آشنایی با چند نکته تغذیه ای برای مدیریت اگزما

اگزما که گاهی اوقات به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک نوع بیماری التهابی پوستی است که باعث ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. متاسفانه در اکثر مواقع مدیریت این بیماری بسیار مشکل است. این بیماری از همه چیز از لوازم آرایشی گرفته تا صابون، پشم، گرد و غبار گل و شوره بدن حیوانات خانگی تاثیر می پذیرد. تا ب حال راه حل های متفاوتی نیز برای مدیریت علائم آن ارائه شده است. اما شناسایی آن چه که به شما کمک خواهد کرد تا علائم خود را تحت کنترل داشته باشید، گام اول در این راه است. به عنوان مثال، برخی از غذاها ممکن است باعث بروز اگزما شوند. بنابراین اجتناب از آن ها می تواند بهترین دفاع در برابر بیماری باشد. همچنین غذاهایی وجود دارد که ثابت کرده اند می توانند علائم اگزما را بهبود بخشد. بنابراین استفاده منظم از آن ها برای درمان بیماری موثر است. به همین جهت تمرکز اصلی این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند بر روی چند نکته تغذیه ای برای مدیریت اگزما می باشد.

چند نکته تغذیه ای برای مدیریت اگزما

تو آن چیزی هستی که می خوری

از آنجا که مصرف هر نوع ماده غذایی بر روی جنبه های مختلفی از سلامت شما تاثیر می گذارد، مهم است بدانید که چه مواد غذایی باعث تاثیرات منفی روی بدن و به خصوص پوست شما می شوند. اگر متوجه شده اید که خوردن غذاهای خاص اگزمای شما را در معرض شلعه ور شدن علائم قرار می دهد، باید 3 تا 4 هفته این غذاها را از رژیم خود حذف کنید تا تئوری که در ذهن دارید را به اثبات برسانید. مجرمان شایعی که موجب بدتر شدن علائم اگزما می شوند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • سویا
  • بادام زمینی
  • ماهی
  • ذرت
  • گوجه فرنگی
  • مرکبات
  • گلوتن

این مواد را ابتدا به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. پس از چند هفته، به تدریج هر یک از مواد غذایی ذکر شده در بالا را یک به یک وارد رژیم غذایی خود کرده و علائم ایجاد شده را مشاهده کنید. به این ترتیب می توانید عوامل محرک را دقیقا مشخص کنید.

آشنایی با چند نکته تغذیه ای برای مدیریت اگزما
آشنایی با چند نکته تغذیه ای برای مدیریت اگزما

سایر علل

برخی از افراد مبتلا به اگزما، علائم بیماریشان ناشی از عدم تحمل غذایی نسبت به رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده می باشد. سعی کنید این نوع غذاها را نیز از رژیم غذایی خود به مدت چند هفته حذف کنید. اگر عامل ایجاد اگزما رنگ های خوراکی و مواد نگهدارنده باشد، پس از چند هفته شاهد بهبود علائم خواهید شد. ترکیب غذاهای سالم تر مانند میوه ها و سبزیجات ارگانیک (بدون سموم) و سبزیجات و نان و نوشیدنی های بدون نگهدارنده نه تنها باعث می شود پوست شما احساس خوبی داشته باشد، بلکه برای سلامت کلی بدن شما نیز مفید است.

فقط مواد غذایی نیستند که می توانند برای افراد مبتلا به اگزما مشکل ایجاد کند. بلکه راه ها تماس با مواد غذایی نیز ممکن است عامل ایجاد اگزما باشند. مایعات طبیعی مانند آب میوه های تازه، آب سبزیجات یا آب گوشت زمانی که با پوست تماس مستقیم دارند می توانند ایجاد تحریک کنند. بنابراین در صورتی که عامل ایجاد اگزما در شما این موارد است توصیه می شود در زمان تهیه غذا از دستکش استفاده کنید. ضمن این که بعد از تماس دست با این مواد حتما پوست و زیر ناخن های خود را با دقت بشویید.

مکمل های غذایی

علاوه بر حذف برخی از مواد از برنامه غذایی، اضافه کردن برخی از محصولات نیز ممکن است به تسکین اگزما کمک کند. مطالعات نشان داده اند که مکمل های غذایی خاصی مانند موارد زیر می توانند علائم اگزما را بهبود دهند:

  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • روی
  • سلنیوم
  • روغن گل پامچال
  • روغن دانه گندم
  • مکمل ها یا مواد غذایی پروبیوتیک

حتما در مورد مصرف مکمل های غذایی حاوی مواد بالا با پزشک مشورت کنید. این مواد ممکن است برای شما سودمند باشند. ضمن این که پزشک می تواند به شما کمک کند که بدون مصرف مکمل و فقط با افزایش مصرف برخی از غذاها، این مواد ضروری را به بدن برسانید.

برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند که چای اولانگ می تواند برای درمان علائم اگزما مفید باشد. این چای از جوانه ها، برگ ها و ساقه های گیاه Camellia sinensis ساخته شده است. چای اولانگ غنی از آنتی اکسیدان ها است و خواص ضد التهابی دارد. به همین خاطر در تحقیقات ثابت شده است که برای کمک به کاهش خارش در برخی از افراد مبتلا به اگزما مفید می باشد. یک مطالعه که در ژاپن انجام شد نشان داد که پس از یک ماه نوشیدن 3 فنجان چای اولانگ به صورت روزانه، 63٪ از بیماران بهبود متوسط و خفیفی را در علائم خود شاهد بودند.

به طور کلی، رعایت یک رژیم غذایی سالم و طبیعی و شناسایی و اجتناب از غذاهای محرک می تواند یک دفاع عالی در برابر علائم اگزما باشد. البته به غیر از مواد غذایی ذکر شده ممکن است به صورت اختصاصی به ماده غذایی خاصی حساس باشید. در این مورد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *