تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر

خشکی پوست سر می تواند باعث شوره سر شود، اما این دو بیماری با هم متفاوت هستند. شوره سر باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود و دانه های سفید حاصل از آن ممکن است روی لباس ها یا مو نیز بریزد. در بعضی موارد، این اختلال به علت عفونت قارچی و یا سایر عفونت های سر و گردن رخ می دهد. در مقابل، خشکی پوست سر زمانی رخ می دهد که پوست سر چربی تولید نکرده و رطوبت کافی را در خود حفظ نمی کند. در ادامه این مطلب مجله لیلی لند می خواهیم در مورد تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر صحبت کنیم.

درک تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر می تواند به انتخاب درمان مناسب کمک کند.

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر در علل ایجاد آن ها

علل ایجاد خشکی پوست سر

خشکی پوست سر زمانی اتفاق می افتد که پوست سر به مقدار کافی چربی برای حفظ رطوبت پوست، دسترسی ندارد. این عارضه می تواند باعث خارش، انقباض و تحریک پوست شود. همچنین می تواند باعث خشک شدن مو شود. زیرا کم شدن روغن پوست سر به خشک شدن مو نیز کمک می کند.

افراد مبتلا به خشکی پوست بیشتر در معرض خشکی پوست سر هستند. این بدان معنی است که بسیاری از عللی که موجب خشکی پوست می شوند باعث ایجاد خشکی در پوست سر نیز خواهند شد. این علل عبارتند از:

  • خشکی هوا به خصوص در ماه های زمستان
  • شستشوی بیش از حد
  • بیماری های پوستی مانند اگزما

علل ایجاد شوره سر

پوست سر، مثل پوست بقیه جاهای بدن، سلول های مرده را می سوزاند. وقتی که این فرایند سرعت می یابد، شوره سر اتفاق می افتد. دانه ها ریز در واقع سلول های مرده پوستی هستند. با مردن سریع تر سلول های پوست سر، شوره سر بدتر می شود. بعضی از عوامل می توانند سرعت از بین رفتن سلول های پوست را تغییر دهند.

طبق گفته پزشکان آکادمی متخصصین پوست آمریکا، محققان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث شوره سر می شود. اما علل احتمالی این عارضه عبارتند از:

  • عفونت های قارچی پوست سر
  • چربی ترشح شده توسط پوست سر
  • حساسیت به موادی مانند محصولات مراقبت از مو

این سه عامل ممکن است با هم همکاری کرده و موجب ایجاد شوره شوند. به عنوان مثال، افرادی که دارای عفونت های قارچی پوستی هستند ممکن است پوست سرشان بسیار حساس یا چرب باشد.

اکثر افرادی قارچی به نام مالاسزیا (Malassezia) را در پوست خود دارند. این قارچ به طور طبیعی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، در افراد مبتلا به شوره سر، این قارچ باعث تحریک و پوسته پوسته شدن پوست می شود. این تحریک ممکن است به دلیل شیوع رشد قارچ که مرتبط با سایر عوامل است، باشد.

یک مطالعه که در سال 2016 انجام شد رابطه نزدیکی بین وجود برخی از باکتری های در پوست سر و شوره سر را نشان می دهد.

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر در علائم

افرادی که پوست سرشان خشک است ممكن است ریزش های پوستی داشته باشند. با این حال، بر خلاف شوره شر، پوسته هایی که بر اثر خشکی پوست می ریزند، کوچکتر و سفیدتر هستند.

پوسته های بزرگتر که ناشی از شوره سر هستند ممکن است زرد رنگ و یا چرب باشند. از طرفی از آن جا که شوره سر به علت عفونت قارچی رخ می دهد بعید است که بدون درمان بهبود یابد. با این وجود، خشکی پوست سر ممکن است با استفاده از شامپوهای مخصوص بهبود یابد.

هر دو بیماری می توانند باعث ایجاد خارش و تحریک پوستی شوند. اگر علائم شدید باشد، فرد ممکن است آنقدر سرش را بخاراند که موجب خراشیدگی پوست و در نهایت خونریزی شود.

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر
تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر

اکثر افراد نمی تواند تفاوت های بین شوره سر و خشکی پوست سر را تشخیص دهند. به طور کلی، اگر پوسته هایی که از سرتان می ریزد شرایط زیر را داشته باشند به احتمال زیاد شوره سر هستند:

  • احساس چربی در پوست سر می کنید
  • خارش پوست سر شدید است حتی زمانی که احساس خشکی پوست سر را ندارید
  • موها نیز زود به زود چرب می شوند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شوره سر و خشکی پوست سر هر دو معمولا در خانه کنترل می شوند. با این حال، برخی از بیماری پوستی موثر بر روی پوست سر می تواند شبیه شوره سر باشد. به عنوان مثال، پسوریازیس پوست سر باعث ایجاد قرمزی، فلش و خارش می شود، اما ناشی از یک اختلال خودایمنی است. یک نوع شوره سر شدید به نام درماتیت سروزیک نیز می تواند باعث التهاب شدید و دردناک شود.

اگر شرایط زیر را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر علائم دیگری مانند قرمزی یا زخم وجود دارد
  • اگر درمان های خانگی شرایط را تغییر نمی دهد
  • اگر زخم باز روی سر و صورت وجود دارد

افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی و بیماری های مزمن قبل از درمان شوره سر باید با دکتر خود صحبت می کنند. علائم شبیه به شوره سر ممکن است به بیماری های دیگر نیز مربوط باشد. ضعف در سیستم ایمنی باعث افزایش احتمال ابتلا به شوره سر می شود.

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر در گزینه های درمان

اکثر موارد شوره سر به راحتی در خانه درمان می شوند. افراد مبتلا به شوره سر به طور موقت باید موهای شامپو خود را با شامپو ضد شوره تعویض کنند. این کار می تواند بسیاری از علل زمینه ای  شوره سر، از جمله عفونت های قارچی جزئی را درمان کند. اکثر شامپوهای ضد شوره شامل پیریتیون هستند.

یکی دیگر از گزینه برای درمان شوره سر استفاده از شامپو زغالی است. با این حال، این شامپو ممکن است رنگ موها را تغییر دهد. بنابراین افرادی که دارای موهای بلوند یا خاکستری هستند ممکن است استفاده از گزینه دیگری را ترجیح دهند. شامپو ضد شوره سر می تواند بوی قوی داشته باشد. بعضی از ارفاد ممکن است مایل به جایگزینی شامپو ضد شوره سر با شامپوهای سنتی باشند. بهترین ماده طبیعی برای درمان شوره سر روغن درخت چای است. روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است.

یک مطالعه قدیمی نشان داد که شامپو جاوی 5 درصد روغن چای می تواند به طور موثر شوره سر را بدون ایجاد عوارض جانبی جدی درمان کند. با این حال، کمبود تحقیقات هنوز نتوانسته است که این ادعا را کاملا اثبات کند.

افرادی که شوره سرشان با درمان خانگی بهبود نمی یابند باید به پزشک مراجعه کنند. شناسایی علت شوره س که می تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی باشد می تواند برای تعیین نوع درمان مفید باشد.

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر در روش جلوگیری

این ایده که عدم رعایت باعث ایجاد شوره سر می شود فقط یک اسطوره است. با این وجود، زمان زیادی طول می کشد، شوره سر قابل تشخیص شود. همان طور که گفتیم محققان هنوز به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث شوره سر می شود. بنابراین روش پیشگیری از این عارضه نیز هنوز کشف نشده است.

در بسیاری از افراد، شوره سر یک بیماری مزمن است که به صورت دوره ای عود می کند. در حالی که برخی افراد تصور می کنند که تغییر در سبک زندگی علائمشان را بهبود می بخشد، پژوهش های کمی در مورد این موضوع وجود دارد.

پزشکان راه های احتمالی زیر را برای درمان شوره سر پیشنهاد کرده اند:

  • استفاده از شامپوهایی که کمتر تحریک کننده پوست هستند
  • تغییر نوع شامپو و استفاده از شامپو مرطوب کننده
  • استفاده از مقدار کمی شامپو
  • استفاده از یک مرطوب کننده برای جلوگیری از خشک شدن پوست
  • نوشیدن آب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *