پوست مختلط ، درمان و نحوه مراقبت از آن

Complex skin, treatment and care

تعیین نوع پوست شما یکی از مهمترین اقدامات اساسی برای شناخت راه‌های مراقبت از آن است، بنابراین در ابتدا باید مهمترین انواع پوست را بدانید: پوست طبیعی، پوست روغنی، پوست خشک و حساس علاوه بر پوست مختلط که یکی از رایج ترین انواع پوست است، اشکال مختلف پوست را تشکیل می‌دهند؛ اما از نظر مراقبت از آن سخت ترین نوع پوست، نوع مختلط آن است. این ترکیبی از ویژگی های پوست خشک و روغنی در یک زمان است. در این مقاله از مجله لیلی لند شما را با مهمترین اطلاعات در مورد پوست مختلط، دلایل درمان آن و روش های مراقبت از آن، علاوه بر لوسیون‌هایی که برای پوست های مختلط و حساس در نظر گرفته ایم، آشنا خواهیم کرد.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط ترکیبی بین پوست خشک و پوست روغنی است که با بزرگ شدن منافذ در ناحیه پیشانی، چانه و بینی مشخص می‌شود، که از رنگ روشن آن مشخص است و ناحیه چشم نسبت به خطوط و چین و چروک ها آسیب پذیرتر است، بنابراین نیاز به مراقبت ویژه ای دارد و با انواع دیگر پوست کمی متفاوت است.

پوستهای مختلط روغنی

با شستن صورت و گذشت نیم ساعت و در نتیجه قرار دادن یک دستمال روی صورت خود می‌توانید بدانید که آیا پوست شما روغنی مختلط است یا خیر؛ به این منظور به مدت 30 ثانیه یک دستمال را روی صورت خود قرار دهید، اگر متوجه شدید که بافت دستمال کمی مرطوب است یا لکه هایی را نشان داد، این بدان معنی است که پوست شما مختلط روغنی است.

پوست مختلط خشک

در مورد پوست‌های مختلط خشک، می توانید این کار را با شستن صورت در صبح و 30 دقیقه صبر کردن، و سپس قرار دادن یک دستمال روی صورت به مدت 30 ثانیه امتحان کنید، سپس اگر متوجه شدید که پوست در برخی مناطق دچار قرمزی و در برخی مناطق مانند چانه و بینی و روی گونه ها خشک شده است، پس مشخص می‌شود پوست شما مختلط خشک است.

علل بوجود آمدن پوست مختلط

گروه بزرگی از فاکتورها در تبدیل پوست به پوست مختلط نقش دارند، اما بیشتر اوقات این قضیه ارثی است و گاهی اوقات محصولات مراقبت از پوست در بروز مشکل یا بدتر شدن آن کمک می‌کند؛ تا به خشک شدن پوست در نواحی کمک کرده و آن را در مناطق دیگر روغنی کند.

همچنین، قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست مختلط، باید اطمینان از مناسب بودن آنها در مورد طبیعت پوست خود داشته باشید، و در استفاده از آنها باید مراقب باشید و به محض شروع استفاده از محصول، پیشرفت سریع در پوست خود احساس خواهید کرد، مثلا ممکن است احساس کنید که مناطق خشک مرطوب شده است، و مناطقی با ظاهری براق یا روغنی، سطح چربی در آن نقاط کاهش داشته است و منافذ کوچکتر خواهند شد.

برای درمان روزانه پوست مختلط، باید یک برنامه بلند مدت و پایدار تدوین شود.
روزانه یک یا دو بار صورت خود را با لوسیون برای پوستهای حساس تمیز کنید.
هفته ای یکبار پوست را لایه برداری کنید.
یک بار در صبح و دوباره در عصر از مرطوب کننده برای پوست مختلط استفاده کنید.

روی درمان نواحی مختلف صورت تمرکز کنید و با داشتن پوست مختلط، باید روی معالجه دو نوع پوست خشک و چرب تمرکز کنید و به این ترتیب به دو نوع درمان همزمان نیاز خواهید داشت؛ باید نواحی خشک را در پوست خود مرطوب کنید و در عین حال چربی اضافی در مناطق چرب را کاهش دهید.

استفاده از لایه بردارهای طبیعی برای لایه برداری پوست مختلط در خانه بهترین راه حل برای از بین بردن سلولهای مرده و جلوگیری از گرفتگی منافذ است، اما باید قبل از شروع استفاده از لایه برداری پوست خود در صورتی که پوسستان حساس است دقت کنید، زیرا لایه برداری اصلاً مناسب این پوست نیست.

بیشتر دستور العمل های خانگی برای لایه برداری شامل شکر قهوه ای است؛ زیرا نسبت به شکر سفید ملایم تر است و خوشایند است از روغن های طبیعی که در لایه برداری مانند روغن چای و اسطوخودوس استفاده می‌شود، روی پوست تأثیر ملایمی بگذارید.

افرادی که پوست حساس دارند می توانند یک فنجان شکر قهوه ای را با یک فنجان جو دوسر جو دوسر و نصف فنجان عسل مخلوط کرده و صورت را با آن به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه مالش دهید؛ تا سلولهای مرده پوست را به آرامی از بین ببرد و آنها را لایه برداری کند.

از ماسک مخلوط شده با مواد موجود در خانه خود مانند ماسک موز و پاپایا استفاده کنید: یک موز را با نصف پاپایا، دو هویج و یک فنجان عسل در مخلوط کن، مخلوط کنید، تا یک خمیر غلیظ شکل بگیرد، سپس خمیر را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید، سپس آن را با آب گرم بشویید.

پوست مختلط ، درمان و نحوه مراقبت از آن

ما می‌توانیم با تغییر سبک زندگی یا برخی از رفتارهای روزانه که بدون احساس، پوست ما را تحت تأثیر قرار می دهد، پوست مختلط را درمان کنیم:

• مرطوب کردن پوست مختلط از خارج و داخل، برای هیدراتاسیون سطح خارجی پوست، همانطور که قبلاً ذکر کردیم با استفاده از داروهای مناسب یا مخلوط‌های طبیعی و خانگی می‌توان به علائم آن کمک کرد، واما هیدراتاسیون داخلی چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ این است که با خوردن غذای سالم مانند: مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اساسی بدن، مانند سالمون، آجیل و تخم کتان می‌توان پوست را از داخل مرطوب‌کرد.

از پاک کننده های حاوی سولفات، الکل و صابون که پوست چربی‌های طبیعی خود را از دست می‌دهد، خودداری کنید. و اگر فکر می‌کنید به شما در خلاص شدن از شر چربی‌ها کمک می‌کند، واقعیت برعکس است، این امر باعث تولید بیشتر چربی در سطح پوست می‌شود.

• انجام ورزش روزانه، از آنجا که ورزش به تحریک گردش خون و پمپاژ خون کمک می‌کند، در نتیجه مواد مغذی ضروری را برای پوست شما فراهم می‌کند.

کاهش استرس: استرس روی پوست شما تأثیر منفی می‌گذارد، شما می‌توانید یوگا را تمرین کنید یا برای تسکین آن به موسیقی گوش دهید.

از محصولاتی که منافذ پوست را مسدود می‌کنند، بعد از پاک کردن آرایش خودداری کنید و هفته‌ای یکبار پوست خود را لایه‌برداری کنید تا از این امر جلوگیری کنید.

• محصولات بدون عطر را انتخاب کنید، زیرا پوست شما به طور قطع مستعد خشکی و سوزش خواهد بود.

• محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مهم است، و پوشیدن کلاه بهترین راه حل و پس از آن استفاده از ضد آفتاب است، که برای پوست های ترکیبی مناسب است.

پوست مختلط و بروز آکنه

آکنه به طور موقت روی پوست مختلط ظاهر می‌شود و طولانی نمی‌ماند زیرا طبیعت پوست مختلط این است که اجازه نمی‌دهد، باکتری های ایجاد کننده جوش در محیط مناسب برای تولید مثل اقدام کنند و بنابراین مشکل آکنه در پوست مختلط به سرعت از بین می رود.

پوست مختلط ، درمان و نحوه مراقبت از آن
پوست مختلط ، درمان و نحوه مراقبت از آن

مخلوط‌هایی برای پوست مختلط و حساس

پوست مختلط ، درمان و نحوه مراقبت از آن:

گلاب، شیر و عسل را مخلوط کنید

یک قاشق غذاخوری شیر و عسل را با گلاب را با هم مخلوط کنید و این مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس صورت را با آب سرد بشویید. این مخلوط به خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی در منافذ پوست بسیار کمک می‌کند.

مخلوط بادام و جو دوسر

10میوه بادام را به مدت 12 ساعت در آب خیس کنید و بعد آنها را خوب خرد کنید، سپس با یک قاشق چای خوری عسل و مقداری شیر و همچنین یک قاشق غذاخوری جو دو سر مخلوط کنید تا این مخلوط یکدست شود، سپس آن را 10 دقیقه روی پوست خود بگذارید و بعد صورت را با آب سرد بشویید.

موز و پاپایا میکس

یک موز را با نصف پاپایا مخلوط کنید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس صورت را با آب ملایم بشویید.

مخلوط خیار و عسل

نیمی از خیار را رنده کرده و آن را با یک قاشق چایخوری عسل و نصف قاشق شیر مخلوط کنید، سپس این مخلوط را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس صورت را با آب ولرم ​​بشویید.

مخلوط هلو و تخم مرغ

یک تکه هلو را له کنید و آن را تنها با یک سفیده تخم مرغ به همراه یک قاشق چایخوری خامه ترش مخلوط کنید، سپس این مخلوط را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

ماسک هایی برای پوست مختلط

ماسک سبوس

یک فنجان سبوس و یک قاشق غذاخوری مخمر را با نصف فنجان شیر ولرم و یک قاشق غذاخوری آب سبزیجات (خیار، کدو سبز یا هویج) مخلوط کنید، سپس ماسک را روی پوست خود بمالید و به مدت 15 دقیقه بگذارید بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید. می‌توانید هفته ای یکبار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک سیب زمینی

یک سیب زمینی آب پز متوسط ​​را با دو قاشق غذاخوری ماست،3 قاشق غذا خوری نشاسته ذرت، 1/4 قاشق چایخوری روغن زیتون و 4 قاشق غذاخوری آب برنج مخلوط کنید. ماسک را به مدت 15 دقیقه روی صورت خود بمالید، سپس صورت را با آب سرد بشویید.

ماسک توت فرنگی و عسل

دو عدد توت فرنگی را با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید، سپس این ماسک را روی پوست خود بمالید و 15 دقیقه بگذارید، سپس صورت را با آب ولرم ​​بشویید.

در پایان باید بدانیم که مهمترین قدم برای به دست آوردن پوست سالم و جذاب علاوه بر خوردن غذای سالم، مراقبت از پوست است و نباید فراموش کنیم که عوامل ژنتیکی در ایجاد تغییرات در پوست ما اهمیت بسیاری دارند.

 

منابع:
https://www.bashartek.com/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *