آکنه معمولا در مناطقی که غدد ترشح کننده چربی دارند مانند صورت، کمر و سینه ایجاد می شود. با این حال، برخی از افراد، با وجود این که فک دارای غدد سبوم زیادی نیست، آکنه روی فک را تجربه می کنند.

مصرف محصولات آرایشی قوی و سنگین یا استفاده از وسایلی که با ناحیه فک در تماس است؛ ممکن است صورت را در معرض خطر ابتلا به آکنه روی فک قرار دهد. تغییرات هورمونی نیز می تواند روی فک جوش ایجاد کند.

در این مقاله مجله لیلی لند، ما نگاهی دقیق به آکنه روی فک انداخته و علل، درمان، و راه های جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

علل ایجاد آکنه روی فک

آکنه زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو روی پوست با سلول های مرده و چربی بیش از حد مسدود می شوند. فولیکول های مسدود شده ممکن است حاوی آلودگی و خاک نیز باشند. در این شرایط یا جوش سر سیاه ایجاد می شود یا جوش سر سفید.

باکتری هایی که روی پوست زندگی می کنند نیز می توانند فولیکول های مسدود شده را آلوده کنند. در این شرایط ضایعاتی به نام جوش، کیست و ندول ایجاد می شود که ممکن است قرمز و ملتهب باشند.

علل شایع

علل شایع ایجاد آکنه روی خط فک عبارتند از:

مطالعات نشان داده اند که آکنه در زنان شایع تر از مردان است. وقوع آکنه در بزرگسالان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

روش های درمان آکنه روی فک

در حالی که هیچ درمانی قطعی برای آکنه وجود ندارد، اما درمان های احتمالی ایمن و موثر متعددی تا به حال کشف شده است. افراد مبتلا به جوش های خفیف، اغلب می توانند آکنه خود را با استفاده از ژل و کرم های ضد آکنه درمان کنند. این محصولات معمولا حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک هستند. با استفاده از این محصولات ممکن است 6 تا 8 هفته طول بکشد تا آکنه از بین برود.

اگر آکنه به محصولات خارج از نسخه پاسخ ندهد و جوش ملتهب یا دردناک شود، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

پس از بررسی، متخصص پوست ممکن است گزینه های درمان زیر را پیشنهاد کند:

آکنه روی فک از علل تا روش های درمان و پیشگیری
آکنه روی فک از علل تا روش های درمان و پیشگیری

درمان های جایگزین

درمان های جایگزین برای آکنه روی فک شامل موارد زیر هستند:

روش های جلوگیری از آکنه روی فک

راه های مختلفی برای پیشگیری و درمان علائم آکنه روی فک وجود دارد. این راه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

سایر بیماری های پوستی موثر بر روی فک

آکنه تنها بیماری پوستی نیست که می تواند روی فک تاثیر بگذارد. برخی دیگر از بیماری های پوستی موثر بر روی پوست فک عبارتند از:

متخصصین پوست توصیه می کنند،  آکنه را برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری ها به سرعت درمان کنید. نگه داشتن آکنه تحت کنترل از سن جوانی می تواند موجب کاهش شیوع مجدد بیماری در زندگی بعدی شود. این کار همچنین می تواند خطر ابتلا به آلرژی و نیاز به درمان های پزشکی را کاهش دهد.

زنان بزرگسال مبتلا به آکنه مداوم باید با متخصص پوست برای انجام درمان های مفید مانند هورمون درمانی مشورت کنند. آکنه به عزت نفس لطمه می زند و با افسردگی ارتباط دارد. درمان زودهنگام این عارضه می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *