مصرف دانه رازیانه در دوران بارداری مزایا، عوارض جانبی و موارد دیگر

مصرف دانه رازیانه در دوران بارداری مزایا، عوارض جانبی و موارد دیگر

سلام مادر جدید! ممکن است شما در حال تغییراتی شگفت انگیز باشید که بدن شما در دوران حاملگی آن را تحمل می‌کند؛ در عین حال چندین ناراحتی را نیز پشت سر می‌گذارید، که این نیز بخشی از عوارض ناخواسته بارداری است. اما اینجاست که روشهای درمانی خانگی و راههای طبیعی برای نجات یافتن شما از برخی عوارض بارداری، به کمک می‌آیند. این یک عادت معمول است که برای پیدا کردن یک راه حل در مقابل عوارض بارداری، به سراغ تجربه پیرترها برای رفع مشکلات این دوره خود به سراغ مواد موجود در آشپزخانه خود بروید و یکی از این گیاهان دارویی رایج که ما به آن روی می‌آوریم دانه رازیانه ( سونف ) است. اما آیا مصرف دانه رازیانه در دوران بارداری بی خطر است؟ این مطلب را در مجله لیلی لند بخوانید تا متوجه شوید!

تخم رازیانه چیست؟

تخم رازیانه گیاهانی معطر و طعم دار هست که در هنگام تازه بودن قهوه‌ای یا سبز به نظر می‌رسند و هنگام بلوغ گیاه خاکستری کم رنگ می‌شوند. این دانه ها‌ از گیاهی است که در ابتدا در اروپا یافت می‌شد. این گیاه متعلق به خانواده جعفری است و دارای برگ‌های کرک دار است. این گیاه معمولاً در آشپزخانه‌های ما یافت می‌شود و به دلیل خاصیت دارویی آن شناخته شده است. این گیاه به عنوان “سونا” نیز شناخته می‌شود و بیشتر ما علاوه بر استفاده از آن در آشپزی، آن را به عنوان خوشبو کننده دهان مصرف می‌کنیم. ثابت شده است که علاوه بر داشتن چندین مزیت سلامتی دیگر مانند کمک به هضم غذا، برای درد دندان و لثه نیز مفید است.

مصرف در دوران بارداری

در دوران بارداری، تخم رازیانه فقط در مقادیر بسیار اندک توصیه می‌شود، زیرا این گیاه یک کارخانه طبیعی است. این موضوع اساساً به این معنی است که رازیانه به تحریک یا افزایش جریان قاعدگی کمک می‌کنند. می‌توانید مقدار کمی‌از این دانه ها‌(مثلاً یک قاشق چای خوری یا مقادیری نزدیک به دو نیم گرم) را به غذای خود اضافه کنید. پزشک شما می‌تواند به شما در درک میزان مصرف و براساس شرایط سلامتی شما کمک کند.

فواید سونف (رازیانه) برای زنان باردار

موارد زیر برخی از فواید و عوارض شناخته شده خوردن رازیانه را برای خانم‌های باردار نمایان می‌کند.

از Saunf به طور سنتی در مبارزه با حالت تهوع و بیماری صبحگاهی استفاده شده است. خوردن دانه‌های رازیانه به افزایش اشتها ‌به ویژه در سه ماهه اول بارداری کمک می‌کند و با کاهش گاز و سوزش معده، به کنترل تهوع صبحگاهی کمک می‌کند.
خاصیت ضد نفخ در سونا به آرامش عضلات دستگاه گوارش کمک می‌کند، که باعث تحریک جریان صفرا می‌شود و به بررسی گرفتگی‌هایی که غالباً با هضم مرتبط هستند کمک می‌کند. از این رو، در تسکین نفخ در دوران بارداری کاملاً مؤثر است.
بیشتر زنان باردار به از دست دادن اشتها‌ به دلیل سوء هاضمه و گاز انباشته در معده شکایت دارند. تخم رازیانه یک ماده طبیعی مفید است و در از بین بردن گاز روده کمک می‌کند. این در نهایت به هضم بهتر کمک می‌کند و موارد مربوط به روده مورد توجه قرار می‌گیرد، اشتها نیز باز می‌گردد.

عوارض جانبی خوردن تخم رازیانه در حین بارداری

اکنون که از فواید دانه رازیانه اطلاع دارید، زمان آن رسیده است که عوارض جانبی آن را نیز در نظر بگیرید.

تخم رازیانه بر توانایی لخته شدن خون شما تأثیر می‌گذارد و روند لخته شدن را کند می‌کند. بنابراین، اگر از اختلال خونریزی رنج می‌برید، بهتر است از رازیانه اجتناب کنید به خصوص، اگر مستعد کبودی و خونریزی هستید. خوردن دانه رازیانه می‌تواند پوست شما را خشک و بسیار حساس کند. اگر پوست حساسی دارید، از خوردن تخم رازیانه در دوران بارداری خودداری کنید.
خواص ضد اسپاسم، فیتواستروژنی و ضد التهابی موجود در رازیانه برای تحریک رحم ثابت شده است. و منجر به انقباضات زودرس می‌شود. با این وجود، داشتن آن به مقدار کم در طول دوران بارداری به جنین آسیب نمی‌رساند و منجر به انقباض زودرس نخواهد شد. بنابراین، آیا تخم رازیانه برای بارداری مفید است؟ شواهد كافی برای گفتن اینكه دانه رازیانه خطرناک است وجود ندارد. به همین ترتیب، شواهد کافی وجود ندارد که نشان ‌دهد دانه رازیانه کاملاً بی خطر است. همچنین این جنبه را باید در نظر گرفت که غذاها ‌در بدن‌های مختلف به اشکال مختلف واکنش نشان می‌دهند. از این رو، بهتر است قبل از مصرف آنها‌ با پزشک خود مشورت کنید و همچنین دوزها ‌را بررسی کنید. که چه مقدار از دانه رازیانه برای شما مفید است.

نحوه مصرف دانه رازیانه در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری مجاز به مصرف دانه رازیانه هستید، چند روش برای مصرف آنها‌ وجود دارد. دانه‌های رازیانه عطر خوبی دارند و کمی‌شیرین هستند. اگر هنگام پخت و پز به غذاها ‌اضافه شوند، به عنوان ماده طعم دهنده کار می‌کنند و طعم لطیف را به غذا منتقل می‌کنند. شما می‌توانید آنها‌ را به شکل چای نیز مصرف کنید یا بعد از غذا مقداری را بجوید. همیشه توصیه می‌شود قبل از اینکه دانه‌های رازیانه را در رژیم غذایی بارداری خود بگنجانید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

چای رازیانه برای تهوع در دوران بارداری

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از چای‌های گیاهی از جمله چای رازیانه را در دوران بارداری توصیه نکرده است. وقتی می‌گوییم گیاهان و مخلوط‌های چای گیاهی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نشده اند، به این معنی است که گیاهان تحت آزمایش دقیق مانند داروهای بدون نسخه و تجویز قرار نمی‌گیرند. توجه داشته باشید که این بدان معنی نیست که FDA در مورد مصرف چای‌های گیاهی توصیه می‌کند. برای ایمن بودن، می‌توانید یک بار در هنگام بارداری چای رازیانه بخورید. با این حال، ممکن است شما بخواهید قبل از انجام این کار با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

مصرف دانه رازیانه در دوران بارداری مزایا، عوارض جانبی و موارد دیگر
مصرف دانه رازیانه در دوران بارداری مزایا، عوارض جانبی و موارد دیگر

تهیه چای رازیانه برای زنان باردار

اگر به دنبال راهی برای گنجاندن رازیانه در رژیم غذایی خود هستید، ممکن است فکر کنید یک فنجان چای رازیانه تهیه کنید. در اینجا خواهیم گفت که چگونه می‌توانید خودتان یک فنجان چای رازیانه دم کنید:

ترکیبات اصلی تهیه چای، آب، تخم رازیانه خرد شده، شربت عسل است.
تقریباً یک قاشق چایخوری تخم رازیانه بردارید و سپس بذرها‌ را با کمک مخلوط کن خرد یا پودر کنید.
در یک ماهیتابه بریزید و یک فنجان آب به آن اضافه کنید و آن را گرم کنید تا جوش بیاید، و سپس رازیانه پودر شده را به آن اضافه کنید.
یک ظرف را روی قابلمه قرار دهید و اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید حدود پنج دقیقه خنک شود. سپس، چای دم کرده را به آرامی‌صاف کنید و طبق صلیقه خود عسل یا یک ماده شیرین کننده دیگر را با آن مخلوط کنید.

آیا مصرف بذر رازیانه در دوران بارداری منجر به سقط جنین می‌شود؟

بسیاری از افراد بعد از غذا دانه رازیانه می‌خورند زیرا به هضم غذا کمک می‌کند. اما یادآوری این نکته حائز اهمیت است که تخم رازیانه می‌تواند چرخه قاعدگی را تحریک کند و منجر به خونریزی واژن شود و در نهایت باعث سقط جنین شود. مصرف آن در حد اعتدال بسیار مهم است و در صورت توصیه پزشک از مصرف آن به طور کامل اجتناب کنید.

اکنون که فواید و عوارض جانبی تخم رازیانه را می‌دانید، بررسی کنید که آیا آنها‌ در حین بارداری مناسب برای مصرف هستند. فقط طبق توصیه پزشکی در دوران بارداری از این گیاه استفاده کنید.

منابع:
https://parenting.firstcry.com/articles/fennel-seeds-during-pregnancy-benefits-side-effects-more/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *