگیری کنند. نمونه هایی از آنتی بیوتیک هایی که این آکنه های التهابی را درمان می کنند عبارتند از:

  • اریترومایسین
  • کلیندامایسین

این داروها به صورت تجویزی قابل خریداری هستند.

با پزشک درباره مصرف قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری صحبت کنید

قرص های ضد بارداری می توانند به پیشگیری از آکنه کمک کنند. آن ها این کار را با تنظیم هورمون هایی که ممکن است آکنه را بدتر کنند انجام می دهند. با این وجود، این قرص ها دارای عوارضی نیز هستند، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد مصرف این قرص ها باید مزایا و عوارض جانبی آن ها را بررسی کنید.

اسپیرونولاکتون، دارویی است که اغلب برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. مصرف این دارو نیز ممکن است در موارد آکنه شدید موثر باشد. با این حال، اسپیرونولاکتون دارای عوارض جانبی احتمالی است، بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.

روش های جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست
روش های جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست

مواد غذایی که با ایجاد آکنه ارتباط دارند را بشناسید

پزشکان هنوز ارتباطی دقیقی بین مصرف مواد غذایی خاص و ایجاد آکنه پیدا نکرده اند. با این حال، یک تحقیق جدید نشان می دهد که برخی از غذاها ممکن است در برخی از بیماران باعث آکنه شوند. طبق گزارش متخصصان آکادمی آمریکایی پوست، غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهند یا آکنه را بدتر کنند.

این مواد غذایی به طور بالقوه مشکل ساز دارای کربوهیدرات و قند زیادی هستند. بعضی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • بیسکویت
  • کیک
  • کلوچه

محصولات لبنی، به خصوص شیر خام نیز ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد.

هنگام خارج شدن از منزل کرم ضد آفتاب استفاده کنید

قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به مدت طولانی اثرات مضری روی پوست دارد. آفتاب سوختگی نیز می تواند منجر به تولید بیش از حد چربی در پوست شده و آکنه را بدتر کند. استفاده از کرم ضد آفتاب فاقد چربی با ضریب حفاظتی حداقل 15 ممکن است برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تشدید آکنه مفید باشد.

نور درمانی یا لیزر را امتحان کنید

متخصص پوست و زیبایی می تواند این درمان ها را به شما ارائه دهد. هدف از این درمان ها کاهش حضور باکتری P. acne روی پوست است.

اجتناب از مصرف محصولات مراقبت از پوست که حاوی چربی هستند

محصولات پوستی حاوی روغن می توانند منافذ را مسدود کنند. این محصولات اغلب برای استفاده روی پوست های خشک که ممکن است روغن طبیعی نداشته باشند، مناسب هستند. استفاده از محصولات فاقد چربی ممکن است ایده خوبی برای جلوگیری از ایجاد جوش و مسدود شدن منافذ باشد.

از لایه برداری بیش از حد پوست خودداری کنید

لایه برداری فرآیند حذف سلول های مرده از روی پوست است.

در حالی که استفاده کم و اصولی از لایه برداری می تواند به بهبود آکنه کمک کند، اما انجام بیش از حد این کار می تواند جوش های صورت را بدتر کند. این اتفاق زمانی می افتد زمانی که با لایه برداری چربی طبیعی پوست به طور کامل از بین می رود. در این شرایط پوست ممکن است با تولید چربی بیشتر سعی در جبران خشکی پوست داشته باشد و به این ترتیب منافذ مسدود شوند.

استرس خود را کاهش دهید

استرس اغلب موجب التهاب می شود و التهاب نیز می تواند باعث بدتر شدن آکنه شود. در زیر برخی از راه های کاهش استرس که ممکن است برای جلوگیری از ایجاد جوش مفید باشند را ارائه کرده ایم:

  • مدیتیشن
  • ورزش کردن
  • انجام یوگا
  • دوش گرفتن با آب داغ قبل از خواب
  • صرف وقت در طبیعت
  • درگیر شدن در سرگرمی های فکری

محصولات مراقبت از پوست خود را تمیز نگه دارید

اسفنج های آرایشی و برس های خود را باید به طور مرتب با صابون و آب تمیز کنید تا از ایجاد باکتری روی آن ها جلوگیری شود. البته قبل از استفاده از این محصولات باید مطمئن شوید که خشک شده اند.

نکته آخر

تمیز کردن پوست به طور منظم و به آرامی، انتخاب محصولات مراقبت از پوست به دقت و اجتناب از تماس پوست با چربی اضافه می تواند به کاهش آکنه کمک کند. اگر هیچ کدام از این روش ها در عرض 6 تا 8 هفته موجب بهبود جوش های صورتتان نشدند، برای دریافت توصیه های بیشتر و بهتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *