عمل چشم گربه‌ای چیست؟

عمل جراحی چشم گربه‌ای

امروزه انواع مختلفی از عمل‌های چشم توسط متخصصین جراحی پلاستیک انجام می شود، اما همه آنها از سلامت چشم غافل نیستند. یکی از این عمل ها عمل جراحی چشم گربه‌ای است. که به نوبه خود طرفداران بسیاری دارد. عمل جراحی چشم گربه‌ای نوعی جراحی است؛ که طی آن جراح یا متخصص عملگر، سوراخ هایی در ناحیه پلک چشم ایجاد می‌کند و پلک را تا حدی کشیده می‌کند. و پلک را در لبه بیرونی استخوان چشم متصل می‌کند. در این شرایط ابروها را باید به سمت بالا کشیده شوند تا ظاهر چشم گربه ای کامل شود. این کار به آن دلیل انجام می‌شود که ابرو ها نقش تکمیل کننده در حالت چشم گربه ای خواهند داشت. امروز در مجله لیلی لند به طور کامل این عمل جراحی را بررسی خواهیم کرد.

آیا عمل افتادگی پلک، همان عمل چشم گربه‌ای است؟

جراحی پلک به خصوص افتادگی یا افتادن پلک فوقانی با عمل چشم گربه‌ای متفاوت است، از آنجا که با افزایش سن، پوست شما به آرامی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و شروع به شل شدن می‌کند به خصوص در اطراف چشم که بیشتر به دلیل فروپاشی کلاژن و آسیب به آن صورت می‌گیرد. جراحی پلک درمانی برای افتادگی پلک ها در این شرایط خواهد بود، که پوست، یا چربی اضافی را برطرف می‌کند؛ پلک ها را ترمیم می‌کند و آنها را در جای مناسب خود قرار می‌دهد؛ بنابراین عمل افتادگی پلک با عمل چشم گربه‌ای بسیار متفاوت است. در حقیقت این نوع عمل جراحی (عمل افتادگی پلک) یک عمل اصلاحی خواهد بود که به بیماران کمک می‌کند ظاهری متناسب داشته باشند.

عمل چشم گربه‌ای و عوارض آن

این عمل یک زیبایی، غیرطبیعی ایجاد می کند؛ که ممکن است برای همه افراد خوشایند نباشد. این عمل می‌تواند با بریدن بخشی از پلک به الیاف عصبی و اعصاب صورت آسیب برساند؛ البته اگر توسط متخصص خود انجام نشود و یا بیمار گزینه مناسبی برای انجام این عمل نباشد. از دیگر عوارض شایع در این نوع عمل زیبایی چشم، می توان به این مواردی چون: احتمال ریزش مو، ابرو در ناحیه عمل اشاره کرد؛ ولی متخصصان جراحی پلاستیک اکثرا برای بیماران غیر ضروری، این کار را انجام نمی‌دهند. اما برخی غیر متخصصان در این حوضه، بدون در نظر گرفتن شرایط بیمار این عمل را انجام می دهند؛ که در بیشتر موارد باعث کلفت شدن پوست پلک در ناحیه جراحی، خونریزی، عفونت و کشیدگی بیش از حد پلک یا حتی کوری نیز می‌شود.

در این نوع عمل جراحی از آنجا که حجم زیادی از پلک ها برداشته می‌شود، یکی دیگر از عوارض شایع آن می‌تواند مواردی از این دست باشد: در این نوع عمل ممکن است فرد در چشمک زدن دچار مشکل شود؛ و در بعضی موارد حتی نمی تواند چشمان خود را ببندد. افرادی که عمل جراحی چشم گربه را انجام می‌دهند، ممکن است به دلیل ضعف عصبی و یا فرو پاشی روانی که از پیش به آن مبتلا بوده اند، به زودی دچار افسردگی و بیماری روانی شوند و در صورت بروز مشکلات روحی گزینه مناسبی برای این نوع عمل جراحی نخواهند بود.

عمل چشم گربه چگونه انجام می شود؟

عمل چشم گربه یک عمل سرپایی است، یعنی بعد از یک عمل تقریباً 3 ساعت، فرد می‌تواند مرخص شود. این عمل نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی انجام می‌شود و پس از یک هفته یا 10 روز بخیه ها برداشته می‌شوند. این یک عمل گران قیمت زیبایی است، با هزینه ای نسبتاً زیاد بین 10تا 12 میلیون تومان، و لازم به ذکر است که هرچه برای بیمار پیش می‌آید، چه نابینایی باشد و چه حالت زشتی چشم، یک ایراد پزشکی نیست و همه خطرات احتمالی تحت مسئولیت فرد است. این بدان معنی است که هیچ شکایتی بر این اساس، قابل قبول نیست.

 عمل چشم گربه ای آیا قانونی است؟

عمل جراحی چشم گربه‌ای طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی ایران، دارای 2 ماه زندان و 74 ضربه شلاق است؛ زیرا چنین عملی مرسوم و قانونی نیست. این مجازات هم برای شخصی که درخواست این عمل را دارد و هم برای شخصی که این عملیات را تسهیل می کند، اعمال می‌شود. به طور عمده، تغییر در سیستم آفرینش انسان توسط همه مذاهب رد می شود و از نظر اسلام و مسیحیت نیز ممنوع است. زیرا اعتقاد بر این است که خلقت خدا نباید تغییر کند و طبق همه مذاهب این امر حرام است.

آنچه که باید در مورد عمل چشم گربه‌ای بدانید.

یكی از عملكردهای زیبایی كه در ایران مرسوم و معمول نیست عمل جراحی چشم گربه است. این عمل جراحی چشم به عنوان یکی از عمل‌های خطرناک چشم محسوب می‌شود و هیچ یک از متخصصان زیبایی این کار را انجام نمی‌دهند؛ والبته در شکل قانونی آن و مجازات این عمل طبق قانون مجازات اسلامی ایران 2 ماه زندان و 74 ضربه شلاق است. ژنتیک و تروما ممکن است بر پلک‌های شما اثر بگذارد. در مورد زمان این تاثیر قطعی خواهد بود. شما پس از دیدن چشمان خود در آینه می‌توانید از خود سؤال کنید، که آیا راه حلی برای از بین بردن این چین وچروک‌ها وجود دارد یا خیر؟ پاسخ بله است! با جراحی پلک می‌توانید آنها را دوباره به سال‌های جوانی برگردانید و حتی بهتر از زمان جوانی.

چرا ایران یکی از مقاصد اصلی کسانی است که می خواهند جراحی پلک انجام دهند؟

دلایل زیادی وجود دارد که ایران مقصد بسیار خوبی برای افرادی باشد، که به دنبال بلفاروپلاستی هستند. جراحان پلاستیک با تجربه، هزینه پایین، افراد مهمان نواز و جاذبه های گردشگری شگفت انگیز برخی از عواملی هستند که تجربه جالبی را از انجام جراحی پلک در ایران به توریست‌های پزشکی ارائه می‌دهد.

عمل جراحی چشم گربه‌ای
عمل جراحی چشم گربه‌ای

هزینه جراحی پلک در ایران چقدر است؟

هزینه جراحی پلک در ایران، به عواملی مانند تجربه و مهارت های جراح، خدمات مرتبط و نوع عمل بستگی دارد. در حالی که برای جراحی پلک بالا و پایین در ایران می‌توانید قیمتی در حدود 10 تا 12 میلیون تومان داشته باشد؛ ولی ممکن است جراحان درجه یک در این نوع جراحی، عددی معادل 20 تا 24 میلیون تومان را در نظر داشته باشند؛ که برای بیمار انتخاب میان این دو دسته پزشک جراح بنا بر هزینه مورد نظر، چندان دشوار نیست.

برخی از عوارض جراحی چشم شامل مواردی از این دست می شود:

خونریزی

همه در مورد اثر قدرتمند چشم در زیبایی صورت موافق هستند. با این حال، برخی از عوامل وجود دارد که باعث می‌شود چشم ها پیرتر و نه چندان جذاب به نظر برسند. آنها اغلب در اثر عوامل موروثی یا به عنوان بخشی از روند پیری ایجاد می‌شوند. یک مثال ساده از افتادگی پلک را در نظربگیرید؛ پلک‌های چروک باعث می‌شوند که پیرتر به نظر برسید و همچنین ممکن است در مراحل حادتر بینایی را مختل کند. بلفاروپلاستی بهترین راه حل است؛ بلفاروپلاستی که جراحی پلک یا لیفت چشم نیز نامیده می‌شود، جراحی اصلاحی است که پوست و چربی اضافی پوست پلک های فوقانی یا تحتانی را از بین می‌برد. بلفاروپلاستی شکل چشم شما را تغییر نمی‌دهد؛ اگرچه می‌تواند پوست شل را در اطراف چشم تنگ کند، در نتیجه ظاهری تازه تر خواهید داشت.

علاوه بر این، از آنجا که قیمت یکی از عوامل تعیین کننده‌ای است که بیماران هنگام جراحی در نظر می‌گیرند؛ بر این شدیم که مقایسه قیمتی میان چند کشور برتر در جراحی پلک، در جهان را برسی کنیم. این برسی میان ایران، انگلستان، والبته ایالات متحده آمریکا است. هنگامی که موضوع قیمت مطرح می‌شود، ایران از این نظر ایده آل ترین است. این کشور با توجه به هزینه زندگی و حقوق پایین، رقابتی‌ترین قیمت ها را به بیماران ارائه می‌دهد، بدون اینکه به کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی آسیب برساند. درباره هزینه های دقیق در بخش پیش توضیح داده شده است. در حال حاضر، جراحی پلک در ایران، از تمام دنیا مقرون به صرفه تر است؛ بسته به اینکه آیا شما می‌خواهید هر دو لبه فوقانی و تحتانی را اصلاح کنید و پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید، بین 800 تا 1800 دلار پرداخت می کنید. با این حال، رویه مشابه در ایالات متحده هزینه ای حدود 3 تا 5 هزاردلار یا بیشتر دارد. این هزینه در انگلیس بین 2500 تا 6500 دلار است.

روش جراحي بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی تحت بی حسی موضعی یا عمومی انجام می‌شود. عمل جراحی حدود 1 ساعت طول می‌کشد. بسته به شرایط شما، ممکن است این عمل جراحی روی لبه های فوقانی، یا پلک‌های پایین یا هر دو انجام شود.

جراح شما علائم دقیقی را روی پوست شما ایجاد می‌کند، تا مشخص کند کجا و چه مقدار پوست اضافی باید برداشته شود. برش های ریز و ظریف در قسمت بالایی (در امتداد خط چین) یا پلک تحتانی (در امتداد خط چین و یا پلک پایین) ایجاد می‌شود. سپس جراح، پوست یا چربی اضافی را برداشته یا جابجا می‌کند، ماهیچه را سفت می‌کند و برش ها را می‌بندد.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، جراح شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که همزمان، جراحی لیفت ابرو را نیز انجام دهید.

مراحل بعد از جراحی

  • طی 14-10 روز از جراحی لیفت چشم بهبود می‌یابید. در این دوره انتظار داشته باشید تورم و کبودی را مشاهده کنید؛ کمپرس سرد می‌تواند به وضعیت تورمی کمک کند.
  • ممکن است چند روز بعد از عمل درد و ناراحتی را تجربه کنید. قرمزی و خشکی چشم نیز طبیعی است. جراحان ممکن است قطره چشم را برای کمک به شما تجویز کنند.
  • حداقل یک هفته بعد از عمل از آرایش کردن یا استفاده ازلنزهای تماسی خودداری کنید. این امر خطر عفونت را کاهش می‌دهد و همچنین به کاهش تورم کمک می‌کند. برش پلک‌ها نیز طی دو هفته بهبود می‌یابد.

جراحی پلک با لیزر

هنگامی که جراح با استفاده از لیزر برای دسترسی به چربی انباشته در بالا یا زیر چشم، برش ایجاد می‌کند، این عمل “لیزر بلفاروپلاستی” یا “جراحی پلک با لیزر” نامیده می‌شود. در این روش خطر زخم به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. با این حال، لیزر به بافتهای اطراف چشم آسیب می‌زند. بیماران در جراحی با لیزر بلفاروپلاستی، درد و کبودی کمتری را تجربه می‌کنند، اگرچه تورم افزایش می‌یابد. به هر حال، جراح شما باید تشخیص دهد که آیا شما بهتر است با لیزر جراحی کنید و یا از روش برش با تیغ جراحی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *