کاهش انرژی پس از زایمان در زنان شاغل و خانه دار چیست و آیا به آن مبتلا شده‌اید

کاهش انرژی پس از زایمان

کاهش انرژی پس از زایمان به عنوان سندرم موضوعات انباشته شده از جمله خستگی عمیق، هوشیاری بیش از حد و احساس غرق شدن توصیف می‌شود.

ترجمه خاطرات و تحقیقات ربکا هانلی بر روی مادر جوان و شاغلی به نام کارلا گی که دارای دو فرزند کوچک است.

وقتی فرزند اولم را داشتم، به یاد می‌آورم که در بخش زایمان نشسته بودم، و در حالی که دختر دومم در کنار من با یک پتو نواردوزی صورتی، مانند آب نبات پیچیده شده بود، با چشمانم دسته‌های گل، جعبه شکلات و سبد میوه‌های
اطرافم را مورد بررسی قرار می‌دادم.

با خودم فکر کردم، “چقدر این احساس دوست داشتنی اما … کاش می‌توانستم به جای اینکه اکنون همه اینها را داشته باشم، این چند سال را جهش می‌کردم.”

گهواره‌ نوزاد اول من، به یک خاطره دور تبدیل شده است. و این اتفاق برای 5 سال پیش است و حالا بچه های من 2 تا هستند. پس از گذشت این ماجرا و طی چند سال بعد با خود فکر می‌کردم من خوش شانس بودم که مجبور به مقابله با افسردگی پس از زایمان نشدم، اما چند سال به بعد چیز دیگری روشن شد، که بیشتر به صورت موذیانه برای من اتفاق افتاده بود؛ کاهش انرژی پس از زایمان”

امرور کتابفروشی فرودگاه پس از تاخیر در پرواز، جرقع این آگاهی را برای من زد. من یک کتاب را در بخش انتشارات بهزیستی مشاهده کردم که بلافاصله آن را برداشتم، و خریدم؛ یک راهنمای کامل برای بازسازی سلامت و بازیابی انرژی شما مادران دارای نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان نوشته شده توسط اسکار سرالاچ، کتاب او دقیقاً احساس من را توضیح داد.

کاهش انرژی پس از زایمان
کاهش انرژی پس از زایمان

کاهش انرژی پس از زایمان چیست؟

کاهش بارداری مجدد پس از زایمان های گذشته، یک زوال جسمی ‌و روحی است که نه تنها در روند زایمان و شیردهی تاثیر گذار است، بلکه در اثر فشارهای اطرافیان و نگرش های والدین غیرمدرن و نکوهش تک فرزندی ایجاد می‌شود.

مادر بودن و شاغل بودن همزمان چه تاثیری در کاهش انرژی دارد

با داشتن دو فرزند زیر پنج سال و حرفه ای در حال نوشتن، زندگی کارلا گی غنی، شلوغ و جالب است. اما به ندرت احساس می‌کند که به اندازه کافی حال و روحیه‌اش خوب است و یا در هر یک از این نقش‌ها جدی گرفته می‌شود.

پیشنهادات موجود در کتاب راجع به نحوه درمان تخلیه احساسات بد و منفی، پس از زایمان است، شرح كاهش انرژی مادران پس از تولد، همان چیزی است كه هر مادر مدرن با آن آشناست؛ سرالاچ آن را به عنوان سندرم موضوعات انباشته از جمله خستگی عمیق، هوشیاری بیش از حد و احساس غرق شدن توصیف می‌کند. این کاهش انرژِی می‌تواند سالها پس از زایمان به عملکرد ایمنی بدن و سلامت ضعیف روده منجر شود.

یكی از نكات مهم كتاب این است كه ما نمی‌توانیم با رژیم غذایی ارگانیك، ماساژ و ویتامین‌های مناسب، این كاهش را در مادران رفع كنیم، ما نیاز به یک رویکرد اجتماعی تر و اجتماعی تر داریم.

حتی بر اساس مطالعات و آزمایش ها و مقایسه عددی این پاسخ ها، متاسفانه باید گفت این هزینه واقعی زایمان است. این نتایج حاصل بررسی ما از چهار مادر شاغل است.

به عنوان یک جامعه شناس، باید بگوییم که جامعه ما در حمایت از والدین فرزندان خردسال، بسیار بد هستیم. به نظر می‌رسد تمرکز کاملاً مربوط به سال اول زندگی کودک است که مادران در آن سال بیشتر مرخصی می‌گیرند و به نظر این میزان مناسب می‌آید، تا تمام نیازهای کودک و والدین را برطرف سازد. با این حال لحظه ای که سال تمام شد و مادران می‌خواهند یا باید به کار خود برگردند، این یک داستان دیگر است، البته این زمانی است که اوضاع حتی سخت تر می‌شوند. اثر تجمعی کمبود خواب و استرس همراه با نیاز به تسویه حساب، انجام و اثبات خود در محل کار است.

در این زمان است که فرزندان از مرحله نوزادی به مرحله کودکی رسیده‌اند و حال در معرض انواع میکروب ها و ویروس ها قرار دارند، پس مادران از این زمان با علائمی مثل سرفه، سرماخوردگی، تب، اسهال و استفراغ روبرو هستند، این اتفاقات ناخوشایند به کار و روال خانگی اضافه می‌شود. هرچه بچه‌ها بیشتر به هم نزدیک شوند، سخت تر می‌شود. و البته اگر شما یک والد تنها هستید بسیار سخت تر است.

مادر بودن مثل یک کار بی تشکر است

در تحقیقات من طی سالهای متمادی، با بسیاری از زنان نابود شده از مرحله مادری مدرن به مادر سنتی روبرو شده ام. نمونه بارز این موضوع را در یک پروژه تحقیقاتی که در سال 2011 انجام دادم، در مورد چالش‌های پیش روی زنان با فرزندان در رابطه با کار، زندگی و مدیریت زمان نشان داد. نتایج حاصل از این سردرگمی اتفاقات ناخوشایندی مانند مشکلات پوستی، ضعف اعصاب، مشکلات روده‌ای و … بود. تنها 22 درصد از 700 مادر استرالیایی که مورد بررسی
قرار گرفتند، خود را “بسیار خوشحال” می‌دانستند. یک چهارم از زنان مورد بررسی گفتند که احساس می‌کنند “گرفتار زندگی خود شده اند”. نیمی‌از افراد مورد بررسی گزارش دادند که استرس تأثیر منفی بر خوشبختی شخصی آنها داشته است. من بعضی از اظهارات بسیار افسرده زنانی را که مورد بررسی قرار دادیم، هرگز فراموش نخواهم کرد. “بعضی روزها واقعاً احساس می‌شود که هیچ کس از همه کارهایی که برای آنها انجام می‌دهید، قدردانی نمی‌کند. این احساس یک کار بی لطف است.” همچنان که بسیاری از خانم ها اظهار می‌کنند “من احساس می‌کنم روبات هستم، فقط هر روز از خواب بلند می‌شوم و یک پا را جلوی دیگری قرار می‌دهم. من احساس عصبانیت می‌کنم که وقت کافی برای ورزش ندارم، و شروع به سرزنش بچه‌ها و شریک زندگی ام می‌کنم. در این زمان نمی‌توانم بگویم کاملاً عاری از احساس کمبود هستم. من چند دیگر قرص مصرف نمی‌کنم، و یا حتی کمی ‌بیشتر ورزش می‌کنم، چیزهایی را که به عقب برمی‌گردم و کمبودشان را به شدت احساس می‌کنم، تنها سعی می‌کنم در مورد مسائلی که نمی‌توانم کنترل کنم دچار استرس نشوم.

اما این موضوع باعث شده من خیلی بیشتر از زنانی که می‌شناسم نوزادانشان امروزه کودک نو پا و پیش دبستانی هستند، آگاه تر و علاقه مند تر باشم، و از اینكه باید به یك مادر جدید با یك نوزاد كوچك پیچیده شده در پتو محبت کافی داشته باشم، و هرگز با ناامیدی توجه از زندگی فردی و خانوداگی خود را کم نکنم.

منابع:

https://www.abc.net.au/life/what-is-postnatal-depletion-do-i-have-it

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *