آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟

آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟

در مطلب (آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟) از مجله لیلی لند به یک مسئله مهم اشاره خواهیم کرد که برای بسیاری از افراد جای پرسش خواهد بود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عوارض احتمالی آنفولانزا چیست؟

به طور کلی‌، اکثریت (حدود 90٪ -95٪) افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند احساس وحشتناکی می‌کنند (علائم بیماری را بدون چون و چرا می‌گیرند) اما بدون مشکل بهبود می‌یابند. افراد دارای سیستم ایمنی سرکوب شده در مجموع‌، نتایج بدتری را نسبت به افراد با سیستم ایمنی درست تجربه می‌کنند. داده‌های فعلی حاکی از آن است که افراد باردار‌، کودکان زیر 2 سال‌، بزرگسالان جوان و افراد دارای هرگونه مشکل ایمنی بدن احتمالاً علائم بدتری دارند. عوارض طولانی مدت مشکلات ناشی از آنفولانزا ممکن است شرایط پزشکی مانند آسم‌، نارسایی احتقانی قلب و دیابت را بدتر کند . سایر عوارض ممکن است شامل عفونت گوش‌، عفونت سینوس باشد، کمبود آب بدن‌، ذات الریه و حتی مرگ. در بیشتر بیماری‌های شیوع‌، همه گیرى‌، میزان مرگ و میر در افراد مسن (معمولاً بالای 50 سال) بیشترین میزان را دارد. عوارض هرگونه عفونت ویروس آنفولانزا‌، اگرچه نسبتاً نادر است‌، ممکن است شبیه سینه پهلو ویروسی شدید یا سندرم حاد SARS ( سندرم حاد تنفسی حاد ناشی از سویه کروناویروس) در سال 2002-2003 باشد‌، که در آن بیماری در حدود 10 کشور جهان با بیش از 7000 مورد شیوع دارد‌، بیش از 700 کشته‌، و میزان مرگ و میر 10 درصد بود. سندرم گیلین باره (GBS)‌، یک اختلال ایمنی نادر که می‌تواند منجر به ضعف یا فلج شود‌، ممکن است بعد از واکسیناسیون آنفولانزا یا بسیار نادر‌ به وجود بیاید، پس از واکسیناسیون علیه آنفولانزا (که توسط CDC تخمین زده می‌شود در حدود یک نفر در هر میلیون نفر واکسینه شده رخ ‌می‌دهد.) که معمولا بسیار نادر تلقی می‌شود.

آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟

بله. با این حال‌، مرگ و میر ناشی از آن سالانه بستگی به شدت ویروس در گردش بین افراد دارد. این بدان معناست که برای هر سال خاص‌، احتمال مرگ بر اثر آنفولانزا بسته به ویروس‌های عفونی خاص متفاوت است. به عنوان مثال‌، از سال 1976-2007 (قابل اطمینان ترین داده‌های موجود مطابق با CDC)‌، مرگ و میرهای مرتبط با آنفولانزا از حداقل 3،000 در سال و به میزان تقریبی 49000 در سال است. CDC تخمین می‌زند در سالهای اخیر حدود 36000 مرگ در سال در ایالات متحده‌ اتفاق می‌افتد، اما اگر میزان واکسیناسیون ادامه نیابد‌، ممکن است این آمار افزایش یابد. همه گیری آنفولانزای 1918 در بین سال‌های(1919-1918) که منجر به مرگ 20 تا 50 میلیون نفر در سراسر جهان شد بالاترین آمار این مرگ و میر‌ها را شامل می‌شود.

آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟
آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟

آنفلوانزای مرغی (پرندگان) چیست؟

آنفولانزای مرغی‌، آنفلوانزای مرغی یا به نام H5N1 نیز شناخته می‌شود‌، یک عفونت ناشی از آنفولانزای مرغی است. آنفولانزای مرغی می‌تواند بسیاری از گونه‌های پرنده از جمله پرندگان اهلی مانند مرغ را آلوده کند. در بیشتر موارد‌، این بیماری خفیف است. با این حال‌، برخی از زیرگروه‌ها می‌توانند بیماری زا باشند و سریعاً طی 48 ساعت پرندگان را به قتل برسانند. این ویروس‌های پرنده به ندرت انسان را آلوده می‌کنند. افرادی که به آنفلوانزای مرغی مبتلا می‌شوند‌، معمولاً با پرندگان آلوده یا مواد زاید آنها ارتباط مستقیمی‌دارند. بسته به نوع ویروسی‌، عفونت‌ها می‌توانند از آنفلوانزا خفیف گرفته تا مشکلات شدید تنفسی یا مرگ متغیر باشند. عفونت انسان با آنفولانزای مرغی نادر است اما اغلب کشنده است. بیش از نیمی‌از این افراد آلوده (بیش از 650 فرد آلوده) فوت کرده اند (برآورد فعلی میزان مرگ و میر در انسان حدود 60٪ است). خوشبختانه‌، به نظر نمی‌رسد که این ویروس به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. نگرانی عمده دانشمندان و پزشکان در مورد آنفلوانزای مرغی این است که آن را به میزان کافی RNA ویروسی تغییر می‌دهد تا به راحتی در بین افراد منتقل شود و یک بیماری همه گیر مشابه بیماری سال 1918 تولید کند. چندین مورد ویروس منزوی وجود داشته است که در آن اشخاصی که درگیر شده‌اند همگی فوت شده‌اند. گزارش شده است که آنفولانزای مرغی در سال 2010 در کره جنوبی (سه مورد انسانی را به کام مرگ کشانده)‌، در نتیجه قرنطینه دو مزرعه انجام شد و در سال 2012‌، بیش از 10،000 بوقلمون در شیوع H5N1 تلف شدند که هیچ عفونت انسانی ثبت نشده است. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که در گذشته ممکن است برخی از افراد در معرض H5N1 قرار داشته باشند اما دارای علائم خفیف یا بدون علائمی‌بودند. نگرانی عمده دانشمندان و پزشکان در مورد آنفلوانزای مرغی این است که آن را به میزان کافی RNA (تغییرات ژنوم خود خواسته ویروس در طول زمان) ویروسی تغییر می‌دهد تا به راحتی در بین افراد منتقل شود و یک بیماری همه گیر مشابه بیماری سال 1918 تولید کند. که تخمین زده می‌شود در بین جمعیت کنونی جهان قادر است بیش از نیمی از جمعیت کره زمین را درگیر کرده و بیساری از این افراد را به کام مرگ بکشاند که این خود در نوع آنفولانزای پرندگان در میان انسان‌ها حدود بیش از نیمی از مبتلایان را خواهد کشت. با این حال احتمال اینکه این نوع ویروس چنان چهش پیدا کند که بتواند در بین انسان‌ها به راحتی ویروس آنفولانزای فصلی شیوع پیدا کند کمتر از یک به هزار درصد خواهد بود زیرا بر اساس یافته‌های اخیر ویروس می‌بایست با سرعت بسیار بالا و تغییرات بسیار ناگهانی همراه شود تا بتواند به میزان قابل توجهی قدرت همه گیری پیدا کند اما با این حال این نوع ویروس بسیار قدرتمند ( در واقع برای انسان بسیار کشنده تر از هر نوع ویروسی تلقی می‌شود) یک تهدید جهانی برای نسل بشر است. علاوه بر این‌، محققان در تلاش برای درک آنچه باعث می‌شود آنفلوانزای حیوانات یا پرندگان به آسانی برای انسان قابل انتقال باشد هستند که یک اطلاعات بسیار حیاتی خواهد بود، محققان نوعی آنفلوانزای مرغی تولید کرده‌اند که احتمالاً به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. اگرچه فقط در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی وجود دارد‌، در مورد سنتز و انتشار علمی‌درباره چگونگی ایجاد این گونه بالقوه بسیار بیماری زا اختلاف نظر وجود دارد.

 

منابع:

http://www.cdc.gov/flu/weekly/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *