پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن در پوست را بدانید

پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن

کلاژن پروتئین اصلی در بافتهای همبند ماهیچه ها، رباط ها، غضروف ها و استخوان ها است. همچنین اولین خط دفاع برای حفظ شادابی و نشاط پوست در برابر عوامل پیری و سن، به دلیل خاصیت الاستیک آن است؛ که پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد.

از آنجا که این پروتئین برای حفظ جوانی و شادابی یکی از مهمترین عوامل در پوست محسوب می‌شود از این رو امروز در مجله لیلی لند با مطلب پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن در پوست را بدانید در خدمت شما هستیم، و راهکارهایی را با شما به اشتراک گذاشتیم.

افزایش سن و گذر زمان، سبب ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی سطح پوست می‌شود، زیرا در زیر لایه بیرونی پوست به شکل لایه‌ای از چربی متمرکز شده و باعث حفظ شادابی پوست می‌شود. و هرگونه کاهش تولید کلاژن به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب یا پیری، بلافاصله به ظهور چین و چروک و خطوط ریز روی سطح پوست منجر می‌شود. همچنین منجر به افتادگی سطح پوست به علت ناپدید شدن لایه چربی ذخیره شده در زیر آن می‌شود؛ در واقع این کلاژن است که پوست را محکم و صاف نگه می‌دارد. این پروتئین سطح پوست را محکم می‌کند و جوانی و شادابی پوست را به واسطه آمینو اسیدها حفظ می‌کند، این مکانیزم که به پر کردن لایه زیرین پوست با چربی مایع است، سبب می‌شود که سطح پوست محکم باشد. همچنین به تثبیت درصد گلیکوژن در سلولهای پوست کمک می‌کند، که از ظهور خطوط ریز جلوگیری می‌کند.

درمان اثرات زخم ها و بهبود زخم ها، همان کاری است که اسیدهای آمینه انجام می‌دهند؛ که به پوست کمک می‌کند تا خود را بهبود بخشد و سلول های آسیب دیده را از لایه های بیرونی پوست جایگزین کند. مرطوب کردن پوست و خشکی سطح پوست از نظر وجود کلاژن مشکل واقعی محسوب می‌شود، که مایعات مخصوصی را تولید می‌کند که آب را ذخیره می‌کند و هر زمان که پوست به آن نیاز داشته باشد، ترشح می‌کند.

خشکی پوست نه تنها منجر به پیری می‌شود، بلکه باعث تغییر در سبک زندگی معمول می‌شود. به عنوان مثال تغییر مکان سکونت و مسافرت به مکان دیگری در هوای متفاوت با آنچه که بدن همیشه با آن در ارتباط بوده است، منجر به خشکی قابل توجه سطح پوست می شود.

اما به لطف برخی عناصر طبیعی که باعث می‌شوند کلاژن بدون نیاز به کرم یا لوسیون‌های سفت کننده پوست، امکان آسیب سطح پوست را کاهش دهد. پس اگر احساس می‌کنید خطوط ریز در پیشانی شما به وجود آمده است و ناحیه اطراف لب و ناحیه اطراف چشم شما خشن شده است، قطعاً باید از طریق برخی غذاهای طبیعی کلاژن را در پوست خود را تقویت کنید.

شکی نیست که شما می پرسید، “این کلاژن چیست؟ و چه ارتباطی با پوست من دارد؟” ما به طور خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد.

در مورد پروتئین کلاژن اطلاعات کسب کنید

پروتئین کلاژن پروتئینی است که در بدن ما فراوان است، به خصوص کلاژن نوع اول (بله ، انواع مختلفی از آن وجود دارد!). در ماهیچه ها، استخوان ها، پوست، رگ های خونی، دستگاه گوارش و حتی تاندون ها یافت می‌شود. و به ویژه برای پوست، پروتئین کلاژن مسئول استحکام و حالت ارتجاعی پوست است. علاوه بر نقش خود، سلول های مرده پوست را جایگزین سلول های جدید پوست می‌کند. با افزایش سن، تولید پروتئین کلاژن در بدن ما کاهش می‌یابد، و نتیجه آن به عنوان علائم پیری، چروک و ضخیم شدن پوست مشهود است. مطمئناً فاکتورهای دیگری وجود دارد که منجر به کاهش تولید کلاژن در بدن ما است و این موضوع در ارتباط با سبک زندگی ناسالم مانند استعمال سیگار، مواد غذایی و… است.

خوشبختانه ، ما می توانیم از طریق غذا این کمبود تولید کلاژن را جبران کنیم.

پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن
پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن

در اینجا گروهی از غذاهای تقویت کننده کلاژن سطح پوست آورده شده است:

  • محصولات سویا: شیر سویا و پنیر سویا محصولاتی هستند که حاوی ترکیب جنستئین هستند که به جلوگیری از آسیب رساندن آنزیم ها به سطح پوست به مرور زمان کمک می‌کند.
  • سبزیجات سبز تیره: اسفناج و کلم بیشتر از سبزیجات دیگر تولید کننده کلاژن هستند. همچنین این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند؛ که از تجزیه سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به بهبود توانایی پوست در تولید کلاژن کمک می‌کند.
  • لوبیا: حاوی اسید هیالورونیک است که به جذب مایعات و حفظ نرمی بافت ها کمک می‌کند. حداقل روزی دو قاشق غذاخوری لوبیا میل کنید؛ برای این منظور به عنوان جایگزین می‌توانید کره بادام زمینی بخورید.
  • میوه ها و سبزیجات قرمز : آنها حاوی لیکوپن هستند، علاوه بر آنتی اکسیدان‌هایی که مانع از آسیب رسیدن به سطح پوست می‌شوند، باعث افزایش تولید کلاژن می‌شوند.
  • میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان ها مانند زغال اخته، توت فرنگی و آلو (آلو خشک).
  • غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی، به ویژه ماهی و آجیل هستند.
  • غذاهایی که حاوی بذر کتان هستند، زیرا سرشار از امگا 3 هستند همچنین می توانید از روغن بذر کتان با مخلوط سرکه بالزامیک استفاده کنید تا یک سالاد تهیه شود.
  • گوشت بوقلمون: نوعی پروتئین تولید می‌کند که روند آسیب به سلول های پوست را کاهش می‌دهد.
  • نوشیدنی های شکلات و کاکائو: آنها به بدن عناصر تغذیه کننده و مرطوب کننده طبیعی می‌دهند که به تولید کلاژن کمک می‌کنند و شکلات تلخ حاوی عناصر آنتی اکسیدانی برای سلول‌های پوست است.

به این دلیل است که کلاژن طبیعی از جمله دلایل مهم است که به کمک جوانان می‌آید، تا پوست و مفاصل و بدن خود را تقویت کنند، اما کاهش کلاژن طبیعی با افزایش سن، در مقابل این نقطه است، به این منظور افزایش تولید کلاژن از طریق غذاهای که ما می خوریم جبران می‌شود. با ما همراه باشید تا از فواید کلاژن و غذاهایی که حاوی کلاژن طبیعی هستند ، مطلع شوید.

میوه‌ها و سبزیجات که حاوی کلاژن طبیعی هستند عبارتند از:

انار

انار به دلیل غنی بودن ویتامین های A ، E و C باعث تولید کلاژن در پوست می‌شود و باعث کند شدن پیری پوست می‌شود. از آنجا که روغن انار حاوی آنزیم‌هایی است که برای تنظیم ترشح استروژن کار می‌کنند، به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند.
روغن انار به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارد (معادل 3 برابر مقدار این آنتی اکسیدان ها در مقایسه با چای سبز) که در مبارزه با رادیکال های آزاد مضر برای بدن و پوست نقش دارند، و همچنین در بازسازی و حفظ سلول های پوست نقش دارند.

گوجه فرنگی

این ماده غذایی از سایر سبزیجات متمایز است، زیرا حاوی لیکوپن است که یکی از اجزای اصلی الیاف کلاژن است و باعث افزایش سطح کلاژن در پوست می‌شود؛ لیکوپن یک محافظ طبیعی از پرتوهای مضر خورشید است و شایان ذکر است پزشکان توصیه می‌کنند گوجه فرنگی پخته شده را بیشتر از گوجه فرنگی تازه مصرف کنید!

غذاهای دریایی

ماهی، به ویژه ماهی قزل آلا و ساردین، ​​تولید کلاژن را به میزان قابل توجهی تحریک می‌کنند و حاوی اسیدهای امگا 3 هستند، که به نظر می‌رسد نقش بسزایی در بهبود کیفیت پوست و حفظ جوانی دارند.

سیر

یک ماده ضروری برای تولید کلاژن در بدن است و همچنین حاوی اسید لیپوئیک و تورین است که به بازسازی الیاف کلاژن مستعد آسیب، در اثر پیری یا قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک می‌کند.

انواع توت ها

انواع توت ها فیبرهای کلاژن را افزایش می‌دهند، زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند، همچنین با رادیکال های آزاد که باعث از بین رفتن الیاف کلاژن می‌شوند، مبارزه می‌کنند.

چای سفید چای سفید

در محافظت از ساختار پروتئین‌های موجود در پوست از جمله کلاژن بسیار کمک می‌کند، زیرا به متوقف کردن فعالیت آنزیمی که باعث تجزیه الیاف کلاژن می‌شود کمک می‌کند.

پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن
پروتئین کلاژن چیست و راههای طبیعی برای افزایش کلاژن

آیا شما در وعده های غذایی روزانه خود از منابع کلاژن طبیعی استفاده می‌کنید؟

منابع:

https://www.bashartek.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *