واکسن آنفولانزا چقدر مؤثر است؟

واکسن آنفولانزا چقدر مؤثر است؟

در مطلب (واکسن آنفولانزا چقدر مؤثر است؟) از مجله لیلی لند به موضوع مهم این روز‌های جامعه اشاره شده است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کارآیی واکسن آنفولانزا در افراد مختلف نیز متفاوت است. مطالعات گذشته روی افراد جوان سالم نشان داده است که واکسن آنفلوانزا در 90٪ موارد در پیشگیری از بیماری موثر است. در افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های مزمن پزشکی خاص مانند HIV ، واکسن اغلب در پیشگیری از بیماری مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که واکسن در پیشگیری از بیمارستانی شدن بیماران و بستری شدنشان حدود 70٪ موثر است. و در 85٪ موارد در سالمندانی که این بیماری را گرفته اند در پیشگیری از مرگشان جلوگیری می‌کند. واکسن می‌تواند خطر بستری در بیمارستان را حدود 50٪ ، خطر ابتلا به ذات الریه را حدود 60٪ و خطر مرگ تا 75٪ -80٪ ​​کاهش دهد. با این حال، این ارقام در مورد واکسن آنفولانزای 2014-2015 صدق نمی‌کند زیرا واکسن‌های چهارظرفیتی (چهار نوع آنتی ژن) با سویه های در گردش آنفولانزای 2014-2015 مطابقت ندارد (اثر واکسن 23٪ تخمین زده شده است). این امر به این دلیل انجام می‌شود که واکسن باید ماه ها قبل از شروع فصل آنفولانزا تولید شود، بنابراین واکسن با طرح ریزی و انتخاب احتمال قوی ترین سویه‌های ویروسی برای گنجاندن در واکسن طراحی شده است. اگر جهش منجر به تغییر ویروس در گردش از سویه‌های استفاده شده در واکسن شود، ممکن است کارایی کاهش یابد. با این حال ، طبق CDC ، این واکسن هنوز هم می‌تواند شدت بیماری را کاهش داده و از عوارض و مرگ جلوگیری کند.

چرا افراد باید هر سال واکسن آنفولانزا (آنفولانزا) را دریافت کنند؟

اگرچه در هر زمان فقط تعداد کمی از ویروس‌های آنفلوانزا متفاوت پخش می‌شوند، ممکن است افراد در طول زندگی همچنان به بیماری آنفولانزا مبتلا شوند. دلیل این حساسیت مداوم این است که ویروس‌های آنفلوانزا به طور مداوم در حال جهش هستند، از طریق مکانیسم‌های تغییر آنتی ژن و جهش که در بالا توضیح داده شد. هر سال، محققان واکسن را به روز می‌کنند تا جدیدترین سویه‌های ویروس آنفلوانزای آلوده کننده که افراد را در سراسر جهان آلوده می‌کند را کشف کنند. این واقعیت که ژن‌های ویروسی آنفلوانزا به طور مداوم در حال تغییر هستند یکی از دلایلی است که افراد باید هر سال واکسن دریافت کنند. دلیل دیگر این است که آنتی بادی که توسط میزبان در پاسخ به واکسن تولید می‌شود به مرور زمان کاهش می‌یابد، و سطح آنتی بادی اغلب یک سال پس از واکسیناسیون کم است بنابراین حتی اگر از همان واکسن استفاده شده باشد می‌تواند به عنوان تقویت کننده برای افزایش ایمنی عمل کند.

واکسن آنفولانزا چقدر مؤثر است؟
واکسن آنفولانزا چقدر مؤثر است؟

چه زمانی واکسن آنفولانزا باید بزنیم؟

بسیاری از مردم به دلیل سوء تفاهم ها، ترس‌ها، “از گرفتن واکسن خودداری می‌کنند” یا به سادگی این عقیده را دارند که اگر آنفولانزا بگیرند مشکلی برایشان پیش نمی‌آید، از گرفتن واکسن آنفلوآنزا خودداری می‌کنند. اینها فقط برخی از دلایل آنهاست – موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد. جمعیت ایالات متحده و سایر کشورها باید در مورد واکسن ها بهتر آموزش ببینند. حداقل آنها باید بدانند که واکسن های ایمن سالهاست که وجود دارد ( سرخک ، اوریون ، آبله مرغان و حتی واکسن برای وبا ) ، و در بزرگسالان اغلب آنها مجبور به گرفتن یک واکسن مانند واکسن سل هستند که از آنها محافظت کند. واکسن‌های آنفولانزا به همان اندازه ایمن هستند که این واکسن‌های که مورد قبول عموم قرار می‌گیرند ایمن هستند. در نتیجه، باید تلاش شود تا واکسن آنفلوانزا سالانه به اندازه سایر واکسن‌ها قابل قبول باشد. افراد مستعد باید درک کنند که واکسن‌ها این فرصت را برای کاهش یا جلوگیری از این بیماری ناتوان کننده بالقوه، بستری شدن در بیمارستان و در معدود بیماری‌های کشنده ناشی از آنفولانزا به آنها کمک می‌کند سعی کنید هرساله واکسن آنفولانزا را دریافت کنید اگر سن بالایی دارید یا بیماری زمینه‌ای دارید.

 

منابع:

http://www.who.int/topics/influenza/fa/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *