مقایسه روش آر.اف فرکشنال Fractional RF و هایفو HFU

روش آر.اف فرکشنال

در مطالب قبل به طور کامل از روش جوانسازی و لیفت صورت به روش هایفو، نحوه عملکرد این تکنولوژی و مراقبت ها و همچنین سوالات متداول در این زمینه صحبت کردیم. امروز در مجله لیلی لند میخواهیم با هم به صورت مختصر اشاره ای به این روش و همچنین مقایسه آن با روش آر.اف فرکشنال داشته باشیم؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روش هایفو یا Highly focused ultrasound

در تکنولوژی هایفو امواج اولتراسوند یا همان امواج مورد استفاده در صنعت سونوگرافی، با تمرکز بالا جهت جوانسازی و لیفت صورت در محور عمودی تابیده می‌شود. امواج اولترا سونوگرافی که طول موج کاربردی این دستگاه است، دلیلی بر غیر تهاجمی بودن این روش دارد و کاملا بر همگان واضح است که در این روش جوان سازی نیازی به هیچ گونه تیغ جراحی نیست، و از طریق این روش می توان پوست و عضلات صورت بدون اینکه نیاز به دوره نقاهت باشد، سفت و جوان کرد. البته بایستی توجه داشت که برای مشاهده اثر لیفت و جوانسازی در این روش، به حداقل 3 ماه زمان نیاز است.

در تکنولوژی هایفو در زیر جلد پوست، امواج سونوگرافی متمرکز می‌شوند، در نتیجه به صورت گذرا لرزش های متناوب انرژی گرمایی در ناحیه زیر جلد صورت یا همان درم ایجاد می‌شود، احساس می‌شود. باید گفت که این تابش انرژی خاصیت درمانی زیادی برای پوست داشته و موجب شکل گیری مجدد فیبرهای کلاژن و تولید سلولهای جدید پوستی می‌گردد. حرارت نشات گرفته از این دستگاه، مستقیما روی بافت زیرجلدی اثر می‌گذارد، تا سبب لیفتینگ پوست شود و از آنجا که عمق نفوذ بالا می‌باشد و امکان مشاهده ماکزیمم اثر در تصویر فراهم است به راحتی می‌توان اثر بخشی و تاثیر گذاری آن را مشاهده کرد.

این تکنولوژی در مطب به راحتی توسط پزشک قابل انجام است، که در آن ابتدا صورت با ژل مخصوص (لوبریکانت) آغشته شده و سپس دستگاه روی پوست صورت قرار داده می‌شود تا امواج از طریق ژل اولتراسوند وارد پوست ‌شوند و پزشک درجه مناسب درمانی را، اغلب بر حسب میزان نیاز بیمار و صلاحدید شرایط، انتخاب و کار را آغاز می‌کند. انجام این عمل حدود 70-45 دقیقه بر اساس ناحیه مورد درمان، ممکن است طول بکشد.

امروزه این روش، یکی از مناسب ترین روش‌ها برای لیفت در محور عمودی صورت و همچنین جوان کردن پوست صورت، بدن ، گردن، چانه، ابرو، شکاف سینه و … است. اگر چه در مواردی برخی از بیماران، به سرعت پس از پایان کار، نتیجه لیفتینگ را مشاهده می‌کنند؛ ولی نتیجه واقعی این عمل نیاز به 2 الی 3 ماه زمان دارد.

کاربرد های هایفو در چه مواردی است؟

  • لیفت کردن پوست پیشانی و کشیدن ابرو ها به بالا.
  • سفت کردن و جوانسازی کلی صورت.
  • از بین بردن چروک های اطراف چشم (پنجه کلاغی)، چانه، پیشانی، دهان.
  • لیفت و کشیدن گونه ها.
  • افزایش الاستیسیته پوست و باز یابی مجدد کلاژن‌ها.
  • کاهش خطوط مارینوت (خطوط افتاده اطراف لب و خط خنده).
  • رفع و بهبود افتادگی و شلی پوست در ناحیه فک تحتانی.
  • روشن‌تر کردن و بهبود نمای کلی پوست.
  • از بین بردن چروک های اطراف گردن.

مزیت های استفاده از تکنولوژی هایفو :

  1. به دلیل دارا بودن سه سر با سایزهای متفاوت، این امکان را فراهم می‌کند که امواج در عمق های متفاوتی از پوست اثر کنند. عمق نفوذ این امواج، بسته به نوع سری به کار رفته در محل مورد نظر، بین 1/5، 3 و 4/5 میلیمتر از پوست متفاوت است و همچنین، قادر می‌باشد که دما را در عمق پوست تا 70 درجه بالا ببرد. این دقیقا همان دمایی است که در آن کلاژن سازی به شدت تحریک می‌شود.
  2. به دلیل آنکه انرژی از اپیدرم عبور می‌کند، لذا آسیبی در سطح پوست ایجاد نمی‌شود.
  3. در این تکنولوژی، با تولید انرژی گرمایی خاص، کلاژن سازی و تولید چربی در پوست فعال می‌شود در نتیجه، پوست به شکل همزمان لیفت شده و اثرات آن برای 24-12 ماه پایدار است.
  4. بعد از انجام عمل هایفو نیاز به استراحت نمی‌باشد، زیرا به دلیل آنکه زخم یا جراحتی در سطح پوست ایجاد نشده، فرد به سرعت می‌تواند به فعالیت روزمره باز گردد.

فواید هایفو چیست و چرا امروزه این روش برترین درمان چین و چروک محسوب می‌شود؟

استفاده از هایفو به دلیل آنکه تکنولوژی جدید غیر جراحی با استفاده از امواج اولتراسوند است و به درمان افتادگی ها و شل شدگی پوست بسیار کمک می‌کند و داشتن عارضه و یا دوره نقاهت با داشتن مدت زمان بسیار کوتاه به سرعت می‌تواند نواحی صورت، ابرو، گردن و قفسه سینه را لیفت کند، همچنین این روش دوره نقاهت ندارد و تنها روشی است که در آن عمق نفوذ امواج بالا و تا عمق پوست که تقریبا عضلات به آن چسبیده است، نفوذ می‌کند.

عملکرد هایفو چگونه است؟

این دستگاه با آزاد کردن امواج اولتراسوند، در زیر سطح پوست؛ کلاژن سازی را در پوست فعال کرده و پوست عرض چندین هفته سفت‌تر شده و شکل‌گیری مجدد کلاژن صورت می‌گیرد.

چرا این روش منحصر به فرد است؟

زیرا تنها روشی است که به ساختارهای عمقی پوست که فقط با جراحی قابل دستیابی است دسترسی دارد، البته بدون این که به ساختار های سطحی آسیبی برساند. (مثل جراحت و یا خونریزی) و همچنین تنها روشی است که از ساختار پوست تصویر تهیه می‌کند، لذا امکان مشاهده دقیق عمق نفوذ حین کار را به پزشک داده و لذا مطمئن می شود انرژی در عمق مناسب از پوست نفوذ کرده است.

درمان با هایفو چه ویژگی‌های خوبی دارد؟

  • نسبت به سایر روش های جوان سازی ارزان است.
  • استفاده از آن هم برای پزشک و هم برای بیمار بسیار راحت است.
روش آر.اف فرکشنال
روش آر.اف فرکشنال

آر.اف فرکشنال یا نیدل آر اف Microneedling fractional radiofrequency

روش آر.اف فرکشنال برای لیفت و جوانسازی پوست و همچنین افزایش قوام پوست از طریق عملکرد کم تهاجمی و با استفاده از نیدل های بسیار ظریف از جنس طلا، برای رساندن امواج کنترل شده رادیوفرکونسی، به اعماق متفاوتی از پوست است. فایده این تکنولوژی نسبت به سایر روشهای جوانسازی، در این است که در آن برای تمامی انواع پوست حتی پوستهای تیره قابل انجام است و ریسک تیرگی پوست به دنبال التهاب در ناحیه درمان، وجود ندارد. در این روش معمولا خونریزی از سطح پوست وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد، به شکل شبنم خون است.

از مهمترین کاربرد های این دستگاه، درمان اسکار و آکنه است. زیرا از نظر کلینیکال نتایج خوبی به همراه داشته است؛ زیرا با اثر بر روی اسکار بدون آنکه آسیبی به سطح پوست یا همان اپیدرم بزند، عمل کرده و موجب بهبود اسکار می‌شود.

عملکرد این روش بر اساس تکنیک Radiofrequency Thermal Zone یا ایجاد نواحی گرمایی با کمک امواج رادیو فرکونسی، بدون آسیب به سطح پوست است.
بر اساس تحقیقات ثابت شده است، زمانی که دما در عمق پوست به 40-45 درجه برسد، کلاژن سازی در آن فعال می‌شود؛ و حال این دستگاه انرژی گرمایی از طریق سوزنهایی ظریف( به قطر 200 میکرون ) به عمق پوست می‌زند، در نتیجه فشار سوزن ها سوراخهای بسیار کوچک و غیر قابل مشاهده در سطح پوست ایجاد می‌کنند، که به دنبال ایجاد آسیب در درم به شکل طولانی مدت، سبب شکل گیری مجدد و ساخت کلاژن می‌شود.

روش آر.اف فرکشنال برای درمان اسکار و آکنه متوسط تا شدید کاربرد دارد؛ و بایستی هر 6-4 هفته انجام شود و این فاصله برای شکل گیری مجدد کلاژن مناسب است.

قابل ذکر است که، این دستگاه دارای سری‌های کوچکی است، که برای هر فرد جداگانه استفاده می‌شود. هر یک از این سری‌ها دارای 49 عدد سوزنهای بسیار کوچک و ظریف با روکشی از جنس طلاست، زیرا تنها فلزی با بافت بدن انسان سازگار بوده و ایجاد حساسیت نمی‌کند، طلا است، و آنها عمق نفوذی معادل 3/5-0/5 میلیمتر دارند، که به آن ها این قابلیت را می‌دهد که در تمام نواحی صورت و بدن؛ با تنظیم عمق نفوذ، قابلیت جوانسازی را داشته باشد.

فواصل جلسات در این روش درمانی هر 4-6 هفته، و در کل 5-3 مرتبه به تشخیص پزشک نیاز به تکرار است.

عملکرد روش آر.اف فرکشنال چگونه است؟

دستگاه به گونه ای طراحی شده که سوزن ها بدنبال ورود به بافت، امواج رادیوفرکانسی را آزاد کرده و انرژی گرمایی حاصله را در عمقهای متفاوتی از پوست وارد می‌کنند. در عرض 4-6 هفته، کلاژن های قبلی مجددا احیا شده و کلاژن سازی جدید صورت گرفته و در نتیجه پوست کمی سفت می‌شود.

آیا استفاده و ترکییب همزمان دو روش آر.اف فرکشنال و هایفو امکان پذیر است؟

با توجه به اثر هایفو و آر.اف فرکشنال، در اعماق متفاوتی از پوست؛ همچنین با ایجاد گرما و تحریک کلاژن سازی در پوست، و با وجود کمترین آسیب در سطح اپیدرم، ترکیب این دو روش بهترین نتیجه را در درمان جوانسازی و لیفتینگ پوست البته به روش غیرتهاجمی و با حداقل هزینه ممکن می سازد، بنابراین ترکیب این دو روش، موجب تحریک ماکزیمم کلاژن سازی در پوست شده و حداکثر لیفتینگ ایجاد می‌شود.

با توجه به اینکه هر دوی این روش‌ها فاقد تهاجم می باشند، فرد می‌تواند بلافاصله بعد از انجام کار، به فعالیت روزمره و محیط کار باز گردد.

نکته طلایی:

از آنجا که این دو روش فاقد عارضه هستند، برای تمامی افراد قابل استفاده است. بنابراین توصیه می‌شود برای مشاهده حداکثر لیفتینگ، به تناوب از آراف فرکشنال و هایفو به شکل ترکیبی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *