میکرونیدلینگ چیست و چه مزایایی برای پوست دارد؟

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک عمل زیبایی غیر تهاجمی است که برای درمان مشکلات پوستی از طریق تولید کلاژن، مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان به روش القاء کننده کلاژن نیز شهرت دارد. میکرونیدلینگ ممکن است به افرادی که به دنبال درمان جای آکنه و علائم ترک های پوستی ناشی از چاق و لاغر شدن هستند، توصیه شود.

این روش درمان گاها همراه با سایر عمل هایی که برای کاهش علائم پیری پوست مورد استفاده قرار می گیرند، مانند جراحی پلک و درمان لکه های قهوه ای، استفاده می شود. میکرونیدلینگ، به رغم نقش احتمالی که در تحریک کلاژن دارد، در رشد مو موثر نیست.

اگر مشکلات پوستی دارید که به درمان های خانگی پاسخ نمی دهند، می توانید نامزد مناسبی برای استفاده از میکرونیدلینگ باشید. البته هرگز این عمل را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید.

میکرونیدلینگ گزینه ای است که معمولا قبل از انجام عمل های تهاجمی زیبایی به بیماران توصیه می شود. اگر می خواهید اطلاعات خود را در مورد میکرونیدلینگ افزایش دهید، ضمن مطالعه ادامه این مطلب مجله لیلی لند، حتما به یک مرکز زیبایی معتبر مراجعه کرده و با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

روش کار میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با تشویق پوست برای تولید کلاژن، مشکلات پوستی را درمان می کند. در واقع در این روش، پزشک با آسیب رساندن به پوست، بدن را ترغیب می کند که با تولید بافت جدید غنی از کلاژن، به این آسیب پاسخ دهد.

بافت جدیدی که شکل می گیرد، عاری از هر گونه لکه و مشکل است. طبیعی است که پوست با پیر شدن یا آسیب دیدگی، کم کم بخش زیادی از کلاژن خود را از دست بدهد. میکرونیدلینگ با تشویق بدن به تولید بافت جدید، ممکن است کلاژن بیشتری را وارد پوست کرده و باعث شود پوست سفت تر و قوی تر شود.

برای انجام میکرونیدلینگ، پزشک با استفاده از ابزار قلم مانند اما زبر، به لایه سطحی پوست آسیب می رساند. برش های ایجاد شده روی سطح پوست به قدری ظریف هستند که تقریبا با چشم دیده نمی شوند. ابزار میکرونیدلینگ در تمام سطح پوست کشیده شده و باعث می شود تمام بخش ها دچار آسیب دیدگی شوند.

قبل از شروع درمان، پزشک از بی حس کننده موضعی استفاده می کند تا درد را کاهش دهد. این بی حسی کننده حدود یک ساعت قبل از میکرونیدلینگ استفاده می شود. میکرونیدلینگ، بدون در نظر گرفتن زمان لازم برای بی حسی پوست، حدود 30 دقیقه طول می کشد.

سپس بسته به میزان دردی که بیمار دارد، پزشک ممکن است آرامبخش تجویز کند. در مجموع برای انجام این عمل نیاز است که حداقل 2 ساعت در مطب بمانید.

میکرونیدلینگ برای درمان چه مشکلاتی توصیه می شود؟

میکرونیدلینگ اغلب بر روی پوست صورت انجام می شود و برای درمان مشکلات زیر کاربرد دارد:

  • جای جوش
  • لکه های ناشی از افزایش سن (لکه های قهوه ای)
  • خطوط ریز و چین و چروک ها
  • بزرگ شدن منافذ
  • جای زخم ها
  • کاهش قابلیت ارتجاعی پوست
  • ناهمواری پوست

علاوه بر مشکلات صورت، از این روش درمان گاهی اوقات برای از بین بردن ترک های پوستی در مناطق دیگر بدن، مانند ترک های ایجاد شده بر اثر زایمان روی پوست شکم و ران ها نیز استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که میکرونیدلینگ برای درمان ترک های پوستی ران و شکم در ترکیب با پرکننده ها، بسیار مؤثر است.

برای درمان زخم های پوستی دیگر نقاط بدن نیز می توانید از این روش درمان استفاده کنید. اما از میکرونیدلینگ عمدتا بر روی پوست صورت استفاده می شود.

آیا این روش عوارض جانبی دارد؟

مانند تمام عمل های زیبایی، این عمل نیز بدون خطر نیست. شایعترین عارضه جانبی آن، سوزش جزئی پوست، بلافاصله پس از عمل است. ممکن است چند روز نیز قرمزی روی پوست داشته باشید. اگر عوارض جانبی شدیدتری از قبیل موارد زیر دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • خون ریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • پوست پوست شدن شدید

اگر شرایط زیر را دارید ممکن است نامزد ایده آلی برای انجام میکرونیدلینگ نباشید:

  • باردار هستید.
  • بیماری های پوستی خاصی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید.
  • روی پوستتان زخم باز وجود دارد.
  • اخیرا رادیوتراپی انجام داده اید
  • سابقه زخم های پوستی دارید.

چه تغییراتی پس از انجام این عمل رخ می دهد؟

میکرونیدلینگ مانند جراحی پلاستیک تهاجمی نیست، بنابراین به زمان کمتری برای ریکاوری نیاز دارد. با توجه به گزارش متخصصان دانشگاه Emory، اکثر افرادی که نامزد مناسبی برای انجام این روش درمان هستند، برای جبران مشکلات پوستی خود و تحریک تولید کلاژن در بدن، نیاز به آسیب های جزئی دارند.

در چند روز اول بعد از عمل، ممکن است پوست تحریک و قرمز شود. این علائم پاسخ طبیعی بدن به آسیب های کوچکی است که توسط سوزن تعبیه شده در ابزار مورد استفاده در عمل میکرونیدلینگ، روی پوست ایجاد می شود. اکثر افرادی که از این روش درمان استفاده می کنند می توانند پس از 1 الی 2 روز به روال زندگی خود باز گردند. البته پس از انجام عمل میکرونیدلینگ پوست حساس می شود، بنابراین حتما باید از کرم ضد آفتاب مرغوب و با عیار حفاظتی بالا استفاده کنید.

پس از انجام این عمل، پوست به سرعت پاسخ داده و جوان تر به نظر می رسد. در تئوری شما می توانید در عرض چند هفته تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنید. البته برای حفظ نتایج حاصل از این درمان، باید طبق نظر پزشک چند بار از این روش استفاده کنید و یا آن را با سایر روش های جوانسازی پوست به کار ببرید.

اقداماتی که باید قبل از عمل انجام شوند

قبل از انجام این عمل، با پزشک متخصص پوست در مورد اقداماتی که باید قبل از عمل انجام دهید تا حداکثر نتیجه را دریافت کنید، مشورت کنید. ممکن است لازم باشد مصرف داروهای خاصی مانند ایبوپروفن و داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می کنید را متوقف کنید.

پزشک گاهی توصیه می کند که قبل از میکرونیدلینگ از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید. این کار ممکن است خطر عوارض جانبی خاص را کاهش دهد.

میکرونیدلینگ در خانه

ابزار میکرونیدلینگ
ابزار میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش حرفه ای است که باید توسط پزشک انجام شود. گاهی برخی از افراد برای صرفه جویی در هزینه ها، از غلتک های خانگی برای میکرونیدلینگ استفاده می کنند. بر خلاف میکرونیدلینگی که در مراکز زیبایی انجام می شود، این غلتک ها آن طور که باید روی پوست آسیب دیدگی ایجاد نمی کنند. یعنی عمل و شدت آسیب ایجاد شده توسط این ابزارهای غیر حرفه ای به اندازه ای نیست که پوست را ترغیب به تولید کلاژن کند.

درست است که استفاده از غلتک های خانگی درد کمتری دارد، اما دقیقا همان نتیجه ای را که میکرونیدلینگ حرفه ای به شما می دهد را ندارد. عمق و شدت ضایعات پوستی ایجاد شده در میکرونیدلینگ حرفه ای به گونه ای است که پوست را جوانسازی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *