چگونه می‌توان از جوش‌های روی چانه خلاص شد

چگونه می توان از جوش های روی چانه خلاص شد

جوش‌های روی چانه بسیار متداول هستند و معمولا به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن ظاهر می‌شوند؛ آنها زشت به نظر می‌رسند و دردناک هستند. اگر به دنبال راه‌هایی برای خلاص شدن از شر آنها هستید، ما در مجله لیلی لند برای کمک به شما هستیم. در این پست، ما در مورد برخی از راه‌های موثر برای خلاص شدن از شر جوش‌های سرسخت یا جوش‌های روی چانه بحث خواهیم کرد.

قبل از اینکه به جلو برویم تا در مورد راه‌های درمان آکنه هورمونی بر روی چانه صحبت کنیم، تعیین دلایل این امر مهم است. خوب، در زیر دلایلی وجود دارد که می‌تواند باعث جوش روی چانه شود:

دلایل ایجاد جوش‌های روی چانه

1. استرس

استرس روانی یکی از مهمترین عواملی است که ممکن است منجر به این بیماری شود. هنگامی‌که دچار استرس می‌شوید، تولید سبوم افزایش می‌یابد؛ که می‌تواند منجر به آکنه در صورت و چانه شود. همچنین کمبود خواب نیز می‌تواند منجر به استرس و مقاومت به انسولین شود که می‌تواند منجر به جوش آکنه شود.

2. قاعدگی

اگر متوجه فوران ناگهانی جوش روی چانه خود شدید، باید بگوییم که به تاریخ پریود شما نزدیک است، این علت احتمالاً به دلیل افزایش سطح پروژسترون و استروژن در بدن است. هردو این هورمون‌ها می‌توانند به تولید بیش از حد چربی در سطح پوست منجر می‌شوند زیرا افزایش سطح هورمون‌ها باعث ایجاد غدد چربی می‌شود.

3. مصرف قرص‌های ضد بارداری

اگر قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنید، می‌تواند منجر به کاهش سطح آندروژن در بدن شود. با این حال، هنگامی‌که مصرف قرص‌ها را متوقف می‌کنید، این میزان می‌تواند منجر به تولید بیش از حد سبوم و در نتیجه آکنه و جوش شود.

چگونه می‌توان از جوش‌های روی چانه خلاص شد.

در اینجا چند روش معمول برای درمان جوش‌ها در زیر چانه یا روی چانه آمده است:

درمان پزشکی

گزینه‌های درمانی بسیاری وجود دارد. با این حال، پزشک شما ممکن است یکی از بهترین موارد را برای شما توصیه کند. برخی از گزینه‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

1. آنتی بیوتیک‌ها: می‌توان از داروهای آنتی بیوتیکی خوراکی برای کاهش شدت و جلوگیری از وخیم شدن شرایط استفاده کرد.

2- پمادهای موضعی: کرم‌ها، ژل‌ها و پماد‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند در تسکین التهاب، رفع انسداد منافذ، کاهش قرمزی و غیره کمک کند.

3- لیزر یا نور درمانی: یکی از بهترین روشهای درمانی برای درمان جوش‌های خفیف تا متوسط، از طریق لیزر یا روش درمانی سبک است. این روش غیر تهاجمی ‌برای درمان آکنه بر پایه باکتری‌ کاربرد دارد و به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

4- قرص‌های ضد بارداری: اگر عدم تعادل شدید هورمونی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است قرص‌های ضد بارداری را برای تنظیم عدم تعادل هورمونی برای شما تجویز کند که این امر منجر به آکنه در چانه می‌شود.

5- استخراج جوش ها با جراحی: بعضی اوقات ممکن است آکنه کیستیک شود و گره‌های بزرگ در زیر پوست تشکیل شود، که ممکن است منجر به درد شدید شود. در چنین شرایطی پزشک ممکن است از جراحی برای برداشتن آکنه استفاده کند.

6. لایه برداری شیمیایی: یک متخصص و یا پزشک متخصص مراقبت از پوست می‌تواند این روش درمانی را انجام دهد؛ که شامل کاهش آکنه، جوش‌های پوستی، جوش‌ها و جوش‌های سر سیاه با استفاده از لایه برداری‌های شیمیایی است.

7. داروها: معمولاً وقتی سایر روش‌ها نتوانند کار کنند و یا منجر به نتایج رضایت بخش نشوند، پزشک ممکن است؛ دارو را برای درمان جوش‌های شما توصیه کند.

چگونه می توان از جوش های روی چانه خلاص شد
چگونه می توان از جوش های روی چانه خلاص شد

نکات مربوط به رژیم غذایی

به غیر از انتخاب پزشکی، شما همچنین می‌توانید برخی از رژیم‌های غذایی را تغییر دهید تا وضعیت خود را بهبود ببخشید؛ یا خود را از معرض خطر جوش نجات دهید. در اینجا چند نکته رژیم غذایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

1. سبزیجات سبز مصرف کنید: از جمله سبزیجات سبز می توان به: کلم بروکلی، اسفناج، انواع کاهو و غیره اشاره کرد که، در رژیم غذایی شما می‌تواند به پاکسازی سموم و باکتری‌ها از جریان خون و دستگاه گوارش شما کمک کند.

2. غذاهای سرشار از پروبیوتیک بخورید: از جمله غذاهایی مانند ماست، دوغ و پنیر و سایر مواد غذایی پروبیوتیک وجود دارد که برای کنترل استرس، اکسیداتیو و التهاب پوست بسیار مفید است.

3. غذاهای غنی از بتاکاروتن را مصرف کنید: بتاکاروتن بخشی از ویتامین A است که در بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌کنید وجود دارد. این ماده برای ارتقاء رشد سلولهای سالم، برای متعادل کردن سطح کلاژن و سایر عملکردها، توسط بدن شما به رتینول تبدیل می‌شود. بنابراین، شامل غذاهایی مانند انبه، هویج، زردآلو و غیره است که ایده خوبی برای کنترل آکنه است.

4- مواد غذایی سرشار از روی را امتحان کنید: روی یک ماده مؤثر است که در، از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه کمک می‌کند. برای افزایش سطح روی در بدن، غذاهایی مانند مرغ، صدف، آجیل و غیره را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

برخی نکات دیگر که می‌توانید امتحان کنید.

در اینجا چند روش درمانی دیگر برای جوش‌های روی چانه آورده شده است که می‌توانید امتحان کنید:

1. اعمال یخ: بر روی قسمت های جوش دار و آکنه‌ها یخ بزنید، زیرا این امر می‌تواند در کاهش درد و التهاب کمک کند.

2. آن‌ها را لمس نکنید: آکنه را لمس نکنید زیرا ممکن است باعث افزایش عفونت و وخیم تر شدن وضعیت آن شود؛ و حتی ممکن است منجر به جای زخم آکنه نیز شود.

3. استفاده از پاک کننده ملایم: از یک پاک کننده ملایم برای شستشو استفاده کنید. آنهایی را که حاوی اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید هستند، انتخاب کنید.

4- تلفن همراه خود را تمیز کنید: تلفن شما چیزی نیست که باعث آکنه شود، اما اگر کثیف باشد، ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. این امر به این دلیل است که باکتری‌های موجود در صفحه می‌توانند در تماس با پوست قرار بگیرند و آکنه کیستیک روی چانه و فک را بدتر کنند.

5- پمادهای ضد آکنه بمالید: اگر دوره آکنه خیلی شدید نیست، می‌توانید برای کنترل التهاب از هر داروی خوب و موثر برای درمان جوش‌ها استفاده کنید.

چگونه می توان از جوش های روی چانه خلاص شد
چگونه می توان از جوش های روی چانه خلاص شد

چگونه می‌توان از آکنه روی چانه جلوگیری کرد

در اینجا چند روش برای جلوگیری از جوش زیر چانه یا روی چانه آمده است:

  • بیش از دو تا سه بار در روز صورت خود را نشویید. شستن بیش از حد ممکن است باعث خشکی پوست شود و همین امر باعث می‌شود تا پوست شما چربی بیشتری تولید کند.
  • از محصولات شیمیایی خشن روی پوست خود استفاده نکنید؛ زیرا این امر می‌تواند جوش‌ها و آکنه را بدتر کند.
  • اگر از پاک کننده‌های حاوی الکل، قابض یا سایر محصولات این چنینی استفاده می‌کنید؛ این مواد می‌تواند پوست شما را خشک کند، حتما پوست خود را با یک مرطوب کننده ملایم مرطوب کنید، تا از خشکی آن جلوگیری شود.
  • از آرایش‌های سنگین خودداری کنید. اگر مجبور هستید از آرایش استفاده کنید، حتما آن را به زیبایی پاک کرده و هیچ اثری از آرایش روی پوست باقی نمانده است.
  • هرگز جوش‌ها را لمس نکنید، نکنید، یا جوش‌ها را فشار ندهید؛ زیرا این روش ها می‌تواند شرایط را شعله ورتر کند.
  • درمان خود را به طور مکرر تغییر ندهید. اگر گزینه درمانی خاصی را انتخاب کرده اید، برای چند هفته به آن بچسبید، تا نتیجه را قبل از انتخاب یک مورد دیگر ببینید.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌تواند آکنه شما را تشدید کند خودداری کنید. حتما گزینه‌های غذایی سالم تری انتخاب کنید.
  • از محصولاتی استفاده کنید که منجر به ایجاد منافذ باز نشوند.
  • مطمئن شوید که به طور روزانه یک ضد آفتاب بدون روغن را استفاده می‌کنید.

جوش‌های چانه یک مشکل خیلی پیچیده نیست و با ایجاد تغییراتی در رژیم و سبک زندگی می‌توان به طور مؤثر آن‌ها را مدیریت کرد. اگر این نکات مؤثر نباشد، برای بهترین گزینه‌های درمانی باید با یک متخصص پوست مراجعه کنید.

منابع:

https://parenting.firstcry.com/articles/magazine-ways-to-get-rid-of-those-stubborn-pimples-acne-on-chin/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *