آشنایی با کاربردهای لیزر یاگ

آشنایی با کاربردهای لیزر یاگ

لیزر یاگ یکی از پیشرفته ترین انواع تکنولوژی های لیزر است که در حال حاضر برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات پوستی و چشمی مورد استفاده قرار می گیرد. این لیزر تحت نام های مختلف تجاری، از جمله Cutera، RevLite Q-Switched، و Fotona و … به بازار عرضه می شود. هر دستگاه نیز به طور منحصر به فردی برای درمان مشکلات خاصی طراحی شده است. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به معرفی چند نمونه از کاربردهای لیزر یاگ خواهیم پرداخت.

تقویت نور با انتشار تابش اشعه یا لیزر، یک تکنولوژی پزشکی است که امروزه از آن به طور گسترده ای استفاده می شود. در این تکنولوژی از طول موج نور با انرژی بالا برای نفوذ در لایه های عمیق پوست، بدون آسیب رساندن به سطح آن استفاده می شود و سلول های بیمار را از طریق گرم کردن آن ها در این روند، از بین می برد. بنابراین این تکنولوژی می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

کاربردهای لیزر یاگ چیست؟

لیزر یاگ، یک نوع لیزر درمانی است که می تواند برای موارد زیر توصیه شود:

  • درمان اختلالات پوستی
  • درمان اختلالات چشمی خاص
  • حذف دائمی موهای زائد
  • حذف تاتو
  • درمان برخی از اختلالات ناخن

اختلالات پوستی

لیزر یاگ به طور گسترده ای برای درمان انواع مشکلات پوستی و مدیریت طیف وسیعی از بیماری های پوستی استفاده می شود. این مشکلات و بیماری ها عبارتند از:

  • واریس های عنکبوتی و رگه های قرمز روی صورت و پاها
  •  ناهنجاری های مادرزادی مویرگی و عروقی
  • رگ های صورت
  • همانژیوم یا تومورهای عروقی در صورت و اطراف دهان
  • لکه های قهوه ای
  • کک و مک
  • لکه های مغولی

علاوه بر از بین بردن لکه های ناخواسته و ناهنجاری های عروقی، لیزر یاگ می تواند ظاهر کلی پوست را با کاهش چین و چروک و درمان برخی بیماری های التهابی پوست مانند هیدرآدنیت چرکی بهبود دهد.

حذف دائمی موهای زائد

تکنولوژی لیزر یاگ یک راه حل موثر برای از بین بردن موهای زائد است. می توان با خیال راحت از این لیزر برای از بین بردن موهای زائد در صورت، گردن، کمر، سینه، پاها، زیر بغل و منطقه بیکینی استفاده کرد. این نوع لیزر در افرادی که موهای قهوه ای یا مشکی دارند و پوستشان کمی روشن است در مقایسه با کسانی که پوستشان روشن است اما موهای بلوند دارند بهتر عمل می کند.

حذف تاتو

یکی دیگر از کاربردهای لیزر یاگ پاک کردن تاتو است. سیستم Q-switched، یک نوع خاص از سیستم لیزر یاگ است که خال کوبی های خاصی مانند خالکوبی هایی که از رنگ های آبی، سیاه و خاکستری در آن ها استفاده شده است را حذف می کند. با این حال، نتایج حاصل ممکن است بسته به عمق رنگدانه تاتو متفاوت باشد.

آشنایی با کاربردهای لیزر یاگ
آشنایی با کاربردهای لیزر یاگ

این روش چگونه انجام می شود؟

درمان با لیزر یاگ نیازمند استفاده از یک پوشش مخصوص مات و یا عینک ایمنی برای محافظت از چشم های بیمار، برای درمان مشکلات مختلف در سراسر بدن است. مگر اینکه این روش برای درمان بیماری چشمی به کار گرفته شود. سپس یک قطعه دستی مخصوص برای انتشار پالس های نور فعال بر روی پوست منطقه هدف قرار می گیرد. برخی از بیماران می توانند درد ایجاد شده را تحمل کنند. اما برخی نیاز به بی حسی موضعی دارند.

سطح پالس های نوری لیزری که توسط دستگاه های یاگ منتشر می شود بر اساس نوع درمان به کار گرفته خواهد شد. این سطوح به شرح زیر است:

برای درمان اختلالات پوستی عروقی یا تغییر رنگ، این روش به طور خاص هموگلوبین یا رنگدانه قرمز در سلول ها و همچنین ملانین را هدف قرار می دهد.

برای درمان بیماری های عروقی که در مناطق حساس مثل صورت رخ می دهد، برای این کار زمان ایده آل ارسال هر پالس، 50 میلی ثانیه است که انرژی خروجی آن 150 تا 250 J / cm2 می باشد. بیمار ممکن است نیاز به یک تا سه جلسه درمان برای از بین رفتن عروق قرمز کوچک داشته باشد. اما گاهی نیز ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

برای رفع موهای زائد، هنگامی که از این تکنولوژی برای حذف موهای زائد استفاده می شود پالس های نور لیزر به فولیکول های مو آسیب می رساند و موها را از بین می برد و مانع بازگشت آنها می شود. برای این منظور، از سیستم های لیزر یاگ طولانی تر مانند سیستم 1064 نانومتری، در مقایسه با سیستم های نانو یا Q-Switched که امن تر و موثرتر هستند استفاده می شود. به طور معمول، برای این کار هر پالس 2 تا 20 میلی ثانیه با انرژی خروجی از 10 تا 40 J / cm2 برای رفع موهای زائد استفاده می شود.

بعد از حذف موها استفاده از خنک کننده روی سطح پوست ضروری است. اما امروزه اکثر سیستم های لیزر حذف موهای زائد دارای دستگاه خنک کننده داخلی هستند. بیمارانی که دارای پوست روشن هستند معمولا نیاز به 2 تا 6 درمان با فاصله زمانی بین 4 تا 6 هفته دارند. در حالی که بیماران دارای پوست تیره تر ممکن است جلسات بیشتری را برای دستیابی به نتایج مطلوب، نیاز داشته باشند.

برای حذف خالکوبی، پالس های لیزر به صورت انتخابی در بین بردن مولکول های جوهر عمل می کنند و پس از جذب ماکروفاژها از بدن خارج می شوند. برای این منظور، تنظیمات معمول درمان برای هر پالس 10 نانو ثانیه با انرژی خروجی 300 تا 500 مگاژول می باشد. بیماران ممکن است بین 5 تا 20 جلسه با فاصله زمانی حداقل 7 هفته، بسته به رنگ و عمق خال کوبی نیاز به درمان داشته باشند.

برای درمان اونیکومیکوز (اختلال ناخن)، در حال حاضر دو دستگاه لیزر تایید شده یعنی PinPointe Footlaser توسط Cynosure و Cutera GenesisPlus توسط Cutera برای درمان اختلالات ناخن وجود دارد. هر دو آنها از لیزر یاگ کوتاه مدت 1064 نانومتری استفاده می کنند که در آن بین 100 الی 3000 پالس در هر میکرو ثانیه ای با خروجی انرژی 25.5 J / cm2 برای هر 1 میلی متر پوست منتشر می شود. این درمان نیاز به 4 جلسه دارد که فاصله بین آن ها باید 1 ماه باشد.

پس از درمان با لیزر یاگ، کمپرس یخ روی منطقه تحت درمان مالیده می شود تا پوست تسکین پیدا کند. برای جلوگیری از سایش تصادفی، ممکن است برای بیمار از باند پیچی استفاده شود. به ویژه اگر درمان در مناطق حساس به کار گرفته شده باشد.

آشنایی با کاربردهای لیزر یاگ
آشنایی با کاربردهای لیزر یاگ

خطرات و عوارض احتمالی لیزر یاگ

این طبیعی است که بیماران بعد از استفاده از این روش کمی قرمزی، خارش، تاول و تورم را در منطقه تحت درمان تجربه کنند. اما این علائم پس از چند روز، بدون انجام درمان خاصی از بین می روند. گذشته از این، در صورتی که درمان در مراکز معتبر و تحت نظر پزشک متخصص انجام نشود، ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد شود. البته باز هم یادآور می شویم که این عوارض احتمالی هستند. یعنی وقوع آن ها صد در صد نیست و بستگی به تبحر شخصی دارد که از این کاربردهای لیزر یاگ استفاده می کند.

به طور کلی عوارض جانبی همراه با لیزر یاگ به شرح زیر است:

  • Leukoderma، گاهی اوقات زمانی که این لیزر بر روی بیمارانی که پوست خود را برنزه کرده اند یا دارای پوست بسیار تیره هستند استفاده می شود، ممکن است لکه های سفید روی پوست ظاهر شود. زیرا انرژی لیزر ملانین را از بین می برد.
  • التهاب رنگدانه
  • هیپرپیگمانتاسیون یا ایجاد لکه های تیره روی پوست
  • Hypopigmentation یا لکه های روشن روی پوست
  • عفونت باکتریایی که بعد از درمان با استفاده از آنتی بیوتیک می توان خطر ابتلا به عفونت را کاهش داد.
  • آسیب لیزر به ماکولا، این عارضه فقط هنگامی که از لیزر یاگ به عنوان درمان برای بیماری های چشمی استفاده می شود، امکان وقوع دارد.

به طور کلی، لیزر درمانی با یاگ، برای بیمارانی که پوست ها روشن دارند بهتر است. به همین دلیل برای بیمارانی که پوست ها تیره دارند، باید از آن با احتیاط استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *