آشنایی با مهمترین مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان

آشنایی با مهمترین مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان

مشکلات پوستی یکی از دلایل رایجی است که والدین به خاطر آن به پزشک متخصص اطفال مراجعه می کند. نوزادان و کودکان اغلب در طول زندگی خود با بثورات پوستی مواجه هستند. اکثر بثوراتی که در کودکان و نوزادان ایجاد می شود خطرناک نیستند و بسیاری از آنها خود به خود درمان می شوند. اما برخی از آن ها ممکن است مشکل ساز باشند. آنها می توانند نشانه های ناراحت کننده ای مانند فلس یا خارش ایجاد کنند. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند می خواهیم اندکی در مورد مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان صحبت کنیم.

مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان

کلاه گهواره

حضور فلس های چرب و پوسته ی زرد و قرمز در پوست سر نوزادان نشانه هایی از بیماری کلاه گهواره می باشند. پزشکان معتقدند که این بیماری ممکن است از غددی که در بدن کودک چربی تولید می کنند سرچشمه بگیرد. کلاه گهواره و رفتار غدد چربی در بدن کودک ممکن است به تغییرات در هورمون های مادر در دوران بارداری مربوط باشد. این بیماری می تواند به گردن، زیر بغل، صورت و پشت گوش و همچنین ناحیه پوشک نیز گسترش یابد. بثورات این بیماری خطرناک یا ناراحت کننده نیست. اما معمولا دوره بهبودی آن طولانی است. در طول این دوران موهای کودک را با شامپو ملایم بشویید.

بثورات پوشک

یکی دیگر از مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان بثورات پوشک است. اکثر نوزادان بین ماه های 8 تا 10 زندگی خود و زمانی که شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند به این بثورات مبتلا می شوند. هنگامی که پوست ناحیه پوشک دارای تماس طولانی مدت با ادرار یا مدفوع است، این بثورات شکل می گیرد. خود پوشک نیز ممکن است با خم شدن نوزاد و تماس دائم و مکرر با پوست باعث ایجاد واکنش شود. راه حل این موضوع این است که زود به زود پوشک کودک را عوض کنید. در هر بار تغییر پوشک نیز از کرم یا ژل حاوی اکسید روی یا وازلین روی پوست بمالید. این کرم یک مانع بین پوشک و پوست کودک ایجاد می کند.

عفونت قارچی

بثورات پوشک درمان نشده ممکن است منجر به عفونت مخمر ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس شود. عفونت مخمر می تواند در سایر چین های پوست مانند زیر بغل نوزاد نیز رشد کند. این عفونت موجب بروز برجستگی قرمزی می شود. هرگز خودسرانه از کرم ضد قارچ روی پوست نوزاد استفاده نکنید و در مورد این موضوع حتما با متخصص اطفال مشورت کنید. کرم های محافظتی نیز می توانند کمک کنند. این کرم ها رطوبت را خنثی می کنند تا منطقه خشک بماند. اگر بثورات پوشک بعد از دو روز از بین نرفت برای جلوگیری از تبدیل آن به عفونت قارچی با متخصص اطفال تماس بگیرید. همچنین اگر زخم پر از چرک و خونریزی از بثورات پوشک را شاهد هستید حتما به متخصص مراجعه کنید.

سرخجه

تقریبا همه بچه ها قبل از شروع مدرسه به سرخجه مبتلا می شوند. این بیماری بسیار مسری و بسیار رایج است. این عفونت ناشی از گونه های خاصی از ویروس هرپس انسانی است. سرخجه با تب ناگهانی شروع می شود. پس از آن بثورات با لکه هایی در نیم تنه بالایی کودک ظاهر می شود. این بیماری خارش ندارد یا دردناک نیست و معمولا چند روز طول می کشد تا از بین برود. اگر بثورات پس از سه روز بهبود نیافت، با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودک شما دارای تبی است که بیش از یک هفته طول کشیده یا بیشتر از 103 درجه فارنهایت است، به متخصص مراجعه کنید.

آشنایی با مهمترین مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان
آشنایی با مهمترین مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان

اگزما

یکی دیگر از مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان اگزما است. بسیاری از کودکان به اگزما مبتلا می شوند. نام دیگر این بیماری پوستی درماتیت آتوپیک است. اگزما ارثی است و موجب بروز تکه های قرمز، خشک و خارش دار بر روی پوست می شود. این ضایعات می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. علائم اگزما به صورت دوره ای شعله ور شده و سپس فروکش می کنند. بسیاری از کودکان با بزرگ شدن مشکلشان حل می شود. اما برخی نیز در تمام طول عمر از ضایعات آن رنج می برند. برای مدیریت اگزما، پوست کودک را مرطوب نگه دارید. ضمن این که باید از محصولات بدون عطر و رنگ استفاده کنید، لباس ها دارای پارچه های نرم مانند پنبه را برای پوشش نوزاد انتخاب کنید و برای کاهش خارش و التهاب در مورد داروهای موضعی ضد خارش نیز از پزشک سوال کنید.

زرد زخم

زرد زخم یک عفونت بسیار مسری است. این عفونت معمولا کودکان 2 تا 5 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که یکی از دو باکتری استرپتوکوک و استاف از طریق بریدگی یا خراش کوچک وارد بدن کودک می شود، این عفونت رخ می دهد. زرد زخم ناشی از استرپتوکوک معمولا به صورت زخم های کوچک در اطراف بینی و دهان خود را نشان می دهد. این زخم ها پوسته پوسته هستند و می توانند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابند. عفونت های ناشی از استاف تاول های بزرگی ایجاد می کنند. زرد زخم اگر به سرعت با آنتی بیوتیک درمان شود، احتمالا خطرناک نیست.

درماتوفیتوز

یکی دیگر از مشکلات پوستی رایج در کودکان و نوزادان درماتوفیتوز است که با نام های دیگری مانند کچلی و قارچ پوستی نیز شناخته می شود. این بیماری یک عفونت قارچی مسری است که سبب ایجاد پلاک هایی روی پوست می شود. این پلاک ها وسطشان صاف است اما لبه های آن ها پوسته پوسته می باشد. گاهی اوقات خارش دارند. ضایعات قارچ پوستی در پوست سر می تواند باعث ریزش مو شود. این عفونت گاهی اوقات با کلاه گهواره اشتباه گرفته می شود. اما زمانی که کودک بین 6 تا 12 ماه سن دارد و چنین ضایعاتی را بر روی پوست او مشاهده می کنید به احتمال زیاد مشکل کچلی است. این در حالی است که کلاه گهواره معمولا در نوزادان شیرخوار ایجاد می شود. برای درمان این مشکل احتمالا پزشک مصرف روزانه کرم ضد قارچ را توصیه می کند. گاهی اوقات نیز کودک به داروی قوی تر خوراکی نیاز دارد.

بیماری پنجم

بیماری پنجم (Erythema infectiosum) یک نوع عفونت ویروسی است. این بیماری باعث بروز خارش خفیف می شود اما متمایز با گونه های عفونتی است که بسیار قرمز هستند و خارش دارند. بثورات ایجاد شده بر روی پوست توسط بیماری پنجم به سرعت از بین می رود. تب، آبریزش بینی و سردرد نیز ممکن است وجود داشته باشد. این ویروس معمولا طی 10 روز بدون درمان خاصی خوب می شود. اگرچه، ممکن است هفته ها علائم آن در بدن وجود داشته باشد. هیچ واکسنی برای محافظت از بدن در برابر این بیماری وجود ندارد. بهترین گزینه این است که کودک خود را از تماس با کودکان بیمار منع کرده و دست های او را در طول روز زیاد بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *