مراقبت از پوست نوزاد پس از تولد

مراقبت از پوست نوزاد پس از تولد

در مطلب (مراقبت از پوست کودک نکاتی برای سالم ماندن پوست نوزاد) از مجله لیلی لند به موضوع مراقبت‌های لازم برای پوست نوزادان و کودکان اشاره شده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مشکلات پوستی نوزادان و لکه‌های پوستی شایع را پیش بینی کنید

یک نوزاد متولد شده روی پتو می‌خوابد. نوزادان در طی چند ماه اول زندگی ممکن است به بسیاری از شرایط حاد یا مزمن پوستی دچار شوند. این موارد شامل لکه‌های بستر، بثورات پوشک‌، اریتم سمی‌، میلیا‌، آکنه‌های نوزادی و موارد دیگر باشد که در ادامه در خصوص هر یک توضیحاتی آورده می‌شود. برخی از این مشکلات پوستی در اثر تغییرات طبیعی هورمونی یا منافذ باز پوستی ایجاد می‌شوند‌، در حالی که برخی دیگر ناشی از التهاب یا به ندرت عفونت‌های دوران نوزادی هستند.

 

مراقبت از پوست نوزاد پس از تولد
مراقبت از پوست نوزاد پس از تولد

نوزادان به راحتی بثورات را تجربه می‌کنند

بثورات به معنی لکه‌ها برآمدگی‌ها و جوش‌های پوستی است که در مجموع به نوعی التهابات پوستی مزمن گفته می‌شود. در هنگام تعویض پوشک ناراحتی‌های که روی پوست نوزاد مشاهده می‌شود. از آنجا که بیشتر بثورات در نوزادان تازه متولد شده “طبیعی” است‌، به طور کلی هیچ درمانی به جز صبر لازم نیست. مهم است که از پزشک راهنمایی بخواهید تا بدانید در مورد بثورات چه انتظاراتی باید داشته باشید و نیاز به معالجه تکمیلی دارد یا خیر.

نحوه جلوگیری از بثورات پوشک

بثورات پوشک اغلب به دلیل تماس پوست نوزاد با ادرار‌، مدفوع و مواد شوینده به دلیل سوزش پوست ایجاد می‌شود. بعضی اوقات می‌تواند در اثر عفونت‌های مخمر‌، عفونت‌های باکتریایی یا حتی به دلیل حساسیت به مواد پوشک ایجاد شود. به طور کلی‌، بسیاری از بثورات پوشک در هنگام خیس شدن پوشک به مدت طولانی و تماس با پوست کودک ایجاد می‌شود. استفاده از یک کرم سد کننده موضعی یا پماد مانند اکسید روی یا پماد کالاندولا می‌تواند کمک کند. این پماد‌ها یک لایه سد کننده روی پوست نوزاد ایجاد می‌کنند.

آکنه کودک

Neonatorum آکنه که به آن آکنه نوزادان نیز گفته می‌شود ناشی از هورمون‌های مادر است. همین هورمون‌ها (استروژن‌ها) در ایجاد آکنه در بزرگسالان نقش دارند. تفاوت آکنه نوزادان و بزرگسالان در این است که این مسئله در نوزادان به خودی خود طی دو هفته برطرف می‌شود و نیازی به درمان نیست.

اریتما در نوزادان

Erythema toxicum neonatorum شایع ترین فوران چرکی (پر از مایعات) در نوزادان است. بیش از نیمی‌از کلیه نوزادان این عارضه را معمولاً طی دو تا سه روز پس از تولد خواهند داشت. عموماً بثورات صورت و اندامها و در ابتدا به صورت جوش‌های قرمز برافراشته ظاهر می‌شود. سپس آنها با یک ظاهر “لکه دار” دیده می‌شوند. علت آن ناشناخته است‌، اما ضایعات پس از یک هفته از بین می‌روند و هیچ درمانی لازم نیست. بعضی اوقات این امر با عفونت‌های جدی تر پوست اشتباه گرفته می‌شود. اگر تب همراه با جوش‌های پوستی باشد‌، ارزیابی بیشتری لازم است. در مورد این موضوع با پزشک متخصص مشورت کنید.

ماه گرفتگی

علائم ماه گرفتگی در هنگام تولد در 5٪ -10٪ كليه نوزادان وجود دارد. بیشتر این موارد نوع شایع‌ای از تغییر رنگ پوست هستند و نیاز به درمان ندارند. ماه گرفتگی هنگام تولد به طور کلی به سه گروه رنگدانه‌، عروقی و آناتومیک تقسیم می‌شوند. برخی از ماه گرفتگی هنگام تولد با گذشت زمان توسعه می‌یابند و برخی در بدو تولد وجود دارند. همیشه در مورد هرگونه نگرانی درباره ماه گرفتگی هنگام تولد با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

اگزما یا درماتیت آتوپیک
درماتیت آتوپیک (اگزما) در پشت کودک

اگزما‌، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود‌، یک بثورات خارش‌دار است که در واقع به قرار گرفتن پوست نوزاد در معرض یک نوع مواد خاص یا حساسیت زا برای او ایجاد می‌شود. این بیماری به طور کلی در کودکان بالای 3 ماه دیده می‌شود و بیشتر در پوست سر‌، صورت‌، تنه‌، اندام‌ها (آرنج و زانو) و حتی در ناحیه پوشک ظاهر می‌شود. درمان بر اجتناب از تماس با ماده محرک است. و سپس به پوست برای بهبودی باید فرصت مناسب داد. اگر ماده موثر تحریک کننده را نیافتید از یک متخصص کمک بگیرید. در مورد موارد حادتر این بیماری استفاده از مرطوب کننده‌ها و حتی استروئیدهای موضعی می‌تواند مفید باشد.

پوست خشک نوزاد

نوزادان اغلب در دوره اولیه بعد از تولد دارای پوستی، پوسته پوسته و بسیار خشک هستند. این در شرایطی است که نوزاد چندین ماه در محیط مایع قرار داشته و پس از تولد سلول‌های پوستی شروع به بازسازی می‌کنند که این امر باعث لایه برداری سلول‌های قدیمی ‌پوست می‌شود. نیازی به انجام کاری نیست زیرا این امر به خودی خود برطرف خواهد شد.

لکه‌های بستر نوزادان

لکه‌های بستر نوزادان‌، که به آن درماتیت سبورئیک نیز گفته می‌شود‌، بثورات بسیار شایع در نوزادان است. بثورات که معمولاً در ماه اول زندگی دیده می‌شود‌، از روی پوست سر شروع می‌شود و ظاهری قرمز‌، و پوسته پوسته دارد. گاهی اوقات بثورات می‌تواند به صورت و گردن گسترش یابد. به طور کلی خارش ندارد و اگرچه به خودی خود برطرف می‌شود‌، اما ممکن است این درمان شامل یک شامپو مخصوص‌، و حتی مصرف یک استروئید موضعی باشد.

تحریک حرارتی پوست

تحریک حرارتی پوست به عنوان miliaria rubra نیز شناخته می‌شود. این به دلیل اختلال در عملکرد غدد عرق است. بثورات بر روی گردن‌، ناحیه پوشک‌، زیر بغل و هرقسمت پوست ممکن است به وجود بیاید که احتمالاً مستعد افزایش عرق سوز شدن نیز است. ممکن است بثورات حاصل شده خارش‌دار شود. شیرخوار را خنک نگه دارید (در تابستان و زمستان) و احتمالاً کودک از این واکنش اجتناب خواهد کرد. در بیشتر موارد‌، تحریک حرارتی پوست در عرض چند روز برطرف می‌شود‌، اما در صورت ادامه آن با پزشک متخصص اطفال در مورد گزینه‌های دیگر صحبت کنید.

پوست کودک نیازی به پودر ندارد

اگرچه به نظر می‌رسد “پودر کودک” مورد مهمی ‌برای کودک است‌، اما به طور کلی نیازی به آن نیست. صرف نظر از این‌، جلوگیری از استفاده از پودر حاوی تالک بسیار مهم است‌، زیرا خطر استنشاق تصادفی و مشکلات بعدی ریه‌ها برای کودک وجود دارد.

برجستگی‌های سفید (Milia) بر روی صورت نوزاد

Milia در 50٪ از نوزادان رخ می‌دهد. اینها به صورت جوش‌های سفید کوچک ظاهر می‌شوند و در اثر ضعف پوست نوزادان ایجاد می‌شوند. به طور کلی میلیا در پیشانی‌، گونه‌ها‌، بینی و چانه دیده می‌شود اما در جاهای دیگر نیز دیده شده است. این تحریکات پوستی را فقط بدون هیچ گونه دخالتی کنار بگذارید و درموردشان نگرانی نداشته باشید‌، زیرا در طی یک ماه و بدون هیچ گونه درمانی‌، خود به خود ناپدید می‌شوند.

عفونت‌های مخمری در دهان نوزادان

برفک دهان در اثر عفونت مخمر در دهان ایجاد می‌شود. و معمولا بر روی زبان و لثه ظاهر می‌شوند و با پلاک‌های سفید رنگ قرمز روشن شناخته خواهند شد (به نظر می‌رسد لکه‌های شیر خشک در دهان نوزاد باقی مانده است). این یک عفونت شایع در دوران کودکی است و ممکن است با بهداشت ضعیف دهان شیوع پیدا کند‌، یا در اثر استفاده از آنتی بیوتیک‌ها یا سایر مشکلات ایمنی ایجاد شود. عموما در نوزادان‌، بیشتر با مصرف آنتی بیوتیک یا بهداشت ضعیف دهان و دندان گسترش می‌یابد. پزشک ممکن است نیاز به تجویز داروی ضد قارچ مانند نیاستاتین (مایکوستاتین‌، نیلستات‌، نیستکس) را لازم بداند.

نکاتی در مورد مواد مورد استفاده در لباسشویی برای پوست نوزادان

نوزادان می‌توانند نسبت به عطرها و مواد شوینده قوی بسیار حساس باشند. هنگام شستن لباس نوزاد و رختخواب او از یک ماده شوینده ملایم استفاده کنید. انجام این کار به جلوگیری از حساسیت کمک می‌کند.

ممکن است پوست زرد نوزاد نشانه زردی باشد

زردی که به آن هیپربیلیروبینمی‌نیز گفته می‌شود‌، معمولاً طی چند روز پس از تولد مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد زردی پوست‌، غشاهای مخاطی و چشم‌ها از علائم شایع ابتلا به زردی است. اغلب اوقات در اثر نرمال شدن گلبول‌های قرمز خون باعث آزاد شدن بیلی روبین می‌شود به همین خاطر از آن با نام hyperbilirubinemia یاد می‌شود. معمولاً این بیماری به خودی خود برطرف می‌شود‌، اما گاهی اوقات وقتی زردی شدید است‌، ممکن است نیاز به درمان باشد. همیشه درباره هرگونه نگرانی با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

آفتاب سوختگی در نوزادان

پوست نوزاد و کودک بسیار حساس است و به راحتی می‌تواند در معرض آفتاب بسوزد و باعث صدمه واقعی و حتی دائمی‌شود. اگر کودک در خارج از خانه قرار دارد‌، باید از تابش مستقیم نور خورشید محافظت شود. کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی‌شود‌، بنابراین هر زمان ممکن از کلاه‌، چتر یا سایر محافظت‌های فیزیکی استفاده کنید. برای نوزادان بالای 6 ماه‌، همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر مشکوک است که کودک دچار آفتاب سوختگی شده است‌، برای مشاوره با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

محصولات مراقبت از پوست برای نوزادان

به دلیل خطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی فعال که ممکن است با سرعت بالاتری در پوست نازک‌تر نوزادان نفوذ کند‌، بیشتر محصولات مراقبت از پوست نباید روی نوزادان تازه متولد شده استفاده شود. از محصولاتی که حاوی رنگ و رایحه هستند خودداری کنید‌، زیرا این ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. همیشه با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید که کدام محصول می‌تواند در نوزادان استفاده شود.

مراقبت از پوست نوزادان در زمان حمام

استحمام نوزاد می‌تواند یک تجربه لذت بخش هم برای والدین و هم برای کودک باشد. با این حال به یاد داشته باشید که پوست یک کودک بسیار حساس است بنابراین سعی کنید خیلی در استحمام او سخت نگیرید. هرگز کودک را در هر مقدار آب رها نکنید‌، زیرا برای کودکان تازه متولد شده غرق شدن یک خطر واقعی است. برای استحمام کودک تازه متولد شده حتما از یک زیرانداز مناسب و نرم استفاده کنید و او را در حالت خوابیده بشویید مراقب باشید آب به درون بینی و گوش و دهان کودک نفوذ نکند.

ماساژ برای نوزادان

تعدادی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ماساژ ملایم می‌تواند خواب نوزاد را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد. همچنین این یک راه عالی برای پیوند با شیرخوار است. سعی کنید بعد از تغذیه بیش از حد ماساژ ندهید‌، زیرا این کار ممکن است باعث مشکلات گوارشی کودک شود.

چه زمانی باید با یک متخصص اطفال در مورد نوزادتان مشورت کنید

اکثر بثورات پوستی در نوزادان جدی نیستند و نیاز به درمان ‌ندارند. برخی بثورات وجود دارد که ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشند. هر تب همراه با بثورات‌، نیاز به ارزیابی توسط پزشک دارد. همچنین ممکن است نیاز به ارزیابی بثورات که شامل تاول یا سایر برآمدگیهای پر شده از مایعات (پوستول‌، وزیکول) است‌، باشد. به طور کلی‌، هرگز در تماس با متخصص اطفال تردید نکنید. حتی اگر نگرانی شما بی مورد باشد هم مشورت گرفتن از یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند.

منابع:
https://www.medicinenet.com/baby_skin_care_pictures_slideshow/article.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *