نکات مهم برای کاهش خشکی پوست

نکات مهم برای کاهش خشکی پوست

همزمان با ورود به فصول سرد عارضه خشکی پوست نیز تشدید می شود. خشکی پوست علاوه بر این که به صورت موقت و کوتاه مدت موجب ایجاد ناراحتی برای افراد می شود، در دراز مدت می تواند موجب تشدید علائم پیری و ایجاد چین و چروک شود. ضمن این که پوست خشک بیشتر خارش و لکه دارد و ممکن است ترک و خونریزی نیز داشته باشد. پس برای جلوگیری از این عوارض باید راهی برای کاهش خشکی پوست یافت.

اگر تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند با ما همراه شوید، نکات مهم برای کاهش خشکی پوست را فرا خواهید گرفت.

روش های کاهش خشکی پوست

برای کمک به بهبود خشکی پوست و جلوگیری از بازگشت آن، متخصصین پوست توصیه های زیر را ارائه می کنند.

  • حمام کردن و دوش گرفتن خشکی پوست را بدتر می کند. هنگامی که پوست شما خشک است، برای استحمام باید نکات زیر را رعایت کنید:
  1. درب حمام را ببندید.
  2. زمان استحمام را به 5 یا 10 دقیقه محدود کنید.
  3. به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.
  4. بدنتان را با شوینده های ملایم بشویید.
  5. برای پاک کردن چربی و آلودگی از روی پوست یک بار لیف زدن کافی است.
  6. پوست را به آرامی با حوله خشک کنید.
  7. بلافاصله پس از خشک کردن پوست از لوسیون یا مرطوب کننده استفاده کنید.
  • بعد از شستشو و تماس با آب، روی پوست مرطوب کننده بمالید. پماد ها، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده، موجب می شوند که رطوبت از دست رفته در طی تماس پوست با آب مجددا باز گردد. برای جایگزینی رطوبت باید ظرف چند دقیقه پس از شستشو پوستف از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از پماد یا کرم استفاده کنید نه لوسیون. پماد ها و کرم ها موثرتر و بهتر از لوسیون ها هستند. بهترین کرم و پماد برای کاهش خشکی پوست کرم هایی هستند که حاوی روغن زیتون یا روغن جوجوبا می باشند. کره شیا نیز برای هیدارته کردن پوست خوب است. سایر موادی که به کاهش خشکی پوست کمک می کنند عبارتند از:
  1. اسید لاکتیک
  2. اوره
  3. اسید هیالورونیک
  4. دی متیکون
  5. گلیسیرین
  6. لانولین
  7. روغن های معدنی
  8. پترولاتوم

نکته: حتی در سفر هم از کرم برای کاهش خشکی پوست استفاده کنید. مسافرت و تغییر آب و هوا نیز ممکن است بر روی پوست حتی بیشتر از قبل تاثیر بگذارد.

  • لب ها را نیز چرب کنید. چرب کردن پوست باعث می شود احساس شادابی داشته باشید. اگر بعد از چرب کننده پوست روی لب احساس سوزش یا خارش داشتید حتما به آن محصول حساسیت دارید. بهترین چرب کننده لب روغن های گیاهی مانند روغن زیتون خالص است.
  • فقط از محصولات آرایشی ملایم و بدون عطر و بو استفاده کنید. برخی از محصولات مراقبت از پوست برای پوست ها خشک و حساس بسیار سنگین هستند. هنگامی که پوست شما خشک است، استفاده از موارد زیر را متوقف کنید:
  1. دئودورانت های صابونی
  2. محصولات مراقبت از پوست که شامل الکل، عطر، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند

اجتناب از این محصولات به پوست شما کمک می کند چربی های طبیعی خود را حفظ کند.

  • برای انجام دادن کارها از دستکش استفاده کنید. با پوشیدن دستکش می توانید میزان خشکی و خارش پوست را کاهش دهید. در مواقع زیر حتما دست ها را با دستکش بپوشانید:
  1. برای بیرون رفتن از خانه در زمستان
  2. برای انجام وظایفی که نیاز دارید به خاطر آن دستان خود را خیس کنید
  3. زمانی که دستتان با مواد شیمیایی، گریس و مواد دیگر در تماس است.
  • لباس و مواد شوینده ضد حساسیت و ملایم را انتخاب کنید. هنگامی که پوست ما خشک است، حتی لباس و مواد شوینده ای که با آن لباس ها را شستشو می دهیم می تواند تحریک کننده باشد. برای جلوگیری از این اتفاق اقدامات زیر را انجام دهید:
  1. پیراهن یا لباس زیر هایی که از پشم یا الیاف طبیعی دیگر تهیه شده اند را بخرید.
  2. از مواد شوینده حاوی برچسب “ضد حساسیت” استفاده کنید.
  • خانه را با شومینه یا سیستم های گرمایشی خشک کننده هوا گرم نکنید. نشستن در مقابل شعله های باز شومینه یا منایع دیگر گرما می تواند پوست شما را خشک کند.
  • رطوبت خانه را افزایش دهید. برای این کار به خصوص در فصول سرد از دستگاه بخور استفاده کنید. حتی اگر می توانید از سیستم های گرمایشی رطوبت زا برای گرم کردن خانه استفاده کنید.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با انجام اقداماتی که در بالا برای کاهش خشکی پوست اشاره کردیم، پوستتان باید به سرعت بهبود پیدا کند. اما اگر علی رغم انجام این کارها هنوز پوستتان خشک است، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. پزشک می تواند برای پوست های بسیار خشک پماد یا کرم تجویز کند. خشکی پوست گاهی نیز می تواند نشانه ای از بیماری باشد که نیاز به درمان دارد. متخصص پس از بررسی پوست می تواند علت ایجاد این عارضه را برایتان تشریح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *