روش های ساده برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

روش های ساده برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

پوست محافظ بیرونی بدن ما محسوب می شود. این عضو از بدنمان در برابر عناصر مختلفی مانند اشعه های خفیف خورشید و تعداد دیگری از محرک های محیطی محافظت می کند. اما با بالا رفتن سن، بدنمان با محرک های بیشتری در تماس است. بنابراین جای تعجب نیست که پوست که اولین لایه محافظ محسوب می شود، دچار تغییراتی شده و در نتیجه خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. با این وجود چه اقدامی می تواند برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست مفید باشد؟ چگونه می توانیم با توجه به تغییراتی که در بدنمان ایجاد می شود، این عضو حساس را ساده و سر حال نگه داریم؟ با ما در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند همراه شوید تا پاسخ این سوالات را دریابید.

روش های بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

خاصیت ارتجاعی پوست، به توانایی کشش پوست و بازگشت آن به صورت طبیعی به حالت اولیه اشاره دارد. همراه با چین و چروک و ایجاد موهای سفید، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، واقعیتی است که برای اکثر افراد در پیری ایجاد می شود. این شرایط به عنوان الاستوز شناخته شده و می تواند به ویژه در قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب قرار گرفته اند، بسیار آسان ایجاد شود. در حقیقت، الاستوز اغلب در افرادی که بیشتر وقت خود را در خارج از منزل می گذرانند دیده می شود.

گاهی نیز کاهش خاصیت ارتجاعی پوست بر اثر کاهش وزن ناگهانی ایجاد می شود. در این فرایند بدن به طور ناگهانی دچار تغییر شده و مقدار زیادی چربی از دست می دهد. اما پوست نمی تواند با این سرعت خود را تطبیق داده بنابراین دچار افتادگی و شل شدگی می شود. اصطلاحی که عموما برای این وضعیت استفاده می شود، ایجاد پوست اضافی است.

معمولا برای موارد خفیف افتادگی پوست از مکمل ها یا کرم هایی که موجب تقویت خاصیت ارتجاعی پوست می شوند، استفاده می شود. اما در موارد شدیدی که کاهش وزن موجب ایجاد پوست اضافی شده است تنها عمل جراحی می تواند به شما کمک کند.

یکی از کوچکترین روش های غیر تهاجمی که می توانید از آن ها برای مقابله با مشکلات پوستی استفاده کنید، مکمل ها می باشد. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شما را با روش های دیگر بهبود خاصیت ارتجاعی پوست آشنا خواهیم کرد.

مکمل های مفید برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

اگر بر اثر افزایش سن خاصیت کشسانی پوست خود را از دست داده اید، ممکن است با مصرف برخی از مکمل های غذایی بتوانید این خاصیت را مجددا به پوستتان باز گردانید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که برای بسیاری از مکمل های ارائه شده در جهت بهبود خاصیت ارتجاعی پوست پشتیبانی علمی وجود ندارد. این یعنی اطلاعات به دست آمده از این روش، تنها بر پایه شواهد مصرف کنندگان آن ها می باشد. بنابراین نتایج شخصی در هر فردی می تواند متفاوت باشد.

از آنجا که بدن از ویتامین C برای تشکیل کلاژن و غضروف استفاده می کند، برخی معتقدند مصرف این مکمل می تواند به درمان مشکلات الاستیسیته پوست کمک کند. سال ها است که ما شنیده ایم از این مکمل می توان برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده کرد. اما گزارش ها نشان می دهد که این ماده نه تنها برای سرماخوردگی مفید است بلکه به سرعت جذب آهن و جلوگیری از برخی عفونت ها نیز کمک می کند. بنابراین، حتی اگر مکمل ویتامین C نتواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک کند، مصرف آن به شیوه های دیگری برای بدنتان مفید است.

همچنین گفته می شود ویتامین E نیز به بهبود الاستیسیته پوست کمک می کند. هر چند، همانند سایر مکمل ها، این ادعا نیز به صورت علمی ثابت نشده است. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E می تواند به بهبود بسیاری از شرایط در بدن منجر شود. با این حال، باید مراقب باشید و همیشه آن را طبق دستورالعمل های پزشک مصرف کنید. زیرا طبق نظر کارشناسان کلینیک مایو، مصرف بیش از حد ویتامین E خطرناک است.

مکمل دیگری که برای کاهش علائم فیزیکی پیری و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست استفاده می شود، لوتئین است. این مکمل معمولا توسط افرادی که دژنراسیون ماکولا (یک بیماری مربوط به چشم است که ممکن است باعث کاهش قدرت بینایی و حتی نابینایی شود) را تجربه می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنوز ثابت نشده است که لوتئین می تواند علائم الاستوز را متوقف یا معکوس کند.

کرم های مفید برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

اگر علاقه مند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و ظاهر این عضو بدنتان هستید می توانید از کرم ها نیز استفاده کنید.

کرم ها روش های ساده ای برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست هستند. اما مانند مکمل ها به دلیل این که نوعی درمان موضعی محسوب می شوند، هنوز اثربخشی آن ها به صورت علمی اثبات نشده است. به همین دلیل نتایج استفاده از آن ها در هر فردی متفاوت است.

در برخی از تحقیقات مشخص شده است که ویتامین A، که به نام رتینول نیز شناخته می شود، علائم ظاهری پیری پوست را بهبود می دهد. به همین دلیل، این ویتامین عنصر محبوبی در تهیه محصولات مراقبت از پوست است. علاوه بر این که این ویتامین می تواند به طور بالقوه ظاهر پوست را بهبود بخشد، تحقیقات نشان داده اند که ویتامین A با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، ممکن است از برخی از انواع سرطان نیز پیشگیری کند. سایر مزایای این ویتامین برای پوست عبارتند از:

  • ترویج تولید کلاژن
  • کاهش خطوط روی پوست
  • بهبود رنگ پوست

در حالی که رتینول می تواند لایه های زیرین پوست را هیدراته نگه دارد اما عوارض جانبی بالقوه ای نیز دارد. خشک کردن بیش از حد لایه سطحی پوست از مهمترین عوارض آن است. بنابراین باید پس از استفاده از کرم ویتامین A از مرطوب کننده استفاده کرد.

اگر ترجیح می دهید به جای مصرف قرص و مکمل از درمان های موضعی استفاده کنید، کرم های حاوی ویتامین C نیز برای شما مفید هستند. از آنجایی که آنتی اکسیدان های این ویتامین می توانند باعث تحریک تولید کلاژن و کاهش خطوط و چین و چروک های خفیف شوند، این توانایی را دارد که به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمک کند. طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، خوردن ویتامین C از طریق منابع طبیعی مانند میوه ها و سبزیجات ممکن است بهترین راه برای جذب این ماده باشد. بنابراین نباید انتظار معجزه از کرم های حاوی ویتامین C داشته باشید.

بهبود خاصیت ارتجاعی پوست پس از کاهش وزن

کرم ها و مکمل ها ممکن است به بهبود علائم پیری پوست کمک کنند، اما پوستی که از طریق کاهش وزن دچار افتادگی شده باشد، ممکن است نیاز به درمان متفاوتی داشته باشد.

در حالی که کاهش وزن، به خصوص برای افرادی که چافی مفرط دارند، به طور طبیعی فوق العاده است اما یکی از عوارض جانبی که اغلب در این بین نادیده گرفته می شود، مقدار پوست اضافه ای است که ممکن است بعد از کاهش وزن خود را نشان دهد. افرادی که خاصیت کشسانی پوستشان ضعیف است، قبل از کاهش وزن باید به دنبال راهی برای باز گرداندن این خاصیت به بدنشان باشند. اگر این مهم محقق نشود، تنها راه برای کاهش پوست اضافی بعد از کاهش وزن، عمل جراحی است.

پوست اضافی که در این شرایط ایجاد می شود تا حد زیادی بستگی به این دارد که چقدر وزن از دست داده و این کاهش وزن چقدر طول کشیده است. افرادی که در عرض چند ماه بیش از 50 پوند یا همان 22 کیلو گرم وزن کم می کنند، به احتمال زیاد با مشکل افتادگی پوست مواجه می شوند. زیرا سرعت بازگشت پوست به حالت قبل از چاقی از سرعت کاهش توده چربی در بدن کمتر است. اما افرادی که بین 50 تا 100 پوند (22 تا 45 کیلوگرم) وزنشان را در مدت چند ماه از دست می دهند، قطعا به حدی دچار افتادگی پوست می شوند که برای درمان نیاز به جراحی دارند. این موضوع بیشتر در مورد افرادی که عمل جراحی چاقی یا بای پس معده انجام داده اند، مصداق دارد.

افرادی که دچار چاقی موضعی هستند، معمولا عمل های موضعی را در بخشی که دچار چاقی هستند انجام می دهند. در این شرایط طی تخلیه چربی ها معمولا پوست اضافی نیز برداشته می شود و نیازی به جراحی مجدد وجود ندارد. اما افرادی که چاقی مفرط داشته و قصد کاهش وزن طبیعی دارند، طبیعتا بعد از رسیدن به وزن دلخواه باید برای پوست های افتاده و شل خود اقدام به انجام عمل جراحی کنند. زیرا اکثر این افراد توانایی پوستشان را برای بازگشت به حالت قبل از چاقی از دست داده اند.

اکثر پزشکان به افرادی که به طور طبیعی وزن کم کرده و دچار افتادگی پوست شده اند توصیه می کنند که ابتدا دو سال صبر کرده تا اطمینان حاصل کنند که بدنشان آمادگی لازم را برای انجام اقدامات تهاجمی پیدا کرده است.

در هر صورت، همیشه پیشنهاد می شود که قبل از ایجاد تغییرات چشمگیر و بالا رفتن سن، به فکر بهبود خاصیت ارتجاعی پوست باشید. یادتان نرود که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس با رعایت نکات زیر ترمز روند پیری را بکشید:

  • از مصرف سیگار اجتناب کنید.
  • در رژیم غذاییتان میوه و سبزیجات را بگنجانید.
  • استرس را از خود دور کنید.
  • حتما از کرم ضد آفتاب در تمام فصول سال استفاده کنید.
  • مشکلات پوستی را در اسرع وقت درمان کنید.
  • روزی 8 تا 10 لیوان آب بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *